Voorbeeld:
Mijn oma werd 75 en gaf een groot feest bij een filiaal van Van der Valk.
Het feest duurde bijna de halve dag en 's avonds hebben we nog heerlijk gegeten en werden we door het personeel prima verzorgd en bediend.
Toevallig stonden we bij het afrekenen in de buurt van mijn oma. De rekening betaalde ze met haar pinpas en ze wilde nog graag een fooi geven aan het (ongeveer tientallig) personeel dat ons die avond zo goed geholpen had.
Toen kwam het: oma trok haar portemonnee en begon op de balie driftig haar kleingeld te tellen. Uiteindelijk kwam ze op ongeveer 2 euro en 20 cent en sprak de legendarische woorden uit: 'Hier, trakteer iedereen maar op een welverdiend ijsje!'

Het personeel nam het vriendelijk aan alsof ze water zagen branden

Voorbeeld 2:
Een vriend van mij ging op vakantie en zou in principe vanaf Eindhoven kunnen vliegen, maar hij vond het parkeren daar te duur. Daarom week hij uit naar België, want dat zou schelen in de kosten. Maar dat was zo'n rotstuk rijden dat hij qua benzinegeld uiteindelijk nog duurder uit was

Voorbeeld 3: Dezelfde vriend heeft ook de gewoonte om tijdens een etentje zo ongeveer het goedkoopste van de kaart te bestellen.
Helemaal prima, maar ondertussen zit hij alles van jouw bord af te hengelen en eet de rest van de borden leeg als iemand iets laat liggen. Op die manier bespaart hij pittig wat geld uit. Hij is in staat om aan een tafel te gaan zitten die nog niet opgeruimd is om daar de achtergelaten frietjes en salades op te eten

Voorbeeld 4: Ik heb ooit onze dakdekker koffie aangeboden omdat hij al een aantal uur bezig was en het best wel guur weer was. Even lekker binnen opwarmen voor hij weer verder kon. Uiteindelijk heeft hij in die tijd een collega gebeld die extra gereedschap kwam brengen en ook even koffie heeft gedronken. Al bij al heeft het een uurtje geduurd en was het best gezellig
Tot we de rekening gepresenteerd kregen en ze een uur extra arbeidsloon hadden gerekend voor het uurtje dat ze koffie hadden gedronken. Inclusief voor de collega die alleen wat gereedschap kwam brengen

We hebben er nog een gesprek over gehad maar het kwam er op neer dat we hem dus een uur hadden bezig gehouden en dat toch moest worden doorbetaald. Nou ja zeg

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!