Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:35

Wesco schreef:
Je noemt precies de steden die ik vreselijk vind :)


Je zou natuurlijk met je vriend kunnen sparren of samen verhuizen naar een ander dorp waar jullie het wel samen prettig vinden.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 20:36

Heb ik al besproken en mijn voorkeur gaat uit naar een dorp in midden Limburg. Maar voor nu zit hij voor de eerste 3 jaar gebonden aan dit huis ivm met ex en afspraken. Maar nog 3 jaar heen en weer reizen word ik niet blij dus twijfel om toch daar heen te verhuizen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 10-06-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:36

Ik ben sinds 2 weken verhuisd van Eindhoven naar Ittervoort (midden Limburg)
Op zich lijkt mij het super, veel voorzieningen in de buurt en hele aardige mensen.
Ik ga het meemaken :D

Ik blijf wel werken in Eindhoven 2 dagen per week

Bootsiebob

Berichten: 5551
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:38

Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt.
Maar als je er alleen maar hoeft te werken, ik bedoel er werken in die steden ook mensen die ik gewoon ken van in Maastricht. Mijn vriendinnen zitten vooral richting neuropsychologie kwa werk.

Nuth is juist best wel een gemeente met veel paardenmensen en uitrijmogelijkheden.

In Sittard, Geleen, Brunssum, Hoensbroek, Heerlen, Landgraaf en Kerkrade heb je net zoals in alle steden goede en slechte buurten.
Maar ze staan zoals je zelf al schrijft niet al te goed te boek en dat is denk ik wel terecht.
Ik kom eigenlijk (gelukkig) alleen in de buurt van de Brunssummerheide, verder heeft Heerlen wel leuke winkels.


Maastricht en Aken zijn echt top.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:42

Wesco schreef:
Heb ik al besproken en mijn voorkeur gaat uit naar een dorp in midden Limburg. Maar voor nu zit hij voor de eerste 3 jaar gebonden aan dit huis ivm met ex en afspraken. Maar nog 3 jaar heen en weer reizen word ik niet blij dus twijfel om toch daar heen te verhuizen.



Dan zou ik het zeker overwegen, als het die drie jaar ter overbrugging zijn. Ik snap ook wel dat je vriend gebonden is.

MarloesHJ

Berichten: 2473
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:46

Ik ben jaren geleden vanuit de Randstad naar Zuid-Limburg en woon inmiddels vlakbij Nuth. Maar Nuth is wel goed bereikbaar met de snelweg. Ik werk zelf in Maastricht en ben daar binnen 20 minuutjes.

ontherun
Berichten: 4967
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:53

Wesco schreef:
Bootsiebob schreef:
Ik ben in Zuid-Limburg verhuisd van de stad naar een dorp en dat vond ik al een grote stap :')

Ik deed het juist zodat ik temidden van de natuur woon.

Ik word door de mensen bij van alles betrokken en voelde me al heel snel thuis.

Nadeel is veel, heel veel toeristen, maar daar heb je in de winter weinig last van (tenzij het sneeuwt op de Vaalserberg ) :D

Wat reistijd en werk betreft is het inderdaad handig als we weten waar je eventueel gaat werken.

Elk dorp in Zuid-Limburg heeft wel bepaalde tradities, vaak ontstaan uit het Rooms-Katholieke geloof. Enig respect daarvoor (dus niet midden in een processie rijden met je racefiets) wordt wel gewaardeerd.

Verder zul je er vooral een vakantiegevoel hebben als je op mij lijkt :)

ps. leuke avatar :D


Gehandicaptenzorg en de vacatures die ik tegen kom zitten toch meestal ik Sittard, Geleen, Brunssum.


Nuth ligt hartstikke centraal! Ik ben er in 10 minuten, vanuit Brunssum. Genoeg mensen die dat ook fietsen enzo, die afstand valt echt reuze mee. Kerkrade is ook goed te doen via de ring, Sittard en Geleen is wat drukker over de A76, hoewel ik moet zeggen dat ik echt amper nog eens echt file heb tegenwoordig. Soms vanuit Geleen richting Nuth langzaam rijden in de spits, oké, eigenlijk altijd, maar dat is misschien 4 minuten vertraging.
Mensen leren kennen? Via bokt? :D Ik wil best eens meteen dan hoor, woon en werk in dorpen om en naast Nuth. En als je tips wilt mag je altijd pb-en, ik woon er al zowat mijn hele leven vlakbij.

Enne, wij wonen in een prima buurt, het is echt niet meer zoals 25 jaar geleden in Brunssum. Hoensbroek misschien ietsje meer, maar er zijn overal goede en slechte wijken. Geleen is ook echt krapuul soms, tokkies tot en met. Net zoals delen van Sittard. Ik kan dan weer niet daar aarden. Ligt er maar net aan waar je woont.

Emj_23
Berichten: 1194
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:23

Oh Nuth. Daar zit je prima met voorzieningen. Supermarkt, restaurant, slager, ijssalon, Boerenbond. Het is juist een van de beter bereikbare dorpen. En qua werk kan je inderdaad alle kanten op. Hele mooie omgeving, met name als je richting hulsberg en schimmert gaat. Je hebt zelfs een treinstation.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:50

Wesco schreef:
Nee geen toeristen maar ben niet zo enthousiast over Sittard, Geleen, Brunssum. Ik wil niet denigrerend over komen maar wat een volk woont daar.


Niet denigrerend overkomen, maar wel zo banketstaaf doen over mensen die daar wonen. Txs, ik heb er 18 jaar gewoond... Als dit je attitude is als je net verhuisd bent, zou je het weleens lastig kunnen krijgen.

Overigens ben ik na 13 jaar Brabant samen met mijn Tilburgse man naar een dorp in midden-Limburg verhuisd (vlakbij ittervoort van listiglistje) en het is ook hem als import honderd procent meegevallen. We zijn prima geaard, hebben veel contacten in het dorp opgedaan (veel via de kinderen en werk wel) en genieten enorm van de natuur, de ruimte en de huizenmarkt hier :D

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:39

Ik heb 4 jaar lang in omgeving brunssum gewoond en ik kon er niet aarden. De mensen uit het dorpje waren oppervlakkig vriendelijk maar aan vrienden kwam ik niet. De enige waar ik leuk mee kon praten kwam zelf uit brabant :+

Nu terug nabij eindhoven en woon heerlijk. Misschien dat ik ooit nog die kant op ga maar in ieder geval niet meer dat dorp :o

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:48

Nuth is hartstikke leuk hoor genoeg voorzieningen en alles in de buurt op een paar km rijden. Je kan alle kanten op.
Ik kom zelf van Sittard af uit een fatsoenlijk gezellig nette wijk en zit ook in de gehandicaptenzorg mocht je vragen hebben over bepaalde organisatie’s mag je me altijd een pb sturen!

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:29

Ik ben geboren en getogen in midden Limburg. Inmiddels woon ik in Brabant en wil ik daar nooit meer weg. Ik zou echt nooit in zuid Limburg willen wonen. Überhaupt niet meer in Limburg trouwens. De mensen doen daar altijd alsof ze ontzettend vriendelijk en gastvrij zijn, maar achter je rug om is dat een heel ander verhaal. (Niet vervelend bedoeld naar de Limburgers, ik ben er tenslotte zelf ook 1 ;) ).

Voor de omgeving is zuid Limburg dan weer wel echt ontzettend mooi!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:46

Druif_01 schreef:
Ik ben geboren en getogen in midden Limburg. Inmiddels woon ik in Brabant en wil ik daar nooit meer weg. Ik zou echt nooit in zuid Limburg willen wonen. Überhaupt niet meer in Limburg trouwens. De mensen doen daar altijd alsof ze ontzettend vriendelijk en gastvrij zijn, maar achter je rug om is dat een heel ander verhaal. (Niet vervelend bedoeld naar de Limburgers, ik ben er tenslotte zelf ook 1 ;) ).

Voor de omgeving is zuid Limburg dan weer wel echt ontzettend mooi!


Dat is op best veel plekken zo.

Ik ben Amsterdammer en over ons zijn veel vooroordelen, maar we zijn wel eerlijk en je weet wat je aan ons hebt.

Dat heb ik in een paar dorpen nu al heel anders meegemaakt. Het is alleen niet altijd kwaad bedoeld volgens mij. Hier roddelen mensen veel, maar zit volgens mij niks slechts achter.

In Z Limburg vind ik mensen aardig, maar gereserveerd. Wij zijn daar een paar keer op vakantie geweest, ook aangepast met rolstoel etc en was positief. Ook qua behulpzaamheid. Voor de rolstoel zelf was het zwaar als we gingen wandelen.

Maar heb een paard gekocht in Z Limburg en toen waren de mensen heel aardig. Toen we haar hadden was dat gelijk over. Daarna was er sprake van evt nog een paard kopen en waren ze weer uiterst vriendelijk.

Tijdens de vakanties wel mensen gesproken die zichzelf niet echt bij Nederland vonden horen. Die wilden liever deel worden van Belgie. Vanaf de heuvels vind ik het ook "buitenland".

Wij hebben serieus gekeken, maar de afstand tot familie heeft ons tegengehouden, op dat moment minder mogelijkheden op een baan en toch ook net een periode van extreem veel wateroverlast. Wilden een stuk grond bij huis, dus kijk je ook naar de ligging van de grond.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:28

Conclusie: ga het een paar maanden proberen. Kijk of je op je werk een tijdje onbetaald verlof kunt opnemen en je bij een beoogd werkgever in Limburg een paar maanden aan de bak kunt en zeg je huis nog niet op. Is denk ik de enige manier om erachter te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:19

Wij hebben dit ook overwogen. We wilden iig weg uit de randstad en ik had altijd wel een pull naar (zuid) Limburg. Ook het feit dat je zo in belgië en/of Duitsland bent vond ik wel exotisch :+ .

Uiteindelijk ons er goed in verdiept en ook mensen gesproken die het gedaan hebben.

Mijn schoonzus is er geboren en wil er niet meer dood gevonden worden omdat het een stuk conservatiever is dan de randstad.

Ik heb een keertje uitgebreid met iemand gepraat die naar Limburg was gegaan, en hoewel ze het onwijs naar hun zin hadden hebben ze 2 jaar lang iedereen bij hun binnen uitgenodigd voor ze echt geïntegreerd waren zegmaar :') . Nou, zo sociaal zijn wij dus in ieder geval niet.

Ook op internet toch veel verhalen van mensen die toch niet konden aarden. Of dat mensen toch werden achtergesteld omdat ze geen accent hadden (Dat andere mensen werden voor gelaten in een restaurant etc. ) .

Dus geen limburg voor ons. Nu naar Brabant verhuisd, en dat vind ik toch al een behoorlijke stap. Veel zin in. Maar iedere keer als we er zijn om te klussen ben ik me wel extreem bewust van mijn Haagse tongval en gebrek aan een zachte G :D

Ik denk dat het in de grote steden (Maastricht / Venlo ) ook wel weer heel anders zal zijn dan de dorpjes ?

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:18

Ik denk dat het enorm afhangt van waar je gaat wonen. Wij in een dorp met veel import en we integreren echt zonder issues.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 16:32

Ik denk dat het wel uit maakt in welk dorp je gaat wonen. Hier zijn vooral veel ouderen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:38

Wesco schreef:
biggirl schreef:
Ik ben zelf geboren en getogen in zuidlimburg. En ik kan alleen maar zeggen dat de mensen hier ontzettend vriendelijk en hart verwarmend zijn. De rust is heerlijk

Wat zijn de dingen waarover je twijfelt ?


Ik denk dat ik last heb van een luxe probleem. Hier heb ik alles dichtbij van werk tot winkels ect.
Ik kan hier alles op de fiets of scooter doen.
Qua banen zou ik in Limburg gemiddeld 20 tot 30 km verder moeten wat betekend dat het bijna altijd met een auto moet met onregelmatige werktijden. Hoe bevalt dat als je alles met een auto moet doen?

Kan je wennen als je nog nooit buiten je geboorte plaats hebt gewoond?

En hoe maak ik nieuwe vrienden?

Is er veel mentaliteit verschil?

Ik vind Limburgers vele malen prettiger in de omgang dan randstedelingen. Met de auto overal naartoe is juist erg handig,vergeet niet dat je hier meestal gewoon gratis voor de deur kan parkeren itt in de randstad.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:13

Mocht ik in Nederland blijven wonen dan heeft Limburg tot nu toe mijn voorkeur. Op andere plekken in Nederland kan ik wel vakantie hebben maar het voelt dan niet zo als weg zijn, in Limburg wel omdat het landschap zo anders is. Ik hou niet van het vlakke :') zou graag eens tussen de heuvels of bergen wonen

Emj_23
Berichten: 1194
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:27

Achtergesteld worden omdat je geen accent hebt? Nog nooit gehoord en is mij in meer dan 15 jaar nog nooit gebeurd…. Ik kan mij wel voorstellen dat als iemand zich als “onbeschofte Hollander” gedraagt ze je over het hoofd zien.

Schuur_

Berichten: 4890
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:10

Ik als belg weet wel wat ze bedoelt hoor. Als je geen (nederlands) Limburgse tongval hebt val je toch regelmatig buiten de boot of wordt er over je heen gepraat.

Ik kan me er niet aan storen en heb 2 jaar in Linne gewoon maar nu weer terug net over de grens (dicht bij Ittervoort btw ;) )

Nuth is echt niet moeilijk bereikbaar en het voordeel vind ik in LImburg is dat er een goed wegennet is waar het bijna nooit druk op is. Dusja, het is misschien 20km maar dan wel 20km vlotjes doorrijden.

Emj_23
Berichten: 1194
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verhuizen randstad naar dorp Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:18

Echt… misschien heb ik een plaat voor mijn kop dat ik t niet doorheb of zijn dat mensen waar ik toch al niet mee omga.

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:25

Wesco schreef:
Nee geen toeristen maar ben niet zo enthousiast over Sittard, Geleen, Brunssum. Ik wil niet denigrerend over komen maar wat een volk woont daar.


???? ;(

Ik denk dat je vooral niet de instelling moet hebben dat Limburg zo bijzonder is of dat je naar "buitenland in eigen land" gaat. Het is nog steeds gewoon Nederland en elk dorp heeft er wel een supermarkt :') Ken meer dan genoeg mensen die veel zonder auto kunnen doen.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 19:53

JudithGigi schreef:
???? ;(

Ik denk dat je vooral niet de instelling moet hebben dat Limburg zo bijzonder is of dat je naar "buitenland in eigen land" gaat. Het is nog steeds gewoon Nederland en elk dorp heeft er wel een supermarkt :') Ken meer dan genoeg mensen die veel zonder auto kunnen doen.

Ik zeg nergens dat Limburg het buitenland is maar als je van de randstad komt is het een groot verschil wat je allemaal dicht bij hebt.

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:37

Wesco schreef:
JudithGigi schreef:
???? ;(

Ik denk dat je vooral niet de instelling moet hebben dat Limburg zo bijzonder is of dat je naar "buitenland in eigen land" gaat. Het is nog steeds gewoon Nederland en elk dorp heeft er wel een supermarkt :') Ken meer dan genoeg mensen die veel zonder auto kunnen doen.

Ik zeg nergens dat Limburg het buitenland is maar als je van de randstad komt is het een groot verschil wat je allemaal dicht bij hebt.


Als je een beetje ten hoogte van een stad gaat wonen valt dat wel mee hoor. Ik woon in een klein dorp maar binnen 15-30 min fietsen heb ik toch wel alles van supermarkt tot kledingwinkels etc.