Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:41

KimD schreef:
Spenk schreef:
Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?

Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet :n

Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.


Dit dacht ik dus ook ja!


Nee, daar hoeft hij niet perse vanuit te gaan. Misschien is hij gewoon realistisch of heeft hij iets dergelijks al eerder meegemaakt. Hoeveel mensen krijgen niet rare en scheve situaties omdat ze dingen nooit op papier hebben gezet. Dan zie je dat het uitgaat en dat ze dan dikke bonje hebben.

@ts, ik zou dit iid bij de notaris leggen. Misschien afspreken dat het geld wat jij in het huis stopt, dat je dat terug krijgt mocht het toch uit gaan. Wij hebben destijds in ons samenlevingscontract laten zetten dat mijn man de KK huis betaalde en dat mocht het uitgaan, ik dat alsnog zou compenseren. Er is veel mogelijk, de notaris kan dit in een samenlevingscontract zetten. Succes!

NoGo

Berichten: 1899
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 01:36

Ik zou zo ie zo beginnen met zorgen dat je ingeschreven staat bij de sociale woningbouw.
(gewoon voor je eigen zekerheid/omdat je zegt nergens op terug te kunnen vallen).

Verder begrijp ik je vriend zijn standpunt dat hij zegt dat hij niet wil dat je ook een hypotheek afsluit en dat is dan puur vanuit mijn perspectief.
Ik heb ook een koophuis zelf hard voor moeten werken na een nare scheiding.
Een eventuele nieuwe partner komt er hier dan ook niet bij ingeschreven.
(wat van mij is blijft van mij principe).

Ik vind wel dat alles wat te maken heeft met het huis dan ook voor mijn kosten zijn.
Een eventuele partner mag meebetalen aan de vaste kosten G/W/L maar alle onderhoud is ook voor mijn rekening zodat partner ruimte heeft om hetgeen hij niet kwijt is aan huur of hypotheek kan sparen en omdat ik vind dat ik profijt heb van deze zaken.

Ik zou zeker niet akkoord gaan met de dagwaarde van keuken en badkamer.
Je werkt ergens ook samen aan een toekomst maar die keuken en badkamer blijven erin en je zal niet de eerste zijn die 'geholpen' heeft aan het opknappen van een huis en vervolgens de laan uit gestuurd word.

Ik zou dan ook zeker naar een notaris gaan en de voor jullie belangrijkste dingen laten vastleggen en nog een keer goed met je verloofde om de tafel gaan om dit uit te spreken.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 02:01

Ik zou zorgen voor een samenlevingscontract waarbij vast staat dat het huis van hem blijft, maar de waarde die het vanaf nu groeit wel aan jou betaald dient te worden bij uit elkaar gaan ( de helft daarvan dan).
Wel mee betalen maar niets opbouwen? Of hij moet zelf de hypotheek ook volledig blijven betalen en jullie kosten voor onderhoud delen.

Klinkt niet echt gelijkwaardig momenteel. Geen optie om samen een nieuw huis te kopen en zijn extra inleg vast te leggen?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 05:55

Is het misschien ook niet een idee om zelf een investering te doen? Vakantiehuisje of studio die je kan verhuren? Zodat je zelf ook een hypotheek hebt en ‘iets opbouwt’.
Bij ons is de situatie omgekeerd. Ik heb een huis in eigendom en mijn vriend woont bij mij. Ik verwacht van hem geen enkele investering in dit huis. Maar met het geld dat hij uitspaart aan huur, zou hij willen sparen om zelf een studio aan te kopen. Het huurgeld daarvan geeft dan ook weer financiële mogelijkheden. Het betaalt ongeveer zichzelf af dan.
Plan is dan om op termijn mijn huis te verkopen om samen te kunnen investeren in een betere en grotere woning. Studio kan dan aangehouden of ook verkocht worden. Afhankelijk van de nood.

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:32

Als hij niet wilt dat het op beide namen komt, zou ik ook niks eraan betalen. Dus geen nieuwe keuken of badkamer. Ga je uit elkaar ben jij namelijk je geld en het huis kwijt ;) . Een samenlevingscontract kan wel, met daarin dat alles wat het vanaf nu in waarde stijgt mag jij van meeprofiteren, aangezien jij hebt meebetaald. Daarin staat dus dat het huis van hem blijft, maar de extra waarde moet hij aan jou betalen mochten jullie uit elkaar gaan.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:40

Ik heb destijds mijn huis verkocht en ben ingetrokken bij mijn (ex)vriend zijn huis. Met het idee om ooit samen een huis te kopen. Tot dan betaalde ik enkel mee in de vaste lasten en boodschappen.

Geen euro van mijn geld ging in zijn huis. Hoogstens eens wat nieuwe inrichting of decoratie maar dat zit nu ook in een doos om te verhuizen naar mijn nieuwe huis.

Het is te gek voor woorden dat jij met jouw geld zijn huis gaat verbeteren en daar dus niks (of ja minder dan je er in gestoken hebt) terugkrijgt en hij juist meer geld voor zijn huis krijgt omdat deze vernieuwd is.

Overigens heb ik dit principe altijd toegepast, ook toen er ooit een vriendje bij mij inwoonde. Enkel vaste lasten en boodschappen en niks betalen aan mijn huis qua lening, huur of verbouwing.

Informeer je goed en zorg ervoor dat je jezelf goed beschermd, hoe graag je je vriend ook ziet. Stel dat het uit raakt is het toch een geruststellende gedachte als je weet waar je aan toe bent,wat je kan en wat je hebt. Zo is mijn relatie half februari beeindigd door hem wegens het ontbreken van gevoel, ben ik op huizenjacht gegaan en verhuis ik begin mei naar mijn nieuwe koopwoning.

Had ik mijn geld gebruikt om zijn huis te upgraden naar iets comfortabel was dit niet mogelijk en kon ik terug bij mijn ouders intrekken

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:50

Zou inderdaad naar de notaris gaan. Hebben wij ook gedaan voor zowel samenleving contact als een testament. Waarbij ik zelfs heb laten vastleggen wat er met een deel van mijn spaargeld (ook dat wat er in het huis zit) en mijn paard moet gebeuren na mijn overlijden.

Zorg dat mocht het uit elkaar gaan of bij overlijden :
Je financieel onafhankelijk bent

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:02

Zoals anderen ook al zeggen hier, of toch op papier zetten wat jij vanaf nu investeerd en de waardevermeerdering is voor d e helft van jou.
Dagwaarde is zeker niet eerlijk van een dan waarschijnlijk gebruikte keuken.

Of idd dat hij alles wat vast zit aan het huis betaald en jij alles wat los zit en dus mee kan nemen/verkopen mocht het ooit nodig zijn.

Heel goed om er nu al over na te denken!
Neem zeker ook mee dat als het ooit stuk gaat jij andere woonruimte moet vinden. Koop of huur maar zoals in de huidige markt word je er niet blij van om een nieuwe plek te moeten zoeken zonder geld achter de hand.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:17

Toch wel iets laten vastleggen dmv samenlevingscontract en/of huwelijkse voorwaarden.

Deze regeling is volstrekt oneerlijk. Als jij helemaal niks opbouwt in het huis, moet je er imo vooral ook echt niets in investeren!

Dagwaarde van iets wat alleen maar minder waard wordt (keuken, badkamer), terwijl zijn geld gewoon meer waard wordt doordat de huizenprijzen stijgen.

Dan zou hij de hypotheek helemaal zelf moeten betalen en de leefkosten (huishouden, gas, water en licht, afvalheffing, etc) zou dan door 2 moeten, dus daar zou hij dan ook de helft van moeten betalen.
En die nieuwe keuken of badkamer moet hij dan vooral ook zelf financieren, niet jouw spaargeld voor gebruiken!

Dat je dingen goed wil regelen snap ik, maar je moet wel dingen eerlijk regelen.

Als je daarnaast nog van elkaar wil kunnen erven, is een testament een goed idee. Huis naar jou, jouw auto naar hem, kun je dan vastleggen.

Maar let op met jouw geld investeren zonder dat daar enige waardevermeerdering voor jouzelf tegenover staat!

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:29

Altijd bijzonder om te zien dat mensen wel samen de verantwoordelijkheid voor een kind willen nemen, maar niet financieel... Ik zou niet iemand met mijn kind vertrouwen als ik diegene niet met mijn portemonnee kon vertrouwen, maar das heel persoonlijk natuurlijk .

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:06

Spenk schreef:
Ik lees het als dat hij absoluut weigert om het huis ook van haar te laten worden want als ze uit elkaar gaan dan wil hij het houden.

Dat vind ik heel wat anders dan dingen goed regelen.



Ik vind dat niet per se slecht. Eventuele investeringen van haar kant uit moeten dan alleen besproken worden bij de notaris zodat zij er niet uiteindelijk bij in schiet. Wij hebben een dergelijke afspraak ook (iets andere situatie) zodat er altijd een huis voor de kinderen is en we niet voor gedwongen verkoop komen te staan. De bedragen die ik geïnvesteerd heb zijn bij uit elkaar gaan opeisbaar, maar we kennen wel een wederzijds levenslang vruchtgebruik bij overlijden.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:09

WenK schreef:
Spenk schreef:
Ik lees het als dat hij absoluut weigert om het huis ook van haar te laten worden want als ze uit elkaar gaan dan wil hij het houden.

Dat vind ik heel wat anders dan dingen goed regelen.



Ik vind dat niet per se slecht. Eventuele investeringen van haar kant uit moeten dan alleen besproken worden bij de notaris zodat zij er niet uiteindelijk bij in schiet. Wij hebben een dergelijke afspraak ook (iets andere situatie) zodat er altijd een huis voor de kinderen is en we niet voor gedwongen verkoop komen te staan. De bedragen die ik geïnvesteerd heb zijn bij uit elkaar gaan opeisbaar, maar we kennen wel een wederzijds levenslang vruchtgebruik bij overlijden.

Jij wil niet zelf wat opbouwen?

Als je uit elkaar gaat heb je dan dus niks behalve wat bedragen van je investeringen. En een huis koop je nu niet zomaar.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:13

verootjoo schreef:
WenK schreef:
Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?


Huh? Waar lees je dat in bovenstaande posts boven jouw post?

In beide staat dat het een vreselijk ongelijke situatie is júist omdat er nu niks geregeld is, en dat de regeling hoe die nu is verre van eerlijk is.


Oa hier;

Spenk schreef:
Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?

Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet :n

Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:17

Spenk schreef:
WenK schreef:

Ik vind dat niet per se slecht. Eventuele investeringen van haar kant uit moeten dan alleen besproken worden bij de notaris zodat zij er niet uiteindelijk bij in schiet. Wij hebben een dergelijke afspraak ook (iets andere situatie) zodat er altijd een huis voor de kinderen is en we niet voor gedwongen verkoop komen te staan. De bedragen die ik geïnvesteerd heb zijn bij uit elkaar gaan opeisbaar, maar we kennen wel een wederzijds levenslang vruchtgebruik bij overlijden.

Jij wil niet zelf wat opbouwen?

Als je uit elkaar gaat heb je dan dus niks behalve wat bedragen van je investeringen. En een huis koop je nu niet zomaar.


Met het bedrag van mijn investering in dit huis heb ik een mooie aanbetaling op een appartement en daarnaast is er spaargeld en ben ik nooit uitgeschreven bij de woningbouw. Overigens is de stijging van waarde van mijn investering wel gekoppeld aan de waarde van het huis. Wij hebben ons hierover uitgebreid laten adviseren door de notaris en dit was in ons geval de best passende regeling. Daarom ook mijn advies aan ts, ga in overleg met een notaris, die kennen soms opties waar wij nooit aan denken.

Suzanne F.

Berichten: 49269
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:22

Leg het in ieder geval vast zodat het geld wat je het in huis stopt niet weg is. Ik ken dus wel zo’n verhaal. Huis was van haar vriend en zij heeft er veel werk en geld ingestoken. Relatie ging uit en ze werd er zo uitgezet en klaar. Daar sta je dan.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:23

Als je gaat trouwen dan ga je er toch vanuit dat de relatie goed zit. Wat je kan doen is kijken hoeveel hypotheek je vriend al heeft afgelost van de hypotheek in zijn eentje, dit bedrag laat je bij de notaris vastleggen zodat als de woning ooit verkocht wordt dat bedrag sowieso niet eerst naar je vriend gaat en je het bedrag wat dan overblijft deelt door 2. Dus dan ga jij bijvoorbeeld vanaf de maand dat jullie getrouwd zijn meebetalen aan de hypotheek. Je kan ook opnemen bij de notaris dat jouw vriend het eerste recht heeft op het huis. Dat betekent dan dus dat jouw vriend het deel van jouw hypotheek + de helft van de overwaarde (want waarde woning stijgt als je het opknapt als het goed is haha) is het bedrag waarvoor hij jou dan moet uitkopen. Je kan hierbij ook nog opnemen dat het bedrag wat je investeert in de verbouwing in de afkoopsom wordt meegenomen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:39

Luckystory schreef:
Is het misschien ook niet een idee om zelf een investering te doen? Vakantiehuisje of studio die je kan verhuren? Zodat je zelf ook een hypotheek hebt en ‘iets opbouwt’.
Bij ons is de situatie omgekeerd. Ik heb een huis in eigendom en mijn vriend woont bij mij. Ik verwacht van hem geen enkele investering in dit huis. Maar met het geld dat hij uitspaart aan huur, zou hij willen sparen om zelf een studio aan te kopen. Het huurgeld daarvan geeft dan ook weer financiële mogelijkheden. Het betaalt ongeveer zichzelf af dan.
Plan is dan om op termijn mijn huis te verkopen om samen te kunnen investeren in een betere en grotere woning. Studio kan dan aangehouden of ook verkocht worden. Afhankelijk van de nood.


Als je iets koopt met een hypotheek en je wilt dit verhuren, heb je officieel toestemming van de hypotheekverstrekker nodig. Het wordt wel gedaan, verhuren, maar als er iets gebeurt, heb je kans op serieuze problemen. Maar misschien kun je dit ook bij de notaris voorleggen als jullie een gesprek hebben.
Maak vooraf een lijst met al je vragen en bedenk zelf vooraf ook goed wat jullie in je contract of testament willen. Dat scheelt je veel geld. Want achteraf wijzigen kost ook weer geld. Je moet goed nadenken wat je wilt en wat daar dan ook weer de consequenties van zijn.

Jullie leggen je wensen en vragen voor aan de notaris en die maakt een concept-akte. Daarin kun je nog wijzigen wat je wilt. Als je contract/overeenkomst/testament eenmaal is ingeschreven, kun je ook nog wijzigingen doorvoeren, maar dan ben je veel geld kwijt.

Tegenwoordig kiezen veel mensen een notaris online, want dat is voordeliger. Ik zou niet beknibbelen op de notariskosten, maar kiezen voor een notaris waar je een persoonlijk gesprek mee hebt.

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:47

Denise_Storm schreef:
Als je gaat trouwen dan ga je er toch vanuit dat de relatie goed zit. Wat je kan doen is kijken hoeveel hypotheek je vriend al heeft afgelost van de hypotheek in zijn eentje, dit bedrag laat je bij de notaris vastleggen zodat als de woning ooit verkocht wordt dat bedrag sowieso niet eerst naar je vriend gaat en je het bedrag wat dan overblijft deelt door 2. Dus dan ga jij bijvoorbeeld vanaf de maand dat jullie getrouwd zijn meebetalen aan de hypotheek. Je kan ook opnemen bij de notaris dat jouw vriend het eerste recht heeft op het huis. Dat betekent dan dus dat jouw vriend het deel van jouw hypotheek + de helft van de overwaarde (want waarde woning stijgt als je het opknapt als het goed is haha) is het bedrag waarvoor hij jou dan moet uitkopen. Je kan hierbij ook nog opnemen dat het bedrag wat je investeert in de verbouwing in de afkoopsom wordt meegenomen.

Dat is ook niet helemaal eerlijk in mijn geval.
Mijn hypotheek is een stuk lager dan aanschaf omdat ik bij aankoop eigen geld in mijn huis heb gestoken.
Ik zou uitgaan van aankoopbedrag minus aflossing.

Ik heb bij de bank nog maar 10.000 euro afgelost. Maar wel 20.000 euro ingelegd toen ik het kocht. Dus mijn hypotheek is 30.000 lager dan aanschaf.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:47

iirrssjjee schreef:
Als hij niet wilt dat het op beide namen komt, zou ik ook niks eraan betalen. Dus geen nieuwe keuken of badkamer. Ga je uit elkaar ben jij namelijk je geld en het huis kwijt ;) . Een samenlevingscontract kan wel, met daarin dat alles wat het vanaf nu in waarde stijgt mag jij van meeprofiteren, aangezien jij hebt meebetaald. Daarin staat dus dat het huis van hem blijft, maar de extra waarde moet hij aan jou betalen mochten jullie uit elkaar gaan.


Volledig akkoord.

Ik snap zijn standpunt wel hoor - ik vraag me af hoe een topic vanuit zijn naam er zou uitzien. Dan zouden we het snappen, dat hij zijn huis op zijn naam wilt houden.
Maar - dan vind ik idd ook dat jij, TS, niet moet meebetalen aan updates van dat huis. Dat is echt niet fair naar jou toe!

Ik begrijp hem, maar hij moet jou ook begrijpen. Jij kan nu niet voor jezelf sparen, omdat jij de verbouwingen/updates aan het huis moet betalen. Als jullie over 3 jaar uit elkaar gaan, heb je een hele rompslomp om te doorlopen vooraleer er geld voor jou vrijkomt (van bijvoorbeeld de dagwaarde van die keuken en badkamer, en die is ook niet meer wat je er nu instopt). In tussentijd kan jij dus geen kant uit.

Wanneer jij de verbouwingen niet betaalt, kan jij sparen. Mochten jullie uit elkaar kan (wat altijd kan), heb je een bedrag opzij staan waarmee je meteen een nieuwe start kan maken.

Ofwel komt het huis op jullie beide namen te staan en betaal jij de verbouwingen - ofwel blijft het huis enkel op zijn naam staan, en betaal jij niet mee aan de verbouwingen.
Het moet eerlijk zijn/blijven voor beide partijen, en dat is nu zeker niet het geval.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:48

Elk topic over dit onderwerp verloopt hetzelfde haha.

In je relatie zaken regelen voor na je relatie (dood of scheiding) is alleen maar zorgen voor elkaar. Nu kan je het goed bespreken en overdenken, straks is het misschien niet meer mogelijk om welke reden dan ook. Blijf je bij elkaar, prima, niemand er last van, ga je uit elkaar of overlijdt 1 van beide (of beide) dan is het geregeld, alleen maar fijn.

Hier een soort constructie als Denise ongeveer beschrijft.
We brengen gelijk in, een x bedrag vastgesteld op x datum is voor hem (incl woning), een x bedrag voor mij en de rest wat we hebben opgebouwd/geinvesteerd daarna delen we als het fout zou gaan.
Erven van elkaar en als we samen gaan is het ook geregeld welke familie, wat krijgt.

Wat overigens goed is voor veel mensen is om ook te kijken naar een levenstestament!
Dit vergeten veel mensen, maar als 1 van beide dan iets gebeurd, maar niet overlijdt, heb je als partner een probleem en veel meer gedoe. Daar over inlezen en dit meenemen bij de notaris zou ik iedereen aanraden.

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:01

Ik denk er anders over dan de meesten hier mbt verbouwingen.
Hier ook zelf een koophuis, vriend woont in tegen kosten van g/w/e (50%) en boodschappen (50%). Als wij uit elkaar gaan, heb ik mijn huis en heeft hij kunnen sparen voor iets door al die tijd gratis te wonen.
Maar voor verbouwingen die we doen voor ons eigen ‘woongenot’ zoals een andere badkamer zou ik wel verwachten dat hij bijdraagt. Je ‘ontwerpt’/kiest die immers samen en hebt er ook samen geniet van. Ik zou het bvb raar vinden mijn vriend geen zeggenschap te geven in zulke verbouwing maar ik wil ook niet 100% financieel instaan voor iets wat is ontstaan in gedeeld zeggenschap en bijdraagt tot gedeeld comfort. Noodzakelijk onderhoud zoals bvb het vernieuwen van het dak of het toevoegen van isolatie neem ik dan weer volledig voor mijn kosten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:23

Ik vind sowieso de dagwaarde van een keuken of badkamer erg raar. Heb er iig nog nooit van gehoord. Wie stelt die dagwaarde dan vast?
TS, ik zou ook geen verbouwingskosten betalen. Ik zou wel een vergoeding voor het wonen betalen en het dus zien als een huurovereenkomst. Je stond op de lijst voor een huurhuis en nu woon je bij je vriend en in jouw situatie zou ik dat dan als huurhuis zien. Je vriend kan dan met jouw huur zijn eigen huis verbouwen. Maar dan zit jij later niet met rare afrekeningen van keuken en badkamer naar dagwaarde.
Voor niks wonen kan niemand, dus betaal huur aan je vriend en dan ben je imo overal vanaf.
Je bouwt niks op, dat klopt. Maar je wilde eerst huren en dan bouw je ook niks op.

*exit* ik zou me eerlijk gezegd niet echt op m’n gemak voelen in een relatie waarin je vriend niet wil dat je samen iets opbouwt. Dat hij zijn huis wil houden als het foutloopt, dat kan ik begrijpen. Maar dat jij wel verbouwingen moet betalen begrijp ik niet.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:33

Hm alleen al de reactie van jouw vriend zorgt er voor dat ik mij afvraag of je wel met zo'n iemand samen moet willen wonen? Ik vind dit een beetje egoïstisch. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:35

Gemeenschap van goederen is niet de norm meer. Eigen privé bezit en gezamenlijk bezit binnen een huwelijk wel. Maar dat moet je dan wel goed overleggen.

Testament regelen bij de notaris, mocht 1 van jullie wat overkomen.

Als je vriend niet wil dat je recht hebt op (waardevermeerdering van) de woning zou ik ophouden met investeren erin. Maar dan wel je centen in iets anders investeren (deposito, onroerend goed, grond, aandelen, particuliere pensioen verzekering of wat dan ook, laat je adviseren en laat ook vastleggen bij de notaris dat dit jouw privé vermogen is en blijft)
Blijf werken en investeren. Zorg dat je financieel onafhankelijk blijft binnen zo’n relatie. Zodat je bij je partner kan blijven omdat je dat wilt en niet omdat je niet anders kan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:38

Petrichor schreef:
Hm alleen al de reactie van jouw vriend zorgt er voor dat ik mij afvraag of je wel met zo'n iemand samen moet willen wonen? Ik vind dit een beetje egoïstisch. :o

waarom? Omdat hij zijn huis wil kunnen behouden?

TS: met dit soort zaken moet je naar een notaris, niet naar een advocaat of bokt. Een advocaat adviseert je ná dat het al mis aan het gaan is. Een notaris is bedoelt om te zorgen dat je het zo kan regelen dat als het mis gaat, er geen advocaat nodig is.