Hoe 'stief'vader vragen mij te erkennen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Hoe 'stief'vader vragen mij te erkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:33

Hai

Zal een beetje uitleg geven allereerst.
Ik ben 33 en mijn 'stiefvader' zorgt al 25 jaar voor mij als zijn eigen dochter.
Mijn biologische vader wil mij niet als zijn dochter (is al sinds mijn 2e alleen weekendvader, waarbij hij in de kroeg zat en ik bij oma en vanaf mijn 14e helemaal niet in mijn leven).

Dus heb ik vandaag de gemeente gebeld of hij mij alsnog kan erkennen zonder toestemming van mijn biologische vader.
Hierover wordt ik morgen teruggebeld.

Maar mocht het kunnen dan wil ik hem graag wel op een leuke manier vragen of hij mij wil erkennen als zijn dochter alsnog..

Iemand ideeën?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hoe 'stief'vader vragen mij te erkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:35

Op Vaderdag de papieren als een cadeautje geven?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:39

Hier heb ik eens een leuk filmpje van gezien. Dat meisje had een klein foto boekje gemaakt en dan op elke bladzijde waarom deze man zo belangrijk voor haar was en dan op de laatste bladzijde de vraag of hij haar “vader” wilde worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:43

Ik denk dat het vanwege je leeftijd officieel niet meer lukt.

Maar je kan natuurlijk zelf een gebaar maken.

Wat zeg je nu tegen hem? Papa of een naam? Heeft hij nog meer kinderen?

Ik zou hem anders iets geven, een sieraad bijv en een tekst schrijven en voorlezen. Of een tattoo laten zetten die met hem te maken heeft en laten zien. Mooi met vaderdag.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:48

superpony schreef:

Ik zou hem anders iets geven, een sieraad bijv en een tekst schrijven en voorlezen. Of een tattoo laten zetten die met hem te maken heeft en laten zien. Mooi met vaderdag.

Ook een meerderjarige kan je erkennen dat heb ik al uitgezocht. Het is vooral de vraag of mijn biologische vader hier toestemming voor moet geven.

Hij heeft een zoon met een andere vrouw, een dochter met mijn moeder en dan mijn broer en mij als stiefkinderen.
Hij heeft al een tattoo met tekst van ons vieren dus dat valt af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:52

Oke, ik denk dat je er vooral over moet praten, omdat het ook wel gevolgen heeft. Is er een reden dat het niet eerder geregeld is? Als er al kinderen waren, heeft het voor hun ook gevolgen bij overlijden/erven bijv.

Bedoelde dat jij een tattoo voor hem zet. Dat jij laat zien wat je voelt, wat hij voor je is. Zijn sterrebeeld, geboortejaar, letter etc etc.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:55

superpony schreef:
Oke, ik denk dat je er vooral over moet praten, omdat het ook wel gevolgen heeft. Is er een reden dat het niet eerder geregeld is? Als er al kinderen waren, heeft het voor hun ook gevolgen bij overlijden/erven bijv.

Bedoelde dat jij een tattoo voor hem zet. Dat jij laat zien wat je voelt, wat hij voor je is. Zijn sterrebeeld, geboortejaar, letter etc etc.

We hebben er eerder over gesproken dat ik graag zijn achternaam wilde maar dachten altijd dat dit veel geld kostte vandaar nooit die stap gezet.
Ah ja dat zou nog wel kunnen idd een tattoo voor hem

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:57

Wat mooi dat je dat wilt doen. Heb je er ooit met je moeder over gesproken trouwens vroeg ik me af?
Mooi dat hij in je leven is gekomen ook.

Ik heb geen tips voor je anders dan ga op je gevoel af. Erkennen kan op allerlei manieren en wat hier wordt gezegd over erven etc dat is iets wat hij later dan weer kan regelen etc. Wees niet teleurgesteld als hij het niet wil. Hij wordt er voor jou geen andere persoon van.
Ik werk oa als maatschappelijk werker en maak van alles mee op dit vlak, vandaar deze reactie.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:58

superpony schreef:

Wat doet dat er nou toe? Ik heb mijn biologische ouders altijd bij naam genoemd en nooit mama of papa nog enig equivalent gebruikt.

@TS Heel begrijpelijk dat je dat wilt, heb helaas geen tips voor je.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 17:04

VanHuisUit schreef:
Wat mooi dat je dat wilt doen. Heb je er ooit met je moeder over gesproken trouwens vroeg ik me af?
Mooi dat hij in je leven is gekomen ook.

Ik heb geen tips voor je anders dan ga op je gevoel af. Erkennen kan op allerlei manieren en wat hier wordt gezegd over erven etc dat is iets wat hij later dan weer kan regelen etc. Wees niet teleurgesteld als hij het niet wil. Hij wordt er voor jou geen andere persoon van.
Ik werk oa als maatschappelijk werker en maak van alles mee op dit vlak, vandaar deze reactie.

Ik heb mijn moeder hier zeker over gesproken en zij vind het fijn. We hebben heel veel strijd gehad samen (stiefvader en ik) maar hij is er wel altijd voor mij geweest en heeft me gemaakt tot wie ik ben samen met mijn moeder. Ik wil dit voor mezelf doen maar vooral ook voor hem. Ik weet voor 99,8% zeker dat hij dit heel graag wil en zal gaan huilen dus voor een nee ben ik nier super bang maar als ik die wel krijg dan is dat zo en is dat ook oke.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:20

Cayenne schreef:
Op Vaderdag de papieren als een cadeautje geven?

Lijkt mij inderdaad heel mooi om op vaderdag hem dat te vragen/ voor te stellen. Je kunt hem vertellen, met voorbeelden, hoe belangrijk hij voor je is geweest. Een mooi foto boekje is ook wel gaaf. Met op het einde de vraag. Of een heel suf knutselwerkje maken of opzoeken van vroeger met de opmerking; die had jij moeten krijgen.

Het is natuurlijk naar dat je een slechte relatie had met je bio vader maar wat fijn dat jij (en je moeder) iemand hebt getroffen waar je van op aan kunt <3

Sydney_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:24

Volgensmij ligt het geven van toestemming van je biologische vader aan of hij je destijds erkent heeft. Dit weet ik niet zeker, maar zoiets dacht ik.

Mijn biologische vader heeft mij nooit erkend en mijn stiefvader zou mij dus zo kunnen erkennen.

Persoonlijk denk ik dat deze vraag stellen op elke manier wel mooi is. Het hele idee van hem jou laten erkennen is al waardevol, alles extra maakt het alleen nog maar leuker!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:31

Het ligt als ik het goed heb aan of jouw biologische vader jou destijds officieel erkend heeft. Waarschijnlijk wel vermoed ik (Als je geboorteaangifte doet van je kind erken je je kind).

Mocht dit niet zo zijn kan het in ieder geval alleen met jouw toestemming.
Mocht je biologische vader je wel erkent hebben, vraag ik me af of je dit over kan zetten. Als ik op internet lees kan een erkenning van biologische vader niet ongedaan worden gemaakt.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 17:36

Ongedaan maken van erkennen van mijn biologische vader kan inderdaad niet. Maar omdat ik meerderjarig ben kan mijn vader mijn wel erkennen en zal hij worden gezien als 2e vader.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:45

Kimberley_ schreef:
We hebben er eerder over gesproken dat ik graag zijn achternaam wilde maar dachten altijd dat dit veel geld kostte vandaar nooit die stap gezet.

Je hebt nu, neem ik aan, de achternaam van je biologische vader?
En ik begrijp dat dit wel lastig voor je kan zijn, aangezien deze man geen rol van betekenis in je leven heeft gespeeld.
Is het anders een mogelijkheid de achternaam (geboortenaam) van je moeder aan te nemen?
Tegenwoordig hoeft een kind niet meer automatisch de achternaam van de biologische vader te krijgen, maar mag dat ook de moeder zijn.
Citaat:
https://justis.nl/producten/naamswijzig ... e-wijzigen
Naamskeuze van de ouders herzien (B3)
Sinds 1998 kunnen ouders hun kind de achternaam van de vader óf moeder geven. Deze keuze is mogelijk bij de geboorte, erkenning, adoptie en gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Als meerderjarige kunt u de naamskeuze herzien en alsnog kiezen voor de naam van de andere ouder.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 17:53

Roodvos schreef:
Kimberley_ schreef:

Je hebt nu, neem ik aan, de achternaam van je biologische vader?
En ik begrijp dat dit wel lastig voor je kan zijn, aangezien deze man geen rol van betekenis in je leven heeft gespeeld.
Is het anders een mogelijkheid de achternaam (geboortenaam) van je moeder aan te nemen?
Tegenwoordig hoeft een kind niet meer automatisch de achternaam van de biologische vader te krijgen, maar mag dat ook de moeder zijn.
Citaat:
Naamskeuze van de ouders herzien (B3)
Sinds 1998 kunnen ouders hun kind de achternaam van de vader óf moeder geven. Deze keuze is mogelijk bij de geboorte, erkenning, adoptie en gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Als meerderjarige kunt u de naamskeuze herzien en alsnog kiezen voor de naam van de andere ouder.

Ik heb idd de naam van mijn man en de naam van mijn biologische vader. Ik wil juist de naam van mijn stiefvader overnemen omdat dat veel voor mij en ik ga er van uit ook voor hem betekent. Mijn moeder is mijn moeder al als je begrijpt wat ik bedoel.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 23:58

Er staat mij iets van bij dat een kind maar 2 ouders kan hebben op papier. Als je biologische vader jou erkend heeft kan dat niet ongedaan gemaakt geworden omdat het een biologische ouder betreft. Samen met je moeder heb je dus al 2 ouders op papier.

Edit: geen goedkoop grapje en misschien wat luguber maar misschien kan jij een testament op laten stellen waarin hij genoemd wordt als erfgenaam gelijk aan je moeder(heeft pas waarde als jouw man en eventuele kinderen niet van je kunnen erven) of misschien hem aanwijzen als voogd voor de eventuele kinderen mocht iets met jullie gebeuren?

Edit 2:

B1 is volgens mij van toepassing. Gewoon naamsverandering aanvragen lijkt mij mogelijk. 835 euro volgens de brochure onderaan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:24

Je kunt maximaal twee juridische ouders hebben. Als jouw biologische vader jou heeft erkend dan kan je stiefvader dat niet doen.
Bij minderjarige kinderen kan deze kwestie worden opgelost door adoptie, maar voor volwassenen gaat dat geloof ik niet zomaar.
Of er een andere mogelijkheid is, zou ik niet weten, maar ik vrees dat het nog weleens lastig kan worden. :\

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:51

herr_balou schreef:
superpony schreef:

Wat doet dat er nou toe? Ik heb mijn biologische ouders altijd bij naam genoemd en nooit mama of papa nog enig equivalent gebruikt.

@TS Heel begrijpelijk dat je dat wilt, heb helaas geen tips voor je.

Dat moeten mensen zelf weten hoe ze elkaar noemen, maar soms hangen mensen daar wel waarde aan. Ik wel iig.

Ik vroeg het om daar dan weer antwoord op te kunnen geven. In de zin van; Mag ik je papa noemen in een mooie tekst bijv.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 03:21

Kun je niet een soort aanzoek doen? Met een mooie ring, horloge of een hanger aan een ketting oid met jouw naam en achternaam en geboortedatum oid erin gegraveerd? En dan een 'officieel papier' waarop jullie allebei je handtekening zetten voor jouw naamsverandering en 'adoptie'? Dan kun je dat bijvoorbeeld samen met een leuke foto van jullie tweeën inlijsten.

Of ben ik nu te zoetsappig :')

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:37

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:20

Je vader hoeft niet altijd je verwekker te zijn.
Ik vind het een heel mooi gebaar naar hem toe ts.
Je ziet op internet wel eens filmpjes ervan voorbij komen.
De een maakt een soort van foto album met dierbare herinneringen erin, en dan achterin de vraag "wil jij mijn papa zijn bv".
Of een mooi verhaal wat jij geschreven hebt, speciaal voor hem. En daarin ook dezelfde vraag.

Maar je kan ook een mooie foto van jullie gezin laten maken en deze cadeau doen. En dan apart een kaartje erbij.

Genoeg ideeën, maar allemaal persoonlijk. Volg je hart en dan weet je wel wat voor jullie de juiste manier is.
Heel veel succes en hoop dat het gaat lukken.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:08

Ik heb niet volledig de link gelezen die een voorganger heeft gezet over adoptie, maar ik kan wel mijn ervaring meegeven. Het betreft hier wel in België, ik weet niet of dit in Nederland ook zo is

Ik ben afgelopen jaar geadopteerd door mijn stiefvader, hij zorgt al vanaf mijn 2e levensjaar voor me. Met de biologische geen contact, heeft geen (positieve) rol gespeeld in mijn leven.

Bij ons moest de aanvraag gebeuren door mijn stiefvader zelf, gericht aan de rechtbank. Er werd aan mijn moeder en aan mijn partner gevraagd of zij akkoord zijn.
De mening van de biologische wordt wel gevraagd, maar is niet van tel aangezien de geadopteerde (ik) meerderjarig is.
Je wordt opgeroepen voor de rechtbank, iedereen mag zijn verhaal doen en dan volgt een vonnis. Na de adoptie wordt de naam van de stiefvader overgenomen, dit staat zo in het vonnis.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Veel succes ermee!