Favoriete meisjesnaam...

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:18

Toen wij voor het eerst ouders werden, wist ik meteen hoe mijn kind zou heten :)

Ook voor een eventueel tweede kind hadden wij een naam in gedachten, maar omdat het eerste kind héél pittig was, waren we op een gegeven moment écht zeker dat we nooit meer aan een tweede zouden beginnen :') daar waren we bij familie dus ook gewoon open over, en soms vertelden we weleens hoe we een tweede kind dan genoemd zouden hebben.

Enkele jaren geleden werd mijn broer voor het eerst vader, en heeft mijn schoonzus de naam gebruikt die wij voor ons tweede kind gebruikt zouden hebben - waar zij dus ook van op de hoogte waren. We voelden ons daar ergens wel een beetje banketstaaf om, maar goed, wij zouden toch geen tweede kind krijgen, het was haar gegund.

Maar dat tweede kind kwam er dus wel <3 met een andere naam dus - anders zou het wel heel verwarrend worden.

Nu, weer enkele jaren later, is de zus van mijn man (mijn andere schoonzus dus..) ook voor het eerst moeder geworden. En ook zij heeft deze naam gebruikt... ze zei dat toen we over deze naam vertelden, ze meteen wist dat zij die naam wilde gaan gebruiken ooit!

dus nu hebben we 2 nichtjes met onze lievelings-meisjesnaam :7

Het geeft ergens een beetje een zeurderig gevoel.
Al zijn er natuurlijk veel ergere dingen in de wereld :(:)
En ik gun ze het volop hoor ;-)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:22

Dan ben ik wel benieuwd naar die naam nu eigenlijk

Selina

Berichten: 14509
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:22

Ja dat is wel het risico natuurlijk.
Ik had een paar jaar terug tegen m’n ouders gezegd dat als ik ooit een dochter krijg, ik haar Daisy wilde noemen. Nou m’n ouders vonden dat geen mooie naam.
Maar een jaar later namen ze een poes en die heet.. Daisy. Dus die naam is nu al bezet.. :=

Degene die ik nu in m’n hoofd heb, blijft in m’n hoofd mocht ik ooit moeder worden.

Anoniem

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:24

De naam in je hoofd houden is echt de allerbeste tip haha!
En nee sorry, de naam blijft verder wel in de anonimiteit ;-)

Kana

Berichten: 9083
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:25

Niemand heeft natuurlijk het recht op een naam.
Maar precies om deze reden hou ik de namen die wij waarschijnlijk gaan gebruiken wel geheim.

Ik zou echt balen als vrienden ofzo de naam eerder zouden gebruiken ofzo. :o

Heeft je broer het er eigenlijk ook zo gezegd? Dat ze naam hadden via jou?
Laatst bijgewerkt door Kana op 19-05-22 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Berichten: 4947
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:27

Het zou mij dus echt niets interesseren als iemand “onze” naam zou gebruiken en het zou voor mij zeker ook geen reden zijn om van naam te veranderen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:36

Nu vind ik het wel heel flauw dat je de naam niet wil verklappen hoor :D .

Verder zou het mij persoonlijk niet veel uitmaken dat anderen in mijn omgeving dezelfde naam zouden kiezen. Dat zou me niet weerhouden om toch voor mijn eerste keuze te gaan.

DiantaM
Berichten: 11291
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:36

Balenciaga schreef:
Het zou mij dus echt niets interesseren als iemand “onze” naam zou gebruiken en het zou voor mij zeker ook geen reden zijn om van naam te veranderen.

Mij ook niet.. heb ook een vriendin die haar meisje hetzelfde heeft genoemd.

Wel vind ik iets van overleg wel netjes. Zeker binnen de familie. Juist omdat je weer dat sommige mensen hier panisch over kunnen zijn.

floorsil

Berichten: 2648
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:39

Onze oudste heet lise anouk. Achteraf hadden wij eigenlijk de tweede anouk willen noemen. Dus een soort van de leukste namen waren op. De tweede heet elin joanne. die is vernoemt naar haar vader. Ben nog steeds erg blij met de namen.

Ik ken verder geen mensen met de zelfde naam.
Laatst bijgewerkt door Polly op 20-05-22 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit namen verwijderd

zonnebloem18

Berichten: 24921
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:41

Ik zou hier ook wel van kunnen balen. Daarom hebben wij de namen die we in gedachten hadden altijd voor ons gehouden.

Tweede naam van onze dochter is vernoemd naar haar nichtje die 20 jaar geleden dood geboren is. Maar dat was in overleg en zou ik ook nooit zomaar gedaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:45

Ik vind een vriendin toch nog anders dan een broer/zus :o dat is ontzettend dichtbij. Wij voelden er dan ook niet veel meer voor de naam nog te gebruiken. De naam die we uiteindelijk voor ons tweede kindje kozen, past ook gewoon beter! :)

Dus no hard feelings.

Maar het was wel eventjes bijzonder dat beide schoonzussen de naam zonder schroom hebben overgenomen :+

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:49

Dus je broer kreeg een kind met zijn vriendin maar je schoonzus ging er vandoor met ‘jouw’ naam? Waarom noem je je broer niet, het is toch ook zijn kind? Of had hij geen zeggenschap in het naamgevingsproces?

madeliefw

Berichten: 2673
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:58

Die snapte ik ook niet. Dus eigenlijk heeft zowel je broer als je zus een kindje dezelfde naam gegeven. Dat vind ik al wel bijzonder eigenlijk. Zeker als het eigenlijk 'jullie' naam was, maar goed jullie zouden m eigenlijk niet meer gebruiken dus dat kan. Zie het maar zo dat ze beiden vinden dat jij een goede smaak hebt. En ik vind ook wel dat in families vaak dezelfde soort namen worden gegeven, je hebt toch dezelfde soort achtergrond.

Britta31

Berichten: 13331
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:06

Wij wilde ons eerste kind graag vernoemen naar de vader van mijn man.Maar een neefje was al vernoemd.Gevraagd aan de zus van mijn man wat ze ervan vond als we dezelfde naam zouden nemen.Dat vonden ze geen probleem.We wilde dat toch eerst overleggen.We hebben de naam nooit gebruikt omdat we 2 dochters hebben.

absque_dubio

Berichten: 7896
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:07

Als jullie hadden aangegeven dat er geen tweede zou komen, vind ik het niet meer dan logisch dat ze de naam zonder overleg gebruiken? :+
Dat jullie later beslissen om wel nog voor een tweede te gaan, dán zou ik enig overleg mbt namen wel op zijn plaats vinden.
Maar dit overleg hoeft niet perse vanuit hun kant te komen. Als het je dwars zit of belangrijk voor je is kan je er ook zelf over beginnen?

madeliefw

Berichten: 2673
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:08

Maar dan precies dezelfde naam? Ik zou dan als tweede naam voor kunnen stellen dat je dat doet. Maar als eerste naam zou ik dat echt niet doen, ook al had ik het altijd zo in mijn hoofd. Ach er zijn zoveel leuke namen. Ik heb drie kindjes maar kan zoveel namen bedenken. En alle drie de kindjes hebben namen die ik vroeger nooit had bedacht. Tijden veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:30

@madeliefw we vatten het inderdaad op als een compliment hoor :)

Ik heb verder ook een leuke band met beide schoonzussen dus echt geen probleem. Mijn man en ik hebben in beide gevallen ook meteen openlijk gereageerd met: "hee, 'onze' naam!", en dan krijgen we als antwoord dat het gewoon een hele goede naam was, kous af en dat kan de pret dus ook echt niet drukken :)

Alleen merkte ik dus toch even dat zeurderige gevoel op >;) bijzonder flauw ik weet het :+ maar het is alweer beter door het even van me af te schrijven! :Y) +:)+

Urbanus

Berichten: 45150
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:48

Ik heb dit topic alleen maar geopend omdat ik de naam wilde weten ;(

Suliko

Berichten: 4444
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 00:00

Urbanus schreef:
Ik heb dit topic alleen maar geopend omdat ik de naam wilde weten ;(


Same :')

Ik begrijp je gevoel wel TS, al is het geen mooi gevoel, het is wel menselijk om af en toe niet mooie, beschamende en tikkeltje overdreven gevoelens te hebben. ;)
Ik heb ooit gedroomd hoe ik mijn dochter zou noemen. Dit heb ik ook wel gedeeld met vriebden en ik zou het denk ik ook stom vinden als zij dan zomaar die naam zouden gebruiken. Zelfs al weet ik nog niet eens of ik ooit een dochter ga krijgen en wanneer dan. En mensen die zeggen, dan gebruik je het toch alsnog. Ik zou dat niet kunnen. Zodra er een persoon die je kent een bepaalde naam, heb je toch voor altijd bij die naam een associatie. Zo zijn er in mijn ogen ook echt namen verpest door een vervelende associatie _O-

imaudy
Berichten: 5227
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 04:26

Urbanus schreef:
Ik heb dit topic alleen maar geopend omdat ik de naam wilde weten ;(


Ja, ik ook :')

Misschien kan TS de mensen die gereageerd hebben de naam per pb sturen O:)

Anoniem

Re: Favoriete meisjesnaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 05:15

Als ik ooit achter die supergeheime naam kom dan gebruik ik die voor al mijn huisdieren en toekomstige kroost.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 06:59

Geen enkele naam is uniek tenzij dat de naam zo belachelijk is dat niemand anders die naam gebruiken wilt.

Dus ik denk dat niemand een naam mag 'toe-eigenen' als zijnde 'onze naam'. Als je hem voor jezelf wilt gebruiken moet je er vooral over zwijgen want er zijn altijd mensen die het ook een mooie naam kunnen vinden en dus ook hartstikke vrij zijn om die te gebruiken. Maar aangezien er bij jullie geen kinderen meer kwamen vind ik het niet gek dat andere mensen de naam gebruiken.

Amado7

Berichten: 10773
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:48

Bijzonder wel dat ze het gebruiken.

Hier mijn broers duidelijk geïnstrueerd dat ze nooit hun kind een bepaalde naam mogen geven omdat die van mij is :') Tot nu toe houden ze zich daar netjes aan. :')

Snap wel dat je het niet zo leuk vind. Iedereen heeft er recht op maar zo klakkeloos overnemen is wel wat flauw.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:25

enzino schreef:
Als ik ooit achter die supergeheime naam kom dan gebruik ik die voor al mijn huisdieren en toekomstige kroost.


_O-

LaPluche

Berichten: 2057
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:30

enzino schreef:
Als ik ooit achter die supergeheime naam kom dan gebruik ik die voor al mijn huisdieren en toekomstige kroost.

_/-\o_ Held