Waar een garderobe kast kopen /samenstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Waar een garderobe kast kopen /samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 20:01

Vanmiddag met vrienlief naar Ikea geweest om een pax kast te kopen *\o/*
We zijn zonder kast thuis gekomen -O-

We kregen hem niet zo samengesteld als dat we in ons hoofd hadden. Veel onderdelen waren ook niet op voorraad.

Nu zag ik dat je bij Leen Bakker ook zelf een kast kan samenstellen. Deze hebben uitgebreidere kleuren en zouden we ook goedkoper uit komen als bij Ikea.

Maar hoe is de kwaliteit?

Onze wensen: minimaal 2 meter maximaal 3.30 meter breed, minimaal 50cm maximaal 72cm diep, maximaal 2.30 meter hoog

Liefst 1 deel hang, 4 lades en de rest legplanken

Budget €800

Waar zouden we nog meer kunnen kijken?

prugelpiet

Re: Waar een garderobe kast kopen /samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:09

Ik lees even mee. Ik ga hetzelfde probleem tegemoet. Ik krijg de Pax net niet hoe ik hem hebben wil.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:24

Ik heb met m’n ex jaren geleden bij de Hubo laten maken. Een lokale timmerman of meubelmaker kan ook vast veel en meer maatwerk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:24

felicity schreef:
Vanmiddag met vrienlief naar Ikea geweest om een pax kast te kopen *\o/*
We zijn zonder kast thuis gekomen -O-

We kregen hem niet zo samengesteld als dat we in ons hoofd hadden. Veel onderdelen waren ook niet op voorraad.

Nu zag ik dat je bij Leen Bakker ook zelf een kast kan samenstellen. Deze hebben uitgebreidere kleuren en zouden we ook goedkoper uit komen als bij Ikea.

Maar hoe is de kwaliteit?

Onze wensen: minimaal 2 meter maximaal 3.30 meter breed, minimaal 50cm maximaal 72cm diep, maximaal 2.30 meter hoog

Liefst 1 deel hang, 4 lades en de rest legplanken

Budget €800

Waar zouden we nog meer kunnen kijken?

Ik vind de kwaliteit van leen bakker niks. Hebben daar allerlei kasten bekeken destijds en ik vond het niet te vergelijken met pax.

Overigens moeten jouw eisen met een pax wel kunnen eigenlijk. Eventueel met lades achter een deur dan wel, maar da's met gewone deuren geen punt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:28

Mijn dochter heeft al jaren een Paxkast, verhuisd en al en hij staat nog als een huis.
Zelf hebben we er een sinds december en ben er echt blij mee, zou alleen niet meer zo’n hele hoge nemen.
Je kan op de site een Paxkast op je ruimte indelen misschien is dat handig, wij zijn trouwens heel leuk geholpen door een medewerker van Ikea.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:29

Ik heb al 22 jaar drie Paxkasten, compleet anders ingedeeld. In twee ervan een opbouw met laden en vakken en daarboven hang, in eentje vaste laden en legplanken. Zijn 8 jaar geleden probleemloos mee verhuisd. Ik zie nu al op tegen mijn verhuizing over twee jaar, dan kunnen ze niet meer mee omdat we kleiner gaan wonen en ik ze dus weg zal moeten doen.

Wij hebben destijds veel kasten bekeken, maar de PAX was toch het meest robuust en het beste naar wens in te delen, voor een redelijk budget.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:53

Wij hebben 3 paxdelen 2 enkele en 1 dubbele in het midden. Hebben de kasten nu 9 jaar en zijn ook een keer verhuisd. Zien er nog keurig uit.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 07:05

Wel opvallend dat iedereen een PAX kast heeft.

Zoals in de openingspost staat is dat er momenteel veel onderdelen / kleuren niet voorradig zijn. En we hem daarom niet naar onze smaak samengesteld kregen.

Waardoor we nu ook kijken naar andere merken / winkels. Maar dan komen we dus niet verder als Leen Bakker.

Ons budget is niet zo groot dat we echt maatwerk kunnen nemen of bij dure winkels kunnen gaan kijken.

Vandaar de vraag waar we ook nog eens kunnen kijken. En wat de ervaringen zijn met Leen Bakker.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:15

Leen Bakker ben ik niet heel enthousiast over... :n
Is echt nog mindere kwaliteit dan Ikea, die kun je zegmaar niet mee verhuizen... Waar dat met Ikea vaak nog wel een keer kan.

Aan de andere kant, je betaalt ook minder. Dus als prijs voor jullie de doorslag geeft en je weet dat de kast niet verplaatst kan worden dan is het wel een optie.

Al eens bij Jysk gekeken?
Die vind ik wel wat beter dan Leen Bakker qua kwaliteit. Zit denk ik qua prijsniveau richting de Ikea.
Alleen wel wat minder keus.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:47

Bij een beddenzaak gaan kijken, zij hebben ook vaak kledingkasten van betere kwaliteit dan de Leen Bakker. Vaak ook samen te stellen, budget zal wel overschreden worden. Ik vermoed dat 'niet leverbaar / op voorraad zij' bij veel zaken voorkomt.
Kan de basis wel gekocht worden bij Ikea? en dan later aanvullen. Dat is het grote voordeel van Ikea

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:51

Ik heb een PAX van Marktplaats gehaald en zelf op maat gemaakt, misschien kun je daar eens kijken?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:35

Hoeveel haast heb je? Zou je evt 1 a 2 maanden zonder deuren kunnen?
Ik zweer wel bij pax en op de spiegelpanelen na duurt het doorgaans maar een maandje voor de onderdelen er weer zijn

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:14

Ik heb ook een PAX kast samengesteld online met precies hoe ik het in mijn hoofd zat en bleek dat er sommige planken of lades niet op voorraad waren. Het loont ook om in meerdere ikea vestigingen te kijken (selecteren) maar ook bijvoorbeeld in BE of DE kijken. Ik weet niet waar je precies woont of hoever dat de ikea is.

Ik heb mijn kast gewoon in 3x afgemaakt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:19

linoleum schreef:
Ik heb met m’n ex jaren geleden bij de Hubo laten maken. Een lokale timmerman of meubelmaker kan ook vast veel en meer maatwerk.

Bij Hubo ben ik een paar maanden geleden geweest voor een offerte, maar ik schrok me echt kapot van de prijs. Dus daar vanaf gezien en toen van steigerbuizen zelf een kast ontworpen en zelf in mekaar gezet. Meubelplaten bij de Gamma gehaald.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:36

Ik lees even mee, sta voor hetzelfde proces.. Is de Buildify van de Hornbach nog wat wellicht?

Never mind, dat is een stuk duurder. Wel op maat te maken, dat dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 19-07-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:53

Sommige (niet van die bekende, commerciële) beddenzaken (die zelf een atelier hebben) maken ook kasten op maat. Misschien zit er eentje bij jullie in de buurt, TS.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:58

Wij hebben voor we gingen verhuizen zomaar 20 jaar een garderobbekast gehad van een bouwmarkt, ik dacht Praxis.
De deuren waren wat gammel maar verder mankeerde er niets aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:18

Weet je wat de levertijden zijn?

Afbeelding

Ik kan geen duidelijke foto vinden van mijn kast, maar enigszins te zien aan de rechterkant op de foto.
Kast is ongeveer 2,40 hoog en bijna 3 meter breed.
Volledig zelf gemaakt van meubelplaat. Materiaalkosten in 2017 waren ca. 450 euro...
Nu heb ik een heel handige vader, dus die heeft mijn hele ontwerp gewoon in elkaar gebouwd, maar onder de 800 euro een mooie kast laten maken is praktisch niet haalbaar...

Ik zou dan echt gewoon opteren voor samenstellen met een medewerker en de hele zooi tegelijk laten komen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:23

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:29

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:23

Zou je de Pax wel naar wens kunnen samenstellen als de onderdelen wél op voorraad waren geweest? Je zou ook een en ander op Marktplaats bij elkaar kunnen zoeken. Ik heb zo een Pax kast gaandeweg helemaal naar m'n zin in kunnen richten en voor een stuk minder geld. :j Of inderdaad zelf wat dingen knutselen om de kast helemaal naar je zin te krijgen?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:26

Bij Woonexpress kan je ook wel een degelijke kast in elkaar laten zetten.

Ik vond het zoeken naar een geschikte kledingkast echt een crime. Uiteindelijk heb ik ook gekozen voor de pax kast omdat die ik die qua prijs-kwaliteit het mooiste vond. Plus relatief eenvoudig om in elkaar te zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:40

Als je een Paxkast in elkaar kunt zetten kun je hem ook van los plaatmateriaal zelf maken. In principe is het niets meer dan een grote doos; 4 zijden en een achterkant. En los plaatmateriaal is véél steviger dan wat er aan een kant-en-klare kast zit.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:49

DubbelFun schreef:
Als je een Paxkast in elkaar kunt zetten kun je hem ook van los plaatmateriaal zelf maken. In principe is het niets meer dan een grote doos; 4 zijden en een achterkant. En los plaatmateriaal is véél steviger dan wat er aan een kant-en-klare kast zit.

Dat is te makkelijk gedacht. Daarvoor moet je verrekte handig zijn met meten, boren en zagen. Ik zou het niet zomaar gaan proberen iig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:59

Tink89 schreef:
DubbelFun schreef:

Dat is te makkelijk gedacht. Daarvoor moet je verrekte handig zijn met meten, boren en zagen. Ik zou het niet zomaar gaan proberen iig.

Meten en boren ja, zagen laat je de praxis/gamma oid doen. Die grote machines zagen echt recht (en het past stukken makkelijker in de auto).
Hier kast aangepast/gemaakt omdat oude problemen begon te vertonen (frames voor mandjes bogen uit), dus andere configuratie, wat hout er bij en weer functionele kast. Vermoed wel dat ik ergens in de komende paar jaar die frames er als nog uit mag halen en wandjes + blokjes voor de manden mag gaan maken, verbindingshoeken geven problemen. Hangt trouwens een gordijn voor, dus geen problemen met deuren.