Annuleringsverzekering na verhuizing

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Annuleringsverzekering na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 08:02

Hoi allemaal!

Ik hoop dit niet nodig te hebben, maar wil toch graag even weten waar ik aan toe ben…

2,5 jaar geleden heb ik met mijn vriend een reis geboekt, ik woonde toen bij mijn ouders en viel onder hun doorlopende annuleringsverzekering. Door corona is deze reis 2x verplaatst (= 2x opnieuw ‘geboekt’?) en beide moment waarop ik ons nieuwe reisprogramma heb ontvangen woonde ik nog bij mijn ouders.

4 maanden geleden ben ik met mijn vriend samen gaan wonen en wij hebben geen annuleringsverzekering afgesloten. Ik ben nu even het een en ander aan het uitzoeken en het lijkt erop dat dat ook sowieso niet geldig was geweest wanneer ik wel een annuleringsverzekering had afgesloten. Deze moet bij de meeste verzekeringsmaatschappijen binnen 7 of 14 dagen na boeking afgesloten worden.

Mócht er om een of andere reden geannuleerd moeten worden, kan ik dan nog iets halen bij de annuleringsverzekering van mijn ouders? Omdat ik op alle momenten van boeken (en die 7-14 dagen daarna) daar onder viel? Of was er iets anders wat ik had moeten doen op het moment dat ik verhuisde?

Anoniem

Re: Annuleringsverzekering na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:05

Ik vrees van niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:09

Nee, dat is zeer onwaarschijnlijk.
Als je geen doorlopende annuleringsverzekering hebt op je eigen naam en ook niet binnen een week na boeking een eenmalige dan geef ik je extreem weinig kans.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:13

Als je uitwonende bent, dan val je idd niet meer onder je ouders. Behalve als je uitwonend studeert, maar dat wil ook nog wel eens verschillen per verzekeraar. Wanneer vertrekken jullie? Wellicht kun je de verzekering van je ouders bellen en het voorleggen. Wie weet tref je een aardig iemand die je toch een annuleringsverzekering kan aanbieden. Doorlopend verzekeren is doorgaans goedkoper dan een kortlopende, dus kijk ook daar even goed naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:32

Gewoon even contact opnemen met de verzekeraar, die weten dit beter dan Bokt :)

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 08:42

Thanks voor de reacties! Dan bel ik inderdaad de verzekering van mijn ouders even en is het een wijze les voor de volgende keer :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:44

Bij ANWB kan je nog wel een annuleringsverzekering afsluiten. Bestaande situaties zijn uitgesloten, maar nieuwe situaties zijn wel gedekt. Zijn vast meer verzekeraars die dit doen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:45

linoleum schreef:
Bij ANWB kan je nog wel een annuleringsverzekering afsluiten. Bestaande situaties zijn uitgesloten, maar nieuwe situaties zijn wel gedekt. Zijn vast meer verzekeraars die dit doen!

Annuleringsverzekering gaat toch alleen maar op als je de verzekering afsluit binnen 14 dagen nadat je de reis geboekt hebt?
In dit geval gaat het toch om een reis die 2,5 jaar geleden is geboekt.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:58

purny schreef:
linoleum schreef:

Annuleringsverzekering gaat toch alleen maar op als je de verzekering afsluit binnen 14 dagen nadat je de reis geboekt hebt?
In dit geval gaat het toch om een reis die 2,5 jaar geleden is geboekt.

Nee, daarom ook specifiek alleen dekking voor nieuwe situaties. Dus als je nu al klachten hebt, dan is er geen dekking als je daarom wil annuleren. Maar als je nu een verzekering afsluit en een dag voor je vakantie breek je je benen, dan is het wel gedekt.

Meeste verzekeraars doen het inderdaad niet. ANWB dus wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:19

linoleum schreef:

Dit klopt. Ik heb hier gewerkt.
En bij de ANWB kun je gewoon een verzekering afsluiten. Inderdaad bestaande situaties zijn uitgesloten.
Maar stel je bent kerngezond, je sluit nu een verzekering en over 2 weken breek je je been waardoor je niet kunt gaan dan is dat gewoon verzekerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:26

Maar die reis is toch 2,5 geleden geboekt en vallend onder de toen geldende voorwaarden? Zijn die dan niet meer van toepassing?
Wie heeft de reis steeds opgeschoven/uitgesteld.
Ik zou het gewoon even navragen bij de reisorganisatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:37

cissy schreef:
Maar die reis is toch 2,5 geleden geboekt en vallend onder de toen geldende voorwaarden? Zijn die dan niet meer van toepassing?
Wie heeft de reis steeds opgeschoven/uitgesteld.
Ik zou het gewoon even navragen bij de reisorganisatie.

Ze stond op de verzekering van haar ouders. Dus ze was gedekt onder die verzekering toen ze thuis woonde.
Als er in die periode de reis geannuleerd had moeten worden moest ze daar zijn.
Eigenlijk had ze bij het verhuizen direct een verzekering moeten afsluiten. Dan was ze opvolgend gedekt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:28

Geen idee hoe het in NL is maar in BE is het zo dat als het gezinshoofd (bvb. jouw vader) een annulatieverzekering afsluit, dat je geniet van de dekking zolang je op zijn adres gedomicilieerd bent.

Ga je uit huis en verander je je adres, dan wordt je een gezin apart en moet je een eigen annulatieverzekering afsluiten.

Indien je een last minute boekt, moet de annulatieverzekering afgesloten worden de dag van boeking.

Is de reis reeds lange tijd geboekt en vind deze over 2 weken plaats, kan je nu geen verzekering meer afsluiten die die reis dekt.

Gaat je reis bvb. door in september en sluit je nu eentje aan, dan is die reis gedekt.

Vele maatschappijen werken met een 30-dagenregel in jaarcontracten :)