Wat te doen met grind voortuin???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Wat te doen met grind voortuin???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 17:35

In onze grind voortuin hebben wij twee “ tuintjes”
In de eene staan twee groene bloembakken, in de andere deze ( kapotte ) zonnewijzer maar….

Ik zou wel eens wat anders neer willen zetten, wie heeft er suggesties???

Afbeelding

leeslampje

Re: Wat te doen met grind voortuin???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:36

Planten? :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:36

Ik zou zeggen gras en bloemen? Iets groens in ieder geval.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:39

Hemel, daar mag wel wat aan gebeuren. Grint af laten voeren, stenen weg en een boerenbloemen tuin er tegen aan. Hoge bloeiende vaste planten tegen de gevel en steeds lagere er voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:41

Een leuk boompje of struik. Een olijfboom met wat leuke eenjarige bloempjes er omheen?

Grind opzij gat maken eventuele worteldoek gat in knippen. Plant erin grind weer terug schuiven. :D Vrij gemakkelijk gedaan, dan heb je en groen en kleur, en een onkruid remmer en goede waterafvoer bij hoosbuien

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 17:44

mrie schreef:
Hemel, daar mag wel wat aan gebeuren. Grint af laten voeren, stenen weg en een boerenbloemen tuin er tegen aan. Hoge bloeiende vaste planten tegen de gevel en steeds lagere er voor.

Ik wil alleen wat anders in het vierkant tussen de blokken dus waar de zonnewijzer staat.
Onze “ voortuin” is maar 2/3 meter en als ik dat weg haal ben ik bang dat de auto’s steeds dichter langs ons huis gaan.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:47

Alja schreef:
mrie schreef:

Ik wil alleen wat anders in het vierkant tussen de blokken dus waar de zonnewijzer staat.
Onze “ voortuin” is maar 2/3 meter en als ik dat weg haal ben ik bang dat de auto’s steeds dichter langs ons huis gaan.

Grind kun je niet 'kapot' rijden, groen wel. Dus het vergroenen van je voortuin zal auto's misschien juist meer op afstand houden. Zet er een wat hogere heg neer en je ziet de auto's zelfs niet eens meer :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:49

De blokken zou ik verven, bijvoorbeeld donker grijs zodat ze mooi blijven. Ik het midden bijvoorbeeld een boompje en daar omheen lavendel of siergras

Maar zou je niet de blokken kunnen gebruiken om je tuin af te zetten? Dan kunnen auto's ook niet dichterbij maar kan je wel mooie planten neerzetten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 17:53

Amber_anne schreef:
De blokken zou ik verven, bijvoorbeeld donker grijs zodat ze mooi blijven. Ik het midden bijvoorbeeld een boompje en daar omheen lavendel of siergras

Maar zou je niet de blokken kunnen gebruiken om je tuin af te zetten? Dan kunnen auto's ook niet dichterbij maar kan je wel mooie planten neerzetten

Afbeelding
Zo is het geheel zeg maar

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:01

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:08

Grind gratis op marktplaats zetten en leuke planten in zetten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:09

Een leuke heg eromheen en dan in het midden wat struikjes met eromheen lavendel? Heerlijk voor de natuur en insecten en staat leuk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:11

Ik zou idd die bakken leeg maken en vullen met bloemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:12

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:17

In het midden van de bakken 2 boompjes en dan aan de buitenste rand hortensia’s? Die worden ook groot en zorgt ook voor afrastering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:17

Mijn ouders hebben zo'n perkje opzij van hun huis (dus tegen de oprit aan) en onze ervaring is dat onder worteldoek iets planten echt een drama is. Het meeste gaat dood, met uitzondering van zo'n soort gras, maar ook dat doet niet wat het hoort te doen.

Ik zou het grind dus in het perkje laten zitten en er grote potten (bij voorkeur oude wijnvaten of (halve) houten regentonnen) met olijfboompjes in zetten. Een kleine verandering is beter dan geen verandering en zo kan je rustig verder nadenken over wat je wilt met je tuin :)

Afbakening om je tuin zéker behouden! Die doen lekker veel pijn aan de velgen, dus houdt auto's op afstand.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 18:34

Janine1990 schreef:
Mijn ouders hebben zo'n perkje opzij van hun huis (dus tegen de oprit aan) en onze ervaring is dat onder worteldoek iets planten echt een drama is. Het meeste gaat dood, met uitzondering van zo'n soort gras, maar ook dat doet niet wat het hoort te doen.

Ik zou het grind dus in het perkje laten zitten en er grote potten (bij voorkeur oude wijnvaten of (halve) houten regentonnen) met olijfboompjes in zetten. Een kleine verandering is beter dan geen verandering en zo kan je rustig verder nadenken over wat je wilt met je tuin :)

Afbakening om je tuin zéker behouden! Die doen lekker veel pijn aan de velgen, dus houdt auto's op afstand.

Verder wil ik er niet zoveel mee hoor, dit heeft verder absoluut geen meerwaarde voor het ons.
We leven in de achtertuin omdat daar ook onze paarden staan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 18:36

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:41

Lavendel,ruikt ook nog heerlijk.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:58

Ik zou alleen het grint eruit laten en de zonnewijzer laten staan. Daarna jaarlijks inzaaien met zomerbloeiers voor de insecten. Of inzaaien met zonnebloemen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:11

Een leuk en degelijk hekje ipv die stoepranden.

Bakken en grind eruit.

Gras erin en tegen het huis aan pluimhortensia's. Ik zou dan in het najaar nog wat bollen in de grond stoppen (onder het gras).
Zo heb je het hele jaar door wat groens in de voortuin.

De grootte is wat lastig in te schatten vanaf een foto maar misschien is er nog ruimte voor een boompje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:23

DuoPenotti schreef:
een grafzerk en het tuintje is compleet.... :o

Ik vind vooral die teletijdmachine eng...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:30

dit is leuk denk ik:

Afbeelding
boompje en wat plantjes er in en klaar.

kijk ook even op google afbeeldingen.
kun je best veel inspiratie vinden van tuinen met split er in

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:42

DuoPenotti schreef:
een grafzerk en het tuintje is compleet.... :o

Ik zou er salie inzetten, kleurt wel fijn.
https://www.hovenier.nl/planten/salie

Dat was ook waar ik aan dacht, sorry TS.

Je kunt ook een lage, houten border op de buitenrand zetten en dan achter deze border gras en planten/struikjes. Door het houten randje is het niet aantrekkelijk om daar een auto in te zetten. Een hoge heg of schutting lijkt me niet echt gezellig voor jezelf en dan is het net of je in Fort Knox leeft (wat al veel te veel Nederlanders doen). Ook zouden houten bloembakken op de rand de boel kunnen opleuken en toch auto's weghouden.

De zonnewijzer zou je best kunnen laten staan, maar haal het graf er dan wel weg. :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:37

Er zijn stapelbare (betonnen) bloembakken. Zoiets: https://www.gamma.nl/assortiment/bloemb ... /p/B374704

Er zijn ook andere vormen.
Daar zou ik direct binnen de "stoeprand" een border annex afscheiding mee stapelen. De bakken kan je vullen met wat vaste rotstuin planten en /of planten die hangen.

De betonranden van de 2 tuintjes in het midden dan met betonverf dezelfde kleur geven zodat het een strak geheel wordt. Grind en worteldoek in de tuintjes weghalen en vullen met onderhoudsarme vaste bloeiende planten of struikjes.

Dan krijg je zoiets, foto's van internet gehaald, krijg de link niet gekopieerd.

Afbeelding
(ik zou niet zo hoog doen bij jou, 2 of 3 lagen)
Afbeelding