Hotel annuleren 50% annuleringskosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Hotel annuleren 50% annuleringskosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 21:51

Hallo,

Een vraagje

Zaterdag op zondag hadden wij een hotel aan zee geboekt.
Het wordt toch wat minder weer en mijn dochter zwemt graag en speelt graag in de zee.
Ik ben nu verkouden maar dat kan over zijn zaterdag.
Dus wilde het hotel annuleren.

Kreeg ik een mail terug
Wanneer u de reservering wilt annuleren, moeten wij helaas 50% van de kosten als annuleringskosten berekenen.

Ik zie dit niet staan in het pdf bestand van de reservering.

Mag dit dan zomaar?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:56

Staat het ook nergens in de voorwaarden van het hotel?
Vaak hebben ze ergens wel zoiets in hun voorwaarden staan, in de trant van: 10 dgn van te voren annuleren, volledige bedrag terug, 5 dagen vtv 50% betalen, 1 dag vtv 100% betalen.

Tenzij je annuleren tot dag van aankomst hebt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:58

Wat staat er in de algemene voorwaarden, en zijn die bij het boekingsproces aangeboden?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:59

Wat staat er in de algemene voorwaarden? Die zouden op de site moeten staan. Meestal moet je bij de boeking aangeven dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden, of staat er dat je door te boeken al akkoord gaat. Bij relatief kort voor je verblijf annuleren vind ik het ook niet gek dat je niet alles terug krijgt. In vergelijking met wat ik vaker voorbij zie komen, vind ik 50% nog best coulant bij een week vooraf annuleren…

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:02

Ik zou proberen of je het nachtje nog kan verplaatsen ipv annuleren, misschien doen ze dat wel.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:06

Stybba schreef:
of staat er dat je door te boeken al akkoord gaat.

Hier gaan veel bedrijven mee de fout in, tenzij ze daar een link bij zetten en je de AV ook makkelijk op kan slaan. Het is niet de bedoeling er een regel 'bij boeken gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden' bij te zetten zonder link waar ze te vinden zijn, of waar ze niet gedownload kunnen worden (linken naar een PDF-bestand is wel voldoende bijvoorbeeld). Idealiter stuurt het bedrijf ze naar je toe. Opsturen of linken moet gebeuren vóór je je bestelling of boeking definitief maakt, want je moet eerst de AV door kunnen nemen voor je bestelling/boeking definitief is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:09

https://www.hotelnoordzee.nl/nl/privacy-policy/

Ik heb telefonisch geboekt en daarna per mail de reservering gekregen.
Er is nog niks betaald.
Betalen is bij aankomst.

Ik zie het zo niet staan.

Maar kan inderdaad even vragen of een andere datum wel mogelijk is.
Hotel is gelijk aan zee met mooi weer echt top.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:12

Maar het is toch logisch dat je op zo kort dag niet kosteloos kan annuleren. De hoteleigenaar kan de kamer vast ook op zo'n korte termijn niet meer verhuren en die zit dan met verlies van een kamer. Waarom moet die de kosten eten omdat jij je bedenkt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:14

Dit staat er op hun site:
Citaat:
UVH
Op alle door ons aangegane overeenkomsten zijn van toepassing de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH). Deze liggen bij ons ter inzage en worden op verzoek toegezonden. De UVH zijn bindend voor iedereen die van onze diensten gebruik maakt.

Gratis mogen annuleren is een gunst geen recht.
Normaal betekend gereserveerd ook echt betalen.
Dat er hotels hiervan afwijken en dat je soms tot 24 uur van tevoren gratis kan annuleren is netjes, maar geen wettelijk recht.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:16

Dit is het privacybeleid, niet de AV. Is dit het enige wat je van ze hebt ontvangen naast een bevestiging met datum, tijd, etc?

De AV staan hier, daarin staat het volgende:

Afbeelding

Maar als ze je nooit het document of een link naar het document toe hebben gestuurd (met je reservering mee), zijn de AV niet van toepassing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:17

Exitium schreef:
Maar als ze je nooit het document of een link naar het document toe hebben gestuurd (met je reservering mee), zijn de AV niet van toepassing.

Klopt , maar dat houdt in dat gereserveerd ook betekend dat je moet betalen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:22

Je kan meestal wel verzetten.

Spoiler:
En als je dan alsnog wilt annuleren ben je nog op tijd en hoef je geen annuleringskosten te betalen :Y) .

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:24

Jullie hebben inderdaad gelijk.

Het is altijd een gokje in nl met het weer.
Helaas pindakaas

Bedankt allemaal!

Ik ga kijken of we de datum op kunnen schuiven en anders gaan we maar gewoon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:35

Ik ben even in die algemene uhv gedoken. WAs veel doorklikken en daarna downloaden

Citaat:
Indien de gast niet binnen een half uur na het gereserveerde tijdstip is gearriveerd kan het horecabedrijf de reservering als geannuleerd beschouwen, onverminderd het bepaalde in artikel 9.
7.2 Het horecabedrijf kan voorwaarden verbinden aan de reservering.

Daar kun je alle kanten mee op -O-

Citaat:
Artikel 9 Annuleringen
9.1 Annulering door klanten, algemeen
9.1.1 De klant is bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren tegen betaling van de annuleringskosten. Als een klant niet binnen een half uur na het afgesproken tijdstip arriveert dan wordt de klant geacht geannuleerd te hebben en dan is hij de annuleringskosten verschuldigd. Indien klant alsnog na een half uur (of later) na het afgesproken tijdstip arriveert, kan het horecabedrijf zich op deze verschuldigde annuleringskosten beroepen dan wel alsnog uitvoering geven aan de horecaovereenkomst en volledige nakoming van klant omtrent de hore- caovereenkomst te verlangen.
9.1.2 Het horecabedrijf kan uiterlijk één maand voordat de eerste horecadienst op grond van de desbetreffende hore- caovereenkomst moet worden verleend aan de klant verklaren bepaalde individuen samen te zullen beschou- wen als groep. Op die personen zijn alsdan alle bepalingen voor groepen van toepassing.
9.1.3 Het bepaalde in de artikelen 13.1 en 14.4 is ook op annuleringen van toepassing.
9.1.4 Ingeval van no-show is de klant in alle gevallen verplicht de reserveringswaarde te betalen.
9.1.5 Indien niet alle overeengekomen horecadiensten worden geannuleerd zijn op de geannuleerde horecadiensten onderstaande bepalingen pro rata van toepassing.
9.2 Annulering van een horecadienst bestaande uit het verstrekken van logies

Individuen

Wanneer een reservering voor uitsluitend logies, al dan niet met ontbijt, is gemaakt voor één of meer individuen gelden voor annulering van die reservering de volgende percentages van de reserveringswaarde die door de klant betaald moeten aan het horecabedrijf (tenzij schriftelijk anders is overeengekomen):
Bij annulering:
Meer dan 1 maand voor de ingangsdatum 0%
Meer dan 14 dagen voor de ingangsdatum 15%
Meer dan 7 dagen voor de ingangsdatum 35%
Meer dan 3 dagen voor de ingangsdatum 60%
Meer dan 24 uur voor de ingangsdatum 85%
24 uur of minder voor de ingangsdatum 100%

Je zegt af meer dan 3 dagen ervoor toch? Dan zou het 60% zijn zelfs -O-
Maar is er schriftelijk iets anders afgesproken en heb je deze info per mail meegezonden gekregen?

Tiggs

Re: Hotel annuleren 50% annuleringskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:13

Is logisch toch? Hoe dichter bij de datum hoe kleiner de kans dat het hotel de kamer nog kan verhuren. Ik vind het zelfs een beetje naïef om te denken dat je met een reden als 'slecht weer' gratis kunt annuleren.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:16

Tiggs schreef:
Is logisch toch? Hoe dichter bij de datum hoe kleiner de kans dat het hotel de kamer nog kan verhuren. Ik vind het zelfs een beetje naïef om te denken dat je met een reden als 'slecht weer' gratis kunt annuleren.

Dat kan wel, mits je hebt gekozen voor een optie "gratis annuleren" op dag van aankomst.
Vaak kan je dat kiezen als je via Booking.com of een andere aanbieder boekt, maar niet rechtstreeks bij het Hotel zelf.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 13:40

Wij hebben het verzet naar een andere datum.
Het is op deze manier opgelost

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:03

Dan bof je echt! Dat is heel coulant van het hotel. Hopelijk mooi weer dan wanneer jullie gaan {:}