Mijn nieuwe hobby: oude ansichtkaarten

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiraeth

Berichten: 3274
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Mijn nieuwe hobby: oude ansichtkaarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 18:12

Omdat niche topics het soms verrassend goed doen op Bokt, heb ik toch maar besloten om mijn nieuwste hobby hier te delen: het sparen van oude ansichtkaartjes. Ik dacht eerst dat het een hobby was voor oude opaatjes die het verleden niet los konden laten, maar naarmate dat ik er zelf induik merk ik hoe leuk het wel niet is. De geschiedenis begint echt te leven door de locaties die je (her)kent en het heeft echt iets magisch om teksten te lezen die meer dan 100 jaar geleden door iemand anders zijn neergekrabbeld.

Bij deze wil ik jullie dus graag meenemen in deze hobby! Ik spaar zelf vooral kaartjes van Aarhus en Kopenhagen omdat ik deze plekken het beste herken. Daarnaast studeer ik op het moment Deense taal en cultuur, dus het duiken in de geschiedenis van Deense plaatsen vind ik echt super leuk. :D Ik hoop stiekem ook dat ik ooit eens als gids aan de slag kan als bijbaantje, want er is zoveel leuks qua geschiedenis! *\o/*

Allereerst een 'nieuwer' kaartje uit 1946 van Lillebæltsbroen (De Kleine Beltbrug), tegenwoordig ook bekend als Den Gamle Lillebæltsbroen / de Oude Kleine Beltbrug.
Afbeelding

Op het eerste gezicht lijkt deze brug misschien niet zoveel soeps, maar het was destijds een broodnodige verbinding tussen Jutland en Funen. In 1865 was er al een treinverbinding over Funen vanaf Middelfart tot aan Nyborg, maar deze verbinding werd zeven jaar later pas via een treinferry verbonden met Jutland. Via deze weg ontstond er een treinverbinding tussen Jutland en Kopenhagen.

Nadat Zuid-Denemarken in 1920 weer deel werd van Denemarken, kwam er steeds meer verkeer die gebruik wilde maken van deze verbinding. Na wat politiek heen en weer geneuzel, kwam het er in 1924 dan eindelijk van: er zou een brug worden gebouwd tussen Jutland en Funen. Lillebæltsbroen werd gedurende 10 jaar gebouwd en opende in 1935. De komst van deze brug zorgde er voor dat de treinferry overbodig werd en maakte de reis tussen Esbjerg en Kopenhagen maar liefst 40% korter qua tijd (je deed er nu 'slechts' nog 4 uur en 34 minuten over').

Tegenwoordig gaat het verkeer via de E20 over de huidige Lillebæltsbroen heen die qua uiterlijk lijkt op z'n grote broer die de Tour de France over zich heen heeft gehad. Dat biedt mogelijkheden, want de oude brug wordt nu gebruikt voor onder andere Bridgewalking, waarbij je dus over de top van de constructie heen kunt lopen. Dat wil ik graag nog een keertje doen! :D

Rundetårn in Kopenhagen, afkomstig uit 1905
Afbeelding

De Rundetårn (hier nog gespeld volgens spellingswijze van voor de grote taalhervorming) is een sterrenwacht middenin het centrum en een iconisch gebouw voor Kopenhagen. De toren is de oudste sterrenwacht van Europa en deze is nog steeds in gebruik, hoewel ik betwijfel hoe actief je vanuit het centrum van de stad nog gebruik kunt maken van de functies. :D De toren heeft een Nederlands tintje, want de architect Hans van Steenwinckel de Jonge heeft een Brabantse achtergrond. Deze man ontwierp daarnaast nog andere iconische gebouwen voor Denemarken, namelijk Rosenborg (eveneens gelegen in het centrum van Kopenhagen) en Frederiksborg. Dit deed hij allemaal in opdracht van de Deense koning Christiaan IV. De toren zelf heeft behoorlijk wat stadsbranden en belegeringen meegemaakt, maar staat nog steeds in een vrij mooie staat fier in Kopenhagen te pronken. :)

In plaats van trappen heeft de binnenkant van Rundetårn een spiraalgang met een oplopend pad. Eén of andere grapjas besloot hier in 1902 dan ook maar met een auto naar boven te gaan, want anders is de bijna 35 meter hoge toren wel een hele klim. :')

Leuk feitje: er is een planetoïde vernoemd naar dit bouwwerk: 5505 Rundetårn.

Gammel Strand, Kopenhagen (kaartje is uit 1960)
Afbeelding

De naam verraadt het al: Gammel* Strand is het oude 'strand' van Kopenhagen. In de middeleeuwen liep hier de kustlijn langs van de stad. Dit gebied staat bekend om de 'Fiskekoner' (visvrouwen) die langs het water en op het pleintje bij het beeld van bisschop Absalon hun vis verkochten. De meeste vrouwen hielden hier gedurende de 20e eeuw mee op, maar één vrouw (bekend bij haar klanten als Doris) heeft het nog 25 jaar in haar eentje volgehouden. In 2008 stopte ook zij met de verkoop van vis, waardoor dit stukje geschiedenis nu geheel achter ons ligt. Tegenwoordig zie je op Gammel Strand dan ook vooral terrasjes met uitzicht op Christiansborg. Ook ligt daar nu bijvoorbeeld het hoofdkantoor van de vakbond van journalistiek.

*Het Nederlandse gammel is etymologisch verwant aan het Deense woord gammel, maar het gebeurt wel eens dat woorden in een bepaalde taal een kleinere, specifiekere betekenis krijgen.

Ik heb nog wel een hele hoop meer kaarten, maar ik wil eerst even peilen hoeveel interesse er voor is. :D En natuurlijk is het altijd leuk als andere mensen ook kaartjes verzamelen! *\o/* Mocht het topic doodlopen, dan kun je in ieder geval nog m'n hobby volgen via @danskepostkort. :D

Karin

Berichten: 65343
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:30

Tof, ik ben je al gaan volgen! *\o/*

Die Rundetårn is best een apart bouwwerk. Ik ben er in 2019 in geweest. Plaats ik foto's op Feestboek, krijg ik Bassie en Adriaan als reactie :')

Bij de Lillebælt ben ik een aantal keren als kind op vakantie geweest. Met de hele camping brood bakken bij het kampvuur <3 :Y)

Leuk hoor, zo'n nieuwe hobby. Als je ooit gaat gidsen, dan loop ik graag eens met je mee :D Denemarken is mooi!

...oh ja en als ik eens kaartjes vind (bij de kringloop ofzo) dan zal ik aan je denken +:)+

Suzanne F.

Berichten: 50071
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mijn nieuwe hobby: oude ansichtkaarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:02

Oh leuk! Ik wou dat ik soms een tijdsprongetje kon maken om daar even te kijken en rond te lopen. Dat heb ik vaker bij oude foto’s.

Hiraeth

Berichten: 3274
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 15:17

Karin schreef:
Tof, ik ben je al gaan volgen! *\o/*
Die Rundetårn is best een apart bouwwerk. Ik ben er in 2019 in geweest. Plaats ik foto's op Feestboek, krijg ik Bassie en Adriaan als reactie :')

Dat stond inderdaad ook al bij de trivia op de Nederlandse Wikipedia. _O- Ik keek wel even raar op, maar ach... beste reizigers, die Bassie en Adriaan. :D

Karin schreef:
Leuk hoor, zo'n nieuwe hobby. Als je ooit gaat gidsen, dan loop ik graag eens met je mee :D Denemarken is mooi!

Ik wil sowieso iedereen wel een tour geven die tussen januari en juli in Kopenhagen langskomt! *\%/* :D En verder doe ik ook assistentie op afstand. O:)

Karin schreef:
...oh ja en als ik eens kaartjes vind (bij de kringloop ofzo) dan zal ik aan je denken +:)+

Aaaaaaww!! Op dit moment spaar ik wel écht alleen Deense kaartjes, dus dat maakt het wel iets lastiger. Ik heb wel nog een hele lading kaartjes liggen van onder andere Meppel, De Wijk, Zuidwolde etc, maar daar heb ik iets minder mee. Mijn vader weet precies wie op welk huis woonde destijds, maar voor mij is het toch wat 'legere' geschiedenis. Misschien ook omdat ik dus zo snel mogelijk weg wil uit deze omgeving. _O- Ik bewaar ze alleen wel, want ik denk dat mijn sentiment tegenover mijn Nederlandse geboortegrond wel gaat veranderen. :D

Suzanne F. schreef:
Oh leuk! Ik wou dat ik soms een tijdsprongetje kon maken om daar even te kijken en rond te lopen. Dat heb ik vaker bij oude foto’s.

Dat vind ik ook echt fantastisch! Ik heb het liefst kaartjes die beschreven zijn, maar waar ook op de voorkant iets 'leeft', zoals dit kaartje van Dronning Louises Bro uit 1908:

Afbeelding

Al die mensen die daar rondlopen, de ingekleurde Deense vlaggen én tram (prioriteiten), de hele sfeer... Ik hou er van! *\o/* Tegenwoordig is deze brug ook bijna niet te missen, want de meeste buslijnen die richting/via Nørrebro rijden naar het centrum komen hier overheen. Ook zie je vaak genoeg foto's van stromen fietsers die deze brug passeren. Ik vind het ook leuk dat er zelfs nog een bordje met 'Stoppested' te zien is aan de lantaarnpaal op de voorgrond - een soort hele ouderwetse tramhalte. :D

Helaas rijden de trams niet meer in Deense steden. -O- Ik vind steden met trams echt gewoon... sexy. Het heeft een bepaalde charme om ze rond te zien rijden, helemaal als het wat oudere trams zijn in de eveneens oudere wijken. 90% van mijn foto's van Helsinki bestaat uit foto's met een tram er op. :D

En met deze is het ook wel leuk om de achterkant nog even te delen, daar de schrijver in het Engels schreef:

Afbeelding