Alles moet snel!

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 837
Geregistreerd: 06-09-21

Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 22:54

Hoi,

Ik vroeg mij af of meer mensen dit herkennen. Ik zal verschillende situaties schetsen:

Ga ik op zondagochtend lekker op buitenrit en sta ik mijn paard te poetsen. Het is zondagochtend, ik hoef niet op te schieten en toch merk ik dat ik alles snel afwerk. Het gevoel op tijd te staan. Alsof het snel moet gebeuren. Want dan kan ik smiddags nog zus of zo. Terwijl er in de praktijk zeeën van tijd is.

Ben ik bezig met mijn huishoudelijke taken. - oké niet het leukste werk - weer het gevoel alsof ik op tijd sta en het snel af moet. Want de klok tikt en ik wil op bed. Terwijl het achteraf altijd heel erg mee valt.

Ben ik op stal om mijn paarden buiten te zetten en voer klaar te maken. Constant op mijn telefoon kijken hoe laat het is, hoelang ik er mee bezig ben en je raad het al alsof er iemand achter mij aan zit.

Eén van de vervelendste dingen is aan het einde van de werk dag. Het gevoel hebben 'snel' te moeten. Snel mijn werk af maken, snel naar huis rijden, snel eten koken of opwarmen, snel eten en snel omkleden en snel naar stal. En dan constant op m'n klok kijken hoelang ik ergens over doe. Terwijl er niemand op mij wacht. (ja de paarden) Ik kan alles op m'n dooie gemakje doen of ik nu om 19u of 20u op stal kom of om 22u of 23u thuis ben. Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen. Maar ook als ik niks heb in de avond blijft het gevoel het zelfde.

Nog meer mensen die dit herkennen? :')
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 20-06-22 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet
Berichten: 2637
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:56

Jep! Ik kan je aanraden mindfulness te doen. Daardoor leer je jezelf je gedachten aan te passen.

Herfstblad
Berichten: 837
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 22:59

future_vet schreef:
Jep! Ik kan je aanraden mindfulness te doen. Daardoor leer je jezelf je gedachten aan te passen.


Ja daar ben ik mee bekend. Ik heb toen de tip gekregen om mij te focussen op één ding tegelijk en in het moment zelf te blijven. Zo af en toe werkt het. Maar het is lastig om dat constant toe te voegen.

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:02

Oh absoluut herken ik dat! Alles snel, doorwerken en liever een uur eerder beginnen dan op tijd.

Vrienden zijn dan ook altijd te laat of nemen alle tijd in hun leven. Daar probeer ik een beetje van mee te nemen…
Terwijl ik er een hekel aan heb :’)

Herfstblad
Berichten: 837
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 23:07

Vliendertje schreef:
Oh absoluut herken ik dat! Alles snel, doorwerken en liever een uur eerder beginnen dan op tijd.

Vrienden zijn dan ook altijd te laat of nemen alle tijd in hun leven. Daar probeer ik een beetje van mee te nemen…
Terwijl ik er een hekel aan heb :’)


Ik heb juist op m'n werk en op afspraken dat ik eerder aan de late kant kom. Te laat uit bed > gevoel te moeten haasten. Maar dat is weer m'n eigen schuld natuurlijk e de ook wel terecht. Of dan zeg ik tegen mijzelf ik wil om 9u op stal zijn en rustig ontbijten en omkleden. Dan kom ik veel te laat uit bed en moet ik nog haasten en ben ik om 9u15 op stal. Maar dat geeft niet ik heb de tijd aan mijzelf, maar toch is dat weer een baal moment.

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:12

Nature93 schreef:
Hoi,

Ik vroeg mij af of meer mensen dit herkennen. Ik zal verschillende situaties schetsen:

Ga ik op zondagochtend lekker op buitenrit en sta ik mijn paard te poetsen. Het is zondagochtend, ik hoef niet op te schieten en toch merk ik dat ik alles snel afwerk. Het gevoel op tijd te staan. Alsof het snel moet gebeuren. Want dan kan ik smiddags nog zus of zo. Terwijl er in de praktijk zeeën van tijd is.

Ben ik bezig met mijn huishoudelijke taken. - oké niet het leukste werk - weer het gevoel alsof ik op tijd sta en het snel af moet. Want de klok tikt en ik wil op bed. Terwijl het achteraf altijd heel erg mee valt.

Ben ik op stal om mijn paarden buiten te zetten en voer klaar te maken. Constant op mijn telefoon kijken hoe laat het is, hoelang ik er mee bezig ben en je raad het al alsof er iemand achter mij aan zit.

Eén van de vervelendste dingen is aan het einde van de werk dag. Het gevoel hebben 'snel' te moeten. Snel mijn werk af maken, snel naar huis rijden, snel eten koken of opwarmen, snel eten en snel omkleden en snel naar stal. En dan constant op m'n klok kijken hoelang ik ergens over doe. Terwijl er niemand op mij wacht. (ja de paarden) Ik kan alles op m'n dooie gemakje doen of ik nu om 19u of 20u op stal kom of om 22u of 23u thuis ben. Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen. Maar ook als ik niks heb in de avond blijft het gevoel het zelfde.

Nog meer mensen die dit herkennen? :')

Jij beschrijft in zekere zin waarom ik laatst tegen m'n bijrijdster zei: ik ben niks jaloers op "de jeugd van tegenwoordig" Dat gejaagde, altijd maar "aan" staan.

Advies van deze "ouwe sok": relax! Als jij jezelf voortijdig opgebrand hebt zal men zeggen: wat jammer....

Maar niemand zal aan de voorkant tegen je zeggen: joh, doe even rustig aan, denk aan jezelf!
Bij deze zeg ik het je: Doe wat rustiger aan! Relax, ga een week met je paard op trektocht, lekker alleen of met iemand die zich niet op laat jagen.

CupCakes_

Berichten: 3486
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:15

Dit herken ik volledig. Maar hoe je dit uitzet? Geen idee!
Ik heb constant het gevoel dat je van alles moet, binnen een bepaalde tijd. En dat is soms zò naar. Vroeger kon ik uren door brengen op stal en niet naar de tijd kijken. Nu kan ik niet eens een grote ronde met de hond doen zonder dat ik constant de tijd in de gaten houd, want ik moet nog zoveel doen. En dat is zo stom. Terwijl ik dan een hele middag vrij ben. :Y)

Herfstblad
Berichten: 837
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 23:20

CupCakes_ schreef:
Dit herken ik volledig. Maar hoe je dit uitzet? Geen idee!
Ik heb constant het gevoel dat je van alles moet, binnen een bepaalde tijd. En dat is soms zò naar. Vroeger kon ik uren door brengen op stal en niet naar de tijd kijken. Nu kan ik niet eens een grote ronde met de hond doen zonder dat ik constant de tijd in de gaten houd, want ik moet nog zoveel doen. En dat is zo stom. Terwijl ik dan een hele middag vrij ben. :Y)


Nou dit slaat de spijker op z'n kop! Precies mijn gevoel. Maar ik denk vaak juist om dat ik die middag vrij heb wil ik op schieten, omdat ik dan een keer niks heb. Maar of ik nu om half 1 of om 1u op de bank zit. Maakt ook niet uit..

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:22

Laat je telefoon in je tas als je op stal bent. Dan kan je daar lekker onthaasten :o

Jildau

Berichten: 9473
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:23

Heel herkenbaar.. Ik moet hier maar even meelezen want zelfs dingen die ik ter ontspanning doe zijn op deze manier niet volledig ontspannen.

Veulen84

Berichten: 10887
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:29

Mijn tip: doe de klok weg. Dat constante gevoel van opgejaagd komt echt doordat je maatschappelijk ben ingeprent om dingen op tijd te doen. Maar als het niet moet moet het niet. Kijk dan gewoon niet op de klok. Als je ergens percee op tijd moet wezen zet dan een alarm. Kan je doen een half uur voordat je bv moet stoppen met je taken. Maar je kan jezelf ook een halverwege timer geven.

Eerste tijd is het moeilijk, maar het wordt steeds makkelijker en het geeft dan echt rust.

Ladyson

Berichten: 3319
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:30

Jups, herkenbaar..

Ik heb deze podcast https://open.spotify.com/episode/041MBkKyJl96HRf1ZdSHC5?si=ZZbRbRtCSK-dJj-l3vF3tw&utm_source=copy-link erover geluisterd en volg dit 'stappenplan' nu op!

Dus het (h)erkennen / bewust ervan zijn gedurende de dag, vervolgens me anders gedragen (rustiger aandoen) en er oke mee zijn dat dat in eerste instantie een onrustig gevoel oproept, en daarnaast me beseffen dat mijn 'gedachten/manier van leven' niet perse zo moeten zijn. Zie ook de post van ikke en veulen84 (zie ik nu ;-) )
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 20-06-22 23:35, in het totaal 3 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:31

Eigenlijk niet. Ik heb meestal een volle planning dus ik moet wel een beetje de tijd in de gaten houden maar wat jij zegt herken ik echt niet. Ja ik sta nooit zo vroeg op als ik plan op vrije dagen en dan? Uitslapen, lummelen en niets doen is net zo nodig als eten en naar de wc gaan.
Laat je niet opjagen en al zeker niet door jezelf!

Wat voor mij werkt is alles ruim plannen. Dus een keer timen hoe lang iets duurt als ik echt de tijd neem en het nog een beetje uitloopt. Vanaf dan plan ik er gewoon zoveel tijd voor in. Enkel op drukke dagen kijk ik er dan wat kritischer naar wat korter kan maar dat is zelden. Ik heb volle dagen maar wel met vrij chille timing.

Kookaburra

Berichten: 5558
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:36

Helaas herkenbaar. Verhipte maatschappelijke ontwikkeling -O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:50

Kookaburra schreef:
Helaas herkenbaar. Verhipte maatschappelijke ontwikkeling -O-


Maar jaagt de maatschappij je op? Of jaag je jezelf op?
Wat kan er gebeuren als je eens niet haast? Als je je horloge en telefoon eens thuis laat?

Het leven is (volgens mij) volstrekt zinloos dus geniet er van want meer zit er gewoon echt niet in.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:58

Ik herken het heel erg ts, ik heb eigenlijk altijd haast om thuis te komen, genieten is ook echt iets wat ik heel bewust moet doen. Thuis heb ik het net zo erg, terwijl ik eigenlijk niets 'moet' zelfs de paarden kan ik wel een dagje laten(voer altijd voor 2 dagen).
Bewust worden van je omgeving, je handelingen en even goed, diep ademhalen is het enige wat bij mij werkt en dan geniet ik weer even ipv snel iets afhandelen.

Shalimar

Berichten: 1535
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 00:02

Echt super herkenbaar. Voel me onderhand nog meer onthand en opgefokt als ik alle tijd heb. Echt de omgekeerde wereld. Voel me soms net zo'n racepaard in de startbox. Telefoon wegleggen en geen klok in de buurt op stal helpt wel inderdaad. En een tijdje niet meer dan 1 grote activiteit op een vrije dag plannen. Zit je alsnog een beetje geforceerd te doen maar uiteindelijk helpt het soms wel. Helaas blijf ik toch vaak in de gejaagdheid zitten. Zo vervelend. Verlang erg naar de ontspanning die ik vroeger kon hebben bij vanalles, tijdloos zijn in het moment. Het is toch vaak te veel willen denk ik.

Kookaburra

Berichten: 5558
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 04:15

poes schreef:
Kookaburra schreef:
Helaas herkenbaar. Verhipte maatschappelijke ontwikkeling -O-


Maar jaagt de maatschappij je op? Of jaag je jezelf op?
Wat kan er gebeuren als je eens niet haast? Als je je horloge en telefoon eens thuis laat?

Het leven is (volgens mij) volstrekt zinloos dus geniet er van want meer zit er gewoon echt niet in.

Het is niet alleen de telefoon en tijd.
Het is ook de zogenoemde prestatiemaatschappij.
Ansich wordt het in dit artikel wel mooi beschreven met het gaspedaal en de rem. Al is de rest van de tekst wel heel drastisch ;) :
Citaat:
'De hersenen functioneren het beste bij een goede balans van stresshormonen (het gaspedaal) en groeihormoon (de rem/opbouw/herstelfunctie). Onze samenleving promoot het intrappen van het gaspedaal en negeert de rem waardoor veel jonge mensen uit balans raken en langdurend ernstig ziek worden.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2018/11/te-veel-burn-outs-in-nederland-grootste-crisis-ooit/

En wat betreft die telefoon:
Ik heb al bewust geen mobiel internet op mijn telefoon. Dus onderweg wordt ik niet gestoord door appjes/nieuwberichten/meldingen. Maar... Ik krijg alleen maar reacties van anderen in de strekking van: 'heb je geen abbonement dan?! Maar?! Voor een klein bedrag heb je al internet en onbeperkt bellen. Ik zit bij *provider x. Ideaal, want *insert blije tekst*'
Lees jij wat ik lees? ;) Zelfs op dat vlak val ik al buiten de 'norm'. Immers krijg ik nooit de reactie 'oh, wat lijkt mij dat lekker!. (Doet het wat met mij? Neuh. Ik heb nog steeds geen mobiel internet. Maar het is wel net een leuk voorbeeld).

En in de supermarkt zijn 35 soorten zakken chips. Ik kan op elk moment elke film gaan kijken mocht ik dat willen. De aanbiedingen vliegen ons om alle manieren om de oren... Ons brein wordt steeds geprikkeld. (FOMO is nu ook zo'n bekende term).
En oja. Vanaf de basisschool wordt het presteren en 'niet buiten de boot vallen' al gepromoot... Jeej :D

Petrichor

Berichten: 10614
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 06:04

Ah vreselijk ik herken dat dus ook! Mijn vriend moet zo uit bed, ik ga dus ook maar vast uit bed kan ik lekker vroeg naar stal. Kan ik vanmorgen nog even de was doen en vanmiddag de boodschappen etc. Ik zou ook gewoon tot 8u kunnen blijven liggen daar word het verhaal uiteindelijk niet veel anders van. :+

Als ik op mijn werk moet beginnen om 16u is het helemaal stress, ik wil namelijk perse tussen 11 en 12u weer thuis zijn van stal en ik wil in de middag absoluut niks meer hoeven doen. Zo irritant is dat, ik kan namelijk met een gerust hart met een vriendin mee een heerlijke buitenrit maken en dan gewoon om 13u thuis komen maar ik doe dat niet want ik kijk dan continu op de klok en wil dan alles snel snel snel.

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:35

Dit had ik vroeger ook maar inmiddels niet meer. Dat komt ook omdat ik veel niet meer perse moet. Ik werk wel maar heb veel vrijheid en ook in hoe deze in te delen. Dit is inderdaad iets wat je jezelf laat opleggen en vaak ben je ook gewoon te druk. Op de dagen of momenten dat je niet druk bent zit je nog steeds in die modus. Zelfs op vakantie gaan deze mensen nog door met planningen maken en tijdsdruk opleggen. Eigenlijk zou je gewoon eens verplicht niks moeten doen.

divided
Berichten: 845
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:00

Heel herkenbaar.
Wat voor mij werkt is mijn telefoon bewust laten als ik bij de paarden ben, en met mijzelf afgesproken: als ik bij de paarden ben dan maakt het niet uit hoe lang het duurt. (behalve soms in het weekend maar ik zorg altijd dat volgende afspraken er niet te kort opzitten).

Bij mijn verzorgpaard is gewoon eerst mest scheppen. Ik begin daarmee en dat helpt. Dat is echt zo'n simpel taakje wat wel inspanning kost en waarmee ik m'n hersenen op nul kan zetten. Bij mijn eigen paarden probeer ik dat ook te doen; daar hoef ik weliswaar geen klusjes te doen maar gewoon iets doen wat je dwingt niet bezig te houden met je zorgtaken. En soms is dat niks anders dan een kopje thee drinken of een kletspraatje maken.

Ook plan ik niks kort op de paarden. Zeker als ik naar mijn eigen paarden ga want dan moet ik ook ver rijden. Dus dan heb ik al in m'n hoofd ingeruimd dat ik de hele avond weg ben. Ik rij vaak rond 6 - 7 weg en kom tussen 10 en middernacht terug. Middernacht is eigenlijk een beetje te laat voor mij maar dan begin ik m'n werk de volgende dag een uurtje later als dat kan. Als je geen grens hebt voor jezelf hoe laat je terug ben, dan is het ook niet erg als je later weggaat van huis. Dan is het stukje 'thuiskomen - eten - omkleden' ook niet zo gejaagd en kan je dus eigenlijk al rustiger beginnen.
Eigenlijk vind ik daarom het 's avonds gaan ook het meest prettige want dan plan ik vaak niets anders en dan kan ik die rust makkelijker vinden. Ook in het weekend merk ik dat ik vaak later op de dag ga.

Ten slotte heb ik soms ook een sterke behoefte om gewoon thuis te zijn. Dan wil ik dus snel klaar zijn bij de paarden en weer snel thuis zijn. Dan hou ik het gewoon kort. Dan is dat gewoon zo want ik weet dan dat ik die rust toch niet echt helemaal kan vinden. Dan is het er even uit voor de verzorging en weer thuis, maar die verzorging dan wel gewoon met aandacht doen. Het feit dat ik mezelf dan niks opleg geeft dan al rust. Ik zorg ook altijd dat ik tenminste één paardvrije avond heb in de week en het liefst ook één paardvrije weekenddag.

xDenies

Berichten: 13550
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:03

Ik herken dit ook. Probeer het heel erg los te laten en niet op de tijd en dergelijke te letten. Maar zodra dan denk ik alweer 'ohja, dan is het zo en zo laat en dan kan ik zus en zo nog'. Ik heb dit gecreëerd na mijn ongeluk toen er gigantisch veel druk op mij lag maar het me niet lukte. Het is al wel iets minder en kan bijvoorbeeld met de honden al een stuk relaxter lopen dan met een stevige pas door, maar die onbewuste druk blijf ik boven mijn hoofd laten hangen. Juist doordat ik nog niet heel veel kan (godzijdank al wel zó veel meer) plan ik bewust niet teveel en met ruimte tussendoor, maar anderzijds voelt dat ook weer niet goed want 'dan heb je niet alles uit je dag gehaald'. Dus fijn cirkeltje :')

akishino
Berichten: 1883
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:05

Ik heb dat zelf dus niet van nature, maar mijn partner wel en daar wordt ik soms echt knetter gek van. Altijd gejaagd en gehaast, zichzelf voorbij lopend.
Zelfs op vakantie gaan is een race tegen de klok. Rustig even plassen of eten onderweg?! No way! Opschieten zodat we het in 9 uurtjes halen!
Ik voel me daardoor soms ook opgejaagd en moet mezelf dan echt even "resetten". Met de hond op m'n gemakje een eind kuieren (typisch brabants woord denk ik?). Zonder telefoon en zonder tijd. Heerlijk, even een stap terug. Zonder mij gaat ook alles wel door denk ik dan maar.
Mijn partner heeft nog steeds niet uitgevonden hoe hij daarin een stap terug moet zetten en daar heeft hij soms best last van. Zo is hij ook opgevoed, zijn werk is met deadlines en het zit denk ik in zijn karakter.

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:08

Herkenbaar :j

Ik maak tegenwoordig een lijstje met wat ik wil doen op een dag. Daarna loop ik dat nog eens kritisch door en streep ik weg wat eigenlijk wel kan wachten, of wat teveel is voor de dag. Vervolgens doe ik de dingen die ik vandaag belangrijk vind en streep ik ze af. En daarna ben ik ook écht klaar; ik moet niks meer voor mijn gevoel want mijn lijstje is leeg.

Gek psychologisch trucje maar voor mij werkt het.

plutolover

Berichten: 11728
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:09

Ik heb ts al pb gedaan. Maar ik dacht deel dit toch even omdat ik het zo herken en ik miss vrouwen hiervan bewust kan worden dat het ook door war anders kan komen, dan karakter of wat we ons zelf hebben wijs gemaakt

Heb je een hormoon spiraal?? Die kan voor dit gedrag bezorgen. Ik had het namelijk ook gigantisch!

In sept vorig jaar spiraal laten verwijderen en het gedrag werdt steeds minder! Nu heb ik soms nog omdat ik jaren zo geleefd hebt.

Spiraal kan zorgen voor snelle hartslag door stress hormoon

https://overgang.info/hormoonspiraal-en ... rzoek/amp/

Weet niet of de pil het ook kan veroorzaken. Mocht dit niet door anticonceptie komen dan is mijn tip, probeer je telefoon of horloge weg te leggen. Of pas echt te gaan kijken ans de klus gedaan is, miss in begin doe je het snel maar als je merk dat je toch tijd genoeg heb dat je zo langzaam zelf vertrouwen gaat krijgen en minder gehaast doet.