Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10806
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:00

Sizzle schreef:
Als het een schenking was dan is het heel apart om die schenking terug te eissen. Zou wat zijn als je alles wat je ooit aan iemand geschonken hebt terug eist na hun dood.
Als het een investering/lening was, dan kun je dat bedrag ook notarieel vastleggen, buiten alles andere om. Je gaat niet je partner onterven omdat je ouders je geld geleend hebben :n

Maar gelukkig is dat nu van de baan.


Als dat huis er was voor de partner in beeld kwam. En de ouders een groot deel daarvan hebben gefinancieerd kan ik mij best voorstellen dat zij toch ook eerst e.a willen aanzien. Vanuit de vriend niet. Maar vanuit de ouders wel. Zeker als er meer kinderen in beeld zijn ;)

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:29

Ik heb eig ook een groot deel geschonken gekregen op voorwaarde van mijn ouders dat bij een eventuele vriend dit toch in de familie zou blijven. Nu lijkt het mij wel anders bij overlijden wanneer er een kind zou zijn, maar in alle andere gevallen begrijp ik dat heel goed.

Duhelo

Berichten: 28582
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:07

Poekkie schreef:
Ik heb eig ook een groot deel geschonken gekregen op voorwaarde van mijn ouders dat bij een eventuele vriend dit toch in de familie zou blijven. Nu lijkt het mij wel anders bij overlijden wanneer er een kind zou zijn, maar in alle andere gevallen begrijp ik dat heel goed.

Maar dit kan je ook zo opnemen in je testament. Dan zou je kunnen aangeven dat bij een overlijden het pand dient verkocht te worden en bedrag XX of Percentage XX naar je ouders moet en de rest naar uw partner bv.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:49

Duhelo schreef:
Poekkie schreef:
Ik heb eig ook een groot deel geschonken gekregen op voorwaarde van mijn ouders dat bij een eventuele vriend dit toch in de familie zou blijven. Nu lijkt het mij wel anders bij overlijden wanneer er een kind zou zijn, maar in alle andere gevallen begrijp ik dat heel goed.

Maar dit kan je ook zo opnemen in je testament. Dan zou je kunnen aangeven dat bij een overlijden het pand dient verkocht te worden en bedrag XX of Percentage XX naar je ouders moet en de rest naar uw partner bv.


Waarom?
Mijn partner heeft een prima loon en heeft al die jaren kunnen sparen en verder niet betaald aan het huis behalve 50/50 alle dingen waar we samen geniet van gehad hebben dan. Buiten het restant van de afschrijving daarvan zou ik liever hebben dat bij overlijden alles bij mijn ouders blijft. Als ik sterf kan mijn partner zijn opgebouwde spaargeld gebruiken voor een nieuwe woonplek terwijl mijn ouders het geld van het huis hard nodig zullen hebben voor mijn pensioen en voor mijn broertje die helaas altijd een lager inkomen zal hebben. Dat lijkt mij de eerlijkste oplossing voor iedereen.

Duhelo

Berichten: 28582
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:58

Maar dat is iets dat iedereen voor zichzelf kan en dient in te schatten.
In geval van TS zit er kans in dat zij bij een eventueel overlijden achterblijft met een kind, een deeltijds inkomen (minder werken door kind bv) en dus geen huis meer. Als ze deeltijds werkt is er een lager loon en kans dat er minder opgebouwd is. Dan kan de partner imo wel een beetje rekening houden en zorgen dat TS tenminste in het huis kan blijven tot ze overlijdt.

In jullie geval is de situatie blijkbaar zo dat uw partner prima hun boontjes kan doppen, en zitten je ouders in een minder evidente situatie, dus dan is die regeling ook een goede en logische regeling.

Schuur_

Berichten: 4904
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:20

Toen ik mijn eerste huis kocht hebben mijn ouders ook een deel geschonken en bij de notaris laten beschrijven dat zij altijd voorkooprecht/beslissingsrecht hadden voor eventuele partners of echtgenoten. Zo gek is dat dus niet.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:57

Maar dat is hier toch helemaal niet aan de orde? Dus waarom daar zo over doorgaan?

@ts: goed gedaan! En nu voet bij stuk houden, niet investeren in dat huis, financieel gezien voor jou heel onverstandig. Ga lekker een investering zoeken die goed rendeert, daar heb je meer aan.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 18:19

|( het begint weer. Ineens zegt hij als ik 10.000 euro in de badkamer investeer het niet eerlijk is als ik het hele bedrag terug krijg. Terwijl de notaris duidelijk zei dat hij mij het hele bedrag dan terug moet betalen.

Ik wil mijn auto in gaan ruilen. Sta soms 10 min te wachten voordat hij het eindelijk doet. Wilde gelijk eentje waar we 6 jaar of langer mee vooruit kunnen. Reactie van hem is dat ik dat geld ook in het huis kan steken, en het dan in een jaar af is, dat ik een auto kan leasen voor 300 euro per maand. Na 2 jaar heb je voor dat geld een fatsoenlijke eigen auto. Dat het niet eerlijk is dat ik niks in het huis steek, en een andere auto koop.

We zijn dus terug bij af.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 18:20

O ja ik rijd 62 km per dag voor werk dus ik kan niet zonder auto.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:23

Ik zou zeggen: nu is het geen we meer maar ik.
En ik zou als ik jou was gaan kijken naar een andere woning.
Wat een egoïstisch mannetje zeg.

Wil ie met de auto? Dan gaat ie er maar een zelf aanschaffen

Petpa

Berichten: 1718
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:24

elmiran schreef:
|( het begint weer. Ineens zegt hij als ik 10.000 euro in de badkamer investeer het niet eerlijk is als ik het hele bedrag terug krijg. Terwijl de notaris duidelijk zei dat hij mij het hele bedrag dan terug moet betalen.

Ik wil mijn auto in gaan ruilen. Sta soms 10 min te wachten voordat hij het eindelijk doet. Wilde gelijk eentje waar we 6 jaar of langer mee vooruit kunnen. Reactie van hem is dat ik dat geld ook in het huis kan steken, en het dan in een jaar af is, dat ik een auto kan leasen voor 300 euro per maand. Na 2 jaar heb je voor dat geld een fatsoenlijke eigen auto. Dat het niet eerlijk is dat ik niks in het huis steek, en een andere auto koop.

We zijn dus terug bij af.


Een notaris zegt nooit dat iemand een bedrag terug moet betalen!
Alles wat een notaris doet is afspraken tussen mensen noteren die die mensen zelf bepalen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:27

Toch maar gaan LATen?

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 18:27

@petra: hij ging hiermee akkoord en nu ineens niet meer.

Fly_high

Berichten: 3315
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:28

Ik ben plaatsvervangend boos op je vent, mag ik hem een schop onder zijn reet verkopen? :')

Gewoon lekker een auto kopen, daar heb je tenminste zelf wat aan :j en het geld wat je in zijn huis steekt zie je wat hem betreft nooit meer terug. Zolang het huis volledig van hem is en jij niet meedoet in de vermogensopbouw is het juist niet eerlijk dat je iets boven de vaste lasten mee zou moeten betalen. Tenzij hij jouw huisbaas en niet jouw partner meent te zijn :? Rare gast joh

Anoniem

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:31

TS, de meeste adviezen zijn hier reeds gegeven. Ik denk dat je even voor jou zelf moet gaan uitmaken hoe jij hier in verder wilt, wat jou gelukkig maakt.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:38

Lieve ts, wat een hork!

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:43

Hoeveel rode vlaggen wil je hebben in je relatie?

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:51

Wat een zak hooi.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:51

Tis toch verdorie jouw geld, als jij daar een auto die je nodig hebt van wil kopen dan doe je dat toch?

Jij gaat toch zeker geen geld meer in een huis steken wat niet van jou is, als hij je morgen op de stoep zet heb je niks meer, geen woning, geen geld, en geen fatsoendelijke auto.

Moest ik in jouw schoenen staan, denk ik dat ik weg rende zo hard ik kon...

Ik heb ooit mijn nicht voorrang gegeven aan een redelijke prijs voor ons eerste huis wat wij verkochten, omdat ze het zo'n leuk huis vond, heel veel tuinmateriaal nog gratis daar gelaten, die heeft mijn nicht na een half jaar buiten gezet.

Iets om over na te denken, als ik dat van te voren had kunnen bedenken, dan had ik ze tegen elkaar laten opbieden, met een aantal gegadigden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:52

elmiran: Wegwezen! Dit is echt helemaal niet oké. En het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze mate van horkerigheid niet doorsijpelt in andere aspecten van de relatie.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 18:56

De auto die komt er. Voor de rest zoals het nu gaat komen we er niet uit. Heb geen idee of ik een appartement zou kunnen kopen. Waarschijnlijk dan niet in deze omgeving, en of de relatie nog te redden is.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:17

Wat een profiteur :n . Dat is de gok die hij als huiseigenaar moet nemen. Of hij maakt jou deelgenoot van de hypotheek en daarmee deel je in de kosten, de winst of het verlies. Of het is zijn huis en daarmee ook zijn keuzes, investeringen, winst of verlies. Het kan niet beide zijn.

Lekker die auto kopen… (en ik zou persoonlijk heel erg nadenken of dit een partner is waar ik gelukkig mee kan zijn en waar ik een toekomst mee op kan bouwen)

BeFunny

Berichten: 10806
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:23

elmiran schreef:
|( het begint weer. Ineens zegt hij als ik 10.000 euro in de badkamer investeer het niet eerlijk is als ik het hele bedrag terug krijg. Terwijl de notaris duidelijk zei dat hij mij het hele bedrag dan terug moet betalen.

Ik wil mijn auto in gaan ruilen. Sta soms 10 min te wachten voordat hij het eindelijk doet. Wilde gelijk eentje waar we 6 jaar of langer mee vooruit kunnen. Reactie van hem is dat ik dat geld ook in het huis kan steken, en het dan in een jaar af is, dat ik een auto kan leasen voor 300 euro per maand. Na 2 jaar heb je voor dat geld een fatsoenlijke eigen auto. Dat het niet eerlijk is dat ik niks in het huis steek, en een andere auto koop.

We zijn dus terug bij af.



Gewoon heel duidelijk zijn in je communicatie.

En als jij persee die badkamer wil en hij bijvoorbeeld niet. Dan vind ik ook niet dat hij dat terug moet betalen. Het is niet zo dat die badkamer die waarde blijft houden.

Maar ik zou heel duidelijk zeggen dat jij niets gaat investeren maar dat je geld voor jezelf opzij gaat zetten omdat jij ook een toekomst hebt. En dat jij pas weer gaat investeren als jullie in een huis wonen wat van "jullie" samen is.

En ja. Als er echt niks mogelijk is dan moet je echt bij jezelf te raden gaan of dit is wat jij wilt. Je wilt samen een toekomst op bouwen en dat is consesies maken van beiden kanten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:28

Lieve TS, soms is het hartstikke moeilijk om afscheid te nemen van iets of iemand. Maar misschien is het toch tijd om hier een streep te trekken. Ik lees nu al een tijdje mee, lees hoe je je in allerlei bochten wringt om je vriend tegemoet te komen, maar wat er niet inzit, komt er ook niet uit. Je bent nu nog niet door materiele zaken óf een kindje aan elkaar gebonden. En is dat ook niet beter om het zo te laten? Hoe zie jij nu je toekomst met deze man voor je? Samen iets opbouwen is blijkbaar erg moeilijk en nu bepaalt hij ook nog voor jou dat jij een auto moet leasen zodat je meer geld in zíjn huis kunt steken.

Wij kunnen hier allemaal vanalles typen tot we een ons wegen. Maar als je nu eerlijk bij jezelf te rade gaat, zie je dan ook niet dat dit niet goed zit? Het is in ieder geval niet wat jij van een relatie verwacht, anders zat je niet zo in de knoop.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:36

Elmiran: Dit gaat hem niet worden. Het is een verwrongen situatie.