Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:39

MoniqueT schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar die zwakkere moet wel een stem mogen houden om zich zo veilig mogelijk te houden.
Of dat altijd lukt is de vraag, maar mondkapjes of inderdaad misschien wel een vaccinatie eis zou moeten mogen. Voor de werkgever dan te kijken met het rooster wie daar aan voldoet.


Helemaal mee eens. Mensen die zich willen beschermen, moeten dat kunnen doen. Ik zou ook niet blij zijn met iemand die een heel weekend op een festival staat en mij dan op maandagmorgen zou moeten komen verzorgen . Of een vaccinatie dan afdoende is, vraag ik me trouwens af. Mondkapjes lijken me dan nuttiger.

Maar je ziet hier hoe snel het kan gaan als iemand dan toch Covid meebrengt. Het stoort mij meer dat ik hier in Spanje als eind-vijftiger met diabetes geen booster kan krijgen, al vanaf januari niet meer en ook niet in het vooruitzicht.


Ik begrijp je frustratie helemaal. Waar ik me dus al ruim 2,5 jaar over verbaas is het feit dat we te maken hebben met 1 virus dat wereldwijd rond gaat en niet wereldwijd hetzelfde bestreden wordt.
Of het nu gaat om de vaccinaties, afstand houden, mondkapje gebruiken etc. Nagenoeg elk land heeft zijn eigen regels.

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:13

purny schreef:
Ik heb ooit eens longontsteking gehad. Geen pretje...

Heb 3x een zware gehad en dan nog verschillende keren een lichte. Is inderdaad geen pretje.

friezenfan2

Berichten: 2597
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:18

Als antwoord op Zebrastreep's vraag zou ik inderdaad ook eerlijk zijn als je hem niet haal. Al snap ik dat je dan deze cliënt moet laten gaan. Wat misschien ook rot is.

Hier vorige week de uitnodiging gehad voor de booster. Ik denk dat ik hem eind oktober ga halen.
Gaan andere ook nog deze booster halen? Of ga ik de enige zijn? Onder mijn cliënten hoor ik dat ze hem gaan halen. Nu vakantie maar weet bijna zeker dat eentje zelfs al geweest is als ik weer ga werken. Maar ik lees voor de rest vooral veel dat mensen hem niet gaan halen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:25

Zebrastreep schreef:
Oh ik begin nu pas de desbetreffende app even goed te lezen en zie dat de collega die het stuurde ook op een vervelende manier er zogenaamd onderuit wil komen.

Collega heeft aan operatie te hebben binnen 2 maanden en zegt dat ze daarom niet mag. Op internet bij ziekenhuizen lees ik dat je prima gevaccineerd kunt worden voot een operatie tot max 2 dagen van te voren.

Ik weet wel dat zij ook niet meer wil gaan dat hebben we wel eens besproken zo onderling maar vindt deze manier dan ook niet oké. Dus er is al iemand bezig met er niet eerlijk over zijn.


Waarom gewoon niet zeggen dat dit privé informatie is die je niet wilt delen!!?? En je collega ook. En er onderuit wil komen .... je maakt zelf de keuze om je wel of niet te laten vaccineren. Je collega hoeft echt geen reden aan te dragen waarom zij zich niet laat vaccineren. En nu ze dit wel doet, hoeft dat toch niet gecheckt te worden? Wat haar reden ook is, zolang ze die zonder enige druk zelf maakt is het goed toch?
Je werkgever, cliënten en collega´s onderling hebben hier niets over te zeggen en hoeven je gewoon niet steeds te vragen of je je wel of niet laat vaccineren.

Zebrastreep

Berichten: 9765
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:03

Vayo schreef:
Zebrastreep schreef:
Oh ik begin nu pas de desbetreffende app even goed te lezen en zie dat de collega die het stuurde ook op een vervelende manier er zogenaamd onderuit wil komen.

Collega heeft aan operatie te hebben binnen 2 maanden en zegt dat ze daarom niet mag. Op internet bij ziekenhuizen lees ik dat je prima gevaccineerd kunt worden voot een operatie tot max 2 dagen van te voren.

Ik weet wel dat zij ook niet meer wil gaan dat hebben we wel eens besproken zo onderling maar vindt deze manier dan ook niet oké. Dus er is al iemand bezig met er niet eerlijk over zijn.


Waarom gewoon niet zeggen dat dit privé informatie is die je niet wilt delen!!?? En je collega ook. En er onderuit wil komen .... je maakt zelf de keuze om je wel of niet te laten vaccineren. Je collega hoeft echt geen reden aan te dragen waarom zij zich niet laat vaccineren. En nu ze dit wel doet, hoeft dat toch niet gecheckt te worden? Wat haar reden ook is, zolang ze die zonder enige druk zelf maakt is het goed toch?
Je werkgever, cliënten en collega´s onderling hebben hier niets over te zeggen en hoeven je gewoon niet steeds te vragen of je je wel of niet laat vaccineren.


De vraag gaat op den duur echt wel komen , en daar wil ik niet over liegen. Ik weet hoeveel stress het de cliënt aanjaagt als ik niet helemaal veilig werk. Voor ons is dat anders , onze kans om te sterven aan wat voor ons simpel is als een verkoudheid ligt helaas bij deze cliënt anders. De cliënten op baan één hebben het verstandelijke vermogen niet om na te denken over hoe wij over corona denken. Het bestaat voor een aantal niet puur omdat ze het niet kunnen begrijpen. Bij de cliënt thuis die functioneert geestelijk gewoon helemaal goed , ze is zeker een stuk slimmer als dat ik ben :') . Alleen dat maakt het ook weer lastiger.

Maar goed ik doe niet zo moeilijk over privacy , als mensen het vragen ga ik daar niet geheimzinnig over doen. Het RIVM mocht mij gegevens ook hebben ik vindt dat privacy gebeuren altijd maar een beetje gezeur maar goed ik weet dat de wet meer dan heilig is en mensen er zich echt aan moeten houden de boetes zijn niet mals.

Ik heb maar de keuze gemaakt om er eerst even niet over te beginnen totdat diegene er om gaat vragen en dan vertel overleg ik het even apart met de cliënt en haar familie hoe en of wat ze willen. En anders moeten ze helaas opzoek naar iemand anders dan houdt het gewoon op daar moet ik mij dan maar bij neerleggen ondanks dat ik er veel plezier in heb en het goed betaald.

Maar goed zoek maar eens nieuwe mensen in de zorg , het is onmogelijk.... Dus dat kan misschien in mijn voordeel uitwerken.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:13

Ook als je je nu niet laat vaccineren kun je prima veilig werken hoor. Als je privacy gedoe maar gezeur vind prima, maar ben dan wel eerlijk. Ik vind dat je beter kunt zeggen dat je die info niet wilt delen, dan maar liegen dat je wel gevaccineerd bent. Je hebt toch een soort vertrouwensband met je cliënt en ik vind dat je dat echt niet kunt maken.

Hoe kwetsbaar je cliënt is kan ik niet over oordelen, maar ze gaan wel naar concerten zeg je!? Daar zijn ook veel mensen en drukte. Natuurlijk helemaal prima en leuk voor haar, maar maak het jezelf vervolgens niet te moeilijk. Je ziet met omikron toch dat zelfs kwetsbaren er relatief makkelijk doorheen komen. Ik denk dat het risico gewoonweg niet in te schatten is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet voorzichtig moet doen. Maar zij kan zichzelf toch laten vaccineren en zelf ook een mondkapje dragen als je er bent?

Als vaccineren niet goed voelt zou ik dat dus niet doen. En dat dan eerlijk zeggen. Aan haar wat zij ermee doet. Ik denk dat het lastig is om een medewerker te vinden die nu met mondmasker wil werken + telkens de vaccinaties neemt en dit wil delen met de cliënt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:28

Vayo schreef:
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet voorzichtig moet doen. Maar zij kan zichzelf toch laten vaccineren en zelf ook een mondkapje dragen als je er bent?

Het klinkt niet echt alsof je dan vindt dat je een client ondersteunt in wat de client belangrijk vindt, in plaats van andersom. Maar bedenk dit: iemand kiest er over het algemeen niet voor om zorg nodig te hebben. Mensen die dat gebeurt moeten al heel veel zeggenschap en regie afstaan. En dan wordt er ook nog zo overheen gewalst dat de client niets mag vragen en alle nadelen en risico's maar moet opvangen? Ik vind het weinig respectvol overkomen in elk geval.

Citaat:
Als vaccineren niet goed voelt zou ik dat dus niet doen.

Ik vind het eigenlijk wel zorgelijk dat 'niet goed voelen' de enige maatstaf lijkt te zijn, dat feiten er helemaal niet meer toe doen. Dat hier doodleuk allerlei nogal wankele informatie wordt aangehaald (vaccins werken namelijk aantoonbaar behoorlijk goed) en dat het er niet toe lijkt te doen wat klopt of niet, als het maar goed 'voelt.' In de omgang met kwetsbare patienten!

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:36

Relaxed schreef:
purny schreef:
Ik heb ooit eens longontsteking gehad. Geen pretje...


En met griepprik gebeurt dat niet denk je?

Die kans is kleiner ja zegt deze ervaringsdeskundige.
Echter wat ik niet snap is dat je ook tegen longontsteking geent kan worden maar dat word dan weer niet gedaan zoals bij de griep prik. Ja bij hele oude mensen. Maar niet bij jonge mensen met een luchtweg/ long aandoening.

Ik ga in november weer op controle. Zal dit eens aan mn arts vragen hoe en wat.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:41

Bedoel je de pneunokokkenprik? Mijn man komt er hier als 65-jarige nu voor in aanmerking ]. Wel verstandig met zijn longontstekingen elk jaar, denk ik.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:46

Ach shadow, wat verdraai je mijn woorden weer. Overheen walsen .... stel je niet aan! Een vaccinatie nemen waar je niet zelf achter staat, omdat een cliënt dit graag wilt gaat gewoon veel te ver. Zonder nieuwe booster kun je ook prima veilig werken. Een booster is geen garantie dat je geen corona kunt krijgen en verspreiden. Laat iedereen lekker vrij in hetgeen die wil doen.

Ja ik vind het belangrijk dat je als zorgmedewerker zelf achter een vaccinatie staat. Deze vaccinatie is niet verplicht. Ik vind het schrijnend dat die druk dus blijkbaar wel opgelegd wordt. Bij de huidige variant is het ziekteverloop doorgaans best mild. Ook kwetsbaren komen er vaak goed doorheen.

Ik zie hier veel collega´s die na 3 vaccinaties en vaak een keer corona het niet nog een keer zien zitten om zich te laten vaccineren. Vanuit cliënten hier gelukkig niets anders dan begrip. Nu staat bij de meeste cliënten hier kwaliteit ver bovenaan en geven zij de voorkeur aan gewoon normaal leven zonder nog beperkte maatregelen.

We zullen toch met corona moeten leven hoor. Uiteindelijk ontkom je er toch niet aan. We kunnen moeilijk de hele bevolking telkens blijven prikken, testen en maatregelen blijven houden. Ik ga dit topic ontstippen. Gelukkig is corona hier geen issue meer en dit topic zorgt bij mij voor negativiteit. Geen zin meer in...

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:16

Vayo schreef:
Ik vind het schrijnend dat die druk dus blijkbaar wel opgelegd wordt. Bij de huidige variant is het ziekteverloop doorgaans best mild. Ook kwetsbaren komen er vaak goed doorheen.


En wat is 'doorgaans' volgens jou? Want dat klinkt natuurlijk goed, 'doorgaans', maar om hoeveel mensen gaat het? Hoeveel mensen komen er in het ziekenhuis die we misschien hadden kunnen voorkomen door preventie serieuzer te nemen? Want het lijkt alsof dat er helemaal niet toe doet. Ook de gevolgen voor patienten lees ik niet in je reacties terug, behalve dan dat je er hoe dan ook vanuit gaat dat het wel mee zal vallen, wat de feiten ook zijn.

Citaat:
We zullen toch met corona moeten leven hoor. Uiteindelijk ontkom je er toch niet aan.


Ja, dat was dus een leugen. Dat 'leven met corona' gaat dus behoorlijk beroerd. Sowieso beroerd voor iedereen die dood gaat. En voor alle mensen die langdurig in het ziekenhuis komen en een stuk van hun gezondheid kwijt zijn ook.

Maar ook: steeds weer vallen mensen uit. Het wordt helemaal niet beter, mensen worden ziek en blijven ziek worden. Bijna alles wat uitvalt bij mij is omdat mensen ziek zijn. Het zijn niet de maatregelen die een probleem zijn, maar het ziek zijn zelf. En toch blijft men doen alsof het ziekzijn geen gevolgen heeft, niet op korte termijn en niet op lange termijn, en moet dat allemaal maar kunnen... en dat moeten we als maatschappij allemaal maar opofferen. Dat we het normaal gaan vinden dat mensen meerdere keren per jaar een tijd ziek zijn... Maar een vaccin is teveel opoffering. Ik snap dat echt niet.

Zebrastreep

Berichten: 9765
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:41

Met mondmasker en handschoenen werken vindt ik prima hoor , handschoenen zijn altijd al iets geweest wat je draagt met mensen wassen en helpen met naar het toilet gaan. Mondkapjes heb ik geen enkel probleem van.

Ik heb momenteel een zeer langdurige krentenbaard infectie aan mijn handen wat besmettelijk. Oorzaak is nog wat onbekend dus ik werk daarom nu ook met handschoenen zodat ik aan het werk kan. Anders kan en mag ik bij beide niet werken wat meer dan logisch is. Als het zo hardnekkig is als ik het heb wil ik liever ook niet dat het rondgaat op werk dan moet iedereen ook maanden aan de crème en pillen.

Het klopt dat ik ook zie dat het virus milder wordt en de symptomen zelfs anders. Diarree was een veel meer voorkomende klacht dan verkoudheid. Ook wel mensen gezien zonder klachten of die een enkele keer hun neus ophaalde. Maar dat waren 4 mensen daaruit kan ik niet concluderen dat het bij iedereen mild verloopt.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:45

MoniqueT schreef:
Bedoel je de pneunokokkenprik? Mijn man komt er hier als 65-jarige nu voor in aanmerking ]. Wel verstandig met zijn longontstekingen elk jaar, denk ik.

Ja die bedoel ik.

Verder zie je weer dat het nieuws en praatprogramma’s ons weer met het virus om de oren beginnen te slaan.
Logisch, mensen komen niet meer massaal opdraven voor nog een prik.
Dus gaan ze ons maar weer bang maken. Er moet immers weer grof geld verdiend worden

Zebrastreep

Berichten: 9765
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:20

Ach bang maken , ik denk dat veel mensen er nu heel anders mee omgaan dan in het begin.

De grootste organisatie die ziektes bijhoudt over de gehele wereld ( naam kwijt ik zit met who in mijn hoofd maar dat is het niet :') ) zei al dat corona wat op zijn einde begint te komen.

Die golfjes gaan we altijd houden. Daar tussen zal het virus milder of heftiger worden

Edit: het is toch who

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:25

Je kan wel of geen vertrouwen hebben in vaccins, maar ik ben blij dat ze er zijn. Corona kan op zijn einde lopen, maar daar hebben de vaccinaties ook een grote rol in gespeeld. En zolang hier een longpatiënt in huis loopt met nog allerlei andere chronische pijn- en vermoeidheidsklachten, zullen wij vaccinaties gaan halen.

Mijn man is nu op dag zeven na zijn eerste klachten en positieve test en voelt zich stukker beter, na een heel weekend ziek op bed. Ik geloof echt dat hij zonder vaccinaties er veel erger aan toe zijn zijn geweest. De ontelbare longontstekingen die hij al heeft doorgemaakt, deden me altijd vrezen voor het ergste.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:02

op dit moment zie ik geen reden waarom we corona niet als een griep kunnen behandelen. Misschien kom ik er van de winter nog op terug, maar ik zie daar nu niks van terug in de cijfers:

biedt iedereen die kwetsbaar is de griepprik aan, stimuleer de griepprik onder mensen die werken met kwetsbaren. Wat mij betreft zou voor beide vaccins overigens de mogelijkheid voor alle mensen moeten zijn, zowel griep als corona.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:14

Is het in NL niet ook gewoon vrijwillig voor iedereen inmiddels? Griepprik mag je toch ook gewoon halen (op eigen kosten) als je niet in de doelgroep valt?
Ik heb er geen behoefte aan maar als ik wil kan ik gewoon een booster halen. Wel is het zo dat ik hem dan niet van de verzekering vergoed krijg omdat ik niet binnen de groep val waarvoor hij goedgekeurd is, maar het laat tenminste wel alle deuren open verder.

Er worden er weer miljoenen weg gegooit op het moment ivm over de datum.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:19

Zebrastreep schreef:
De grootste organisatie die ziektes bijhoudt over de gehele wereld ( naam kwijt ik zit met who in mijn hoofd maar dat is het niet :') ) zei al dat corona wat op zijn einde begint te komen.


De WHO zegt wel dat we op de beste positie zijn om het ten einde te laten komen als we ons inspannen om dat te bereiken. Het is niet iets dat uit zichzelf gebeurt.

Zebrastreep

Berichten: 9765
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:24

Ik had er nog helemaal niks over gelezen pas sinds gisteren dat dat al een tijdje geleden benoemd was.

Eigenlijk leven we nu al maanden weer zoals het was en het virus gaat daarbij horen hoe vervelend het ook is. Maar als hoe het nu steeds verloopt en gaat denk ik dat het zo wel moet kunnen mits het virus niet gaat verergeren en je weer zo extreem ziek er van wordt als in het begin en de ic weer compleet vol ligt.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:52

Sizzle schreef:
Is het in NL niet ook gewoon vrijwillig voor iedereen inmiddels? Griepprik mag je toch ook gewoon halen (op eigen kosten) als je niet in de doelgroep valt?
Ik heb er geen behoefte aan maar als ik wil kan ik gewoon een booster halen. Wel is het zo dat ik hem dan niet van de verzekering vergoed krijg omdat ik niet binnen de groep val waarvoor hij goedgekeurd is, maar het laat tenminste wel alle deuren open verder.

Er worden er weer miljoenen weg gegooit op het moment ivm over de datum.


Ik ga dat sowieso hier aan de huisarts vragen deze week.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:34

Ik wilde een Corona prik halen, maar die website prikvoordezorg.nl is toch wel zo’n draak van een website. Echt verschrikkelijk om daar een afspraak op te maken.
En net toen ik door al die onzinvragen geen was geworsteld dacht ik dat ik eindelijk zelf een afspraak kon kiezen op een locatie naar keuze.
Maar het bericht was: binnen een paar dagen ontvangt u uw afspraak.
Nou die heb ik nu; op een rottijd op een rotlocatie. Dus weer geannuleerd en ga dit niet nog een keer doen.

Ik denk dus dat ze niet willen dat veel zorgmedewerkers zich laten vaccineren deze ronde :')

#frustratie uit.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:41

Wat raar dat dit nog steeds via het platform moet. De aanstorm is toch nu niet meer zo hoog dat de huisarts dit niet gewoon kan doen?
Ik kan hem ook bij de apotheek halen als ik zou willen. De opkomst is nog steeds heel laag (23% van de 80+ers) maar in iedergeval is het niet moeilijk.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:47

Geen idee, de laatste keer gebeurde het bij ons gewoon op de werkvloer, net als de griepprik elk jaar.

En deze site bestond de vorige keren ook niet, dus lekker veel geld over de balk voor iets wat niet werkt en waar mensen geen gebruik van maken.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:50

De rondes lopen wederom niet goed. Wel een beetje jammer dat ze er niet goed van hebben geleerd.
Vader en moeder beiden 60+ en griepprik groep hebben nog geen uitnodiging.
Ik kan de griepprik pas 8 november halen. Nog geen uitnodiging van de booster binnen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:12

Ik wacht rustig op de oproep. Kan hem vanaf nu gaan verwachten weer. :j mijn vader heeft de nieuwe prik al weer een week geleden gehad :)

Opvallend trouwens. Net terug uit oa duitsland dat daar een mondkapje op best wat plekken verplicht is dan wel zeer dringend geadviseerd. Het ziekenhuis waar ik moest zijn was met ffp2 kapje, kinderen (hoe klein ook een medisch mondkapje) en aantonen dat ik geent was anders had ik een max 48 uur oude officiele test moeten laten zien. Apotheek en tandarts ov mondkapjes verplicht. En werd er op heel veel plaatsen de 1,5 meter afstand vermeld. En aardig wat mensen in zowel frankrijk als duitsland met een mondkapje in de winkels en zelfs op straat.

Zo een enorm verschil met nederland. Er werd ook niet hoorbaar gemopperd maar gewoon gedaan. Nu ben ik wel benieuwd of die maatregelen verschil gaan laten zien met nederland of over de grens als de besmettingen verder gaan oplopen dit najaar