Boeddhisme "kenners" gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sellyxx

Boeddhisme "kenners" gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 23:15

Hoi allemaal!

Ik volg een premaster Religiewetenschappen en voor het vak 'Boeddhisme' ga ik binnenkort een paper schrijven. Het is de bedoeling dat ik een boek, film, documentaire, boeddhistisch tijdschrift bespreek of een bespreking maak van een boeddhistische bijeenkomst bijvoorbeeld in een tempel of een modern meditatiecentrum.

Ook is het mogelijk iemand die in het westen met boeddhisme bezig is te interviewen omtrent zijn of haar bezigheden en de waarde die het boeddhisme aan het leven heeft toegevoegd. Of, wanneer iemand een Boeddhabeeld in de tuin heeft staan te achterhalen wat die Boeddha voor deze persoon impliceert. Goed, de opdracht is in principe vrij breed en ik kan alle kanten op :) Het is wel belangrijk dat het echt een inhoudelijk paper wordt, en dat er een terugkoppeling plaatsvind naar literatuur en collegestof. Zomaar een informeel verslagje van mijn indrukken tijdens een bepaald bezoekje zal niet volstaan, ik ben dus wel op zoek naar echt iets inhoudelijks, waar ik naast de beleving genoeg informatie uit kan halen aan de hand van literatuur. :)

Ik ben benieuwd of er hier boeddhisten op bokt zitten, of dat er misschien mensen zijn die affiniteit hebben met deze religie of de boeddhistische gemeenschap en wellicht ideeën hebben of met mij in gesprek willen gaan.

Ik krijg binnenkort nog een college waarin ik nog meer vragen kan stellen over de opdracht, dus dan weet ik misschien nog wat specifieker waar het paper allemaal aan moet voldoen. Maar voor nu ben ik alvast benieuwd of jullie ideeën of tips hebben! Alle inspiratie is welkom :)

kampioen2be

Re: Boeddhisme "kenners" gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 01:38

Hey! Ik kom even volgen- kei interessant dit. Mijn interessegebied is religiegeschiedenis, en de kans dat ik hierop af ga studeren en daarna master over doe is bijna 100% ;) Dus wil graag meer leren als mensen reageren op jou topic! :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:55

Hey, ik ga volgend jaar de richting 'Religie en Maatschappij" volgen aan de UU en daar komt ook een boeddhisme vak in voor, waar ik me echt super erg op verheug. Ik ben zelf niet religieus ingesteld maar ik probeer zeker elementen van het boeddhisme in mijn leven te implementeren. Ik heb ook dingen in huis die vanuit het boeddhisme betekenis hebben voor mij. Ik spreek ook altijd mensen erop aan als ze een boeddha op het toilet hebben staan dat dat respectloos is (wel op een iets prettiger en luchtiger manier dan hoe ik het hier zo ff opschrijf haha).

Stuur maar een PB als je wil sparren of input wil!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:39

Hier ook een boktboeddhist *D
Ik probeer zoveel mogelijk te leven aan de hand van boeddhistische principes. Ook volg ik wat van de meer religieuze aspecten bijv reincarnatie. Daarnaast lees ik regelmatig religieuze teksten uit diverse stromingen (bijv Tibetaans dodenboek maar ook Theravada sutras).
Ik wil er best meer over vertellen en hoor het graag als ik je ergens bij kan helpen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:56

VuurVleugels schreef:
Hey, ik ga volgend jaar de richting 'Religie en Maatschappij" volgen aan de UU en daar komt ook een boeddhisme vak in voor, waar ik me echt super erg op verheug. Ik ben zelf niet religieus ingesteld maar ik probeer zeker elementen van het boeddhisme in mijn leven te implementeren. Ik heb ook dingen in huis die vanuit het boeddhisme betekenis hebben voor mij. Ik spreek ook altijd mensen erop aan als ze een boeddha op het toilet hebben staan dat dat respectloos is (wel op een iets prettiger en luchtiger manier dan hoe ik het hier zo ff opschrijf haha).

Ik heb wel eens gehoord dat in Thailand moeilijk wordt gedaan over het niet respectvol genoeg omgaan met afbeeldingen van de Boeddha. Zoals je weet zijn er verschillende vormen van Boeddhisme en kan het elders minder streng zijn.

Aline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:05

In Musselkanaal (Groningen) zit een Thaise tempel. Geloof de enige van Noord Nederland en Duitsland. Ik ben er met Thais nieuwjaar net geweest op uitnodiging. Was erg interessant om mee te maken. Wellicht kun je via hun website met iemand in contact komen? https://www.wbb-ha.com/nederland/

Aline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:05

In Musselkanaal (Groningen) zit een Thaise tempel. Ik ben er met Thais nieuwjaar net geweest op uitnodiging. Was erg interessant om mee te maken. Wellicht kun je via hun website met iemand in contact komen? https://www.wbb-ha.com/nederland/

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:06

anjali schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik heb wel eens gehoord dat in Thailand moeilijk wordt gedaan over het niet respectvol genoeg omgaan met afbeeldingen van de Boeddha. Zoals je weet zijn er verschillende vormen van Boeddhisme en kan het elders minder streng zijn.

Het gaat niet om de strengheid van de leer zelf, maar puur om het principe dat het echt heel respectloos is om een heilig beeld (beeld in de breedste zin van het woord) op dezelfde plek te zetten als waar je poept en plast.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:37

TS, op boeddhisme.nl kan je heel veel vinden, onder andere verschillende tempels in Nederland. Misschien kan je bij een (paar) van deze terecht!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:38

VuurVleugels schreef:

serieus? :+ Wat voor reacties krijg je daar op als ik vragen mag?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:51

Ayasha schreef:
VuurVleugels schreef:

serieus? :+ Wat voor reacties krijg je daar op als ik vragen mag?

Eigenlijk altijd positief, verbaast mij ook wel eens haha. Ik weet niet altijd of ze er echt wat mee doen, maar de reactie is altijd ongeveer: "Oh, daar had ik eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan, maar nu je het zegt heb je eigenlijk ook wel een punt!"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:04

In het Hinduisme (waar het Buddhisme eigenlijk uit voortkomt of een reactie op is) worden allerlei lichaamsfuncties inderdaad als onrein gezien. Ook menstruatie. Ik houd veel van de Indiase cultuur maar daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.Ik vind een lichaam en de functies ervan beslist niet onrein want het is zo door God geschapen.Overigens weten de meesten al wel dat het Buddhisme geen persoonlijk Godsidee heeft. De Buddha is ook geen Godheid maar een mens die de verlichting heeft bereikt.Echter het Buddhisme komt wel uit het Hinduisme voort en die hebben wel Goden en Godinnen,een heel pantheon zelfs.Heel veel gebruiken daarin komen ook weer uit de Indiase cultuur voort en niet zozeer uit de godsdienst.