Zweedse tegelkachel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

McGregor

Zweedse tegelkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 22:31

In het huis waar we sinds kort wonen zit een Jotul houtkachel. In verband met de verbouwing van de benedenverdieping moeten we nadenken of die schoorsteen willen blijven gebruiken, of niet. Het nadeel van de Jotul vind ik dat die eigenlijk teveel capaciteit heeft voor de woonkamer, waardoor je hem niet voluit kan branden. Bovendien trekt het erg veel zuurstof en vocht uit de ruimte. De Jotul gaat daarom sowieso exit.

Nu kwam ik de Zweedse tegelkachel tegen. Een Zweedse tegelkachel heeft een andere verbrandingstechniek - twee uurtjes stoken zou voldoende zijn om daarna 12 tot 24 uur warmte af te geven.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke kachel?

P.S: Ons huis is goed geïsoleerd (energielabel A) en we wonen in het buitengebied, dus van stookoverlast is geen sprake.

Renee1991

Re: Zweedse tegelkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:59

Ik zag laatst wel bij de Belgische kopen zonder kijken een finoven. Is dat een beetje hetzelfde idee?

Hevonen

Re: Zweedse tegelkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 23:21

IK ken wel de Finse speksteenkachels, daar is dat wel zo. Na 1 lading hout (een paar blokken) stoken (uurtje fel, en langzaam dovend) blijft de kachel lang warm. Zelfs na 2 dagen is hij nog warmer dan de omgeving, verbazingwekkend... Ik ken ze alleen in Finland, maar vast wel hier te koop.

heb hier weleens een bedrijfsauto's gezien van Tulikivi (vuursteen, letterlijk vertaald), volgens mij doen zij iets met kachels.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 23:30

Renee1991 schreef:
Ik zag laatst wel bij de Belgische kopen zonder kijken een finoven. Is dat een beetje hetzelfde idee?

Ik denk het wel!

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 23:30

Hevonen schreef:
IK ken wel de Finse speksteenkachels, daar is dat wel zo. Na 1 lading hout (een paar blokken) stoken (uurtje fel, en langzaam dovend) blijft de kachel lang warm. Zelfs na 2 dagen is hij nog warmer dan de omgeving, verbazingwekkend... Ik ken ze alleen in Finland, maar vast wel hier te koop.

heb hier weleens een bedrijfsauto's gezien van Tulikivi (vuursteen, letterlijk vertaald), volgens mij doen zij iets met kachels.

Dankje, ik heb ze gevonden!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:57

McGregor schreef:
Hevonen schreef:

heb hier weleens een bedrijfsauto's ge
[ [url=m/i3nwN9.jpg]Afbeelding[/url] ]
zien van Tulikivi (vuursteen, letterlijk vertaald), volgens mij doen zij iets met kachels.

Dankje, ik heb ze gevonden!

Wij hebben zo'n kachel laten bouwen hield woonkamer en boven badkamer en slaapkamer warm.
Maar best veel werk hoor

Afbeelding