Bij deze wil ik jullie dus graag meenemen in deze hobby! Ik spaar zelf vooral kaartjes van Aarhus en Kopenhagen omdat ik deze plekken het beste herken. Daarnaast studeer ik op het moment Deense taal en cultuur, dus het duiken in de geschiedenis van Deense plaatsen vind ik echt super leuk.
Ik hoop stiekem ook dat ik ooit eens als gids aan de slag kan als bijbaantje, want er is zoveel leuks qua geschiedenis!
Allereerst een 'nieuwer' kaartje uit 1946 van Lillebæltsbroen (De Kleine Beltbrug), tegenwoordig ook bekend als Den Gamle Lillebæltsbroen / de Oude Kleine Beltbrug.

Op het eerste gezicht lijkt deze brug misschien niet zoveel soeps, maar het was destijds een broodnodige verbinding tussen Jutland en Funen. In 1865 was er al een treinverbinding over Funen vanaf Middelfart tot aan Nyborg, maar deze verbinding werd zeven jaar later pas via een treinferry verbonden met Jutland. Via deze weg ontstond er een treinverbinding tussen Jutland en Kopenhagen.
Nadat Zuid-Denemarken in 1920 weer deel werd van Denemarken, kwam er steeds meer verkeer die gebruik wilde maken van deze verbinding. Na wat politiek heen en weer geneuzel, kwam het er in 1924 dan eindelijk van: er zou een brug worden gebouwd tussen Jutland en Funen. Lillebæltsbroen werd gedurende 10 jaar gebouwd en opende in 1935. De komst van deze brug zorgde er voor dat de treinferry overbodig werd en maakte de reis tussen Esbjerg en Kopenhagen maar liefst 40% korter qua tijd (je deed er nu 'slechts' nog 4 uur en 34 minuten over').
Tegenwoordig gaat het verkeer via de E20 over de huidige Lillebæltsbroen heen die qua uiterlijk lijkt op z'n grote broer die de Tour de France over zich heen heeft gehad. Dat biedt mogelijkheden, want de oude brug wordt nu gebruikt voor onder andere Bridgewalking, waarbij je dus over de top van de constructie heen kunt lopen. Dat wil ik graag nog een keertje doen!

Rundetårn in Kopenhagen, afkomstig uit 1905

De Rundetårn (hier nog gespeld volgens spellingswijze van voor de grote taalhervorming) is een sterrenwacht middenin het centrum en een iconisch gebouw voor Kopenhagen. De toren is de oudste sterrenwacht van Europa en deze is nog steeds in gebruik, hoewel ik betwijfel hoe actief je vanuit het centrum van de stad nog gebruik kunt maken van de functies.
De toren heeft een Nederlands tintje, want de architect Hans van Steenwinckel de Jonge heeft een Brabantse achtergrond. Deze man ontwierp daarnaast nog andere iconische gebouwen voor Denemarken, namelijk Rosenborg (eveneens gelegen in het centrum van Kopenhagen) en Frederiksborg. Dit deed hij allemaal in opdracht van de Deense koning Christiaan IV. De toren zelf heeft behoorlijk wat stadsbranden en belegeringen meegemaakt, maar staat nog steeds in een vrij mooie staat fier in Kopenhagen te pronken.
In plaats van trappen heeft de binnenkant van Rundetårn een spiraalgang met een oplopend pad. Eén of andere grapjas besloot hier in 1902 dan ook maar met een auto naar boven te gaan, want anders is de bijna 35 meter hoge toren wel een hele klim.
Leuk feitje: er is een planetoïde vernoemd naar dit bouwwerk: 5505 Rundetårn.
Gammel Strand, Kopenhagen (kaartje is uit 1960)

De naam verraadt het al: Gammel* Strand is het oude 'strand' van Kopenhagen. In de middeleeuwen liep hier de kustlijn langs van de stad. Dit gebied staat bekend om de 'Fiskekoner' (visvrouwen) die langs het water en op het pleintje bij het beeld van bisschop Absalon hun vis verkochten. De meeste vrouwen hielden hier gedurende de 20e eeuw mee op, maar één vrouw (bekend bij haar klanten als Doris) heeft het nog 25 jaar in haar eentje volgehouden. In 2008 stopte ook zij met de verkoop van vis, waardoor dit stukje geschiedenis nu geheel achter ons ligt. Tegenwoordig zie je op Gammel Strand dan ook vooral terrasjes met uitzicht op Christiansborg. Ook ligt daar nu bijvoorbeeld het hoofdkantoor van de vakbond van journalistiek.
*Het Nederlandse gammel is etymologisch verwant aan het Deense woord gammel, maar het gebeurt wel eens dat woorden in een bepaalde taal een kleinere, specifiekere betekenis krijgen.
Ik heb nog wel een hele hoop meer kaarten, maar ik wil eerst even peilen hoeveel interesse er voor is.
En natuurlijk is het altijd leuk als andere mensen ook kaartjes verzamelen!
Mocht het topic doodlopen, dan kun je in ieder geval nog m'n hobby volgen via @danskepostkort.

Ik keek wel even raar op, maar ach... beste reizigers, die Bassie en Adriaan.

Ik vind steden met trams echt gewoon... sexy. Het heeft een bepaalde charme om ze rond te zien rijden, helemaal als het wat oudere trams zijn in de eveneens oudere wijken. 90% van mijn foto's van Helsinki bestaat uit foto's met een tram er op.