Welke camera zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Welke camera zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 15:28

Hi. Zoals de titel doet vermoeden, ik zou eventueel een camera willen aanschaffen maar ik ben zelf niet meer up to date wat de beste optie zou zijn. Ik kan me dood irriteren aan onscherpe foto's uit m'n telefoon, terwijl ik de S21 heb genomen om de goede camera. Mijn vriend heeft de A52 en die maakt beduidend betere foto's, heb spijt dat ik die niet heb genomen. Maar deze telefoon werkt nog prima, vind het doodzonde om een nieuwe telefoon aan te schaffen. Wat betreft telefoons maakt iPhone fantastische foto's, maar ik kan echt niet aan het besturingssysteem wennen.

Wat dat betreft lijkt het mij het meest prettig een losse camera aan te schaffen. Jaren geleden fotografeerde ik wel eens met de spiegelreflex van mijn vader, maar ik vind dat echt te duur. Ook zit ik niet meer voldoende in al die instellingen en heb te weinig tijd me daar in te verdiepen.

Dan komen we bij mijn vraag, welke camera zou mij blij maken? Ik heb een zoontje van 6 maanden waarvan ik graag foto's maak, zowel binnen als buiten. Ik wil haarscherpe foto's welke afdrukwaardig zijn en niet teveel moeten klungelen met instellingen. Ik heb best wat kennis, maar stoeien met sluitertijden en diafragma heb ik eigenlijk liever niet. Een goede camera met een goede automatische stand? Budget hang ik er nog even niet aan vast, geen duizenden euro's maar weet ook niet zo goed hoeveel wel. Wie helpt me met wat opties?

Yummy

Re: Welke camera zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:36

Canon powershot

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:42

Verwacht je in de toekomst wel wat meer creatieve foto's te gaan maken en wat meer mogelijkheden nodig te hebben, of zoek je echt alleen een volledig automatische camera?
Voordeel van een spiegelreflex/systeemcamera is dat je hem uit kan breiden met betere lenzen, voor betere foto's binnen en in donkere ruimtes, en voor een onscherpe achtergrond, en meer mogelijkheden qua nabewerking.. En een gewone compactcamera is ideaal om gewoon wat te fotograferen, doet bij goed licht ook niet onder voor een simpele spiegelreflex maar heeft wat meer beperkingen bij lastige lichtsituaties.

Hatikvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:55

Ik zou een canon nemen. Ze zijn niet super duur en heel fijn in gebruik. ik heb zelf een Canon SX620 HS. Kost nieuw volgens mij 150 euro.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:16

er zijn zoveel soorten! wil je een compact camera? dan vind ik de lumix TZ serie van panasonic heel fijn met goede fotos ( bv de DMC TZ80 ) . als je een wat grotere maar geen spiegelreflex wil vind ik de Nikon coolpix P1000 heel vet ( heb zelf een P610 maar die is al wat ouder en bevalt goed, een vriendin heeft de P900, die is nog beter dan de P610 maar beide niet meer leverbaar)