Wonen in België, werken in Nederland. Welke zorgverzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Wonen in België, werken in Nederland. Welke zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 13:00

Ik ga binnenkort werken in Nederland. Blijkbaar moet ik Nederlandse zorgverzekering nemen. Aangezien ik in België aangesloten ben bij CM, koos ik voor CZ als zorgverzekering in Nederland.

https://www.cz.nl/-/media/actueel/pakke ... 4057ef2879

Na het bekijken van die info moet ik blijkbaar basis en aanvullende zorgverzekering kiezen.
Nu weet ik niet welke ik moet nemen en ook wat betekent dat “eigen risico”?

In België ben ik volledig verzekerd tot hoogste vorm. Dus welk pakket moet ik best nemen? Hier zullen wel veel Nederlanders zijn daarom stel ik hier deze vraag.

Grt

Dakario

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:14

Geen Nederlander hier, maar heb lang in NL gewerkt in de scheepvaart en dus als "grensarbeider"

Je hebt een basis verzekering voor grensarbeiders. (via VGZ bvb)
Kost je rond de 120euro/maand. Soms wil de werkgever dit ook wel op zich nemen.

Eigen risico is als je bvb naar ziekenhuis moet of een grotere ingreep nodig hebt. Dan is er een bepaald bedrag niet vrijgesteld (afhankelijk van je maatschappij, meestal rond de 380euro dat je dan zelf betaald).

Je basisverzekering zou je dan in BE kunnen opzeggen, maar ik zou wel minstens je hospitalisatie behouden!
Ik heb gewoon al mijn polissen in BE ook gehouden om minder gedoe te hebben. Want sommige dingen worden in BE wel vergoed, in NL dan weer niet. Of via nl rekenen ze dan via je eigen risico terwijl het in BE volledig terugbetaald is, .....

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:22

Ik kan je niet helpen met de vraag welke zorgverzekering je moet afsluiten, aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Kan je wel helpen met de vraag wat het eigen risico is. Het eigen risico zijn de zorgkosten die je zelf moet betalen als je zorg nodig hebt. Dit is een vooraf bepaald bedrag door de Nederlandse overheid en verschilt dus ook niet per zorgverzekering, maar is overal gelijk. Op dit moment ligt het ER op €385,- per jaar. Let wel, je moet alleen eigen risico betalen voor zorgkosten die worden vergoed uit de basisbeurs, m.u.v. kosten die worden gemaakt bij de huisarts en huisartsenpost.
Dus bijvoorbeeld: als ik naar het ziekenhuis moet of medicatie nodig heb betaal ik eigen risico, want dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Als ik naar de fysiotherapeut/kinesist moet betaal ik dat niet want dat valt niet onder de basisverzekering, maar onder de aanvullende verzekering.

https://www.zorgwijzer.nl/faq/eigen-risico

xPabloBokt

Re: Wonen in België, werken in Nederland. Welke zorgverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:24

Korte bijdrage, maar een aanvullende verzekering is niet verplicht. Ik ben alleen basis verzekerd bijvoorbeeld. Een aanvullende verzekering is wel verstandig als je verwacht gebruik te maken van de zorg die verzekerd is onder een aanvullend pakket.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:05

Ik woon zelf ook in België en werk in Nederland.
Ik heb zelf een verzekering via VGZ omdat deze het goedkoopste was voor mij en ik korting kreeg via de werkgever. Welke je neemt maakt verder niet uit omdat het voor jou niet uit maakt wat vergoed wordt. Ik heb gewoon de goedkoopste genomen, 90 euro per maand.
Ik heb zelf geen aanvullende verzekering genomen en het eigen risico zo hoog mogelijk gezet. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager je maandelijkse bijdrage is. Ik vermoed dat je in België naar dokter/ tandarts blijft gaan? Dan is de zorgverzekering in Nederland meer een formaliteit. In ieder geval niet de zorgverzekering in België opzeggen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:12

TessaM schreef:
Ik heb zelf een verzekering via VGZ omdat deze het goedkoopste was voor mij en ik korting kreeg via de werkgever. Welke je neemt maakt verder niet uit omdat het voor jou niet uit maakt wat vergoed wordt. Ik heb gewoon de goedkoopste genomen, 90 euro per maand.
Ik heb zelf geen aanvullende verzekering genomen en het eigen risico zo hoog mogelijk gezet. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager je maandelijkse bijdrage is. Ik vermoed dat je in België naar dokter/ tandarts blijft gaan? Dan is de zorgverzekering in Nederland meer een formaliteit. In ieder geval niet de zorgverzekering in België opzeggen.

Bedankt voor uw antwoord. Als ik naar tandarts wil, wordt dat gewoon terug betaald door CM?

Wat moet ik doen met s1 formulier als ik die krijg? Wordt daarmee de verzekering in België opgezegd?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:15

Dakario schreef:
TessaM schreef:

Bedankt voor uw antwoord. Als ik naar tandarts wil, wordt dat gewoon terug betaald door CM?

Wat moet ik doen met s1 formulier als ik die krijg? Wordt daarmee de verzekering in België opgezegd?

Ja hoor, je krijgt gewoon alles terug betaald zoals het altijd al was.
Je moet dit formulier aan CM bezorgen zodat zij weten dat je ook verzekerd bent in het buitenland, maar verder veranderd er niks. Je verzekering in België blijft gewoon lopen, je bent dan eigenlijk twee keer verzekerd zeg maar.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:25

TessaM schreef:
Dakario schreef:
[quote="Tes

Ja hoor, je krijgt gewoon alles terug betaald zoals het altijd al was.
Je moet dit formulier aan CM bezorgen zodat zij weten dat je ook verzekerd bent in het buitenland, maar verder veranderd er niks. Je verzekering in België blijft gewoon lopen, je bent dan eigenlijk twee keer verzekerd zeg maar.[/quote]
Oké bedankt daar heb ik iets aan. Heb juist gezien dat bij VGZ nu 127 is voor collectief basis verzekering zonder aanvullende.
Bij CZ is het 122 euro voor dezelfde pakket.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:55

En je kleefvignetjes zullen veranderen na het afgeven van formulier S1 bij de CM. :D
(tenminste, bij mij toch, maar ik zit bij de LM en NL idd ook VGZ)

Ik betaalde ook altijd rond de 120euro basis, zonder verhoging van eigen risico.

Daarbuiten heb ik ook nog verzekering via LUX dus eigenlijk betaal ik nergens wat, want daar ben je volledig vrijgesteld en zonder eigen risico :+ het is nogal wat ...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:10

Zilveren kruis heeft het goedkoopste basispakket. Daar betaal je voor de goedkoopste verzekering (dus maximaal eigen risico en basis pakket) 86,25 per maand. Wellicht is dat wat, als je de verzekering verder toch niet nodig hebt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 19:08

Ik ben nu aangesloten bij CZ en het is 100 euro per maand. Bedankt voor de info iedereen. Ik hoop dat mijn verzekering in België ongewijzigd doorloopt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:35

Ik loop een beetje vast. Wonen in België, maar eigen bedrijf in NL. Moet via Zilv Kruis verzekerd blijven en van hun aan een willekeurige Belgische mutualiteit, een code doorgeven en dan is het geregeld dat ik hier gewoon naar huisarts kan. Maar van die Belgische CM moet ik nu toch weer een lidmaatschap/verzekering betalen, terwijl ik al haast 2500 betaal !!! bij ZK. CM zegt dat ik dan via hen ook teruggave kan krijgen voor fysio, steunzolen.

Kan ik dan bij beide declareren, en dubbel zo vaak naar fysio? Ben er nu al meer dan een maand mee bezig, en aardig klaar mee. ZK zegt dit, CM zegt dat... Help...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:41

Iemand?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:51

Dit is complexere materie en Bokt gaat op dat vlak niet per se meer weten dan de grootste mutualiteit van België. Als ze het je zo hebben uitgelegd, en ik lees het ook zo op hun website, ga ik er vanuit dat het klopt.
Wat betreft terugbetalingen: CM heeft een hele dienst internationaal recht. Heb je daar contact mee gehad? Het lijkt me straf dat je dubbel kan declareren, omdat je telkens bij CM alleszins de originele attesten moet bezorgen. Als dat in NL ook zo is, wordt dat lastiger. Maar ik daar specifiek te weinig kennis van. Ik zou bellen met die dienst.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:58

Het heeft geen nut om te bellen met de NL of BE verzekering omdat zij het momenteel ook niet weten. Vandaar dat ik het hier vraag hoe mensen dit hebben.. Ik bedoel niet dubbel dezelfde facturen declareren, maar ik bedoel als ik via de NL verzekering 10x fysio heb en via de Belgische 5x, dan mag ik 15x? Maar nogmaals het is toch raar dat ik 2 verzekeringen zou moeten hebben.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:03

Waarom is dat raar?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:11

Werk je bij CM Tieneke?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:21

Heb er gewerkt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:08

CZ is een uitstekende keuze, omdat CM en CZ een overeenkomst hebben dat ze elkaars klanten bedienen.
Als jij woont in belgie en in nederland werkt en verzekerd bent via CZ, dan neemt CM dat over.
Andersom is dat ook zo. Ik woon in NL en werk in BE, verzekerd bij CM maar alle vergoedingen gaan via CZ, alsof ik daar verzekerd ben.
Ik heb me laten vertellen dat alleen CM en CZ een dergelijke overeenkomst hebben.
Hospitalisatie zou je moeten vragen, in Nederland zit dat gewoon in de basisverzekering.
Dus misschien is het aanhouden daarvan wel onnodig.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:10

Voor mij een iets andere situatie , ik woon in Duitsland en werk in Nederland .
Ik betaal dus mijn zorgverzekering in Nederland omdat ik daar werk .
Maar naar de HA en TA ga ik in Duitsland .Hiervoor heb ik een pasje van de Duitse zorgverzekering .
Ik betaal niets voor mijn Duitse zorgverzekering .
Beide rekenen onderling af , daar heb ik niets mee te doen .Mijn eigen risico staat op z,n hoogst , want dat komt niet voor mij in aanmerking als ik in Duitsland zorg heb .
Vroeger verliep de aanvraag hiervoor va een E103 formulier , nu heet het dacht ik anders .
Maar misschien vind je via onderstaande link info , of anders daar eens heen bellen .

https://www.grensinfo.nl/nl/beonnl/zorg ... tie=beonnl

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:49

Tieneke schreef:
Waarom is dat raar?

Je hebt toch ook bij twee verschillende aanbieders een verzekering voor je auto. Of een brandverzekering voor je huis bij Axa en ook een brandverzekering bij Alliance. Ik noem maar even wat.

Time2Tri schreef:
Voor mij een iets andere situatie , ik woon in Duitsland en werk in Nederland .
Ik betaal dus mijn zorgverzekering in Nederland omdat ik daar werk .
Maar naar de HA en TA ga ik in Duitsland .Hiervoor heb ik een pasje van de Duitse zorgverzekering .
Ik betaal niets voor mijn Duitse zorgverzekering .
Beide rekenen onderling af , daar heb ik niets mee te doen .

Ja zo zou het volgens mij moeten zijn en zo begrijp ik het ook van de NL verzekering. De Nederlandse verzekering zegt dat ik niks moet betalen aan een Belgische verzekering, maar ik moet me daar wel eenmalig melden (maakt niet uit bij welke BE verzekering) zodat ik in het Belgische systeem sta. En dan zou het onderling geregeld worden tussen die twee.

Maar CM zegt dus nu dat ik bij hun moet aanmelden voor lidmaatschap. En dan geniet ik van allerlei voordelen bla bla bla.