Heb wel even getwijfeld om een volg-topic op te starten, omdat ik niet weet hoeveel tijd ik hiervoor ga over hebben. Maar ik heb dan toch de knoop doorgehakt en voilà

Even een korte samenvatting van de situatie :
Ik ben Nathalie, ik woon alleen met mijn beestenboel (6katten, 5honden, 1paard, 1pony en 3kippen) in een oude boerderij sinds 10juli 2013.
Helaas is de woning in zeer slechte staat, erger dan eigenlijk gedacht bij de aankoop. Ik wist heel lang niet echt wat ik moest doen, ik woon er super graag, met mijn halve dierentuin rond mij en zo dicht bij de natuur.
Tot ik aan de praat geraak met de weiland-buurman eind 2020. Hij verteld dat er vanaf 2021 tot en met 2022 een 6% BTW regel komt voor afbraak en nieuwbouw.
Ik begin wat rond te bellen (bank/mama /sleutel-op-de-deur firma’s ) en wat blijkt, het zou haalbaar zijn

Sleutel-op-de-deur firma is dan toch behoorlijk duur en het enigste wat volgens hun haalbaar zou zijn is een vierkante blok met een plat dak, ja zeg het maar, een bunker

Een kennis is architect en hij ziet het wel zitten om een gezellig huisje te tekenen. Zo begint het avontuur begin 2021
Eerst en vooral een vragenlijst invullen over mijn prioriteiten voor de woning. In tegenstelling tot de meeste vrouwen, begin ik niet over de keuken of de badkamer, maar over een “mudroom”

Aan de hand van die vragenlijst (stijl, budget, aantal kamers, nadruk op welke ruimte, wat moet er zeker wel of niet in zijn, …) begint Raf aan de eerst voorontwerpen.
Om de openingspost niet te lang te maken, zal ik nu afronden met enkele foto’s van de huidige woning en in de loop van de volgende dagen over de rest van de laatste maanden vertellen

De achterzijde van de woning, een zeer gezellig huisje.
Maar ik verwarm de buitenwereld. Geen isolatie, geen spouwmuur, geen fundering, geen echte vloer, … de woning staat lager dan de woningen er naast en lager dan de straat.
Gebouwd in 1930!

Hier op de gevels te zien, vocht vocht vocht!
Het vocht staat in de zomer ongeveer een halve meter hoog, zelfs op de binnenmuren.
Zelfs een plant met van die soort tentakel-wortelen, heeft zijn weg gevonden langs de binnenmuren, zo onder het huis. Ik vond het al zo raar dat hij, ondanks mijn verwaarlozing, toch nog leefde

Wie dit avontuur wil volgen, welkom!!!
Ik zal in de loop van de komende maanden ook wel advies nodig hebben, daarvoor is bokt zeker handig