Architect doet niet meer door aan ons project

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Architect doet niet meer door aan ons project

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:02

2 jaar terug is er een fout gebeurd bij de verbouwingen van ons dak. Er is een balk vervangen die niet vervangen had mogen worden. Op zich geen probleem, tot er iemand klacht in diende dat wij het dak hadden verhoogd zonder vergunning. Na enkele gesprekken met de gemeente en beloftes kwamen wij er niet uit. Telkens wij een go kregen om verder te doen aan het dak diende die man direct klacht in. Fast forward naar augustus 2021. Na de nodige frustraties langs beide kanten (gemeente wordt overspoelt met telefoons en wij kregen constant de politie op ons dak) krijgen wij een aangetekend schrijven van de gemeente. Om dit correct af te handelen willen zij dat het wordt getekend door een architect en wij een officiële vergunning aanvragen. Dan heeft iedereen zwart op wit hoe het nu zit en kan die man klacht indienen wat hij wil, dan heeft hij geen poot meer om op te staan. De gemeente wil de aanvraag hebben uiterlijk 1 oktober.
Om verdere discussie hier al vast over te vermijden: Het is een oud huis zonder schets, dus de hoogte moet aangetoond worden door middel van foto’s. Maar, omdat dit altijd ter discussie kan getrokken worden en er niet veel foto’s zijn is het inderdaad handiger om de hoogte vast te leggen. Deze stal is namelijk gebouwd voor er vergunningen nodig waren.

Dus, wij schieten in actie en contacteren diverse architecten. Velen laten verschiet gaan want: Zo een klein project is niet interessant genoeg. Nog anderen vragen een monsterbedrag (€15.000) Uiteindelijk komen wij uit bij een architecte. Zij staat goed aangeschreven. Reviews online zijn lovend. Na enkele offertes te hebben ontvangen is zij de duurste, maar ze garandeert dit snel klaar te hebben. 1 oktober zou een eitje zijn. Want, wat is er nu moeilijk aan een stal. Het zijn maar 4 muren en een dak (haar eigen woorden)

Dus, wij betalen een voorschot en dan, stilte… Na enkele weken bellen wij haar of zij toch niet eens zou komen opmeten. Spoedig staat zij bij ons. Druk druk maar ze komt meten. 2 dagen later staat ze opnieuw bij ons. Verkeerd gemeten… 1 oktober komt dichterbij en het blijft weer stil. Uiteindelijk bellen wij haar 30 september en ze garandeert ons nogmaals dat alles ok is. Ze gaat de eindfactuur opsturen want ze dient pas iets in als alles is betaald.
Dezelfde avond krijgen wij nog de factuur en wij betalen per direct. Maar je raad het al, stilte… Sinds dien is ze nauwelijks te bereiken. Wij krijgen de gemeente aan de telefoon want ja, het is ondertussen na 1 oktober. Wij leggen de situatie uit en ze zeggen direct: Ja, jullie zijn niet de enigste die met haar momenteel problemen hebben. Dan slik je even want je hebt net €4500 betaald :+

Uiteindelijk krijgen wij haar, na 3 weken bellen en mailen, te pakken eind oktober. Ze valt uit de lucht over de datum van 1 oktober (heeft ze nochtans zwart op wit) en zij beweerd dat zij dacht dat dit eind oktober was. Maar wij mogen gerust zijn. Eind oktober gaat het ingediend zijn.

Rara… Niets. Uiteindelijk midden november telefoon. Wij mogen langs gaan met onze pas, dan stuurt ze alles door. Wij gaan langs en ik geef aan dat het overschrijden van de datum mij toch niet lekker zit. Hier antwoord zij niet op. Alles wordt ingediend en het wachten start. De gemeente werkt gelukkig razend snel (kuch) en vraagt midden december om extra stukken (eventuele vergunningen, voormalige tekeningen etc) Maar, stilte van de architect… Zij heeft een maand om hierop te reageren. Anders wordt het dossier sowieso afgekeurd en moet je de aanvraag opnieuw opstarten. De maand gaat voorbij en wij beginnen toch wat meer te pushen. De laatste week bellen wij dagelijks maar gewoon 0,0 respons. En dan krijgen wij de mail: Afgekeurd… Per direct belt mijn man vrij kwaad en ze neemt wonder bij wonder op met de woorden: Ja, het is afgekeurd, ik heb ook net de mail ontvangen. Hierop vraagt hij waarom ze die stukken niet heeft geleverd en het antwoord is: Ja, ik heb die 2 dagen terug opgevraagd maar nog niets ontvangen. Hierop zegt mijn man: Je moet die ook niet 2 dagen op voorhand opvragen maar gewoon direct. Ondertussen zitten wij nog steeds zonder dak en regent het gewoon binnen. Ja, druk druk druk en ze gaat het indienen zodra ze de stukken heeft ontvangen.

Ondertussen zijn wij dus midden mei. En ze heeft niets meer gedaan. Ze neemt 95% van de tijd niet op. Mails blijven volledig onbeantwoord. Wij zijn zelfs al fysiek aan de deur geweest. Als wij haar kunnen bereiken is het: Ja het ligt op de stapel. Of: Ja ik heb het ingediend maar het is direct terug afgekeurd (dit is een leugen, want de gemeente heeft niets meer ontvangen) Of: Binnen 3 dagen mail ik de nieuwe tekening want ik moest iets aanpassen. 2,5 weken terug kreeg ik te horen dat wij bij de gelukkigen waren waarvan ze het dossier die week ging bekijken!

Ondertussen hebben wij al meerdere gedupeerden ontmoet. Mensen die na 2 jaar een andere architect onder de arm hebben genomen en gewoon opnieuw zijn begonnen. Mensen waarbij hun bouw al anderhalf jaar stil ligt. Blijkbaar was ze een toparchitecte, tot haar scheiding, 2 jaar terug.
Wij zijn nu bezig met alle officiele stappen: Contractbreuk, aangetekend schrijven etc. Maar wat wij hoorden van andere gedupeerden is dat zij uiteindelijk aan het langste eind trekt…

Wij hebben geen recht op een advocaat via rechtsbijstand (België) en kunnen er zelf geen betalen momenteel. Ook kunnen wij geen nieuwe architect onder de arm neem want wij kunnen niet nog eens enkele duizenden euro’s leggen momenteel.
Wij zijn ook bezig met de orde van de architecten, maar die behandelen de zaken intern en je wordt niet op de hoogte gehouden.
De gemeente heeft ons ondertussen het advies gegeven om klacht in te dienen omwille van contractbreuk. 1 oktober is ondertussen al een eind geleden. Afkeuren kan altijd gebeuren maar nu is er gewoon al sinds midden november niets meer gebeurd met het dossier.

Wat kunnen wij nog doen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:18

Wat een verhaal Moestuin :oo .

Het eerste wat in mij opkomt: met de andere gedupeerden die je hebt ontmoet kijken of je een gezamenlijke rechtszaak tegen haar kan beginnen? Dus dat jullie gezamenlijk een advocaat in de arm nemen.
Dat is ook niet gratis, maar dan betalen jullie allemaal maar een deel van dat bedrag.

Anoniem

Re: Architect doet niet meer door aan ons project

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:34

Ik heb al rond gehoord maar de reacties zijn daar redelijk lauw op. Voornamelijk omdat de meesten al andere oplossingen hebben gevonden. Maar ik kan het zeker nog eens voorleggen :j

Ondertussen concretere informatie ontvangen van de orde van de architecten en ons dossier staat daar voor maandag op de planning. Wij moeten nog alle bewijsstukken doorsturen (wanneer hebben wij gebeld, wanneer hebben wij gemaild, is daar wel/geen reactie op gekomen etc) Volgens hun is zij sowieso al in overtreding met de deontologische code door niet op te nemen. Dus zij gaan haar sowieso al contacteren, maar wij horen dus geen verder verloop daarvan. Dus wij hopen alvast dat dit volgende week ergens gaat helpen :j Maar wat een gedoe ook. Wij zitten ondertussen ook gewoon zonder dak voor 2 winters en ik wil daar geen 3de bij doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:37

Met verbazing lees ik dit weer.
Jullie rollen toch ook van de ene ellende in de andere zeg.
Ik heb geen oplossing voor je, maar wil je even een knuf geven :knuffel:

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:39

Jeetje wat een gedoe.

Enige wat ik kan doen is je veel sterkte wensen met deze situatie. :knuffel:
Hopelijk haalt het iets uit door de melding van de orde van architecten.

Ze mag dan gescheiden zijn, dat wil nog niet zeggen dat ze haar werk niet meer goed moet doen. En als ze het niet meer aan kan moet ze maar een tijdelijke werk stop inplannen of geen extra klanten aannemen.

Wat een vreselijke buurman ook die elke keer weer klacht indient bij de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:47

DuoPenotti schreef:
Met verbazing lees ik dit weer.
Jullie rollen toch ook van de ene ellende in de andere zeg.
Ik heb geen oplossing voor je, maar wil je even een knuf geven :knuffel:

Dank je wel!

Ondertussen is er al vrij veel ellende opgelost, maar het heeft ons spaarpotje van de voorbije jaren een flinke klap gegeven. We krabbelen er langzaam uit en ik zie het leven al weer wat gekleurder, maar deze ellende mag ook gewoon beginnen stoppen…

Art: Ja verschrikkelijk. Wij zijn niet de enigste. Hij woont ongeveer een kilometer van ons vandaan en rijd blijkbaar elke dag alle bouwen af tot hij iets vindt. Wij hebben hem al een paar keer betrapt op foto’s maken maar als wij er naar toe lopen vliegt hij natuurlijk weg in zijn auto… Hij heeft onder meer mensen zonder ramen laten zitten. Die man had een volledige verbouwing achter de rug, enkel de houten ramen nog vervangen voor pvc. Ze willen de eerste zetten en toen diende hij klacht in want de kleur van het pvc zou niet overeen komen met wat er op de plannen stond.
Gelukkig is dat voor die man snel opgelost en kon hij zijn ramen plaatsen, maar het is maar een klein voorbeeld van wat voor muggenzifter het is.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:05

Amai die buurman heeft duidelijk niets beter te doen dan “politie” spelen 8)7

Die architect is al even erg, wat een stress moet dit geven.. Doe orde van architecten is een goed idee, hopelijk komt daar dat uit de bus!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:27

In Nederland zou ik zeggen, ontbind de overeenkomst van opdracht i.v.m. wanprestatie en vorder je geld terug, vermeerderd met de schade die je hebt geleden (zoals kosten van de gemeente ivm de afgewezen vergunning, etc.). Alleen, om dit binnen te halen zal je wel een advocaat nodig hebben, want het lijkt erop dat mevrouw vrijwillig niet gaat bewegen.

Ik weet niet of het in België heel erg anders werkt juridisch gezien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:50

Moestuin schreef:
Art: Ja verschrikkelijk. Wij zijn niet de enigste. Hij woont ongeveer een kilometer van ons vandaan en rijd blijkbaar elke dag alle bouwen af tot hij iets vindt. Wij hebben hem al een paar keer betrapt op foto’s maken maar als wij er naar toe lopen vliegt hij natuurlijk weg in zijn auto… Hij heeft onder meer mensen zonder ramen laten zitten. Die man had een volledige verbouwing achter de rug, enkel de houten ramen nog vervangen voor pvc. Ze willen de eerste zetten en toen diende hij klacht in want de kleur van het pvc zou niet overeen komen met wat er op de plannen stond.
Gelukkig is dat voor die man snel opgelost en kon hij zijn ramen plaatsen, maar het is maar een klein voorbeeld van wat voor muggenzifter het is.

Gezien zijn woonafstand tot jullie, is hij dan wel belanghebbende bij de vergunningaanvraag? Ik weet niet hoe dat in B is geregeld. Maar in NL is dat sinds enige jaren behoorlijk aan banden gelegd omdat vergunningtrajecten volledig vast liepen omdat jan en alleman maar bezwaar kon indienen.
Dus misschien moet jullie gemeente ook wat spreekwoordelijke ballen kweken en de bezwaren van deze man als "niet belanghebbende" afwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:58

Nee, over een effectieve vergunning mag hij geen bezwaar aan tekenen. Maar nu dient hij klacht in omwille van steeds verzonnen bouwovertredingen. En dat mag wel. Dan moet dat weer onderzocht worden of wij effectief iets foutief hebben gedaan en zo blijf je bezig. Dus nu zitten wij vast op de hoogte van het want dat staat nu dus nergens officieel beschreven. Het is dus woord tegen woord en weerleggen moet nu aan de hand van oude foto’s. Dus om de steeds wederkerende discussie te stoppen willen ze nu dat het gewoon officieel getekend wordt.

Mylittlejoy: Hier hebben wij naar gekeken maar wij moeten wel nog steeds betalen voor de reeds gedane uren en diensten. Dus uiteindelijk zouden wij maar een deel terug krijgen en dan kunnen wij nog altijd niet veel doen want wij kunnen niet genoeg bij leggen om naar een andere architect te gaan. :) + advocaatkosten. Zou dus bijna een 0 operatie zijn.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:07

Het is heel vervelend zo een persoon in de omgeving te hebben die de hele tijd klacht indient. Hopelijk is het snel opgelost voor jullie.
Wat ik wel raar vind, is dat de werken meteen stilgelegd worden door de gemeente, zowel bij jullie als bij de man met de ramen.
Ik ben zelf werkzaam geweest bij een gemeente op de dienst ruimtelijke ordening en bij ons werd er bij zulke onzinklachten wel gekeken bij het bouwwerk, maar meestal niet stilgelegd. Stilleggen gebeurde enkel bij echt zware bouwmisdrijven.
Voor wat betreft het vervangen van een balk in het dak: dit is sowieso vergunningsplichtig met architect, ik vind het vreemd dat dit niet meteen aangegeven werd door de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:44

Klinkt als de Vlaamse variant van onze Hist(e)orische vereniging.
Wat is de achterliggende ergernis van deze persoon is dat historisch(beschermd stadsgezicht oid) of is ie gewoon dwars om dwars te zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:21

Wij hebben vandaag een schriftelijke datum ontvangen van de architect. Dus ik vermoed dat de orde van de architecten aanschrijven heeft gewerkt!

Hopelijk komt zij deze belofte wel na.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:21

Moestuin schreef:
Wij hebben vandaag een schriftelijke datum ontvangen van de architect. Dus ik vermoed dat de orde van de architecten aanschrijven heeft gewerkt!

Hopelijk komt zij deze belofte wel na.

Ik mis nu heel erg een klavertje 4 tussen de emoticons.

Ik duim dat het nu eindelijk goed komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:45

Even een update. De dag na de schriftelijk verkregen datum dat ons dossier ging ingediend worden kregen wij een mail van de architect. Ze moest her en der nog wat informatie vragen maar ze ging het afronden. Nou. Ik balen want ja, beloofde datum was weer niet gehaald. Maar de dagen daarna hadden wij eigenlijk fijn contact. Ze mailde ons regelmatig met updates. Opeens krijg ik een vrij boze mail dat De Orde van de Architecten contact met haar had op genomen en dat ze toch bezig was met ons dossier!

Ik heb haar erop gewezen dat de klacht al even was ingediend, ook gewezen op de punten waarom die is ingediend. Dat wij blij zijn dat ze er nu zo vlot aan door werkt. Bleek dus dat de dag dat ons dossier werd behandeld, de architect eindelijk uit haar zelf actie was beginnen ondernemen en de Orde ruim 10 dagen na het behandelen van ons dossier contact heeft gezocht met de architect (of, ze hebben haar eerst telefonisch proberen bereiken wat niet is gelukt en hebben daarna dan maar gemaild, dat weten wij niet)

Architect op hoge poten dat ze ziek was geweest (in de categorie griep od dus niet iets langdurig/ernstig) en dat ze misschien wel wou toegeven dat ze het te druk had. Ik heb nogmaals terug gemaild om haar te bedanken voor het vlotte verloop nu.

Tja, en sindsdien is het absolute stilte. Ondertussen is ze al 11 maand bezig en is er nog niets ingediend. Ik kom langzaam gillend gek. Ze antwoord weer niet op mail. Bellen wil ik niet meer ivm bewijslast. Ik weet even niet meer wat te doen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:51

Ik zou een tentje pakken en in haar tuin gaan zitten. Best als ze haar eigen leven na scheiding niet op de rit heeft, maar dan moet ze geen werk aannemen wat ze niet kan handelen.

Wat een geklungel dit zeg.. kan je die Orde niet weer bellen? Dat het weer stil is van haar kant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:58

Dat staat sowieso op de planning. Wij hebben voor ons zelf een datum opgesteld. Maar wij betwijfelen natuurlijk of dat veel effectief gaat hebben. Zeker gezien haar reactie. Ze ziet echt niet in dat wat gebeurt niet kan en blijft maar excuses zoeken (zoals het niet terug bellen want ze was ziek: Ze heeft hier 10 dagen de tijd voor gehad…) Sowieso gaan wij dan ook een aangetekend schrijven sturen. We hebben ook geïnformeerd bij een advocaat. Het probleem is dat ze al een deel van haar werk heeft gedaan. Dus als wij hier echt verder mee gaan, gaan wij sowieso een deel van de kosten niet terug krijgen. We zouden het dan uiteindelijk nog hebben over ongeveer een €1000. Onze advocaat zou ons dan al meer kosten dan €1000. Bijna altijd wordt er dan ook uitgesproken dat ieder zijn eigen advocaatkosten betaald. Dus het kwam er eigenlijk op neer: Het is de moeite, tijd, stress en geld niet waard want op het einde van de rit ben je meer kwijt dan dat je krijgt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:23

Wat krom dit joh? In Nederland krijg je je geld terug want de dienst is niet geleverd en schade die er door geleden is ook. En de advocaat kosten zijn voor de gene die de zaak verliest.

Vind dit zo raar geregeld in België. Je krijgt de dienst niet geleverd maar mag wel dokken voor prutswerk dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:32

Klopt. Ze gaan kijken welk werk er wel is uitgevoerd en daar plakken ze dus een bedrag op. Dus ze is wel komen opmeten, tekenen etc dus ze heeft voor x € werk geleverd.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:59

idinn schreef:
Ik zou een tentje pakken en in haar tuin gaan zitten. Best als ze haar eigen leven na scheiding niet op de rit heeft, maar dan moet ze geen werk aannemen wat ze niet kan handelen.

Wat een geklungel dit zeg.. kan je die Orde niet weer bellen? Dat het weer stil is van haar kant?

Dit. Ik zou aan de deur gaan, elke dag opnieuw en dit net zo lang blijven doen totdat het werk afgerond is. Bellen heeft geen zin, dat negeert ze blijkbaar toch. Dan maar op een andere manier. Ze lijkt namelijk wel gevoelig voor enige druk.

En inderdaad weer aan de bel hangen bij de Orde. Laat hun ook maar weer actie ondernemen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:27

Even snel gelezen hoor, maar kan de orde geen inschatting geven van de standaard tijd die voor de werkzaamheden die ze wel heeft gedaan staat? Stel je doet 2 uur over het meten en een dag over het intekenen en versturen naar de gemeente, dan ben je nog een stuk goedkoper uit als je het nu afkapt dan dat dit weer ellendig lang gaat duren toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:57

Nee, dit kunnen ze niet. Zij doen eigenlijk niet meer dan de kant van de architect eens aanhoren. Zij gaan verder geen uitspraak doen of sanctie’s opleggen. Ik heb hiervoor reeds gebeld. Het is ook een erg grijs gebied. De architect kan bv zeggen dat ze meer tijd is kwijt geweest aan bellen naar instanties of dat ze op basis van verkregen gegevens x aantal keer heeft moeten aanpassen. De Orde gaat enkel over de deontologische code.

Zij kunnen wel gaan over het bedrag, maar enkel als de architect toestemming geeft. En dat wil ze niet.

In geval van betwisting over het bedrag van de honoraria, kan de Orde van Architecten op gezamenlijk verzoek van de architect en van zijn opdrachtgever, het bedrag ervan vaststellen.

Wij zijn ook al reeds meerdere keren fysiek langs geweest maar dat heeft nog geen verschil gemaakt helaas. Het is ontzettend frustrerend.

De Orde van Architecten kan alleen uitspraken doen in deontologische aangelegenheden. De geschillen tussen een opdrachtgever en zijn architect waarbij private belangen, zoals bijvoorbeeld de naleving van een contract, geschillen van louter technische aard of de vergoeding van schade op het spel staan, zijn geschillen over burgerlijke rechten die behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de gewone hoven en rechtbanken.

Deontologie is een ruim begrip. Het heeft te maken met de manier waarop architecten handelen bij de uitoefening van hun beroep. Het is een handelswijze die voornamelijk de bescherming van een algemeen belang beoogt. De deontologie zit onder andere vervat in het Reglement van beroepsplichten, een set van morele gedragsregels die de architect moet naleven bij de uitoefening van zijn beroep. Bij onderzoek beoordeelt de Orde van Architecten of de aangeklaagde handelingen kaderen binnen deze deontologische regels.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:05

Moestuin schreef:
Nee, dit kunnen ze niet. Zij doen eigenlijk niet meer dan de kant van de architect eens aanhoren. Zij gaan verder geen uitspraak doen of sanctie’s opleggen. Ik heb hiervoor reeds gebeld. Het is ook een erg grijs gebied. De architect kan bv zeggen dat ze meer tijd is kwijt geweest aan bellen naar instanties of dat ze op basis van verkregen gegevens x aantal keer heeft moeten aanpassen. De Orde gaat enkel over de deontologische code.

Zij kunnen wel gaan over het bedrag, maar enkel als de architect toestemming geeft. En dat wil ze niet.

In geval van betwisting over het bedrag van de honoraria, kan de Orde van Architecten op gezamenlijk verzoek van de architect en van zijn opdrachtgever, het bedrag ervan vaststellen.

Wij zijn ook al reeds meerdere keren fysiek langs geweest maar dat heeft nog geen verschil gemaakt helaas. Het is ontzettend frustrerend.

De Orde van Architecten kan alleen uitspraken doen in deontologische aangelegenheden. De geschillen tussen een opdrachtgever en zijn architect waarbij private belangen, zoals bijvoorbeeld de naleving van een contract, geschillen van louter technische aard of de vergoeding van schade op het spel staan, zijn geschillen over burgerlijke rechten die behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de gewone hoven en rechtbanken.

Deontologie is een ruim begrip. Het heeft te maken met de manier waarop architecten handelen bij de uitoefening van hun beroep. Het is een handelswijze die voornamelijk de bescherming van een algemeen belang beoogt. De deontologie zit onder andere vervat in het Reglement van beroepsplichten, een set van morele gedragsregels die de architect moet naleven bij de uitoefening van zijn beroep. Bij onderzoek beoordeelt de Orde van Architecten of de aangeklaagde handelingen kaderen binnen deze deontologische regels.

Ik zou dan denk ik toch een advocaat er op zetten en gewoon het te claimen schade bedrag zo hoog zetten dat je de kosten die zij rekent voor haar werk er alsnog uit hebt plus daadwerkelijke schade kosten voor het lange wachten nieuwe materialen moeten bestellen etc etc.

Gaat het niet zoals het moet dan maar zoals het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:57

Dat zou ik heel graag willen maar daar hebben wij simpelweg geen geld voor momenteel. Onze schoonouders zouden dit dan voorschieten en ik wil dit enkel als onze slaagkansen erg hoog zijn en het geld gewoon effectief terug komt. Maar die kans is gewoon klein. Gaan wij gelijk krijgen? Ja, die kans is erg groot! Maar voldoende om alle kosten eruit te halen? Waarschijnlijk niet zeggen ze. Ik wil geen extra schuld opbouwen voor iets dat zo onzeker is. Ik leen dan liever €5000 voor een andere architect, dan advocaatkosten te lenen en daar dan eventueel met een schuld achter te blijven en alsnog die €5000 kosten doen.