Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Vjestagirl

Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 17:00

Situatieschets: de achtertuin van de buurvrouw grenst aan mijn voortuin (haar huis staat haaks op dat van mij). Tussen onze tuinen staat een goed 2 meter hoge betongaas-hederahaag en een schutting; de hedera aan mijn kant, de schutting aan haar kant. Volgens mij is het midden van de schutting de erfgrens, volgens haar ligt die tussen de schutting en de hedera.

Van de week is er in haar tuin een nieuw tuinhuis geplaatst, die op één hoek volledig boven de schutting hangt. Ik heb haar aangesproken op het feit dat ze volgens mij over de erfgrens heen komt, maar volgens haar is de schutting volledig van haar, en mag dit gewoon. Vervolgens deelt ze me mee dat ze nu dus wel twee à drie keer per jaar vanuit mijn tuin de dakgoot van dat tuinhuis schoon komt maken, want vanuit haar tuin kan ze er niet bij.

Ben ik verplicht om daaraan mee te werken? Ik vind het te gek voor woorden dat ze bewust haar tuinhuis zo plaatst dat ze er niet bij kan, en vervolgens zelf besluit dat ze mijn tuin wel in mag om onderhoud te doen...

Achtergrond in "waarom doe je zo moeilijk": ze heeft vorig jaar de hederahaag zonder enige vorm van overleg over 1,5 à 2 meter breedte ingekort tot 180cm (er zit nu dus een rare hoek in, die zij door haar tuinhuis niet ziet, maar ik wel). Ook heeft ze de takken die door haar schutting heen groeiden doorgeknipt, ook degenen die goed 2cm dik waren. Daardoor is over die breedte de hedera dus ook flink uitgedund/verdwenen: het ziet er niet uit aan mijn kant. Toen ik haar vroeg waarom ze dat gedaan had zei ze dat ze haar nieuwe tuinhuis wilde beschermen tegen de hedera.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:09

Citaat:
Ook heeft ze de takken die door haar schutting heen groeiden doorgeknipt,

Volgens mij mag dit gewoon.
Over de grens is van haar volgens mij.

Verder kan ik je geen zinnig antwoord geven, afgezien dat ik je buurvrouw best wel aso vind

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 17:10

fleurtjeuh schreef:
Citaat:
Ook heeft ze de takken die door haar schutting heen groeiden doorgeknipt,

Volgens mij mag dit gewoon.
Over de grens is van haar volgens mij.

Verder kan ik je geen zinnig antwoord geven, afgezien dat ik je buurvrouw best wel aso vind

Die plant staat er al 20 jaar, het minste wat je dan kunt doen is even vertellen dat je dat van plan bent toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:12

Het zou wel netjes zijn om dat te doen idd, maar het hoeft niet.
Overhangende takken mag je idd gewoon afknippen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 17:15

Cayenne schreef:

Dus haar overhangende dakgoot mag ik ook gewoon afknippen? }:)

Maar zonder dollen: dat ze dat gedaan heeft is poedersuiker, maar dat is zo. Ze heeft ook aan mijn kant van de erfgrens al m'n hedera afgeknipt, maar daar gaat binnenkort een stuk betongaas tegenop en daar komt nieuwe hedera in, dus dat ben ik al aan het oplossen.

De vraag is: ben ik verplicht haar toegang te geven tot mijn tuin om haar dakgoot schoon te maken, als zij bewust haar tuinhuis op deze manier geplaatst heeft?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:15

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:18

Tja ze kan je dan natuurlijk toegang tot haar tuin geven dat je zelf de hedera kan knippen aan haar kant :+

Maar goed, ik zou ook gewoon knippen, verschrikkelijk zo'n wildgroei aan takken. Op de camping groeit dat spul ook overal, om gek van te worden :=
Maar dat is mijn persoonlijke mening, als je gewoon goed met elkaar overweg kan zou ik het wel melden

Maar ik zou even kijken hoe de erfgrens nu precies loopt en daar dan naar handelen. Ik vind het niet perse aso dat zij haar tuinhuis 'expres' zo neer zet dat ze er niet bij kan. Ik ga er meer van uit dat hij daar het beste staat en dat de achterkant altijd moeilijk zal zijn om bij te kunnen als hij richting muur of iets staat. Maar goed, nogmaals, ik weet jullie verstandhouding niet. Ik zou er totaal niet moeilijk over doen

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:19

Vjestagirl schreef:
Cayenne schreef:

Maar zonder dollen: dat ze dat gedaan heeft is poedersuiker, maar dat is zo. Ze heeft ook aan mijn kant van de erfgrens al m'n hedera afgeknipt, maar daar gaat binnenkort een stuk betongaas tegenop en daar komt nieuwe hedera in, dus dat ben ik al aan het oplossen.

De vraag is: ben ik verplicht haar toegang te geven tot mijn tuin om haar dakgoot schoon te maken, als zij bewust haar tuinhuis op deze manier geplaatst heeft?

Hangt de dakgoot over de erfgrens? Dan staat hier nog wel wat interessants in denk ik:
https://burenproblemen.nl/de-grensovers ... terafvoer/

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:21

Ik vraag me af of ze überhaupt wel het tuinhuisje zo dicht op de erfgrens mag zetten.
Ik heb zelf een huurwoning en toestemming moeten vragen voor het plaatsen van een hokje.
Dit mocht maar op bepaalde voorwaarden.
1 daarvan was dat hij 0,50 cm van de erfgrens af moest staan.

Zou dat eens navragen bij je gemeente.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:21

Ik zou eerst eens achterhalen waar nu precies die erfgrens loopt

Dag pap, ik mis je

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:23

Zou je voor de erfgrens kwestie niet eens kunnen informeren bij Kadaster? Wel heel vervelend, gedoe met de buren. Hopelijk is het snel opgelost :=

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:24

Woestein schreef:
Ik vraag me af of ze überhaupt wel het tuinhuisje zo dicht op de erfgrens mag zetten.
Ik heb zelf een huurwoning en toestemming moeten vragen voor het plaatsen van een hokje.
Dit mocht maar op bepaalde voorwaarden.
1 daarvan was dat hij 0,50 cm van de erfgrens af moest staan.

Zou dat eens navragen bij je gemeente.

Zou ik ook doen, op de erfgrens iets bouwen mag nl niet en al helemaal niet als de dakgoot overheen komt. Dit is juist om dit soort problemen te voorkomen, jij bent niet verplicht toegang tot jou tuin te geven.
Laatst bijgewerkt door santie op 01-05-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:25

Het is een beetje aso en je hebt deze vraag nu ook vanwege de irritaties. Was alles goed tussen jullie, maak je je daar niet druk om denk ik. Meestal doen mensen de dakgoot maar 1 of 2x pj.

Ik vraag me wel af hoe de situatie zou zijn, als jij daar bomen en hoge struiken zou hebben staan en je er vanaf jou niet bij kan? Dan moet ze ook iets anders verzinnen. Is de dakgoot zo lang?

Maar zoals de situatie nu is, zou ik zeggen; als jij ruim van tevoren laat weten dat je komt en het is 1x pj, is het prima.

Wij hebben wel gelijk gedoe gehad. Onze tuin was verwaarloosd en overwoekert met hedera en bamboe van de ene kant. Dat hebben wij verwijdert en daarop werd wat hedera aan hun kant bruin. Ze wilde nieuwe planten en was nogal hysterisch, maar ben er niet op in gegaan. Jaar erop was hun hedera gewoon weer prima.

Andere kant plaatste een mega tuinhuis op einde van de tuin en die was eigenlijk te hoog. We zaten aan een soort bosje en belemmerde wel ons zicht, maar goed, je kan er niet veel van zeggen.
Ze gingen wel zooi tussen de samen geplaatste rieten afscheiding en dat tuinhuis plaatsen, waardoor de rietenmatten wel gingen buigen.

We hebben het er maar bij gelaten na meerdere aanvaringen. Gingen uiteindelijk ook weg, dus zoek het uit. Maar van de ene irritatie ga je vaak wel naar de volgende. En dingen waar je normaal niet over valt, worden dan een irritatie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 17:26

Joanne1987 schreef:
Tja ze kan je dan natuurlijk toegang tot haar tuin geven dat je zelf de hedera kan knippen aan haar kant :+

Maar goed, ik zou ook gewoon knippen, verschrikkelijk zo'n wildgroei aan takken. Op de camping groeit dat spul ook overal, om gek van te worden :=
Maar dat is mijn persoonlijke mening, als je gewoon goed met elkaar overweg kan zou ik het wel melden

Maar ik zou even kijken hoe de erfgrens nu precies loopt en daar dan naar handelen. Ik vind het niet perse aso dat zij haar tuinhuis 'expres' zo neer zet dat ze er niet bij kan. Ik ga er meer van uit dat hij daar het beste staat en dat de achterkant altijd moeilijk zal zijn om bij te kunnen als hij richting muur of iets staat. Maar goed, nogmaals, ik weet jullie verstandhouding niet. Ik zou er totaal niet moeilijk over doen

Opzich kan ik het redelijk met haar vinden, omdat ik een beetje ene-oor-in-andere-oor-uit doe bij haar. Ze heeft altijd iets te klagen over mensen/buren, en ik fiets daar zo'n beetje tussendoor. Ik heb ook niet heel veel te maken met haar.

Als het uitzetten van de erfgrens niet €500,- zou kosten dan zou ik ervoor gegaan zijn om dat te laten doen, maar ik vind dat toch wel heel erg veel geld. Ik heb wel gezocht of ik ergens het buisje van het kadaster kan vinden, maar dat zal met het plaatsen van diverse schuttingen ed wel weggehaald zijn.

Gewoonlijk zou ik er ook niet moeilijk over doen, maar ze strijkt me tegen de haren in. Het ongevraagd inkorten van de haag (ook aan mijn kant van de erfgrens), waardoor ik nu tegen haar tuinhuis aan zit te kijken. Ze heeft me ook vertelt dat ik de haag niet meer terug hoog mag laten groeien: alsof zij dat beslist op mijn grond. Eerder heeft haar tuinman al een keer ongevraagd aan mijn kant de haag tot op de stoppels teruggesnoeid.

Het gemak waarmee ze meedeelt dat ze een paar keer per jaar met een ladder in mijn tuin komt staan, tijdens het gesprek waarin ik aangeef dat ze volgens mij over de erfgrens heen gebouwd heeft; ze irriteert. Vooral ook omdat ze twee weken geleden nog zat te vertellen hoe brutaal ze het wel niet vond dat haar buren een hoogwerker in haar tuin willen zetten om hun dakgoot te laten repareren (zij heeft wel een achterom, haar buren niet), om vervolgens bij mij precies hetzelfde te doen...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:29

Duidelijk :j
Jammer dat het zo duur is

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:29

Je zou het kunnen checken op KadastraleKaart.nl maar ik weet niet in hoeverre je daar rechten aan kunt ontlenen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:32

Hoe reageren andere buren op haar?

Misschien moppert ze bij jou, omdat andere mensen haar allang op haar plek hebben gezet en denkt ze bij jou nog wel over grenzen te kunnen gaan.

Gewoon echt zeggen; dat gaat niet nog een keer gebeuren. Of ik bepaal zelf hoe ik mijn haag wil en je komt niet zomaar mijn tuin in.

Ook echt schandalig dat een tuinman dat zomaar doet. Dat die niet even gaat checken of het goed is.......

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:34

Janine1990 schreef:
Vjestagirl schreef:

Hangt de dakgoot over de erfgrens? Dan staat hier nog wel wat interessants in denk ik:
https://burenproblemen.nl/de-grensovers ... terafvoer/

Die wilde ik net ook al plaatsen, het zogenaamde ladderrecht.

Vervelend als je zo iets aan de hand hebt.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:36

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik het daar even voorleggen. Zoek daar ook je leveringsakte voor op, de inhoud daarvan kan een rol spelen i.v.m. mogelijke erfdienstbaarheden.

@ Woestijn: 0,50 cm? :D

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 17:44

Tiggs schreef:
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik het daar even voorleggen. Zoek daar ook je leveringsakte voor op, de inhoud daarvan kan een rol spelen i.v.m. mogelijke erfdienstbaarheden.

@ Woestijn: 0,50 cm? :D

Ik heb een rechtsbijstand, dat is inderdaad wel een goede.
In mijn leveringsakte staat niets over erfdienstbaarheden; was dat wel zo geweest dan had ik het nooit gekocht, ik heb weinig zin in rijdende rechter achtige taferelen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:46

Vjestagirl schreef:
Cayenne schreef:

dat zou je aan de gemeente moeten vragen, maar bij mijn weten is dat 50 cm dat ie van de grens af moet staan, idd voor bv onderhoud

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:49

Wat betreft de klimop kan ik je zeggen dat die komend jaar weer bijgetrokken is. Wij hebben uit alle macht geprobeerd die van ons te vermoorden, dus ook de dikke (stam) takken doorgeknipt, maar helaas. Een jaar 'doorkijk' gehad en nu is het net of we er nooit iets aan gedaan hebben: staat ons weer helemaal volgroeid uit te lachen. Zelfs (schoonmaak) azijn en roundup hielp niet.

Voor het erfgrens verhaal zou je een aantal Mr. Frank Visser afleveringen kunnen terugkijken of informeren bij de gemeente.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 17:54

Ik heb nu iig de gemeente gemaild of er regels zijn waar je aan moet voldoen als je een tuinhuis plaatst. Ik hoop dat daar wat uitkomt.

Opzich zou ik het niet eens zo erg vinden als ze gevráágd had of ze mijn tuin in mocht, bij voorkeur voordat ze het tuinhuis liet plaatsen.
Het feit dat ze ongevraagd de haag aan mijn kant inkort, me probeert te verbieden om hem weer hoger te laten groeien, haar tuinhuis zo laat bouwen dat hij volgens mij over de erfgrens heen komt (en volgens haar er tegenaan staat), en me vervolgens gewoon meedeelt dat ze mijn tuin in komt om hem te onderhouden, dàt steekt gewoon ontzettend.

@Shenavallie, ik snap dat het voor jou heel vervelend is dat die hedera zo hard groeit, maar ik ben wel blij om het te horen :)
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-05-22 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:54

Er bestaat geen minimale afstand voor het bouwen tegen de erfgrens. Je mag op eigen grond dus gewoon tegen de erfgrens aan bouwen. Het wordt iets anders als je precies op de erfgrens wilt bouwen. Dit mag namelijk niet zomaar, omdat je anders met jouw bouwwerk of muur voor de helft op de grond van jouw buren staat.

Dit staat er als ik google. Ook met een schuur hoef je geen afstand te houden, enkel wel als het tegen openbaar groen of openbaar terrein gezet wordt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:56

Maar die 50cm is op de bodem?

Nu niet meer van toepassing, maar onze vorige buren hun dak stak een stukje verder uit dan de schuur die gebouwd was.

Van de hedera en bamboe, beiden hele dikke wortels in onze grond, dus dwars door het gras. Kan echt vreselijk spul zijn en je moet wel wat aan je eigen tuin kunnen doen.