Om verdere discussie hier al vast over te vermijden: Het is een oud huis zonder schets, dus de hoogte moet aangetoond worden door middel van foto’s. Maar, omdat dit altijd ter discussie kan getrokken worden en er niet veel foto’s zijn is het inderdaad handiger om de hoogte vast te leggen. Deze stal is namelijk gebouwd voor er vergunningen nodig waren.
Dus, wij schieten in actie en contacteren diverse architecten. Velen laten verschiet gaan want: Zo een klein project is niet interessant genoeg. Nog anderen vragen een monsterbedrag (€15.000) Uiteindelijk komen wij uit bij een architecte. Zij staat goed aangeschreven. Reviews online zijn lovend. Na enkele offertes te hebben ontvangen is zij de duurste, maar ze garandeert dit snel klaar te hebben. 1 oktober zou een eitje zijn. Want, wat is er nu moeilijk aan een stal. Het zijn maar 4 muren en een dak (haar eigen woorden)
Dus, wij betalen een voorschot en dan, stilte… Na enkele weken bellen wij haar of zij toch niet eens zou komen opmeten. Spoedig staat zij bij ons. Druk druk maar ze komt meten. 2 dagen later staat ze opnieuw bij ons. Verkeerd gemeten… 1 oktober komt dichterbij en het blijft weer stil. Uiteindelijk bellen wij haar 30 september en ze garandeert ons nogmaals dat alles ok is. Ze gaat de eindfactuur opsturen want ze dient pas iets in als alles is betaald.
Dezelfde avond krijgen wij nog de factuur en wij betalen per direct. Maar je raad het al, stilte… Sinds dien is ze nauwelijks te bereiken. Wij krijgen de gemeente aan de telefoon want ja, het is ondertussen na 1 oktober. Wij leggen de situatie uit en ze zeggen direct: Ja, jullie zijn niet de enigste die met haar momenteel problemen hebben. Dan slik je even want je hebt net €4500 betaald

Uiteindelijk krijgen wij haar, na 3 weken bellen en mailen, te pakken eind oktober. Ze valt uit de lucht over de datum van 1 oktober (heeft ze nochtans zwart op wit) en zij beweerd dat zij dacht dat dit eind oktober was. Maar wij mogen gerust zijn. Eind oktober gaat het ingediend zijn.
Rara… Niets. Uiteindelijk midden november telefoon. Wij mogen langs gaan met onze pas, dan stuurt ze alles door. Wij gaan langs en ik geef aan dat het overschrijden van de datum mij toch niet lekker zit. Hier antwoord zij niet op. Alles wordt ingediend en het wachten start. De gemeente werkt gelukkig razend snel (kuch) en vraagt midden december om extra stukken (eventuele vergunningen, voormalige tekeningen etc) Maar, stilte van de architect… Zij heeft een maand om hierop te reageren. Anders wordt het dossier sowieso afgekeurd en moet je de aanvraag opnieuw opstarten. De maand gaat voorbij en wij beginnen toch wat meer te pushen. De laatste week bellen wij dagelijks maar gewoon 0,0 respons. En dan krijgen wij de mail: Afgekeurd… Per direct belt mijn man vrij kwaad en ze neemt wonder bij wonder op met de woorden: Ja, het is afgekeurd, ik heb ook net de mail ontvangen. Hierop vraagt hij waarom ze die stukken niet heeft geleverd en het antwoord is: Ja, ik heb die 2 dagen terug opgevraagd maar nog niets ontvangen. Hierop zegt mijn man: Je moet die ook niet 2 dagen op voorhand opvragen maar gewoon direct. Ondertussen zitten wij nog steeds zonder dak en regent het gewoon binnen. Ja, druk druk druk en ze gaat het indienen zodra ze de stukken heeft ontvangen.
Ondertussen zijn wij dus midden mei. En ze heeft niets meer gedaan. Ze neemt 95% van de tijd niet op. Mails blijven volledig onbeantwoord. Wij zijn zelfs al fysiek aan de deur geweest. Als wij haar kunnen bereiken is het: Ja het ligt op de stapel. Of: Ja ik heb het ingediend maar het is direct terug afgekeurd (dit is een leugen, want de gemeente heeft niets meer ontvangen) Of: Binnen 3 dagen mail ik de nieuwe tekening want ik moest iets aanpassen. 2,5 weken terug kreeg ik te horen dat wij bij de gelukkigen waren waarvan ze het dossier die week ging bekijken!
Ondertussen hebben wij al meerdere gedupeerden ontmoet. Mensen die na 2 jaar een andere architect onder de arm hebben genomen en gewoon opnieuw zijn begonnen. Mensen waarbij hun bouw al anderhalf jaar stil ligt. Blijkbaar was ze een toparchitecte, tot haar scheiding, 2 jaar terug.
Wij zijn nu bezig met alle officiele stappen: Contractbreuk, aangetekend schrijven etc. Maar wat wij hoorden van andere gedupeerden is dat zij uiteindelijk aan het langste eind trekt…
Wij hebben geen recht op een advocaat via rechtsbijstand (België) en kunnen er zelf geen betalen momenteel. Ook kunnen wij geen nieuwe architect onder de arm neem want wij kunnen niet nog eens enkele duizenden euro’s leggen momenteel.
Wij zijn ook bezig met de orde van de architecten, maar die behandelen de zaken intern en je wordt niet op de hoogte gehouden.
De gemeente heeft ons ondertussen het advies gegeven om klacht in te dienen omwille van contractbreuk. 1 oktober is ondertussen al een eind geleden. Afkeuren kan altijd gebeuren maar nu is er gewoon al sinds midden november niets meer gebeurd met het dossier.
Wat kunnen wij nog doen?