Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:01

Poekkie schreef:
Dat klopt. Maar daarom dus ook mijn opinie dat ik beide partners onredelijke eisen vind stellen. Als ze de relatie willen redden zullen ze beiden een beetje realistischer/schappelijker moeten worden. Want eerlijk is eerlijk… zowel vriend als TS zijn nu volledig vast op hun standpunt van ‘zoveel mogelijk geld ZELF vasthouden zonder iets aan de ander te gunnen’. En bokt helpt nu ook niet per se in deze.


Maar weet je, het maakt helemaal niet uit wie er gelijk heeft of wie er onredelijke eisen stelt.
Punt is dat ze allebei een totaal andere gedachte hebben over hoe de financiën in te richten in een relatie en dat een goed gesprek hierover niet lukt. Wiens schuld dat is is ook niet relevant.
Een relatie gaat mi niet werken als je hierover niet op 1 lijn kan komen met elkaar.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:05

Fly_high schreef:
Maar waarom zou je in godsnaam huur (wat dan ook boven de helft van gwe verbruik) aan je partner moeten betalen? :')

Normaalgesproken is huur bedacht zodat vastgoedeigenaar vormogen kan opbouwen met andermans geld, dikke prima bij verhuur aan een wildvreemde of een vage kennis die in je huis komt crashen, maar als je je partner ziet als kans om met zijn/haar geld rijker te worden dan mag je wat mij betreft lekker oprotten. Dan huur ik liever woonruimte van een willekeurige andere partij waar tenminste wel sprake is van huurbescherming :)

En als iemand in je huis meeteert ben jij juist degene die alle winsten boekt, door geld in eigen huis te steken bouw je veel meer vermogen op dan iemand die hetzelfde bedrag elke maand op een spaarrekening weg zou leggen.


Van mij moet je geen huur betalen, maar investeer dan wel mee in gezamenlijkheid comfort.

Over dat laatste ben ik het niet eens: ik verdien geen euro meer als mijn vriend erbij komt worden en nergens in bijdraagt. En mijn kosten blijven gelijk of zelfs meer, want alles verslijt een beetje sneller. Mijn vriend daarentegen heeft geen enkele kost meer terwijl hij anders zou moeten huren of kostgeld betalen thuis. En kan dat gespaarde bedrag dan bvb in een huis steken om te verhuren terwijl ik maar aan het afbetalen ben voor wat we beiden gebruiken. Nou, hier in elk geval niet. En gelukkig staan we er wel beiden zo in :)

Overigens hebben bijna al mijn vriendinnen en hun partners wel gekozen voor een vast bedrag ter waarde van ongeveer 400-600 pm bij te leggen. Dat doe ik niet met mijn vriend, maar zo gek is het dus niet.

KSHancox
Berichten: 1259
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:05

Poekkie schreef:
Nee, zoals ondertussen al vaak ter sprake gekomen was die 300 euro alleen voor gwe. Dat is dus alleen eigen verbruik. Op zijn voorstel om 300 euro + helft verbruik te betalen wou TS niet ingaan.


elmiran schreef:
Hij wil dat ik nu 300 euro per maand ga betalen en dan ieder nog de helft van de boodschappen. Zou dus betekenen dat ik de volledige kosten van gas, water, licht, en internet betaal. Eerst zei hij ieder de helft van alle kosten. Alles bij elkaar opgeteld is nog net geen 300. Geen idee of dit redelijk is. Als ik die 300 betaal, zou ik de woonlasten in mijn eentje betalen. Nu betaal ik het grootste deel van boodschappen, etentjes, stoelen, en tafel gekocht van mijn spaargeld, kosten van de auto zijn voor mij. Hij gebruikt hem om naar zijn ouders te gaan. Hij zei vandaag letterlijk dat ik een deel van zijn hypotheek mee ga betalen zonder dat er wat op papier staat, blijft zijn geld. Met als reden omdat ik een dak boven m'n hoofd heb. Dit laatste vond ik nogal vreemd aangezien een hypotheek in het huis gaat,en ik daar niks van terug ga zien als het uit gaat.


Sorry, maar ik zie weinig redelijkheid in zijn verzoek.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:07

@ KShancox: inderdaad. Zoals ik zei vind ik beiden onredelijk. Die vriend dus ook niet. Goed gesprek met beiden toegevingen of uit elkaar gaan dus.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:08

Fly_high schreef:
Maar waarom zou je in godsnaam huur (wat dan ook boven de helft van gwe verbruik) aan je partner moeten betalen? :')

Normaalgesproken is huur bedacht zodat vastgoedeigenaar vormogen kan opbouwen met andermans geld, dikke prima bij verhuur aan een wildvreemde of een vage kennis die in je huis komt crashen, maar als je je partner ziet als kans om met zijn/haar geld rijker te worden dan mag je wat mij betreft lekker oprotten. Dan huur ik liever woonruimte van een willekeurige andere partij waar tenminste wel sprake is van huurbescherming :)


Nou als ik bij iemand in zou trekken en daardoor zelf geen "woonkosten" meer heb, lijkt het mij niet meer dan redelijk om dan aan te bieden om een deel van mijn bespaarde woonkosten, aan de partner te geven voor verbeteringen aan het huis waar ik zelf ook aan mee profiteer. Helemaal kosteloos wonen en de ander alles laten betalen zou voor mij niet goed voelen.

Dus de helft van GWE en boodschappen + een paar 100 euro voor het medegebruik van het huis, lijkt me redelijk :j

Overigens als ik de eigenaar van het huis ben, dan zou ik eerder zeggen van nee joh die kosten heb ik toch wel, doe er lekker iets voor jezelf mee :*

Maar wanneer er echt nog "problemen" zijn met iets als een badkamer, waar de "inwonende" ook wel erg graag een nieuwe badkamer zou willen, dan kan ik me goed voorstellen dat je dan afspreekt dat de inwonende een paar 100 euro per maand in het verbouwingspotje stopt, waar je dan allebei plezier van hebt :j

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:13

KSHancox schreef:
Poekkie schreef:
Nee, zoals ondertussen al vaak ter sprake gekomen was die 300 euro alleen voor gwe. Dat is dus alleen eigen verbruik. Op zijn voorstel om 300 euro + helft verbruik te betalen wou TS niet ingaan.


elmiran schreef:
Hij wil dat ik nu 300 euro per maand ga betalen en dan ieder nog de helft van de boodschappen. Zou dus betekenen dat ik de volledige kosten van gas, water, licht, en internet betaal. Eerst zei hij ieder de helft van alle kosten. Alles bij elkaar opgeteld is nog net geen 300. Geen idee of dit redelijk is. Als ik die 300 betaal, zou ik de woonlasten in mijn eentje betalen. Nu betaal ik het grootste deel van boodschappen, etentjes, stoelen, en tafel gekocht van mijn spaargeld, kosten van de auto zijn voor mij. Hij gebruikt hem om naar zijn ouders te gaan. Hij zei vandaag letterlijk dat ik een deel van zijn hypotheek mee ga betalen zonder dat er wat op papier staat, blijft zijn geld. Met als reden omdat ik een dak boven m'n hoofd heb. Dit laatste vond ik nogal vreemd aangezien een hypotheek in het huis gaat,en ik daar niks van terug ga zien als het uit gaat.


Sorry, maar ik zie weinig redelijkheid in zijn verzoek.


Tja even er doorheen lezend, zie ik dus staan dat vriend zijn voorstel is dat TS 300 euro gaat betalen + de helft van de boodschappen. En dat ze voor gas, water en licht maandelijks in het huishouden ook 300 euro kwijt zijn.

Als je het even wat anders benoemt. Dan zou TS dus de helft van de boodschappen betalen. lijkt me heel redelijk :) De helft van die GWL+i zou 150 euro zijn. Lijkt me ook heel redelijk. En dan zou ze dus maar 150 euro betalen voor het simpele "dak boven haar hoofd". Dat lijkt me ook alleszins redelijk want zelf hoeft ze nu niks te huren.

Als ze die 150 euro dan gewoon gaan inleggen in een verbouwingspotje dan profiteert TS er ook gewoon zelf van :)
Lijkt mij echt een hele redelijke oplossing :j

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:17

Maar de vriend van TS gaat niet voor redelijke oplossingen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:20

Duhelo schreef:
Ik zou in ts haar plaats dus per direct alle investeringen on hold zetten, OF hij laat je inkopen in het huis, OF hij betaalt de investeringen en huiskosten helemaal zelf. Regel ook dat hij je de reeds betaalde investeringen terug betaalt.
Kosten delen van de verbruiksgoederen + ev een klein bedragje aan huur (voor slijt aan bepaalde items, zoals gebruik boiler etc) lijkt me redelijk. Hij kan je een bedrag betalen voor het gebruik van je auto, en jij bepaalt zélf wat je met je geld verder doet.
Zorg dat je vruchtgebruik krijgt van de woning moest hij overlijden, en als de relatie verder wel ok zit, kan dit op deze manier werken.
Alle andere manieren zijn volgens mij gedoemd en jij zal aan het kortste eind trekken. Zorg dat je een alternatief hebt en stel jezelf financieel veilig door te investeren.

precies dit. Als hij het huis allemaal zelf wil, dan zijn de investeringen ook voor hem. Eventueel de rente van de hypotheek nog delen door 2. Maar verder kan hij het dan echt zelf gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:31

elmiran schreef:
Gesprek bij de notaris liep beter dan verwacht.

We gaan voor een samenlevingscontract+testament. Ze heeft veel uitgelegd, en geluisterd naar wat wij willen. Daarna advies gegeven.

Alle investeringen die ik doe krijg ik 100% terug als we uit elkaar zouden gaan. Advies gehad wat hier genoemd is, gezamelijke rekening, de helft van de rente van de hypotheek, GWL, boodschappen. Ik erf dit huis, en andersom erft hij al mijn bezittingen. Alvast geregeld als er kind(eren) komen ze pas erven als we er beide niet meer zijn. Degene die minder gaat werken als er een kind is minder mee betaald op de gezamelijke rekening. Partnerpensioen besproken.

Tijdens het gesprek kwam er ineens tussendoor dat als wij dit huis uit moeten (op latere leeftijd of na 10 jaar vanwege het traplopen) hij wel samen een huis wil kopen.



Maar wat ik hier lees kwam Ts dus wel mooi tussenin. Ook de helft van de rente ging ze betalen ed. Dit vind ik dus geen slechte regeling.

Over 100% terug krijgen van investeringen: Ik denk dat dit is omdat Ts geen overwaarde mee krijgt of een aandeel in het huis. Elke investering zal aanzien worden als een renteloze lening, die ze dan dus terug krijgt. Dus of ze wordt bijgeschreven en krijgt een aandeel, of ze krijgt gewoon haar geld terug, of ze betaald iets meer huur maar investeert dan niet mee in verbouwingen etc.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:35

Poekkie schreef:
Fly_high schreef:
Maar waarom zou je in godsnaam huur (wat dan ook boven de helft van gwe verbruik) aan je partner moeten betalen? :')

Normaalgesproken is huur bedacht zodat vastgoedeigenaar vormogen kan opbouwen met andermans geld, dikke prima bij verhuur aan een wildvreemde of een vage kennis die in je huis komt crashen, maar als je je partner ziet als kans om met zijn/haar geld rijker te worden dan mag je wat mij betreft lekker oprotten. Dan huur ik liever woonruimte van een willekeurige andere partij waar tenminste wel sprake is van huurbescherming :)

En als iemand in je huis meeteert ben jij juist degene die alle winsten boekt, door geld in eigen huis te steken bouw je veel meer vermogen op dan iemand die hetzelfde bedrag elke maand op een spaarrekening weg zou leggen.


Van mij moet je geen huur betalen, maar investeer dan wel mee in gezamenlijkheid comfort.

Over dat laatste ben ik het niet eens: ik verdien geen euro meer als mijn vriend erbij komt worden en nergens in bijdraagt. En mijn kosten blijven gelijk of zelfs meer, want alles verslijt een beetje sneller. Mijn vriend daarentegen heeft geen enkele kost meer terwijl hij anders zou moeten huren of kostgeld betalen thuis. En kan dat gespaarde bedrag dan bvb in een huis steken om te verhuren terwijl ik maar aan het afbetalen ben voor wat we beiden gebruiken. Nou, hier in elk geval niet. En gelukkig staan we er wel beiden zo in :)

Overigens hebben bijna al mijn vriendinnen en hun partners wel gekozen voor een vast bedrag ter waarde van ongeveer 400-600 pm bij te leggen. Dat doe ik niet met mijn vriend, maar zo gek is het dus niet.


Ik zei niet dat je meer verdient doordat er iemand in je huis komt wonen, maar dat je gewoonweg meer vermogen opbouwt als huiseigenaar dan de inwonende partij die maandelijks hetzelfde bedrag opzij legt. Als je paar jaar elke maand laten we zeggen 600 hypotheek terugbetaalt en vervolgens je huis beslist te verkopen haal je er nog flinke overwaarde uit, degene die enkel 600 per maand op zijn rekening bleef storten heeft nog steeds hetzelfde bedrag dat hij opzij heeft gelegd (iets met 0% of zelfs negatieve rente op spaargeld). Waar hij vervolgens niet zomaar een huis mee kan kopen.


De inwonende partij is in de huidige woningmarkt juist enorm kwetsbaar, en als het op de redenering "want anders zou die huur moeten betalen" neerkomt om flinke maandelijkse bijdrage en investeringen in andermans huis te rechtwaardigen is het voor de partner in kwestie eigenlijk veel gunstiger om inderdaad een eigen woning te blijven huren.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:40

Hoe kom je erbij dat je je huis - dat dus steeds ouder wordt - ook sowieso duurder zal kunnen verkopen? En dat dit bedrag veel meer zal zijn dan wat jij de bank aan rente hebt betaald?

En waarom zou de partner zijn geld op een spaarrekening moeten zetten terwijl die ook kan beleggen, investeren, kopen en verhuren etc.? En zo minstens evenveel vermogenopbouw zou kunnen behalen? De inwonende partij houdt in elk geval veel meer geld over dan als die zelf ergens moest huren of kopen met lening.

Imo is het de bedoeling in een relatie om er beiden beter van de worden. En dat is helemaal niet zo in de situatie die jij voorop stelt.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:02

Poekkie schreef:
Hoe kom je erbij dat je je huis - dat dus steeds ouder wordt - ook sowieso duurder zal kunnen verkopen? En dat dit bedrag veel meer zal zijn dan wat jij de bank aan rente hebt betaald?

En waarom zou de partner zijn geld op een spaarrekening moeten zetten terwijl die ook kan beleggen, investeren, kopen en verhuren etc.? En zo minstens evenveel vermogenopbouw zou kunnen behalen? De inwonende partij houdt in elk geval veel meer geld over dan als die zelf ergens moest huren of kopen met lening.

Imo is het de bedoeling in een relatie om er beiden beter van de worden. En dat is helemaal niet zo in de situatie die jij voorop stelt.


Omdat marktwaarde van vastgoed in Nederland over het algemeen meer toeneemt dan wat gemiddelde rente bedraagt. Uiteraard zou de markt alsnog kunnen crashen, maar over het algemeen als we het bij de feiten houden haal je meer geld uit vastgoed dan wat je erin steekt. En een ander kun je IMO moeilijk aansprakelijk maken voor het opvangen van het risico van de investering waar jij zelfstandig voor hebt gekozen.

Waarom is het dan ineens erg als inwonende partij inderdaad gaat beleggen, al dan nie in vastgoed (wat niet zo laagdrempelig is als hoe jij het schetst) en evenveel vermogenopbouw als de huiseigenaar behaalt? Dat is IMO juist in lijn met "beiden beter van de relatie worden".

Ik heb ook het idee dat je een relatie van 15 of 20 jaar in gedachten hebt ;) dan ben ik het er in veel opzichten met je eens hoor, maar volgens mij was het bij TS zo dat zij pas relatief kort bij haar vriend woonde, 1 jaar ofzo? Ik zou het dan echt heel gek vinden om meteen aan een constructie te beginnen die weinig voordelen biedt t.o.v. huren, want paar honderd € per maand is op korte termijn geen vermogensopbouw, volop in andermans huis te investeren en dat ook nog terwijl je de huurbescherming volledig kwijft bent.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:13

Omdat ik als huiseigenaar dan heel erg het gevoel zou hebben gewoon uitgebuit te worden. Een relatie waarbij de ene moet tellen om alles te kunnen faciliteren terwijl de andere alle comfort gratis heeft en daardoor fluitend rondkomt is gewoon krom.
In bokt- termen een beetje het idee van ‘mijn bijrijder mag hier alles gratis omdat ik het haar gun maar verdient dan wel goed geld per maand door vervolgens mijn paard te gebruiken voor xx’.

Maar inderdaad, ik ga wel uit van relaties die blijven duren. Als je toch van plan bent om binnen x tijd uit elkaar te gaan (lol, zijn er zo’n mensen?) dan kies je idd beter voor een andere constructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:22

Poekkie schreef:
Duhelo schreef:

ik sta aan de andere kant en ik snap deze gedachtengang ook wel. Als mijn partner 10 K investeert, en 10 jaar later gaan we uit elkaar, moet ik hem wel 10 K terugbetalen, terwijl de investeringen tegen die periode opnieuw oud zijn en moeten vervangen worden zeg maar. Ik weet ook niet zo goed hoe zoiets eerlijk moet/kan geregeld worden.

Ik snap dat je partner daar een beetje mee inzit zeg maar. Ik snap echter niet, als het zo een issue is, dat hij wel VERWACHT dat je investeert. Ik heb op dat vlak naar mijn vriend toe absoluut geen verwachtingen, hij draagt bij in de gezamenlijke deelbare kosten, maar betalen van het huis, verzekeringen die er bij horen en investeringen neem ik volledig op mijzelf, om dergelijke discussies en issues te vermijden.

Ik zou in ts haar plaats dus per direct alle investeringen on hold zetten, OF hij laat je inkopen in het huis, OF hij betaalt de investeringen en huiskosten helemaal zelf. Regel ook dat hij je de reeds betaalde investeringen terug betaalt.
Kosten delen van de verbruiksgoederen + ev een klein bedragje aan huur (voor slijt aan bepaalde items, zoals gebruik boiler etc) lijkt me redelijk. Hij kan je een bedrag betalen voor het gebruik van je auto, en jij bepaalt zélf wat je met je geld verder doet.
Zorg dat je vruchtgebruik krijgt van de woning moest hij overlijden, en als de relatie verder wel ok zit, kan dit op deze manier werken.
Alle andere manieren zijn volgens mij gedoemd en jij zal aan het kortste eind trekken. Zorg dat je een alternatief hebt en stel jezelf financieel veilig door te investeren.


Ik kan me de gedachtes van die vriend ook helemaal voorstellen hoor. Als ik binnen x aantal jaren uiteen zou gaan met mijn vriend, zou ik ook nooit de helft van de nieuwprijs terugbetalen. Anderzijds verwacht ik net zoals de vriend van TS wel dat mijn vriend mee investeert in gezamelijk comfort en niet op mijn centen en huis meeteert en ondertussen alle winsten boekt. Aan de andere kant heeft hij dan ook zeggenschap in welke investeringen we doen en geniet hij er mee van.
Zoiets los je dus eerlijk op door ofwel een vaste bijdrage per maand te laten betalen los van de gezamenlijke kosten. Ofwel door bij investeringen het totaal bedrag en de afschrijving te laten vastleggen en dan bij uiteen gaan alleen het resterende bedrag uit te betalen.

Imo vind ik de eisen van De vriend omtrent de auto onredelijk maar de eisen van TS ook. Als zowel als TS als als vriend van TS zou ik zelf ook eens nadenken of ik met zulke partner zou willen doorgaan. Een goed gesprek met respect voor beide standpunten lijkt me aangewezen.



Ik vind het zo raar dat als je alle lasten voor een huis altijd in je eentje hebt kunnen dragen, dat als degene die je het meeste liefhebt dan bij je komt wonen je daar dan ineens geld aan over zou moeten houden := Het is geen student die je in huishaalt voor een zakcentje, maar mss wel de moeder (of vader) van je kinderen.... Je bent toch ook blij als die bij je is?

Dat je een vergoeding betaalt voor afschrijving en extra gemaakte kosten, a la := Maar de rest? Als bedankje omdat je bij je eigen vriend in huis mag wonen := ? Vriend zou van vriendinnetje moeten houden en door de lucht moeten gaan dat iemand haar leven met hem zo drastisch wil delen (en vice versa).
(En tuurlijk is het logisch dat er wat solidariteit is van de inwonende partij en dat die mss af en toe een keer lekker boodschappen gaat doen, een plantje koopt of weet ik veel wat.). En wil je gelijke monniken, gelijke kappen - want dat snap ik ook heel goed - moet je samen een nieuw huis gaan kopen of de hypotheek gaan delen. Alleen dan kun je een gelijke verdeling maken van kosten en is er niet 1 iemand die meer kosten heeft dan de ander.

Als TS er niet was geweest had hij ook zijn eigen badkamer moeten betalen of voor altijd in een jaren '70 badkamer moeten badderen (heb ik ook mijn hele jeugd gemoeten, niets aan over gehouden. En nee. Ik ben niet van 1970 :') ). Als TS per se die badkamer wil hebben en daaraan geld wil uitgeven is het weeeer een ander verhaal. Maar ze heeft nu juist besloten om niet te investeren als ze niets terugkrijgt.

In principe prima, maar nu mag ze ineens geen andere auto kopen omdat hij dat zonde vindt van de badkamer?
I.c.m. al het andere gekrent?
Ik zou heel snel klaar zijn. Als zijn ouders op hem inspelen zo mogelijk nog sneller dan wanneer niet (belooft wat voor de opvoeding van de evt. baby's als ze nu al zulke inmenging hebben in de relatie...).

Dat je hier ruzie over gaat maken als koppel (want "ikke ikke ikke") vind ik echt redelijk onvoorstelbaar en heb toch het vermoeden dat er in dat verhaal 1 kant is die wat naief is en een andere kant die daar allerlei constructie bij weet te bedenken die hem per ongeluk expres zelf wel heel goed uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:31

Poekkie schreef:
Omdat ik als huiseigenaar dan heel erg het gevoel zou hebben gewoon uitgebuit te worden. Een relatie waarbij de ene moet tellen om alles te kunnen faciliteren terwijl de andere alle comfort gratis heeft en daardoor fluitend rondkomt is gewoon krom.
In bokt- termen een beetje het idee van ‘mijn bijrijder mag hier alles gratis omdat ik het haar gun maar verdient dan wel goed geld per maand door vervolgens mijn paard te gebruiken voor xx’.

Maar inderdaad, ik ga wel uit van relaties die blijven duren. Als je toch van plan bent om binnen x tijd uit elkaar te gaan (lol, zijn er zo’n mensen?) dan kies je idd beter voor een andere constructie.

Ja maar als je daar zo mee zit moet je toch gewoon apart blijven wonen, of een constructie bedenken waarbij je gelijk bent aan elkaar.

Je kunt het ook omdraaien. Als jij als inwonende partij de helft van de kosten betaalt, en de "originele" partij dus ineens lekker geld overhoudt dat hij eerst niet overhield, maar wel hetzelfde rendement van zijn woning blijft houden.... Dan teert de originele partij toch ook op zak van de inwonende partner?

Originele partij heeft immers besloten om op basis van zijn eigen inkomen de overeenstemming aan te gaan om hypotheek XX te betalen voor zolang hij er woont. Heeft TS geen inspraak bij gehad hè. Dus wel lekker als iemand ineens de helft gaat betalen, maar je zou het zelf moeten kunnen dragen. En als je de voordelen (of nadelen) van die hypotheek wil blijven houden, moet je dat ook gewoon blijven doen. Dan moet je niet ineens verwachten dat iemand dat geld maar in jouw aflossing en huis gaat stoppen :7 .
En komop, je gaat meestal sowieso niet samenwonen vanwege de financiele voordelen. Dus wees een vent en betaal gewoon je eigen huis als je zo graag je eigen huis wil (en geen gezamenlijk).

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:38

Je kunt nu allemaal voorbeelden noemen zodat de vriend van TS er beter opstaat, maar het klopt gewoon niet. Prima als hij zijn investering wil beschermen, daar zal je niemand over horen. Het probleem is dat hij wil dat iemand meebetaalt aan zijn investering waar hij alle touwtjes in handen heeft: TS kan geen kant op, geld wat ze in de woning stopt, is ze kwijt.
Opmerkingen als "ja, maar ze profiteert ook van een nieuwe badkamer", kom op zeg. Wie zou hier meebetalen aan het huis van een ander, zónder daar ooit een cent van terug te zien?
TS zet zich volledig klem als ze meegaat in de grillen van haar vriend en zijn ouders.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:40

Vriend van TS heeft idd zelf gekozen een huis te kopen en hypotheek te dragen.

TS anderzijds had gekozen om te huren en XX aan huur te dragen elke maand. Daar ziet ze ook geen cent meer van terug.

Als TS dan een bedrag gelijk aan zeg de helft van de huur anders ofzo zou betalen is het niet nodig om het om te draaien, iedereen krijgt evenveel extra ruimte dan. Dat heeft niets te maken met hoeveel de hypotheek bedraagt. TS kan die overschot sparen of beleggen of investeren terwijl vriend het iets makkelijker heeft. winwin voor beiden. En die domme regeling van de auto herzien, want die kraakt echt wel.

Als mijn vriend de zienswijze zou hebben dat ik blij zou moeten zijn met helft gezamenlijke kosten betalen en verder niets, dan mag die idd lekker zelf gaan huren of zelf iets kopen en latten. Even goed voor mij.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:47

Het vragen van 150 euro bijdrage in de kosten (zie voorbeeld dat iemand een stukje terug aanhaalde) voor de huiseigenaar vind ik niet echt "op de zak van je inwonende partner teren". Ik ga er vanuit dat TS niet voor 150 euro een vergelijkbaar huis zou kunnen huren.

Imo zou je als inwonende zelf aan moeten bieden om naast de helft van GWL+i en de helft van de boodschappen, ook de helft van de hypotheekrente bij te dragen. Omdat dat puur "gebruik van het huis-kosten" zijn en dat wel fair is om te delen.

Dat je niets opbouwt en hij wel, dat is balen. Maar in een huurhuis bouwde ze ook niet echt iets op.
Ja behalve huurbescherming. Dat is dan de concessie die je doet omdat je bij je partner wilt gaan wonen in waarschijnlijk een fijner huis dan waar je eerst woonde.

Ik vind het overigens niet echt slim van partner dat hij niet wat toeschietelijker is in het willen zorgen voor TS want ik lijk te lezen dat hij altijd hard heeft moeten werken, wellicht niet zo'n goede baan qua salaris als waar TS naartoe aan het werken is...?

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:52

pmarena schreef:
Het vragen van 150 euro bijdrage in de kosten (zie voorbeeld dat iemand een stukje terug aanhaalde) voor de huiseigenaar vind ik niet echt "op de zak van je inwonende partner teren". Ik ga er vanuit dat TS niet voor 150 euro een vergelijkbaar huis zou kunnen huren.

Imo zou je als inwonende zelf aan moeten bieden om naast de helft van GWL+i en de helft van de boodschappen, ook de helft van de hypotheekrente bij te dragen. Omdat dat puur "gebruik van het huis-kosten" zijn en dat wel fair is om te delen.

Dat je niets opbouwt en hij wel, dat is balen. Maar in een huurhuis bouwde ze ook niet echt iets op.
Ja behalve huurbescherming. Dat is dan de concessie die je doet omdat je bij je partner wilt gaan wonen in waarschijnlijk een fijner huis dan waar je eerst woonde.

Ik vind het overigens niet echt slim van partner dat hij niet wat toeschietelijker is in het willen zorgen voor TS want ik lijk te lezen dat hij altijd hard heeft moeten werken, wellicht niet zo'n goede baan qua salaris als waar TS naartoe aan het werken is...?



Volgens mij was er ook overeenkomst over deze verdeling van kosten, dus vaste lasten, boodschappen en rentekosten delen. Daar is nooit een probleem over geweest.

TS heeft haar huurbescherming en huurhuis opgegeven om bij haar vriend te wonen en daarmee een enorm risico genomen. Want als ze nu uit elkaar gaan heeft zij helemaal niets, geen zicht op een woning en een berg geld kwijt dat ze in het huis heeft gestoken en niet meer terugkrijgt.

Haar vriend kijkt alleen naar zijn eigen eigen zekerheden en beschermd deze optimaal maar heeft totaal geen oog voor haar positie en wat zij al heeft opgegeven, het enige wat hij dan heeft aangeboden is dat ze wel bij zijn ouders mocht wonen, alsof dat een acceptabele oplossing is.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:58

Nou nee, want dat geld moet ze gewoon niet in het huis steken zonder een goede regeling :)

Het geld dat ze overhoudt nu ze niet meer zelf een woning hoeft te huren, kan ze natuurlijk gewoon sparen of er iets anders mee doen.

Concessies doe je toch als je bij iemand in zijn huis gaat wonen, dat is een risico dat je neemt :j
Als TS zich daar niet (meer) comfortabel bij voelt (wat ik me in deze situatie zéér goed voor kan stellen) dan moet je zorgen dat er iets verandert waardoor het wel fijner aanvoelt.

Maar als de huiseigenaar niet wilt dat je mede-eigenaar wordt (ook goed te begrijpen in een nog jonge relatie) dan wordt het nooit helemaal eerlijk verdeeld. Dat accepteer je of dat accepteer je niet...

Als ze het niet eens kunnen worden en niet tot afspraken kunnen komen waarvan ze beiden het gevoel hebben dat het prettig en eerlijk aanvoelt, tja dan weet ik niet hoe je verder kan.... dan liggen je verwachtingen simpelweg te ver uit elkaar denk ik :(:)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:58

Om het dan maar gelijk totaal achterdochtig te maken:
Net zo goed zijn de ouders niet zo manipulatief, maar weet de vriemd al dat de relatie niet houdbaar is.
Probeert dan TS nu zu veel mogenlijk te laten investeren zonder het op papier te zetten en zet haar dan over een paar weken op de stoep met de woorden: nou bedankt hé! Succes met je leven.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:02

Tja ik denk dat het beter is om er met wat meer begrip naar elkaar in te staan dan om de meest achterdochtige scenario's te gaan bedenken. Schoonouders kunnen net zo goed gewoon de mening hebben dat het niet eerlijk is dat TS zeg maar gratis kan wonen en vriend het huis betaalt. (Overigens de CV-ketel had ze al betaald toch, dus die is al binnen :$ )

Er valt ook wat voor de kant van vriend / ouders te zeggen.

Ik vind het persoonlijk erg onduidelijk welk "voorstel" er momenteel op tafel ligt want het lijkt elke keer te veranderen... als ik TS was dan zou ik een paar eerlijk aanvoelende opties op papier zetten, waarbij ze ook rekening houdt met zijn gevoel dat TS wel een beetje bijdraagt. En dan is het de vraag: gaan we het hier over eens worden of zit het er simpelweg niet in. En dan haar / zijn conclusies trekken....

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:05

Het is gewoon een l*l als hij haar liggend op de bank laat huilen en een verlovingsring meeneemt. Nog los van het feit over het betalingsgedoe.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:07

pmarena schreef:
Tja ik denk dat het beter is om er met wat meer begrip naar elkaar in te staan dan om de meest achterdochtige scenario's te gaan bedenken. Schoonouders kunnen net zo goed gewoon de mening hebben dat het niet eerlijk is dat TS zeg maar gratis kan wonen en vriend het huis betaalt. (Overigens de CV-ketel had ze al betaald toch, dus die is al binnen :$ )

Er valt ook wat voor de kant van vriend / ouders te zeggen.

Ik vind het persoonlijk erg onduidelijk welk "voorstel" er momenteel op tafel ligt want het lijkt elke keer te veranderen... als ik TS was dan zou ik een paar eerlijk aanvoelende opties op papier zetten, waarbij ze ook rekening houdt met zijn gevoel dat TS wel een beetje bijdraagt. En dan is het de vraag: gaan we het hier over eens worden of zit het er simpelweg niet in. En dan haar / zijn conclusies trekken....


Ik denk dat dit de beste post is tot nu toe :)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:08

Als jij degene bent die geen huurbescherming hebt en geen vastgoed, dan moet je altijd vanuit achterdocht redeneren.
Juist „goed vertrouwen“ is de reden dat zoveel vrouwen er berooid afkomen na scheidingen.
Precies daarom wordt er altijd gehamerd op financieel zelfstandig.
Leuk hoor iets meefinancieren met het oog op een lang en gelukkig leven, maar net zo goed kom je een jaartje later thuis en vind je een ander in je bed.
Als je alles eerst goed vastlegt dan kun je daarna op de roze wolk gaan zitten, het maakt dan niet meer zoveel uit als hij op den duur toch neerstort.