Wie herdenk jij vandaag?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Wie herdenk jij vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 22:23

Naar aanleiding van verschillende topics over het onderwerp herdenking en de bevrijdingsdag: dit topic. Niet om te discussiëren over wat jij van die herdenking vind, maar puur om te herdenken en het hart te luchten bij eensgezinden. Want het is een onderwerp dat niet overal leeft, en het is fijn om een verhaal te delen met mensen die het begrijpen. Ook al is het al 77 jaar geleden :)

Sommigen van jullie kennen mij misschien uit eerdere oorlog-gerelateerde topics. Als dat niet zo is, is dat ook oké! :) In het kort: ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik een overgrootvader heb die in een folterkamp te Polen gestorven is. Ik heb me als een dolle hond vastgebeten in de zoektocht naar zijn verhaal - en heb het geluk gehad heel veel boven water te krijgen. Met zijn verhaal in mijn hart heb ik me daarna aangemeld voor een opleiding tot gids, en sinds februari dit jaar bén ik dat ook - gids in het Fort van Breendonk. Voor wie meer info wilt: zie mijn profiel, vraag het me hier of via pb :)

Wie herdenk jij in het bijzonder vandaag? Schrijf het hier gerust neer. Praat erover. Lucht je hart.

Voor mij is dat dus mijn overgrootvader. Karel Marie Lodewijk De Meyer.

Lieve overgrootvader, daarboven tussen de sterren, samen met je strijdmakkers en nooit vergeten helden.
Wat had ik jullie dat moment gegund - de overwinning, de bevrijding, het einde van de strijd. Je was er zo dichtbij, je hebt zo hard gevochten, zo hard gestreden, zo veel geleden. Het heeft niet mogen zijn - en hoe oneerlijk is dat!

Ik wou dat jullie het hadden mogen meemaken. Dat jullie hadden mogen terugkeren naar jullie thuis, naar jullie vrouwen, moeders en vaders, broers en zussen, zonen en dochters. Dat zij die bevrijdingsdag nog jarenlang met jullie zouden hebben kunnen vieren. Met hun helden, de strijders voor vrijheid.

We herdenken jullie natuurlijk - maar de leegte die jullie ook vandaag de dag nog steeds nalaten is nog steeds overdonderend en schrijnend. Al die vaders en moeders, broers en zussen, zonen en dochters wiens levens zijn afgekapt. Al die families die zijn uitgeroeid, die de nakomelingen nooit hebben mogen kennen.

Ik herdenk jullie allemaal. Vandaag, en alle andere dagen van het jaar. Ik herdenk de bevrijdingsdag, maar vooral de helden die dit mogelijk maakten. De militairen, de verzetstrijders, de geallieerden, de gewone burger die op alle mogelijke manieren weerstand bood. Iedereen die opkwam voor humaniteit, iedereen die voor vrijheid vocht. De gevangenen van de kampen, de mensen die toevallig in de weg stonden, de steden die gebombardeerd werden. De 55 miljoen slachtoffers van WOII.

En in het bijzonder herdenk ik jou - mijn overgrootvader. Het bloed dat door mijn aderen stroomt. Alle medailles van de wereld zouden niet voldoende zijn geweest. Mijn held ❤
In liefdevolle herinnering, nu en altijd.
Karel Marie Lodewijk De Meyer.
Geboren te Antwerpen op 27/02/1909. Gestorven te Polen, in het folterkamp Grosz-Rosen op 02/02/1945.
Sergeant van het 6de Linieregiment. Luitenant van de Weerstand N.K.B. Häftlingsnummer 82273.
Rust in vrede ❤

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:07

Wat indrukwekkend Daisy. Mooi geschreven.

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:15

Mooi geschreven!

Ik herdenk zelf niet echt met namen erbij. Ik sta stil bij de dankbaarheid die ik voel dat ik opgegroeid ben en mag leven in vrede en vrijheid. Dat heb ik te danken aan hen die ervoor gevochten hebben en hen die er niet voor gevochten hebben maar alles moesten doorstaan om weer een vrij land te worden.