Klushuis: wat had je anders gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Klushuis: wat had je anders gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 11:41

Mijn man en ik overwegen in de toekomst voor een klushuis te gaan. Hij is zelf handig, ik heb een vader die zo ongeveer álles kan en mijn oom heeft een eigen installatiebedrijf.

Plus, ik val gewoon meer op de charme van een oudere woning, de nieuwbouw die we voorbij zien komen is niet zo ons ding.

Zijn er bokkers die een klushuis verbouwd hebben? Wat zijn nu de punten waarvan jullie zeggen: goh als ik het over zou doen dan zou ik écht hierop letten of dit anders hebben aangepakt.

Ben heel benieuwd :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:46

Wij hebben een klushuis gekocht met het idee daar binnen een jaar serieus aan te gaan klussen. Is er door allerlei redenen niet van gekomen en dat is achteraf maar goed ook. Nu we er bijna 3 jaar wonen weten we veel beter wat willen, of beter gezegd; wat we nu niet prettig vinden aan het huis. We hadden in eerste instantie totaal andere plannen dan hoe we het nu willen gaan doen.

Moet je klushuis wel bewoonbaar zijn natuurlijk. :D Wij hebben het geluk dat de woonkamer en keuken deels dubbelglas en verwarming hebben dus het is prima wonen hier. Alleen de rest van de vertrekken is nogal ehm, spartaans. :+ Door de huidige gasprijzen gaan we nu wel een beetje gas geven (pun intended) met de verbouwing want nu stoken we voor de vogeltjes.

_CS_

Re: Klushuis: wat had je anders gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:49

Als de woning het toelaat er eerst gaan wonen.
Dan kan je het huis leren aanvoelen, en dan komen de ideeën vanzelf.
Als je direct drastische ingrepen gaat doen, en het blijkt totaal niet prettig, zit je.

Scheelt je een hoop werk, want anders kun je later weer gaan klussen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:55

Ik heb een klushuis waarbij de klussen uitgesmeerd zijn over jaren, waarbij ik echt naar prioriteiten heb gekeken. Mijn vader is in dit geval met name de klusser geweest :+ Die vind dat leuk en is erg handig.

Ik ben heel tevreden over het proces. Ik zou voornamelijk de tip willen geven wat ik juist wél nog exact zo zou doen en dat is bewuste keuzes maken in wat je zelf doet en wat je laat doen. Ik heb mijn badkamer laten verbouwen en als ik kijk naar dat proces qua stappen en expertises hadden we dat, hoe handig mijn vader ook is, nooit zelf zo kunnen doen. Dat is me echt elke euro waard geweest. Evenals het opnieuw leggen van mijn dakbedekking (plat dak).

Verder ga ik mee met Ir111, het heeft ook mij enorm geholpen om gewoon te gaan wonen en merken wat je belangrijk vindt in een huis en wat niet. Dat bepaalt ook je prioriteiten en maakt duidelijk wat je bijvoorbeeld mist. Ik heb bijvoorbeeld sinds december nieuwe kozijnen. Vier jaar geleden had ik daar waarschijnlijk andere afmetingen voor gekozen dan dat ik nu heb gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:27

Wij wonen in een huis uit 1880, inclusief leem met stro-muren. Toen we het kochten stond de schimmel op de muren, nergens spouw, alles enkelglas, oude bedrading enz. Dus alles eruit gesloopt en bijna helemaal opnieuw opgebouwd.
Een ding wat we achteraf hadden moeten laten staan was de schoorsteen op het dak incl rookkanaal. Die is ivm een nieuwe deur weggehaald en heel slecht afgewerkt door de aannemer. Maar ik had graag een haard in de woonkamer gehad.
Verder hebben we overal vloerverwarming gelegd, top.. maar de hele gasaansluiting zou ik niet meer willen. Meteen van het gas af, zonnepanelen erop en alles elektrisch.
Ze hebben ooit aansluitingen gemaakt voor een radiator 'voor als de vloerverwarming het niet trekt', en nu steken er nog steeds een paar ongebruikte leidingen door de vloer in de woonkamer.. Stom stom..
We hebben een tuinkamer aangebouwd met transparant dak en giga vouwdeur. Werd ons afgeraden door de aannemer, maar wij waren eigenwijs.. Beste keus ooit <3 Wat zijn we blij met die kamer! In het voorjaar en najaar als het buiten nog flink koud is, wordt het binnen zonder verwarming al gauw 20/25 graden met wat zon.
En airco op de bovenverdieping, dat is ook enorm fijn, en veel makkelijker om direct rekening mee te houden.

Als ik nog eens had moeten verbouwen dan zou ik ook meteen regenwater willen opvangen voor de toiletten enzo. Dat lijkt me ook fijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:27

Geen spijt van, maar wel iets dat heel vaak anders gedaan wordt:

Ik ben opgevoed met aftimmeren van wanden enkel indien echt nodig en dan met houten platen. Na het wonen in een aantal huizen met gipsplaat aftimmering (huur), ben ik zo blij dat ik weer houten muren heb. Er moet nog van binnenuit geisoleerd worden en ook dat wordt dus weer afgetimmerd met hout, zelfs met de huidige houtprijzen.

Dat gezegd hebbende: ik zou direct de isolatie goed aanpakken in plaats van denken dat ik dat wel naderhand eventueel zou doen. Na een derde winter in een beperkt geïsoleerd huis staat het voor deze zomer eindelijk echt op de planning.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:57

Wij hebben bijna 3jr geleden een huis gekocht uit 1913 waar we nu ruim 2,5jr wonen en aan klussen.

In het begin buiten aangepakt voor de paarden.

Een zeer ruim budget, dus soms iets te makkelijk gedacht. Maar ook soms iets te snel beslissingen genomen en ons iets laten beinvloeden.

Het huis was bewoonbaar, maar indeling was echt waardeloos. Zagen tegen dingen op, hebben voor een aanbouw gekozen, maar achteraf had dat misschien anders gekund. Wel blij met aanbouw en uitzicht, maar het past niet mooi bij de rest qua uiterlijk.

We hadden ipv dichtbij en bekend meer leveranciers moeten vergelijken.

Buiten had ik de indeling ook anders gedaan. Het is oke, maar we kwamen hier vlak voor de winter wonen en dus te snel beslissingen genomen.

We hadden al eerder verbouwd en mijn man kan alles zelf en is handig. Toch zagen we tegen dingen op, die nu achteraf peanuts waren. Mede daardoor hadden we dingen misschien anders gedaan.

Huis van binnen wel gestript en alles geisoleerd of moet nog, maar daar niet op bezuinigd.

Wel nog flink aan het rekenen wat we gaan doen qua verwarming.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:40

In 2015 huis uit 1920 gekocht. Spuuglelijk :D, nergens authentieke details en opgeknapt met ‘gevonden materiaal’. Uiteindelijk is de gehele binnenkant gestript inclusief beneden vloer en verdiepingsvloer. Er stonden vier buitenmuren, een dragende binnenmuur en een dak.
Alles geïsoleerd en muren afgewerkt met plaatmateriaal en gipsplaten eroverheen. Waar ben ik heel blij mee? Met het eindresultaat! En verder: Apart toilet boven ipv in de badkamer. Toiletpot boven is er eentje waarbij je de ‘grote boodschap’ kan zien. Heel bewust gedaan, prettig als je ziek bent zodat je kan controleren. Dat we een eenheid in het huis hebben. Dat we de ramen aan de achterkant van het huis vergroot hebben.
Wat ik nu anders zou doen? Isolatie tussen gipsplaten en verdiepingsvloer aanbrengen en een betere geluidsisolatie onder laminaat dat boven ligt (maar geen kinderen, dus erg weinig geloop boven) en de extra aansluitingen voor radiatoren beneden waren bij ons ook niet nodig. De raampartijen aan de voorkant van het huis had ik ook graag veranderd zien, maar daar was geen budget voor. Wel zijn de kozijnen vervangen en is er HR ++ glas ingezet.
Ik heb het als erg fijn ervaren dat we nog niet in het huis woonden tijdens de verbouwing.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:39

Wij hebben onbedoeld een klushuis gekocht.

We wisten dat het een en ander gebeuren moest en hebben het ook bouwtechnisch laten keuren.

Eenmaal de sleutels hebbende kwam er een zee aan extra werk.

Lekkages in kruipruimte, onveilige electra door heel het huis waardoor we echt heel het stroom door heel het huis hebben moeten vervangen, tijdens verbouwing hierdoor brand gehad. CVketel die stuk was. Lekkend dak, dakdekkers hebben dit opnieuw aangepakt en ik vergeet nog zeker een tig aan dingen.

Nu zou je denken dat zijn verborgen verbreken, maar de oude bewoners waren polen en zijn direct na overdracht 'gevlucht' naar polen. Wij kregen op 3 januari dit jaar de sleutels en tot op de dag van vandaag krijgen we nog aanmaningen en deurwaarders over de vloer voor deze mensen. Van een kale kip kun je niet plukken dus hier viel gewoon niets te halen.

Niet alleen de verborgen gebreken maar het huis was ook 1 zooi. De badkamer was in geen 20 jaar schoon gemaakt(hebben we gesloopt), heel de tuin lag vol met peuken, een vloerverwarming op het dak van het schuur, gekoppeld aan een verlengsnoer die buiten open en bloot lag want ja 'in de zomer warm zwembad' levensgevaarlijk!! Echt elke muur van het huis volgebouwd met koven, in elke muur zaten geboorde gaten, waardoor we heel het huis opnieuw hebben gestuuct. De aansluitingen van de schotels voor de poolse zenders lagen door heel het huis gelegd, ze hebben gaten door het plafond geboord voor deze snoeren. Echt een stelletje smeerderds waren het.

We hadden samen met een aannemer een berekening gemaakt voor 4 weken klussen, maar we zijn 4 maand bezig geweest en wonen er nu net 2 maandjes in....

Wat zou ik anders doen? Een hele vracht geld extra sparen en weten van wie ik het huis koop.... Ook meerdere mensen mee laten gaan met verstand van zaken en je kunnen adviseren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:25

Verborgen gebreken schiet je ook weinig mee op als er een ouderdoms clausule of iets bijzit. Meeste klushuizen zijn ook al ouder en zo dekken ze zich in. Hier zijn wij zo ontzettend veel tegengekomen tijdens het klussen ondanks een bouwkundig rapport, doorgerotte dakbalken, doorgerotte vloerbalken, puin in spouwmuren, allemaal niet zichtbaar door vloer, schrootjes etc, pas bij het slopen kom je daarachter

Sidney1833

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:49

Ik sluit mij aan bij Loei.

Hier ook een klusserswoning, niet bewoonbaar. Samen met m’n vader opgeknapt tot bewoonbaar in 5 weken. M’n vader is met pensioen en is dag in dag uit doorgegaan. Woonkamer bijna af, slaapkamer, logeerkamer en badkamer ook af.

De keuken nu half af en de rest komt wel vanzelf denk ik dan maar. Beter dan huren, geld niet weg. En ook geen plannen om te komende 10 jaar te verhuizen. Kost een hele hoop geld. Door kwijtraken van baan hebben wij dat helaas nu niet. Dus ik houd het voorlopig maar op een beetje schilderwerk en hier en daar wat bijklussen. De oude bewoners hadden álles zwart geverfd. En een hele hoop gebreken zoals de hoofdkraan die lek was. De makelaar reageert ook nergens meer op nu.

Ik weet niet of ik het hierna nog een keer zou doen, dit is de 2e. 1e vrij snel verkocht wegens relatiebreuk. Geen aanrader, maar dik winst op gemaakt.

Misschien dat we het ooit wel verkopen, maar een woning is nooit af denk ik dan maar. Elke keer kom je wel iets tegen. En ik klus ook niet elke vrije dag. Het komt wel denk ik dan. Maar denk niet dat ik het nog een keer zou doen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:59

Mizora schreef:
Geen spijt van, maar wel iets dat heel vaak anders gedaan wordt:

Ik ben opgevoed met aftimmeren van wanden enkel indien echt nodig en dan met houten platen. Na het wonen in een aantal huizen met gipsplaat aftimmering (huur), ben ik zo blij dat ik weer houten muren heb. Er moet nog van binnenuit geisoleerd worden en ook dat wordt dus weer afgetimmerd met hout, zelfs met de huidige houtprijzen.

Dat gezegd hebbende: ik zou direct de isolatie goed aanpakken in plaats van denken dat ik dat wel naderhand eventueel zou doen. Na een derde winter in een beperkt geïsoleerd huis staat het voor deze zomer eindelijk echt op de planning.

Jup, same here. Ik hou ook echt van oudere huizen, maar ik heb het 10 jaar geleden toch niet helemaal goed aangepakt. Eerste wat ik bij een zelfde soort huis zou doen is de houten balken op bg weghalen en beton laten storten. Dat scheelt zooooo veel overlast met rennende krijskinderen van buren :). En ik heb toen de fout gemaakt om tussen de balken geen isolatie te doen, dus nu in de winter vaak opstijgend kou.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:04

Loei schreef:

We wisten dat het een en ander gebeuren moest en hebben het ook bouwtechnisch laten keuren.

Nu zou je denken dat zijn verborgen verbreken, maar de oude bewoners waren polen en zijn direct na overdracht 'gevlucht' naar polen. Wij kregen op 3 januari dit jaar de sleutels en tot op de dag van vandaag krijgen we nog aanmaningen en deurwaarders over de vloer voor deze mensen. Van een kale kip kun je niet plukken dus hier viel gewoon niets te halen.

Dit is ook ongeveer mijn verhaal.
Huis gekocht, bouwdepot erbij voor de 'gewone' klussen, maar uiteindelijk bleek het vol verborgen gebreken te zitten. Ook ik bleef aanmaning na deurwaarder ontvangen en inderdaad kun je van een kale kip niet plukken. Gelukkig heb ik van mijn verzekering aardig wat vergoed gekregen, maar toch.
Ik heb uiteindelijk wegens vochtproblemen en zwam de gehele vloer beneden moeten vervangen en ik had, net als yv ook zei, daar meteen beton in moeten storten in plaats van een houten vloer moete terugplaatsen. Eigenlijk is dat het enige dat ik meteen anders gedaan zou hebben.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:59

Wij hebben in 2017 een klushuis gekocht. We hadden toen 2, inmiddels 3 kleine kinderen. Dus de verdeling was vooral, ik voor de kinderen zorgen, man klussen. Na een half jaar 3 dagen per week klussen, zijn we erin gaan wonen (zonder badkamer ;-) ). Nog een aantal maanden verder met klussen was de badkamer (en andere dingen) ook klaar. Toen hebben we een kluspauze gehouden. Ik vond het even goed zo. Dus dat is mijn tip, neem af en toe ook pauze. Niet alleen een weekendje niet klussen, maar gewoon ff een maand niet over klus dingen hoeven nadenken ed.
Op een gegeven moment gaat het dan weer borrelen en weet je wat je belangrijk vindt. Maar dat zorgt er wel voor dat je het volhoudt.

Klein overzicht;

Dit was de woonkamer
Afbeelding

Dit was de badkamer
Afbeelding

Dit was de overloop
Afbeelding

En de na foto's :)
https://www.funda.nl/koop/den-haag/huis ... stuinen-43

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:07

Wij hebben 7 jaar geleden een klusjes gekocht. Volledig verbouwd. Dak vervangen, dakkapel, dakramen, indeling verandert, draag muren doorgebroken, stallen bij woning getrokken en aangebouwd.

De volgende keer zou ik de aannemer deel opdrachten geven en per opgeleverd deel betalen. Dus bijvoorbeeld eerst 3 kamers helemaal af, dan pas betalen. Nu zijn er een aantal zaken niet helemaal in orde, zou hij nog komen doen, maar hij is al lang niet meer in Nederland.

Ik zou er niet willen wonen tijdens de verbouwing.

En het kostte heel veel meer tijd en heel veel meer geld.
Uiteindelijk kwam het goed, maar we hebben moeten bij lenen tijdens de verbouwing.

Geen houten vloer in de keuken. Te intensief gebruik en met New Foundlander erg snel vies. Tegels waren praktischer geweest.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:12

Bedenken hoeveel tijd het kost :') het duurt bij ons altijd langer dan gepland en als je bezig gaat kom je altijd weer onverwachte dingen tegen waardoor het uitloopt of meer geld kost

Daarnaast zou ik geen ikea vloer meer nemen, iedereen vind 'm mooi(donkerbruin) maar deze beschadigt echt snel terwijl wij altijd met pantoffels lopen en onder alle meubels viltjes hebben

En een huis is volgens mij nooit af iedere keer als er wat klaar is lijkt er wel weer wat stuk te gaan of lelijk te worden

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:27

Goof schreef:
Loei schreef:

Dit is ook ongeveer mijn verhaal.
Huis gekocht, bouwdepot erbij voor de 'gewone' klussen, maar uiteindelijk bleek het vol verborgen gebreken te zitten. Ook ik bleef aanmaning na deurwaarder ontvangen en inderdaad kun je van een kale kip niet plukken. Gelukkig heb ik van mijn verzekering aardig wat vergoed gekregen, maar toch.
Ik heb uiteindelijk wegens vochtproblemen en zwam de gehele vloer beneden moeten vervangen en ik had, net als yv ook zei, daar meteen beton in moeten storten in plaats van een houten vloer moete terugplaatsen. Eigenlijk is dat het enige dat ik meteen anders gedaan zou hebben.

Hier hetzelfde verhaal, nu 7 jaar later krijgen we nog aanmaningen en dagvaardingen binnen van de vorige bewoonster. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:32

Als ik iets anders kon dien dan was het een loterij winnen en alle muren door een stukadoor laten doen. Helaas geen loterij dus tergend langzaam komen we nu vooruit met het glad maken van de gang en overloop.

Verder zou ik een warmtepomp besteld hebben vóór de oorlog in de Oekraine. De levertijd is even hoppa 6 maanden langer geworden :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:16

Wij hebben ook in 1 maand de bovenverdieping bewoonbaar gemaakt en erna beneden ruimte voor ruimte terwijl wij er al woonden.

Achteraf gezien had ik liever een stacaravan geplaatst en alles beneden in 1 keer gedaan ( al wist ik niet dat wij door een financiële meevaller daar ook plots de financiën voor hadden) . Voor de vloer storten is nu bijvoorbeeld 4 keer in 2 jaar tijd de betonwagen moeten komen, stuk duurder dan alles in 1 keer. Ook telkens nieuw stof omdat weer een ruimte opengebroken werd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:49

Wij zitten nu in ons tweede klushuis.
Het eerste huis was een hoekwoning (2 onder 1 kap) in de stad. We hadden toen ook nog een appartementje verderop, dat was ideaal, want we konden de deur zo achter ons dichttrekken. Hoefden niet op te ruimen en konden de volgende dag zo weer verder. In de jaren dat we daar nog gewoon hebben waren er eigenlijk maar 2 dingen die ik kon bedenken anders te willen: een lichtknopje op een bepaalde plaats en ik zou achteraf toch de vloer van de woonkamer geisoleerd willen hebben, want die trok behoorlijk koud op.

Nu wonen we bijna 8 jaar op een boerderij. Het huis is goed leefbaar, toen we er in gingen hebben we alleen de benedenverdieping laten schilderen, dat was fijn. Daarna hebben we eerst de hele buitenboel aangepakt: nieuwe stal voor de paarden, nieuwe omheining en paddock (voor die omheining had ik achteraf gezien gewoon een palenboor op benzine moeten kopen, toen de geleende stuk bleek, dat heeft ons veel tijd gekost). Vervolgens de oprit e.d. bestraat, oude paardenstal verbouwd naar mooie werkschuur (inclusief potdekselen aan de buitenkant) en een grote kapschuur ernaast gebouwd.
Nu staan we op het punt om aan het huis te beginnen, dat wordt ook behoorlijk ingrijpend. En omdat we er al jaren wonen, weten we wel heel goed wat we willen.
Eerst de boel buiten doen was een goede beslissing: ik heb nu dagelijks echt veel minder werk met de paarden, de bestrating maakt ook dat het in de winter een stuk fijner is hier (heerlijk om je auto uit te kunnen stappen zonder dat je middenin een plas staat) en het is ronduit prachtig geworden. Plus: voor de verbouwing van het huis hebben we nu meer dan voldoende bergruimte voor bouwmaterialen en eventueel meubels die een tijdelijke plek nodig hebben.
Wat we anders zouden hebben gedaan is dat we meteen contact zouden hebben gehad met de gemeente over de vergunningen van de schuren. We dachten vergunningsvrij te kunnen bouwen, maar de handhaver van de gemeente dacht daar anders over. Dat heeft veel frustratie opgeleverd. Nu is alles geregeld, maar voor de nieuwe dakkapel gaan we dus maar weer netjes een aanvraag doen, want omdat we hier aan een doorgaande route zitten waar veel mensen langs komen, is de kans anders groot op weer ellende.