Gezin in armoede helpen

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Gezin in armoede helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 09:22

Ja, eigenlijk een vraag…

Ik zou graag een gezin in armoede helpen.
Echter ik help liever een gezin persoonlijk dan te doneren aan een fonds waar ik niet van weet waar het terecht komt.

Alleen hoe vind ik zo’n gezin?
Het liefst id buurt.
Ik zou willen helpen met bijvoorbeeld melk, eieren en vlees van onze eigen boerderij. Maar bijvoorbeeld ook graag de kinderen helpen met bijvoorbeeld kleding of een kleine donatie voor schoolreisjes oid.

Geen idee of het eigenlijk mogelijk is…
Maar niet doen terwijl ik wel de middelen heb voelt niet goed.

Ik geef de kinder kleding al aan mama’s die onder het minima leven en het is gewoon super dankbaar om te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:29

Sja. Als ik in de bijstand zou zitten en niet rond kon komen, dan is de stap naar de (anonieme) voedselbank al een enorme... Om liefdadigheid aan te nemen van 'een echt mens' maw, als je weet wie jou eten wil geven/dus wel genoeg geld heeft, ik weet niet of ik daar als de ontvangende partij wel op zou zitten wachten.
Heeft de gemeente of kerk geen initiatieven op dit gebied? Dat is wel in de buurt, maar toch anoniemer, én daar is vermoedelijk wat controle op of het idd bij de minima terecht komt. Want 1 op 1 komt je eten wel bij een mens terecht, maar wie bewijst dan weer dat het klopt dat die niet rond kan komen?

En wat betreft schoolreisjes: een bijdrage als ouder is écht vrijwillig, scholen mogen kinderen niet uitsluiten als er géén eigen bijdrage is. Wordt tegenwoordig streng op gecontroleerd, scholen deden in het verleden wel eens alsof die bijdrage verplicht was en dat mag niet.

Lugea

Re: Gezin in armoede helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:36

Wat ontzettend mooi dat je dit wil gaan doen. Ik heb verder geen idee hoe je op een betrouwbare manier een gezin kan vinden dat ondersteuning nodig heeft, maar wilde toch even laten weten dat ik het een mooi initiatief vind.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 09:38

Dat van die schoolreisjes was laatst nog op het nieuws toch. Met vrijwillige bijdrage die niet vrijwillig is.

En ik snap idd dat het een grote stap is.
Echter merk ik dat als ik die pakketen kleding aan mama’s geef dat ze mega dankbaar zijn.
Dat is een groep waarbij ze inderdaad een bewijs moeten geven aan het beheer dat ze onder minima leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:38

Wat lief van je :knuffel:

Misschien dat via school gehint kan worden naar gezinnen?

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:48

Wat goed dat je dit wilt doen TS. Alleen de gedachte al is een positieve bijdrage aan de wereld. Mijn ervaring is, dat de meeste mensen die in armoede leven, blij en dankbaar zijn met de hulp, maar graag anoniem blijven. Weggeven via bijvoorbeeld een buurtkastje of een facebook weggeef groep in jouw buurt. Als je die een tijdje volgt zie je op een goed moment wel wie jouw hulp echt goed kan gebruiken en daar kan je dan ook contact mee leggen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan en zodoende wel wat mensen kunnen helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:53

Balko schreef:
Dat van die schoolreisjes was laatst nog op het nieuws toch. Met vrijwillige bijdrage die niet vrijwillig is.

Echter merk ik dat als ik die pakketen kleding aan mama’s geef dat ze mega dankbaar zijn.
Dat is een groep waarbij ze inderdaad een bewijs moeten geven aan het beheer dat ze onder minima leven.

Dan heb je toch een aantal adressen ? Lever daar een boodschappenpakket af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:58

Balko schreef:

Maar dan ben je daar, neem ik aan, als iemand van de stichting, niet als Balko-die-geld-komt-brengen, even heel oneerbiedig gezegd. :)

Ik vind het wel heel tof dat je wat wilt doen! Misschien is Schuldhulpmaatje iets voor je? Je werkt dan als vrijwilliger bij mensen/gezinnen die in de schulden zitten en helpt hun hun financiën (en leven) weer op de rit te krijgen.

En anders kun je misschien zo nu en dan een dag op de boerderij organiseren voor kinderen uit gezinnen onder de armoedegrens? Desnoods geef je ze dan na afloop een "goodiebag" mee met wat producten van jullie boerderij. Ik denk dat dat al helemaal top is voor die kinderen en gezinnen, want een dagje uit zit er omwille van het geld vaak niet in, maar kan een ontzettend welkome afwisseling en afleiding zijn.

De tip van Judith68 over die weggeefgroepen op FB vind ik ook een goede. :j

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 10:02

Ja dat zijn alleen niet mensen uit de buurt.
En daar ik de producten zelf op ons bedrijf heb is een pakket via bv de supermarkt niet mijn insteek.
@bigone, Mijn voorkeur zou dus een gezin in de buurt zijn.

@Judith, goede dat ga ik eens id gaten houden

@Mkango die dag is een super idee!! Ga is kijkst of ik daar iets mee kan gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:03

Neem contact op met de voedsel- en kledingbank, ze zoeken vaak vrijwilligers. Je mag daar vaak ook kleding en voedsel doneren, dan zou je het vervolgens zelf weg mogen geven :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:05

bigone schreef:
Balko schreef:

Dan heb je toch een aantal adressen ? Lever daar een boodschappenpakket af.

Ga naar de plaatselijke basis school. Betaal 5 “vrijwillige” bijdragen en vijf schoolreisjes + lunchpakket. Dan blijft het anoniem en is het voor niemand in school (denk aan klasgenootjes) herkenbaar.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:05

Wat een mooi initiatief! Pas wel op met het geven van goederen en geld aan gezinnen in de bijstand. Gemeenten houden bepaalde normen aan en anders word het van de uitkering afgetrokken.. zo kan je dus, ondanks goede bedoelingen, een gezin verder in de put helpen: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... appen.aspx

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:08

Die instanties leveren alleen anoniem aan gezinnen in moeilijkheden, de adressen zijn maar bij heel weinig mensen bekend en dat is met een reden.
Ten eerste omdat er een groot taboe op ligt en dus mensen liever niet bekend willen zijn.
Ten tweede omdat de verhoudingen enorm scheef gaan liggen als jij iemand ‘belangeloos’ geld, boodschappen of spullen gaat geven. Daar komt over het algemeen alleen maar ellende van.

Ik kan je dus aanraden dit niet te willen maar gewoon via de gemeente spullen te geven en die kunnen het dan verspreiden onder mensen die het nodig hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:10

Ik vind het idee tof :j
Er zitten echter ook nogal wat haken en ogen aan als het echt individueel is en he elkaars gegevens hebt.

Je leeft naar je inkomen dus als je systematisch aan iemand waren schenkt dat kan dat gezin daar afhankelijk van worden. Dat is een probleem als je om een bepaalde reden dat gezin niet meer kunt ondersteunen.

Giften zijn een probleem voor je bijstand.

Mensen die het financieel zwaar hebben zijn nog steeds gewoon mensen dus ook daar zitten ellendelingen bij die zich naar jou manipulatief kunnen gaan opstellen als je pech hebt (zoals af en toe ook met vluchtelingen een probleem is).

Voor iemand die ondersteuning kan gebruiken is een gulle gever vaak ook gevoeld genânt, zeker als je die ook regelmatig in je dorp tegen komt. Het kan dan pijnlijk zijn als je ergens een keer wat luxer doet als uitzondering en dan je gulle gever net langs wandeld.

Ik zou toch kijken naar kleinschalig anoniem.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:11

Goed innitiatief TS!

Ik doe het ook, al een paar jaar, een gezin bij ons uit het dorp, geen cent te makke en tegenslag op tegenslag, hard werkende vader, ziek kind waardoor werken voor moeder er helaas niet in zit. Andere kinderen, ze hebben er 3, worden beetje onder gesneeuwd door de zorg van het zieke kind.Kortom triest verhaal. Ik geef ze met enige regelmaat maaltijden, dan kook ik in het groot en geef hen mee. ook geef ik wel een gezelligheids weekend pakket, met lekkers voor de kids en voor de ouders een leuk leesblad of een fijne douchegel. Geld geven doe ik eigenlijk nooit, deze mensen zijn zo dankvoor voor wat wij doen, echt heel bijzonder om dat te kunnen doen. We betalen voor de jongen zijn voetbal contributie en kleding en schoeisel en dochterlief komt wekelijks , en nu ze wat ouder wordt, vaker , op mijn brave pony rijden, kost helemaal niks. Ziek kind kan helaas niet zoveel.

Had net al bedacht om aankomend weekensd, mits het heel warm wordt , om ijsjes te brengen.

Wij houden van deze mensen die echt niet om deze ellende gevraagd hebben en wij weten dat zij onze hulp enorm waarderen.

dus TS vraag om je heen of je mensen kent die arme gezinnen kennen, zo zijn wij ook aan hen gekomen. Dochter zat bij ons buurmeisje in de klas

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:24

Ibbel schreef:
Heeft de gemeente of kerk geen initiatieven op dit gebied? Dat is wel is de buurt, maar toch anoniemer, én daar is vermoedelijk wat controle op of het idd bij de minima terecht komt. Want 1 op 1 komt je eten wel bij een mens terecht, maar wie bewijst dan weer dat het klopt dat die niet rond kan komen?

Probleem daarvan is dat die alsnog wel redelijk wat gezinnen missen. Hier was bijvoorbeeld een kerstpakketten actie voor mensen in de bijstand. Ik kreeg de vraag hoe ik het pakket vond, maar ik had niks gehad want niet bekend bij de kerk of de voedselbank in deze gemeente. Gemeente zelf laat bijstand onder andere gemeente vallen qua regelen en geven natuurlijk geen informatie door. Voedselbank kwam ik destijds in gemeente 15km verderop terecht. Dus de initiatieven in eigen dorp viel ik compleet buiten. En zo ken ik nog wel een aantal verhalen waardoor je dus een groep hebt die nooit zulke giften oid krijgen en een groep die dat juist vaak krijgt. Dat waren initiatieven die niet ingehouden werden van uitkering dus het werd in hetzelfde dorp enorm scheef. Ook omdat voor redelijk way initiatieven je een begeleider nodig hebt die je aanmeld. Als die begeleiding de initiatieven noet kent of je geen begeleiding meer hebt loop je het dus mis. Ik snap dus juist wel dat ts zelf wil kiezen/zoeken.

Maar dan kom je wel op het stuk dat giften doorgegeven moeten worden en afgetrokken kunnen worden van uitkering. Dat wisselt ook nog enorm per gemeente wat ze wel en niet aftrekken. Het kan zomaar dag je 2 gezinnen hebt en de ene bij wijze van spreken giften aan mag nemen die neerkomen op 50 euro per maand en de ander niet en dus 50 euro ingehouden wordt.

Qua schaamte, dat is gewoon heel lastig. Het is misschien heel stom, maar aan dat gevoel kan je ook weinig doen. Ik ben enorm dankbaar voor mensen die me ooit wel eens geholpen hebben, maar tegelijk is het ook ongemakkelijk dat je het nodig hebt oid? Lastig te verwoorden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:53

Stap verder, maar ik denk ook wel eens aan weekendpleegzorg, dat je een gezin ontlast door 1 weekend per maand oid een kind een leuke tijd te geven. Misschien nog een brug te ver? Maar veel persoonlijker word het niet :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:55

milatje schreef:
Wat een mooi initiatief! Pas wel op met het geven van goederen en geld aan gezinnen in de bijstand. Gemeenten houden bepaalde normen aan en anders word het van de uitkering afgetrokken.. zo kan je dus, ondanks goede bedoelingen, een gezin verder in de put helpen: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... appen.aspx

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:10

Ik snap deels wel dat het via stichtingen afstandelijker en anoniemer voelt, maar tegelijkertijd is het ook fijn voor mensen die het nodig hebben dat ze niet op tig plekken alles hoeven te delen, en hebben de organisaties toch wel meer zicht op wat er speelt.
Wat dat betreft zou ik toch zeker contact opnemen met de voedselbank, zeker voor je aanbod van verse producten. En Stichting Leergeld voor bijdrage aan leermiddelen.

Kinderen mogen inmiddels niet meer uitgesloten worden van schoolreisjes, en de vrijwillige ouderbijdrage is echt vrijwillig, scholen mogen dat op geen enkele manier afdwingen. Dat betekent dat het niet meer gaat om het individueel helpen van 1 gezin voor het schoolreisje. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel duidelijk dat als veel gezinnen niet bij kunnen dragen, dat schoolreisje wel minder avontuurlijk wordt dan als ouders dat makkelijker kunnen en willen dragen. Je zou voor zover ik weet dus wel bij een school kunnen doneren voor het schoolreisje en daarmee de mogelijkheden vergroten.
En wellicht dat je bijvoorbeeld ook iets kunt doen als er een kamp is ofzo? Een bijdrage in eieren en melk is dan vast heel welkom.

Ruitje: weekendopvang is volgens mij wel echt iets heel waardevols - maar wel een andere orde van grootte ja.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:14

Hier hebben we in de wijk een voedsel kast staan.
Daar leggen veel mensen allerlei producten in.
Bijvoorbeeld maandverband en tampons. Een fles drinken wat ik voor een verjaardag niet opgekomen is. En allerlei andere dingen. Veel verzorgingsproducten omdat die best duur zijn. Alles uiteraard in een ongeopende verpakking met nog voldoende houdbaarheid.

Heb je zoiets niet in jullie buurt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:35

Da's een goede daantjuhhhh, lekkere douchgeld in zo'n kast, maandverband en andere dure dingen. Ik ga op zoek naar zo'n kast. Volgens mij staat er wel een hier in het dorp.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:40

rien10 schreef:
Da's een goede daantjuhhhh, lekkere douchgeld in zo'n kast, maandverband en andere dure dingen. Ik ga op zoek naar zo'n kast. Volgens mij staat er wel een hier in het dorp.

Dat staat er niet. Maar mag de gever toch zelf weten, of ze iets duurs weg wil geven. En de ontvanger kan toch zelf wel beoordelen of hij/zij het terecht meeneemt?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:46

Wat een ontzettend lief en mooi gebaar! <3 Er zal vast een gezin heel erg blij van worden. Het lezen van dit soort berichten laat je toch wel even zien dat er in onze verhardende samenleving toch mensen zijn met het hart op de goede plaats.

Pas wel goed op met wat je doet. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij mensen uiteindelijk zijn gekort op hun uitkering omdat ze zijn geholpen met boodschappen en geld. :roll:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:54

daantjuhhh schreef:
Hier hebben we in de wijk een voedsel kast staan.
Daar leggen veel mensen allerlei producten in.
Bijvoorbeeld maandverband en tampons. Een fles drinken wat ik voor een verjaardag niet opgekomen is. En allerlei andere dingen. Veel verzorgingsproducten omdat die best duur zijn. Alles uiteraard in een ongeopende verpakking met nog voldoende houdbaarheid.

Heb je zoiets niet in jullie buurt?

Die kastjes zijn inderdaad leuk.En niet alleen omdat armere mensen er wat uit kunnen halen,maar ook om het weggooien van goed voedsel tegen te gaan.In mijn buurt zijn er ook nog minibiebjes waar je gratis boeken mag uithalen.Boeken in de winkel zijn ook heel duur en geestelijk voedsel,leesvoer zeg maar,is ook belangrijk.Eigenlijk zouden er veel meer van dit soort initiatieven moeten zijn waardoor mensen elkaar kunnen helpen.En het wegwerpen van goede spullen voorkomen wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:03

Ik zou me vrij ongemakkelijk voelen bij zo'n kastje. Maar dat heeft vooral te maken met veroordelende mensen hier.

Initiatieven zijn vooral voor leden van de kerk en als je dat niet bent val je buiten de boot. En word je als je pech hebt zelfs aangesproken als je ergens gebruik van wil maken. Moet je je gaan verdedigen tegenover mensen die er eigenlijk niks mee te maken en hun oordeel al klaar hebben. :+

Ik snap dus echt dat ts buiten organisaties om wil om ook de mensen te bereiken die buiten initiatieven vallen, maar dat is gewoon extreem lastig. Om ze te vinden en ook om het voordeel geen nadeel te laten worden.