financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 14:40

Hoihoi!

Mijn vriend en ik zien samen een serieuze toekomst voor ons, en dan moet er natuurlijk wel het één en ander geregeld worden. Wij wonen nu anderhalf jaar samen en ik ben binnenkort afgestudeerd en begin dan met mijn baan waar al een contract voor is getekend. Hij gaat volgende maand naar een vast contract.

Tot nu toe hebben we allebei gewoon de helft van alles betaald: allebei de helft van de huur, boodschappen beetje op gevoel door de helft, meubels door de helft, etc... Echter gaat hij binnenkort een stuk omhoog in salaris en verdient hij dan een stuk meer dan ik. Dat is verder niet raar; hij is gewoon steengoed in wat ie doet en ik begin net. Echter hebben we wel bedacht dat we de kosten dan op een andere manier moeten gaan verdelen, ook omdat we over een half jaartje het liefst iets groter willen gaan huren, en als we het dan door de helft zouden delen hou ik geen cent over en hij wel (kopen gaan we niet doen om een heleboel verschillende redenen, waaronder dat we over zo'n 2/3 jaar een jaartje naar New York willen en daarna uiteindelijk in Engeland willen gaan kopen en daar kindertjes willen krijgen enzo).

Het idee is nu dat we een gezamenlijke rekening openen, en dat we iedere maand allebei de helft van ons salaris daarop storten. Voor hem is dat dus meer geld dan voor mij. Vanuit daar betalen we dan de huur, gezamenlijke boodschappen en kunnen we samen sparen enzo (en dan apart sparen we uiteraard ook nog).

Nu mijn vraag: hoe verdelen jullie de boel? Of hoe deden jullie dat toen jullie jong waren? Is het voor ons eventueel slim om een keer met een financieel adviseur te gaan zitten? We willen gewoon graag samen alles gaan opbouwen en hebben grootse plannen.

Captain

Re: financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:50

Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide een bedrag op storten en alles van betalen. Hypotheek, gwl en boodschappen etc. Mijn vriend legt iets meer in dan ik omdat hij iets meer verdiend.

De rest houden we op onze eigen rekening en doen we mee wat we willen. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:54

wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:55

Ik heb bij een notariskantoor gewerkt en daar werd vaak geadviseerd om naar evenredigheid een bedrag over te maken naar een gezamenlijke rekening.

Zo deden wij dat ook toen we nog samenwoonden. Nu gaat alles op een hoop en wordt hier alles van betaald.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:56

Wij verdelen de lasten naar rato van ons salaris. We storten allebei ons deel op een gezamenlijke rekening waar we boodschappen/huur/gwl/gemeentelijke belastingen etc van betalingen.
Hierdoor houden we ook allebei een evenredig bedrag over voor onze eigen zaken. Ik geef vaak wat meer geld uit en mijn vriend houdt enorm van sparen, bevalt ons heel goed dat we elk onze eigen rekening nog kunnen houden en geen verantwoording hoeven af te leggen voor die shopping spree af en toe ( :+ )

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:58

Wij verdienen ongeveer even veel en betaalden eerst ieder de helft van alle kosten. Nu hebben wij een gezamenlijke rekening waar onze salarissen op binnen komen en we alles van betalen. Ook uitstapjes met vrienden, de paarden, etc. We hebben wel allebei nog een eigen spaarrekening naast onze gezamenlijke spaarrekening. Op onze eigen spaarrekeningen hebben we allebei hetzelfde bedrag staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:00

beauty1love schreef:
Wij verdelen de lasten naar rato van ons salaris. We storten allebei ons deel op een gezamenlijke rekening waar we boodschappen/huur/gwl/gemeentelijke belastingen etc van betalingen.
Hierdoor houden we ook allebei een evenredig bedrag over voor onze eigen zaken. Ik geef vaak wat meer geld uit en mijn vriend houdt enorm van sparen, bevalt ons heel goed dat we elk onze eigen rekening nog kunnen houden en geen verantwoording hoeven af te leggen voor die shopping spree af en toe ( :+ )

Haha dit ja, mijn vriend spaart als een idioot en ik geef alles uit aan m'n knol. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:04

Eigenlijk is het eerlijker om naar ratio van inkomen te betalen.
Jullie gezamenlijk inkomen is 100 Procent.
Bijvoorbeeld, hij verdient 3000 euro, jij 2000 euro = 5000€ = 100 %
Zijn aandeel is 60 %, jouw aandeel is 40 %.

Dan is het simpelste om jullie vaste kosten op te tellen + boodschappenbudget + beetje extra, en dat 60-40 te verdelen.
Geld dat daarvan gespaard kan worden is dan ook 60-40 verdeeld.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:05

Wij verdelen de kosten naar verhouding (36/65 geloof ik). Ik verdien een stuk minder, daarom betaal ik ook minder. Op die manier kan ik zelf ook nog wat overhouden. Ik doe dan weer wat meer in het huishouden (omdat ik minder uren werk).

We hebben dan één gezamenlijke rekening en beiden nog een persoonlijke rekening. Het handigste vind ik wanneer alles op de gezamenlijke rekening binnenkomt (en van daaruit ook de vaste lasten worden betaald). Het "persoonlijk budget" maken we dan zelf (of via automatisch incasso) over naar de persoonlijke rekeningen. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:09

Wij storten al ons geld op de gezamenlijke rekening en we geven onszelf 1x per maand een deel zakgeld.
Grote uitgaven doen we van ons gezamenlijke zakgeld, ook als die grote uitgave maar voor 1 van ons is.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:10

Uit nieuwsgierigheid.. hoe bevalt het jullie als de een meer betaalt dan de ander? Met allebei de helft betalen, deel je de lasten gelijk en heb je als je meer betaalt meer ruimte voor je eigen uitgaven. Iets wat je ook zelf hebt opgebouwd met je carriere stappen. Dat lijkt me best redelijk. Krijg je onderling geen scheve gezichten met een verdeling naar rato? Kan me voorstellen dat er wel een mogelijkheid is voor een duurdere woning als je naar rato verdeeld bijvoorbeeld, maar voor mij voelt het een beetje gekkig dat de een meer investeert dan de ander :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:12

fokfanaat schreef:
wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

Hier net zo :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:14

Wij hebben ook een gezamenlijke rekening en betalen daar alles van. Geen gedoe over wie wat betaalt het is gewoon ons geld

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:17

Mijn vriend en ik betalen allebei de helft van de kosten. Wij hebben een gezamelijke rekening waar alle vaste lasten vanaf gaan. Wij storten iedere maand hetzelfde bedrag op deze rekening.

Voor mij mocht het ook anders geregeld worden aangezien ik ondertussen meer verdien dan mijn vriend en dit niet eerlijk vond. Echter wil hij perse 50/50 doen dus dat is nog steeds zo. zolang hij dat prima vindt, vind ik het ook goed.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:17

Snippergroen schreef:
Uit nieuwsgierigheid.. hoe bevalt het jullie als de een meer betaalt dan de ander? Met allebei de helft betalen, deel je de lasten gelijk en heb je als je meer betaalt meer ruimte voor je eigen uitgaven. Iets wat je ook zelf hebt opgebouwd met je carriere stappen. Dat lijkt me best redelijk. Krijg je onderling geen scheve gezichten met een verdeling naar rato? Kan me voorstellen dat er wel een mogelijkheid is voor een duurdere woning als je naar rato verdeeld bijvoorbeeld, maar voor mij voelt het een beetje gekkig dat de een meer investeert dan de ander :)

Het is 2 kanten opkijken. Bij bijna gelijk inkomen is 50/50 eerlijk. Zijn de inkomensverschillen aanzienlijk dan bij 50/50 werkt de een om de lasten te kunnen voldoen en de ander zit er naast de vaste lasten ruim bij. Dan moet de meest verdienende bijna alle extra’s betalen. Het is maar net wat je wil en de ander “.gunt”. Verder is alleen altijd duurder. Gewoon doen waar beide zich prettig bij voelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:21

beauty1love schreef:

Wij doen het ook zo, wel zo eerlijk. Bij mij geeft mij man dan weer een stuk meer uit, haha

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:23

fokfanaat schreef:

Zo hebben wij het 36 jaar geleden ook gedaan en nooit iets in veranderd

BigOne

Gewoon naar rato, afhankelijk van jullie inkomen. Maar jullie wonen al samen, willen over een jaar of 2,3 naar New York , waarom dan over een half jaar grote uitgaven voor een andere huis doen? Dan woon je er misschien een jaar en ga je weer weg. Zou mooi nu al beginnen te sparen zodat leven in New York en later kopen in Engeland geen utopie wordt.

Siers83

fokfanaat schreef:

Dit doen wij ook al bijna 20 jaar zo

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:24

TS geeft toch aan dat ze met nieuwe regeling ieder hun halve salaris inbrengen, dus naar rato.

Vervolgens houd je wellicht wat over op de gezamenlijke rekening, dat kan naar gezamenlijke spaarrekening

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:25

Wij hebben beide onze eigen rekeningen. Mijn vriend verdient een stuk meer dan ik, en ik geef wat makkelijker geld uit, dus zou het niet fijn vinden om ineens aan zijn geld te zitten :))
Wat betreft de uitgaven hebben we alles redelijk gelijk verdeelt. Mijn vriend maakt me 150 euro per maand over, en dat gaat in ons potje voor alle gezamenlijke vaste lasten excl huur. De ene keer hoeft ik daar minder dan 150 euro aan bij te leggen, de andere keer meer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:28

Snippergroen schreef:

Maar is het dan eerlijk dat de een bijna niets heeft om uit te geven omdat het hele salaris in de pot moet en de ander geld als water heeft omdat de verhouding qua salaris enorm scheef is?

Je hebt overigens ook nog de zakgeldmethode, volgens veel deskundigen de meest eerlijke methode.
Als het geld binnen komt krijgen beide partners evenveel zakgeld. De rest van het geld gaat naar vaste lasten, sparen etc.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:31

Hier gaat alles op 1 hoop
We leven samen, maken samen beslissingen over zaken en uitgaven en ik heb echt geen zin in gedoe met betaal jij dit, dan betaal ik dat.
1 rekening, geen gedoe.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:35

ingvdh schreef:
Snippergroen schreef:

Maar is het dan eerlijk dat de een bijna niets heeft om uit te geven omdat het hele salaris in de pot moet en de ander geld als water heeft omdat de verhouding qua salaris enorm scheef is?

Je hebt overigens ook nog de zakgeldmethode, volgens veel deskundigen de meest eerlijke methode.
Als het geld binnen komt krijgen beide partners evenveel zakgeld. De rest van het geld gaat naar vaste lasten, sparen etc.

Nu ik dit lees denk ik, dit doen wij inderdaad, de zakgeldmethode. We hebben wel alles berekend naar 35/65, maar de rest gaat dan op de gezamenlijke spaarrekening. We hebben beiden evenveel vrij budget (alleen geef ik het wat makkelijker uit :') ).

Overigens nooit een probleem geweest hier. Dat iemand minder verdiend betekent natuurlijk ook niet meteen dat diegene minder hard werkt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:40

Captain schreef:
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide een bedrag op storten en alles van betalen. Hypotheek, gwl en boodschappen etc. Mijn vriend legt iets meer in dan ik omdat hij iets meer verdiend.

De rest houden we op onze eigen rekening en doen we mee wat we willen. :)

Wij doen dit precies zo, al ruim 15 jaar. Ideaal.