Onaangekondigde prijsverhoging moeten accepteren?

Moderators: Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird

karuna
Drukke kabouter

Onaangekondigde prijsverhoging moeten accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 10:43

Ik ben in een flinke discussie beland met een organisatie. Zij hebben onaangekondigd hun prijs fors verhoogd. Ik heb er geen mail of brief over gehad maar moest in mijn bankafschrift in een mini regeltje lezen dat ze verhoogd hadden. Uiteraard merkte ik het ook aan de meteen fors hogere afboeking (het bedrag is 1/3 hoger geworden, van nog net betaalbaar naar veel te duur).

Destijds lang geleden (meer dan 10 jaar) ben ik aangegaan per week opzegbaar en heb dat zelf nooit aangepast of bericht gehad dat dat gewijzigd was. Dus meteen nadat ik de verhoging opgemerkt heb, heb ik opgezegd met als reden de onaangekondigde verhoging.

Nu blijven ze me bestoken met mails dat ik nog verplicht 3 maanden zou moeten betalen, dat is daarna een maand geworden. En dan zouden ze heel coulant naar me zijn volgens hun zeggen.

Maar ik heb toch echt het idee als ik destijds een week opzegbaar ben aangegaan en ik per week betaal ik toch gewoon ook een week opzegtermijn heb. En ben ik dan ook gerechtigd om de automatische afboeking te storneren, ze hebben deze week weer afgeboekt namelijk. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:59

Je betaalt met een automatische incasso? Dan in ieder geval die blokkeren. Je kan via die weg ook 1 incasso laten terugboeken geloof ik. Even googlen op 'afboeking blokkeren + naam bank' en dan kom je een uitleg tegen.

Verder over je rechten: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... onnementen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 11:03

Klopt het incasso gaat al die tijd automatisch en per week. Terugboeken is simpel maar heb ik daar ook wettelijk het recht toe om te doen? Ik ga je link even lezen

Ik ben eigenlijk best boos. Allereerst niet eens fatsoenlijk een mail of brief sturen waarin de verhoging wordt uitgelegd maar dat je het moet lezen in je bankafschrift 8)7

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:03

Het kan zijn dat de voorwaarden tussentijds gewijzigd zijn geweest en je opzegtermijn dus inderdaad veranderd is. Tevens kan in de voorwaarden zijn opgenomen dat periodieke verhoging ivm inflatie mogelijk zijn.
Wanneer voorwaarden veranderen en je bent het er niet mee eens kan je op dat moment zonder opzegtermijn opzeggen, maar als je dat niet doet dan wordt er vanuit gegaan dat je de nieuwe voorwaarden hebt geaccepteerd en gelden de nieuwe voorwaarden dus.
Ik zou dat eens uitzoeken. 10 jaar is een hele lange tijd, grote kans dat in die periode de voorwaarden (meerdere malen) zijn gewijzigd.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:05

nou, ze horen een prijsverhoging aan te kondigen. En je hebt dan helemaal geen opzegtermijn, maar door de gewijzigde voorwaarden kun je per direct opzeggen. Je kunt dus ook nog de 1e keer storneren. MITS je ECHT zeker weet dat ze je hier niet van op de hoogte hebben gesteld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:21

Gewoon de rechtstelefoon bellen, die weten hier veel meer vanaf dan bokt.

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:23

Naar mijn weten heb je altijd het recht op te zeggen bij een prijsverhoging, aangekondigd of niet. Of je nou wel of niet een maandelijks opzegbaar abonnement hebt. Als zij wat veranderen aan het contract (hogere prijs) mag jij om die reden altijd opzeggen. Dus ik denk dat je het gewoon kan terugboeken en dat ze echt geen enkel recht hebben om je te houden aan die drie maanden en ook niet aan 1 maand.

Hier een stuk van business insider:

Als een bedrijf, zoals bijvoorbeeld je telecomaanbieder, de prijs van een abonnement verhoogt, mag je als consument in principe de overeenkomst opzeggen. Maar als het gaat om een kleine prijsverhoging ter hoogte van de inflatie, dan mag je niet zomaar opzeggen, zo blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof.

Dus alleen verhogingen ter hoogte van inflatie mag zomaar doorgevoerd worden, meer dan dat dus niet.

Kerstmuts

Oscar
Forumcoördinator

Re: Onaangekondigde prijsverhoging moeten accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:28

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 11:53

IHN schreef:
nou, ze horen een prijsverhoging aan te kondigen. En je hebt dan helemaal geen opzegtermijn, maar door de gewijzigde voorwaarden kun je per direct opzeggen. Je kunt dus ook nog de 1e keer storneren. MITS je ECHT zeker weet dat ze je hier niet van op de hoogte hebben gesteld.

Ze zeggen zelf dat de opmerking op het bankafschrift hun enige melding is naar iedereen. Dus geen enkele aankondiging vooraf, daar beroep ik me ook op nog los van de week opzegtermijn die ik altijd al gehad heb.

En volgens hun zeggen is dat vanwege de gestegen kosten. Echter is het een verhoging van 1/3 van het bedrag. En zoveel duurder is alles nu ook weer niet geworden. :n Ik ga ervan uit dat bv een inflatie verhoging redelijk moet zijn en niet gewoon een random bedrag duurder maken.

En ook geen enkele mail of brief gehad over gewijzigde voorwaardes in al die jaren.

Zij boden destijds verschillende betaalopties aan. Per week en daardoor per week opzegbaar. Per maand en per maand opzegbaar of per jaar en dan drie maanden opzegtermijn. Toen heel bewust gekozen voor betaling per week. :j En daar is nooit enige wijziging in gemaakt door mij.

Het is in al die jaren wel duurder geworden maar steeds netjes een mail en brief vooraf met de aankondiging dat het de maand erop duurder zou worden (4 betaaltermijnen voor de weekoptie dus). En nu gewoon geen enkele melding vooraf :n en moet je het op het afschrift lezen. En zou ik opeens een drie maands opzegtermijn hebben.

Ik heb de laatste afboeking inmiddels gestorneerd en er weer een duidelijke mail achteraan gestuurd. Benieuwd of daar nog een reactie op komt

Ik weet van bv verzekeringen als die verhoogd worden dat je er dan meteen van af kunt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:05

Om wat voor iets gaat het? Dat wil ook nog weleens uitmaken.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:16

Je maakt er een lang en ingewikkeld verhaal van, maar het is nog steeds niet duidelijk waar het om gaat. Gaat het om een abonnement? Als je informatie wilt, dan zul je zelf ook wat duidelijker moeten zijn.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 12:17

De leesmap houdmap per week betaald en niet eens een volledige map maar twee wekelijkse bladen en twee maandelijkse. Een optie die ze ook al jaren niet meer aanbieden voor zover ik weet. Destijds kon dat en is er steeds verder afgebouwd in hoeveelheid tijdschriften (ook dat kon alleen ivm het soort abbonement dat het was toen.de vrije keuze welke bladen je wilt hebben) ivm de verhogingen van de prijs waardoor het week bedrag steeds ongeveer gelijk bleef . De enige luxe die ik me al jaren permiteerde. Het zijn geen enorme weekbedragen maar door de verhoging domweg te duur. En verder schrappen kan ook niet meer. Dus is stoppen de enige optie die over is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:22

Oke, dat maakt het wat duidelijker.
In het linkje dat ik je gegeven heb, staat iets over abonnementen en opzegtermijnen bij tussentijdse opzegging. Ik denk dat je daar een heel eind mee komt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:22

De site van de Leesmap blinkt wel uit in het niet geven van duidelijke tekst, maar in de Algemene Voorwaarden staat in elk geval gewoon dit: "Vrijblijvend abonnement:
een Duurovereenkomst waarbij geen leveringsperiode wordt overeengekomen. Dit abonnement is per week opzegbaar en kent geen welkomstcadeau."

Die abonnementsvorm bestaat dus, en is ondubbelzinnig per week opzegbaar. De voorwaarden van een daadwerkelijk abonnement kunnen bovendien nooit strenger dan de wet zijn, maar wel soepeler. Dus als de Leesmap een wekelijks abonnement heeft afgesproken, dan is het per week en niet per 3 maanden.

https://www.leesmap.nl/algemene-voorwaa ... rticulier/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 12:25

Klopt daar heb ik ze ook nog eens op gewezen maar ze gaan daar gewoon aan voorbij. En dat staat nog los van de niet aangekondigde onredelijke prijsverhoging die de belangrijkste reden is van opzegging.

Oscar dat gaat over maand en jaar abonementen en dit is een week abonement. Die optie staat er niet tussen -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:43

Ik zou zelf storneren, en je kunt overwegen om contact op te nemen met Consuwijzer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 12:52

Ik wacht vandaag even af waar ze mee komen kwa mail. :j het is gewoon heel vaag. Is die opzeg per week maar zit je er dan nog een maand aan vast? Of is die week ook echt een week. En wat als de inflatie verhoging onredelijk is? :? Het schuurt tegen de grens aan van wat is toegestaan. In het ergste geval zit ik er nog drie weken aan vast dan (maand na opzeg) dat is nog te doen maar geen reclame voor hun organisatie.

Ooit was het een regionale club die het verzorgde, ik geloof dat er nu nog maar een bedrijf is dat dit landelijk aanbied. Geen concurrentie meer dan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:06

Oeh ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Op basis van de info die je geeft lijkt mij dat je heel sterk staat.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:29

Misschien denk ik te simpel hoor, maar als je zou storneren dan gaat het om maximaal 3 a 4 weektermijnen van hooguit samen een paar tientjes ofzo? Het lijkt me sterk dat ze daar een zaak van zouden willen maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 17:34

Geen idee ik heb geen mail meer gehad na mijn laatste erg duidelijke mail terug. Tot nog toe zijn ze erg vasthoudend in moeten betalen enz. Ik zit ook niet echt te wachten op aanmaningskosten die hoger zijn dan drie maanden betalen voor wat ik niet meer wil. Of te boek komen te staan als wanbetaler. :n

Vandaar ook de vraag hier of iemand weet hoe het juridisch zit. Voor maand en langer dingen is er voldoende bekend, maar voor week dingen kan ik nergens iets vinden behalve de opzegbaarheid per week, maar ja is dan alsnog een maand termijn van toepassing of ook echt alleen die week?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:46

Oscar schreef:
Misschien denk ik te simpel hoor, maar als je zou storneren dan gaat het om maximaal 3 a 4 weektermijnen van hooguit samen een paar tientjes ofzo? Het lijkt me sterk dat ze daar een zaak van zouden willen maken.

Dit soort bedrijven maken juist zaken van die kleine bedragen.
Waarschijnlijk hebben ze duizenden abonnees die slechts een paar euro per week betalen, alles gaat volledig geautomatiseerd naar het incassobureau :j

Je kunt natuurlijk storneren, maar dat mag alleen bij een onterechte incasso, en dat is het niet, jij ontvangt immers je producten.

Als het een overeenkomst van 10 jaar geleden is, zul je moeten teruglezen in die overeenkomst wat is afgesproken over prijsverhogingen en aanpassingen van de voorwaarden. Je geeft zelf al aan dat het product wat jij afneemt niet meer word aangeboden, dus de voorwaarden bij de nieuwe producten doen er in principe niet toe.

Vaak (maar niet altijd) staat wel ergens beschreven in voorwaarden dat een prijsverhoging gelijk aan de inflatie mag zonder vooraankondiging, de inflatie is momenteel gewoon heel hoog, dus ik vermoed dat ze zich daarop vermoeden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:53

Inflatie mag je wel op 10-12% zetten nu, maar de verhoging is 1/3, dus 33-35% en dat is dus niet redelijk. Komt bij dat er 0,niks aan communicatie is gedaan om vooraf! klant op de hoogte te brengen en dus kans te geven om op te zeggen voordat! de nieuwe prijs ingaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 18:02

Daar val ik dus nog het meeste over. Gewoon zonder enige aankondiging een bedrag flink verhogen.(4,80 naar 7.05) Geen communicatie niks. Maar een stom regeltje in de bankoverboeking. Hoeveel mensen lezen die? Het is dat ik altijd de afboekingen check of daar iets raars in zit.

Al eerder hebben ze daarmee lopen klooien. Een blad viel weg (viva toen ze stopten) maar ze bleven het te hoge verkeerde bedrag afboeken. Dat heeft toen ook best moeite gekost dat te corrigeren. Ik heb toen meerdere keren moeten bellen en pas na een week of 8 werd er actie ondernemen. Zonder mijn soms iets te precieze controle was dat niet eens opgevallen denk ik. Laat staan zo n stom zinnetje.

Ik ga maandag echt op de stoep zitten wachten of er een bezorger kom en geef hem dan de houdmap van afgelopen week terug (niet gelezen nu bewust ook) en weiger de volgende aan te nemen en meld hem dan ook meteen dat hij niet meer hoeft te komen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:44

karuna schreef:
Daar val ik dus nog het meeste over. Gewoon zonder enige aankondiging een bedrag flink verhogen.(4,80 naar 7.05) Geen communicatie niks. Maar een stom regeltje in de bankoverboeking. Hoeveel mensen lezen die? Het is dat ik altijd de afboekingen check of daar iets raars in zit.

Al eerder hebben ze daarmee lopen klooien. Een blad viel weg (viva toen ze stopten) maar ze bleven het te hoge verkeerde bedrag afboeken. Dat heeft toen ook best moeite gekost dat te corrigeren. Ik heb toen meerdere keren moeten bellen en pas na een week of 8 werd er actie ondernemen. Zonder mijn soms iets te precieze controle was dat niet eens opgevallen denk ik. Laat staan zo n stom zinnetje.

Ik ga maandag echt op de stoep zitten wachten of er een bezorger kom en geef hem dan de houdmap van afgelopen week terug (niet gelezen nu bewust ook) en weiger de volgende aan te nemen en meld hem dan ook meteen dat hij niet meer hoeft te komen.

En wat kan de bezorger onder aan de ladder van dit alles doen?
Neem morgen de telefoon in de hand en regel het met de kantoorlui

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 18:58

Dan weet de beste man in ieder geval dat hij niet meer hoeft langs te komen, en krijg ik ook geen map meer waardoor ik daardoor in ieder geval ook niet op aangeschreven kan worden.

En ik ben in mail met ze. Bel bewust niet (wat ik normaal veel liever doe) omdat ik het schriftelijk wil hebben vastgelegd