Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Mars schreef:Mijn ouders hadden een zwembad, echt alleen maar gezeik / stress / onderhoud en dat voor die paar keer dat je kan zwemmen. Dus ze hebben een paar jaar geleden een zwem vijver van gemaakt (Net als hierboven werd aangeraden). Dit is echt top. Heel het jaar bezigheid, geen onderhoud, en schattige vissen die rond zwemmen. De planten zijn een natuurlijke filter en houden het water mooi.
MoniqueT schreef:Ik vraag me af of dat bij de hoge temperaturen die wij in Spanje hebben, zou werken. Ik vind het wel prachtig! Wat me dan wel weer tegen zou houden, is dat wij eigenlijk nooit last van muggen hebben en degenen die water in de tuin hebben juist wel.
Maar het hierboven genoemde stress, gezeik en onderhoud, dat herken ik zo!
N.B.: ik zie het al, watertemperatuur boven 26 graden is de dood voor je planten. Dat houden we bij ons nooit.
AppleSter schreef:Wij hebben sinds half mei een inbouwzwembad. Onze tuin moest toch helemaal op z’n kop, want was volledig bestraat (we wonen er bijna 2 jaar en hebben eerst binnen verbouwd) dus dat met alle coronamaatregelen gaf de doorslag om ervoor te gaan.
[ [url=m/GBaPfR.jpg]Afbeelding[/url] ]
We zijn ons een hele poos gaan oriënteren en kwamen uit bij polypropyleen.
Bouwkundig viel voor ons af; duurt veel langer voor het klaar is (en dan moet je alles eromheen nog doen), kosten zijn hoog, vaak een liner nodig (die ook eens vervangen moet worden) en we wilden gewoon een standaard vorm zwembad, dus niet perse nodig. Polyester viel af doordat de kans op osmose groot is, al is de prijs laag. Polypropyleen is onderhoudsvrij en komt prefab (helemaal naar wens) aan. We waren van plan voor een zoutelektrolyse systeem te gaan, maar zijn uiteindelijk toch voor een chloorsysteem gegaan in combinatie met een UV lamp, omdat er minimaal chloor bij wordt gebruikt en zoutelektrolyse eigenlijk ook op basis van chloor werkt.
[ [url=m/fq8jxK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ons zwembad is 7 x3,5m, 1,5m diep en is compleet met filter, energiezuinige warmtepomp en automatisch chloorsysteem. En met geïntegreerd solar lamellen afdekking. De temperatuur staat standaard (via app instelbaar) op 29 graden (wat echt heerlijk is, ook als je met wat minder weer of avonds wil zwemmen) en doordat we meteen 15 zonnepanelen hebben laten plaatsen (en in combinatie met het solar dek) zitten daar geen hoge extra kosten aan. Bij ons gaat alles automatisch, dus we hebben geen stress, groene chloor haren of veel werk eraan, het is alleen genietenen af en toe even stofzuigen. En af en toe even checken of de jerrycans (zuur en chloor) nog niet leeg zijn.
Het plaatsen had wel wat voeten in de aarde. Weken in de zand rommel, grote graafmachine die alles platwalst, zwembad moest over de bomen heen geplaatst worden en je zit daarna ook nog een paar weken in de rommel.
[ [url=m/laSes5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/poBtNs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/COBq7S.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zal straks ff een foto maken van de technische ruimte. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Prijzen enzo wil ik via pb wel delen.
Paardenfan25 schreef:AppleSter schreef:Wij hebben sinds half mei een inbouwzwembad. Onze tuin moest toch helemaal op z’n kop, want was volledig bestraat (we wonen er bijna 2 jaar en hebben eerst binnen verbouwd) dus dat met alle coronamaatregelen gaf de doorslag om ervoor te gaan.
[ [url=m/GBaPfR.jpg]Afbeelding[/url] ]
We zijn ons een hele poos gaan oriënteren en kwamen uit bij polypropyleen.
Bouwkundig viel voor ons af; duurt veel langer voor het klaar is (en dan moet je alles eromheen nog doen), kosten zijn hoog, vaak een liner nodig (die ook eens vervangen moet worden) en we wilden gewoon een standaard vorm zwembad, dus niet perse nodig. Polyester viel af doordat de kans op osmose groot is, al is de prijs laag. Polypropyleen is onderhoudsvrij en komt prefab (helemaal naar wens) aan. We waren van plan voor een zoutelektrolyse systeem te gaan, maar zijn uiteindelijk toch voor een chloorsysteem gegaan in combinatie met een UV lamp, omdat er minimaal chloor bij wordt gebruikt en zoutelektrolyse eigenlijk ook op basis van chloor werkt.
[ [url=m/fq8jxK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ons zwembad is 7 x3,5m, 1,5m diep en is compleet met filter, energiezuinige warmtepomp en automatisch chloorsysteem. En met geïntegreerd solar lamellen afdekking. De temperatuur staat standaard (via app instelbaar) op 29 graden (wat echt heerlijk is, ook als je met wat minder weer of avonds wil zwemmen) en doordat we meteen 15 zonnepanelen hebben laten plaatsen (en in combinatie met het solar dek) zitten daar geen hoge extra kosten aan. Bij ons gaat alles automatisch, dus we hebben geen stress, groene chloor haren of veel werk eraan, het is alleen genietenen af en toe even stofzuigen. En af en toe even checken of de jerrycans (zuur en chloor) nog niet leeg zijn.
Het plaatsen had wel wat voeten in de aarde. Weken in de zand rommel, grote graafmachine die alles platwalst, zwembad moest over de bomen heen geplaatst worden en je zit daarna ook nog een paar weken in de rommel.
[ [url=m/laSes5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/poBtNs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/COBq7S.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zal straks ff een foto maken van de technische ruimte. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Prijzen enzo wil ik via pb wel delen.
Ziet er top uit! En weinig onderhoud. Wil je mij per pb prijs doen?
superpony schreef:Toch vinden wij dat we er te weinig gebruik van maken en om het op temperatuur te houden erg veel energie kosten. We moeten nog zonnepanelen, maar moeten er best veel als we alles willen dekken.
Voor ons heeft het opzet bad wel laten zien dat we er minder gebruik van maken dan we zouden willen. Maar zitten nog in een grote verbouwing en wie weet dat we daarna meer gebruik maken en alsnog naar een vast bad gaan kijken.