Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:03

Als ik jou was zou ik niet meer betalen dan de helft van de rente van de hypotheek (niet van de totale hypotheekkosten, want een groot deel is aflossing) plus eventueel de helft van gezamenlijke kosten zoals GWL, verzekeringen en boodschappen.

Zeker geen verbouwingen. Niet als hij zo in de wedstrijd zit.

senna21

Berichten: 11906
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:09

Beste TS,
Het klinkt alsof je niet goed op kunt komen voor je eigen belangen. Maak geen beslissing wanneer je jouw financiële situatie niet overziet.
Is er een vriendin of familielid die je vertrouwt waar je jouw situatie mee kunt bespreken?
Wijsheid gewenst.

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:34

Spenk schreef:
Iedereen roept wel inschrijven woningbouw maar dat gaat natuurlijk alleen maar op als TS daarvoor in aanmerking komt. Als ze ruim boven die verdiengrens zit gaat dat natuurlijk niet.

Je kan je prima inschrijven ook als je veel verdiend, alleen kun je dan alleen reageren op huizen die buiten de sociale huur vallen.
Je jaren gaan dan wel tellen en je kan (ook als je getrouwd bent) jezelf alleen inschrijven.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:44

Heel informatief is de door @Roodvos gedeelde link van de Rijksoverheid over de vragen van ts over partnerschappen, bezittingen, etc.

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:45

Daarbij, is je huidige salaris geen garantie voor de toekomst.
Zeker met een partner die je zo weinig gunt, kan je toekomst wel eens onzeker zijn.
Stel je staat 10 jaar voor niks ingeschreven kost dat je 150 euro? Ik denk dat we meer geld verspillen in ons leven, de ts zeker als ze wel verbouwingen betaald die ze nooit meer terug zal zien als het fout loopt.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:00

Sparen is trouwens niet heel rendabel.
Als je een deel van jouw geld gaat sparen kijk dan met een goede adviseur naar spaar-beleggen.

Suzanne F.

Berichten: 49455
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:17

smurffie schreef:
Daarbij, is je huidige salaris geen garantie voor de toekomst.
Zeker met een partner die je zo weinig gunt, kan je toekomst wel eens onzeker zijn.
Stel je staat 10 jaar voor niks ingeschreven kost dat je 150 euro? Ik denk dat we meer geld verspillen in ons leven, de ts zeker als ze wel verbouwingen betaald die ze nooit meer terug zal zien als het fout loopt.


Precies. Je kan je gewoon inschrijven bij de woningbouw. Pas als je wilt/mag reageren op een woning moet je je inkomen overleggen. Eerder mag het met een schatting. Ik zou me altijd inschrijven. Als de nood aan de man is en jij staat op straat dan kan je altijd kijken hoe je inkomen dan is. Maar dan heb je er wel jaren aan inschrijftijd opzitten.

Alenthe05

Berichten: 1099
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:11

Ik heb het gehele topic gelezen met grote ogen en vraagtekens....

Hij heeft het alleen maar over uitmekaar gaan... Hoe zit het met zijn vertrouwen in alles. Als hij er nu al geen vertrouwen in heeft waar begint hij dan aan... En jij ook.

Toen wij dit huis kochten woonden wij in mijn koopappertement. Alleen toen ik het verkocht had ik mega restschuld die ik zelf wou afbetalen, tenslotte was het mijn hypotheek. Voordat wij het nieuwe huis kocht GP aangegaan met partnervoorwaarden en vanalles daarin laten beschrijven. Mochten we uit mekaar gaan dan is de restschuld van mij. Mijn lief zei; Als ik niet mee betaal aan die restschuld kunnen wij jaren niet samen leven, in de zin van jij bent alleen maar aan het afbetalen. Hij heeft meebetaald om samen een nieuwe start te gaan maken als setje.

Hij kan ook gaan omdenken... Als je samen een toekomst op wil gaan bouwen zal de een wat moeten laten en de ander wat moeten geven. Het huis hoeft niet gelijk op 2 namen oid maar vind de verhouding wel erg schreef.

Jullie zouden alle vaste laten van jullie even op kunnen schrijven wat voor het huis is.
Bijv Hypotheek is 700

Als jullie een gezamelijk rekening hebben zou jij die 700 op die rekening kunnen storten. Staan jullie quite en hebben jullie dezelfde lasten. Dan berekenen jullie alle overige kosten waar jullie beide gebruik van maken, denk aan tv internet gwl en woonverzekeringen. Dit is bijv ook 700, dit delen jullie door 2 en beide storten dit over naar die gezamelijke rekening.

Jij betaald dan 1000 naar die gezamelijke rekening en hij 300 en betaald die 700 hypotheek zelf. Jullie eigen verzekeringen, telefoon rekeningen ed zijn dan voor eigen rekening. ER vanuit gaande dat alle vaste lasten van die rekening gaan. Dan nog een X bedrag wat jullie voor de boodschappen gaan besteden naar die gezamelijke rekening.

Zo leg jij evenredig geld in. Willen jullie iets leuks/ verbouwing dan zouden jullie samen kunnen gaan sparen voor dat. Maar zolang de verhoudingen ed zo schreef zijn zou ik die verbouwingen even in de koelkast laten staan.

Maar ga advies inwinnen bij iemand die overal van op de hoogte is mbt familie recht ed!

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:41

@Alenthe05, ik vind jouw rekenvoorbeeld dus niet evenredig. Ts stopt in dan meer geld in het huishouden dan haar vriend.

Ts zou alleen een stukje rente moeten inleggen voor de “huur” niet het volledige bedrag dat hij aan hypotheek kosten kwijt is per maand. Als hij niet wil dat ze een stukje huis opbouwt dan moet ze ook niet meebetalen aan de hypotheek, die kosten zijn dan volledig van hem, dat ze hem een huur betaald in de vorm van rente kosten prima. Maar niet meer.

Maar ze moeten er samen uitkomen. Dat haar vriend zekerheid wil is goed, maar die zekerheid moet hij ts ook gunnen en dat gebeurd nu niet.
Haar bankrekening wordt geplunderd om zijn huis te verbeteren en als het puntje bij het paaltje komt krijgt zij helemaal niets en heeft hij een mooi verbouwd huis.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:04

Alenthe05 schreef:
Ik heb het gehele topic gelezen met grote ogen en vraagtekens....

Hij heeft het alleen maar over uitmekaar gaan... Hoe zit het met zijn vertrouwen in alles. Als hij er nu al geen vertrouwen in heeft waar begint hij dan aan... En jij ook.

Toen wij dit huis kochten woonden wij in mijn koopappertement. Alleen toen ik het verkocht had ik mega restschuld die ik zelf wou afbetalen, tenslotte was het mijn hypotheek. Voordat wij het nieuwe huis kocht GP aangegaan met partnervoorwaarden en vanalles daarin laten beschrijven. Mochten we uit mekaar gaan dan is de restschuld van mij. Mijn lief zei; Als ik niet mee betaal aan die restschuld kunnen wij jaren niet samen leven, in de zin van jij bent alleen maar aan het afbetalen. Hij heeft meebetaald om samen een nieuwe start te gaan maken als setje.

Hij kan ook gaan omdenken... Als je samen een toekomst op wil gaan bouwen zal de een wat moeten laten en de ander wat moeten geven. Het huis hoeft niet gelijk op 2 namen oid maar vind de verhouding wel erg schreef.

Jullie zouden alle vaste laten van jullie even op kunnen schrijven wat voor het huis is.
Bijv Hypotheek is 700

Als jullie een gezamelijk rekening hebben zou jij die 700 op die rekening kunnen storten. Staan jullie quite en hebben jullie dezelfde lasten. Dan berekenen jullie alle overige kosten waar jullie beide gebruik van maken, denk aan tv internet gwl en woonverzekeringen. Dit is bijv ook 700, dit delen jullie door 2 en beide storten dit over naar die gezamelijke rekening.

Jij betaald dan 1000 naar die gezamelijke rekening en hij 300 en betaald die 700 hypotheek zelf. Jullie eigen verzekeringen, telefoon rekeningen ed zijn dan voor eigen rekening. ER vanuit gaande dat alle vaste lasten van die rekening gaan. Dan nog een X bedrag wat jullie voor de boodschappen gaan besteden naar die gezamelijke rekening.

Zo leg jij evenredig geld in. Willen jullie iets leuks/ verbouwing dan zouden jullie samen kunnen gaan sparen voor dat. Maar zolang de verhoudingen ed zo schreef zijn zou ik die verbouwingen even in de koelkast laten staan.

Maar ga advies inwinnen bij iemand die overal van op de hoogte is mbt familie recht ed!


Maar TS hoeft toch geen evenredig bedrag te betalen als er aan het einde van de rit ook niets voor haar is? TS draagt volgens jouw post bij aan verbouwing van het huis van een ander en ziet daar nooit een cent van terug. Sterker nog, als haar partner zou overlijden, staat ze op straat.

Roodvos

Berichten: 6723
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:14

ingvdh schreef:
@Alenthe05, ik vind jouw rekenvoorbeeld dus niet evenredig. Ts stopt in dan meer geld in het huishouden dan haar vriend.

Ts zou alleen een stukje rente moeten inleggen voor de “huur” niet het volledige bedrag dat hij aan hypotheek kosten kwijt is per maand. Als hij niet wil dat ze een stukje huis opbouwt dan moet ze ook niet meebetalen aan de hypotheek, die kosten zijn dan volledig van hem, dat ze hem een huur betaald in de vorm van rente kosten prima. Maar niet meer.

Maar ze moeten er samen uitkomen. Dat haar vriend zekerheid wil is goed, maar die zekerheid moet hij ts ook gunnen en dat gebeurd nu niet.
Haar bankrekening wordt geplunderd om zijn huis te verbeteren en als het puntje bij het paaltje komt krijgt zij helemaal niets en heeft hij een mooi verbouwd huis.

Precies dit. Om bij het rekenvoorbeeld te blijven. Als vriend maandelijks €700 betaald en de verhouding is €500 aflossing en €200 rente, dan betaald TS alleen de helft van de rente. Dus €100 is voor TS aan "huur" en vriend betaald €600 rente en aflossing.
En alle overige kosten voor het gezamenlijke huishouden delen.

MarliesV

Berichten: 15250
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:25

Roodvos schreef:
ingvdh schreef:
@Alenthe05, ik vind jouw rekenvoorbeeld dus niet evenredig. Ts stopt in dan meer geld in het huishouden dan haar vriend.

Ts zou alleen een stukje rente moeten inleggen voor de “huur” niet het volledige bedrag dat hij aan hypotheek kosten kwijt is per maand. Als hij niet wil dat ze een stukje huis opbouwt dan moet ze ook niet meebetalen aan de hypotheek, die kosten zijn dan volledig van hem, dat ze hem een huur betaald in de vorm van rente kosten prima. Maar niet meer.

Maar ze moeten er samen uitkomen. Dat haar vriend zekerheid wil is goed, maar die zekerheid moet hij ts ook gunnen en dat gebeurd nu niet.
Haar bankrekening wordt geplunderd om zijn huis te verbeteren en als het puntje bij het paaltje komt krijgt zij helemaal niets en heeft hij een mooi verbouwd huis.

Precies dit. Om bij het rekenvoorbeeld te blijven. Als vriend maandelijks €700 betaald en de verhouding is €500 aflossing en €200 rente, dan betaald TS alleen de helft van de rente. Dus €100 is voor TS aan "huur" en vriend betaald €600 rente en aflossing.
En alle overige kosten voor het gezamenlijke huishouden delen.


Eens maar wel met de kanttekening dat de overige kosten die gedeeld moeten worden, naar rato gedeeld moeten en niet 50/50 als de inkomsten tussen beide partners nog al verschillen.

Stel vriend brengt 3000 per maand binnen en TS maar 2000 en de vaste lasten (zonder hypotheek) zijn 1200 euro, dan is het niet eerlijk om TS 600 te laten betalen en haar partner ook.
Dan is 40/60 de eerlijke verdeling en niet 50/50

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:24

Ik vind dit topic best wel heftig om te lezen. Ik denk dat het een heel goed idee is om eerst met een notaris te gaan praten, zonder dat je vriend hierbij is. Al is het maar om goed inzicht te krijgen in het gehele plaatje en hoe dit allemaal werkt, zonder invloed van je vriend.

Ik ben namelijk heel bang dat je zeer benadeeld word op financieel gebied.

Wat ik namelijk lees is dat hij graag de financiën volledig gescheiden wil houden en dat hier geen discussie over mogelijk is. Het huis is zijn eigendom, hij kiest ervoor om de maandlasten van de woning zelf te dragen en dat jij geen eigenaar wordt.

Maar waarom zou je dan ook maar iets investeren in zijn woning? Dat is van hem, niet van jou. Jij geeft hem dan een keuken + alle winst die daarbij komt kijken qua overwaarde.

Het is naar mijn idee heel simpel, als je investeert in een keuken investeer je in de waarde van de woning, dan word je dus voor een bepaald deel eigenaar.

Als hij dat niet wil, dan investeer je dus ook niet. Dan kun je beter investeren in een toekomst, mocht het ooit uit gaan. Jij moet dan namelijk ook iets hebben om op terug te vallen. Neem dat zeker mee in je financiële plaatje.

Kortom, ga met iemand praten die hier verstand van heeft, neem desnoods een goede vriend(in), familielid o.i.d. maar niet je vriend.

Ohja edit: ga ook nogmaals jullie hele financiële situatie door. Jij betaalt eigenlijk alles en hij de woning?
Alle gezamenlijke zaken zou je samen moeten betalen. Wat van hem is, zou hij zelf moeten betalen. Het werkt nu allemaal in zijn voordeel zoals ik het lees.

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:41

elmiran schreef:
Ik betaal inderdaad niet mee aan de hypotheek omdat als we ooit uit elkaar gaan hij mij niet uit wil kopen, en het huis niet wil verkopen.

Wel betaal ik de boodschappen, en vaak het eten als we wat laten bezorgen. we hebben mijn auto alleen nog, daar rijdt hij ook in. Alle kosten zoals reparaties, en benzine betaal ik.



Alle kosten die dus terug te verdienen zijn betaald hij. De hypotheek is een vorm van spaar pot. Zijn geld blijft dus bestaan.

Alles was weg is betaal jij. Je kunt dus niks opbouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:51

chevax schreef:
TS, waarom ga je door met betalen aan/geld opzij zetten voor verbouwingen? Er zijn hier zoveel bruikbare tips voorbijgekomen, waarbij die van FloortjeM de meest betrouwbare is, en toch zet je geld op zijn spaarrekening om een verbouwing te betalen waar jij niets aan hebt als je relatie stukloopt? Tenminste, zo lees ik het.
Nogmaals: dat hij zijn huis niet wil delen, is zijn goed recht. En als jullie daar allebei een goed gevoel over hebben, is het oké. Maar jij hebt geen goed gevoel. Sorry voor de harde woorden, maar in zo'n relatie gaan toch alle alarmvlaggen omhoog?
Wat is zijn reactie als je zegt "ik betaal jou een bepaald bedrag "huur" per maand en de boodschappen delen we". Als hij het daar niet mee eens is, zou ik snel op zoek gaan naar een eigen woning. Je ziet zelf toch ook wel dat dit scheef is?


Ik denk dat je wel in dit hele scenario rekening moet houden dat dit het perspectief is van TS, die ergens ook wel voelt dat het niet klopt.
Doet het ook niet. Maar wij kennen de belevingswereld van haar vriend niet.

Het kan dat vriend nog even aan het idee moet wennen hè.... Geld is altijd lastig, blijft een ego-ding. Bij mij gaan ook de nekharen overeind staan van dit topic, vandaar dat ik nu juist even advocaat van de duivel speel.

Het kan best dat vriend gewoon overvallen is door deze hele kwestie, er nog nooit over nagedacht heeft, een beetje in paniek is ("want zijn pensioen") en nu hele domme dingen gaat roepen. Het gevaar van internetfora vind ik altijd dat mensen maar meteen roepen dat de hele relatie bout is. Terwijl vriendlief misschien gewoon een slechte dag had en ineens zijn pensioen in rook zag opgaan :') .

Nogmaals..... Ik wil niet zeggen dat ik het eens ben met je vriend. Maar geef het eventjes een beetje tijd (geen maanden).
Ga een lekkere wandeling maken waarbij je aangeeft het er nog even over te willen hebben, babbel een beetje, en kijk of je tot een compromis kunt komen (en geef evt. een termijn waarin je vriend er nog even over na kan denken.
Of plan alvast een ander etentje, of wandeling, of iets luchtigs waarbij jullie het erover gaan hebben, waarbij je van te voren aangeeft dat je hoopt dat je vriend zelf een oplossing heeft en welke risico's je daar niet bij wil lopen.
Heeft je vriend het gevoel dat hij autonomie heeft, daar worden vriendjes blij van, maar kaart je ook goed je belangen aan.).

Ik denk dat het juist belangrijk is om er niet met twee benen tegelijk in te gaan. Want misschien is het ook een beetje een kwestie van paniek, en een tijdelijk protesterend ego. En dan is het onwijs zonde om daarvoor een (verder hopelijk fijne) relatie op te geven.
Hij is ook terug gekomen op het idee dat TS maar bij zijn ouders moet gaan wonen (want whuut...... -O- ) mocht hem iets overkomen. Dus er zit nog iets van onderhandelingsruimte :D en dat zou dan juist wel weer erg volwassen zijn van deze jongeman, die nu niet zo volwassen overkomt op basis van dit verhaal :P

Alenthe05

Berichten: 1099
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:22

Ik doelde meer op het stukje wat ik erboven heb geschreven.

Als je samen een start wil maken moet de een geven en de ander wat nemen. Goed alles laten beschrijven bij de notaris ed. Vandaar dat stukje wat ik eronder heb geschreven.

Maar ik begrijp jullie reactie er zeker op en als laatste schreef ik ook dat ze beter met iemand kunnen praten over deze situatie.

Persoonlijk heb ik een naar gevoel over de start van het samen wonen van de TS. Zijn auto weg, zij moet de verbouwing gaan betalen ed ed. Ze zullen echt beide water bij de wijn moeten doen om samen echt een goede start te maken!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:03

Menino schreef:
chevax schreef:
TS, waarom ga je door met betalen aan/geld opzij zetten voor verbouwingen? Er zijn hier zoveel bruikbare tips voorbijgekomen, waarbij die van FloortjeM de meest betrouwbare is, en toch zet je geld op zijn spaarrekening om een verbouwing te betalen waar jij niets aan hebt als je relatie stukloopt? Tenminste, zo lees ik het.
Nogmaals: dat hij zijn huis niet wil delen, is zijn goed recht. En als jullie daar allebei een goed gevoel over hebben, is het oké. Maar jij hebt geen goed gevoel. Sorry voor de harde woorden, maar in zo'n relatie gaan toch alle alarmvlaggen omhoog?
Wat is zijn reactie als je zegt "ik betaal jou een bepaald bedrag "huur" per maand en de boodschappen delen we". Als hij het daar niet mee eens is, zou ik snel op zoek gaan naar een eigen woning. Je ziet zelf toch ook wel dat dit scheef is?


Ik denk dat je wel in dit hele scenario rekening moet houden dat dit het perspectief is van TS, die ergens ook wel voelt dat het niet klopt.
Doet het ook niet. Maar wij kennen de belevingswereld van haar vriend niet.

Het kan dat vriend nog even aan het idee moet wennen hè.... Geld is altijd lastig, blijft een ego-ding. Bij mij gaan ook de nekharen overeind staan van dit topic, vandaar dat ik nu juist even advocaat van de duivel speel.

Het kan best dat vriend gewoon overvallen is door deze hele kwestie, er nog nooit over nagedacht heeft, een beetje in paniek is ("want zijn pensioen") en nu hele domme dingen gaat roepen. Het gevaar van internetfora vind ik altijd dat mensen maar meteen roepen dat de hele relatie bout is. Terwijl vriendlief misschien gewoon een slechte dag had en ineens zijn pensioen in rook zag opgaan :') .

Nogmaals..... Ik wil niet zeggen dat ik het eens ben met je vriend. Maar geef het eventjes een beetje tijd (geen maanden).
Ga een lekkere wandeling maken waarbij je aangeeft het er nog even over te willen hebben, babbel een beetje, en kijk of je tot een compromis kunt komen (en geef evt. een termijn waarin je vriend er nog even over na kan denken.
Of plan alvast een ander etentje, of wandeling, of iets luchtigs waarbij jullie het erover gaan hebben, waarbij je van te voren aangeeft dat je hoopt dat je vriend zelf een oplossing heeft en welke risico's je daar niet bij wil lopen.
Heeft je vriend het gevoel dat hij autonomie heeft, daar worden vriendjes blij van, maar kaart je ook goed je belangen aan.).

Ik denk dat het juist belangrijk is om er niet met twee benen tegelijk in te gaan. Want misschien is het ook een beetje een kwestie van paniek, en een tijdelijk protesterend ego. En dan is het onwijs zonde om daarvoor een (verder hopelijk fijne) relatie op te geven.
Hij is ook terug gekomen op het idee dat TS maar bij zijn ouders moet gaan wonen (want whuut...... -O- ) mocht hem iets overkomen. Dus er zit nog iets van onderhandelingsruimte :D en dat zou dan juist wel weer erg volwassen zijn van deze jongeman, die nu niet zo volwassen overkomt op basis van dit verhaal :P


Tja, zoals ik het lees (maar dat hoeft geen waarheid te zijn hè!) krijgt de vriend van TS het zelf eigenlijk financieel niet rond, heeft daarbij de hulp van TS nodig, maar wil daar niks tegenoverstellen. En dat klopt gewoon niet. Paniekreactie of niet, kloppen doet dat niet.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:48

Je gaat trouwen, bent van plan samen een kind te hopen krijgen, deelt je lijf en leven met elkaar, maar vertrouwd elkaar niet met de portemonnee... :o

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:08

Iets van 40% van de huwelijken strandt. Het is dus een prima idee om na te denken over hoe je evt uit elkaar zou gaan.
Ik vind het belangrijk dat beide in een relatie gelijkwaardig zijn. Qua financiën en woonrecht zijn jullie dat niet.
Heb je er aan gedacht hoe het zal gaan als er een kind is en jullie uit elkaar gaan. Jij hebt geen huisvesting en je man wel. je kind zal totdat jij huisvesting hebt, niet bij jou wonen.
Verder is het voor degene die er of financieel of qua woonrecht beter bij zit, veel makkelijker om een relatie te beëindigen. De ander is afhankelijk van degene met de meeste rechten. Dat geeft een grote ongelijkheid. Ik vind dat niet goed. En is vaak de oorzaak van vechtechtscheidingen.

scrabbel

Berichten: 958
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:08

Ik heb zelf een relatie gehad, waarbij wij de financieen gescheiden hielden. Ik betaalde hem een vast bedrag per maand en kosten voor eten etc deelden wij. Verbouwing was voor zijn rekening. Dit beviel mij erg goed. Echter zijn er in jouw situatie een aantal dingen waar ik mij wel zorgen om zou maken. Dat is allereerst al dat wanneer hij komt de overlijden hij liever heeft dat het huis naar zijn ouders gaat dan naar zijn vrouw.

Het tweede punt is jouw/jullie kinderwens. Je gaat er nooit vanuit, maar stel... Het kind wordt geboren met beperkingen of wordt langdurig ernstig ziek en heeft extra veel zorg nodig. Over het algemeen is het de vrouw die minder gaat werken om deze zorgtaken op zich te nemen. Is hij dan wel bereid om de onderhoudskosten voor je kind en jouw te betalen?

Dit zijn misschien dingen om eens met een relatie therapeut over te praten.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:17

Ik zou het thema kind sowieso even goed bespreken.
Zie nog de vertwijfelde blik van mijn collega op de eerste werkdag na haar huwelijk. Hij had gezegt: ik wil wel graag kinderen, maar jij moet er voor zorgen want een man haalt zijn voldoening uit zijn werk 8)7
Het ging hier om een zeer hoog opgeleide vrouw met veel ambitie.

Als hij een bijzondere kijk op bezittingen heeft, dan heeft hij nog meer verrassingen kwa denkwijze.
Overigens kan zo‘n relatie uiteraard gewoon heel goed zijn, zolang je maar weet wat je te wachten staat. Sommige relaties varen heel goed bij een LAT relatie bijvoorbeeld, ieder zijn eigen bezit.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:59

Iinge_ schreef:
Ik vind dit topic best wel heftig om te lezen. Ik denk dat het een heel goed idee is om eerst met een notaris te gaan praten, zonder dat je vriend hierbij is. Al is het maar om goed inzicht te krijgen in het gehele plaatje en hoe dit allemaal werkt, zonder invloed van je vriend.

Ik ben namelijk heel bang dat je zeer benadeeld word op financieel gebied.

Wat ik namelijk lees is dat hij graag de financiën volledig gescheiden wil houden en dat hier geen discussie over mogelijk is. Het huis is zijn eigendom, hij kiest ervoor om de maandlasten van de woning zelf te dragen en dat jij geen eigenaar wordt.

Maar waarom zou je dan ook maar iets investeren in zijn woning? Dat is van hem, niet van jou. Jij geeft hem dan een keuken + alle winst die daarbij komt kijken qua overwaarde.

Het is naar mijn idee heel simpel, als je investeert in een keuken investeer je in de waarde van de woning, dan word je dus voor een bepaald deel eigenaar.

Als hij dat niet wil, dan investeer je dus ook niet. Dan kun je beter investeren in een toekomst, mocht het ooit uit gaan. Jij moet dan namelijk ook iets hebben om op terug te vallen. Neem dat zeker mee in je financiële plaatje.

Kortom, ga met iemand praten die hier verstand van heeft, neem desnoods een goede vriend(in), familielid o.i.d. maar niet je vriend.

Ohja edit: ga ook nogmaals jullie hele financiële situatie door. Jij betaalt eigenlijk alles en hij de woning?
Alle gezamenlijke zaken zou je samen moeten betalen. Wat van hem is, zou hij zelf moeten betalen. Het werkt nu allemaal in zijn voordeel zoals ik het lees.

Volgens mij is het niet zo dat als je investeert in een woning,dat je dan gedeeltelijk eigenaar zou worden.Ik heb een huurwoning maar mij is gezegd,als ik een andere (nieuwe dus) keuken zou willen ,dat ik die zelf zou moeten betalen. En ik word dan echt niet gedeeltelijk eigenaar van de woning.Er zijn zelfs mensen die,als ze hun huurwoning verlaten,de zelf aangebrachte verbeteringen er weer uit moeten slopen en de woning in de oorspronkelijke staat terugbrengen!

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:16

anjali schreef:
Iinge_ schreef:
Ik vind dit topic best wel heftig om te lezen. Ik denk dat het een heel goed idee is om eerst met een notaris te gaan praten, zonder dat je vriend hierbij is. Al is het maar om goed inzicht te krijgen in het gehele plaatje en hoe dit allemaal werkt, zonder invloed van je vriend.

Ik ben namelijk heel bang dat je zeer benadeeld word op financieel gebied.

Wat ik namelijk lees is dat hij graag de financiën volledig gescheiden wil houden en dat hier geen discussie over mogelijk is. Het huis is zijn eigendom, hij kiest ervoor om de maandlasten van de woning zelf te dragen en dat jij geen eigenaar wordt.

Maar waarom zou je dan ook maar iets investeren in zijn woning? Dat is van hem, niet van jou. Jij geeft hem dan een keuken + alle winst die daarbij komt kijken qua overwaarde.

Het is naar mijn idee heel simpel, als je investeert in een keuken investeer je in de waarde van de woning, dan word je dus voor een bepaald deel eigenaar.

Als hij dat niet wil, dan investeer je dus ook niet. Dan kun je beter investeren in een toekomst, mocht het ooit uit gaan. Jij moet dan namelijk ook iets hebben om op terug te vallen. Neem dat zeker mee in je financiële plaatje.

Kortom, ga met iemand praten die hier verstand van heeft, neem desnoods een goede vriend(in), familielid o.i.d. maar niet je vriend.

Ohja edit: ga ook nogmaals jullie hele financiële situatie door. Jij betaalt eigenlijk alles en hij de woning?
Alle gezamenlijke zaken zou je samen moeten betalen. Wat van hem is, zou hij zelf moeten betalen. Het werkt nu allemaal in zijn voordeel zoals ik het lees.

Volgens mij is het niet zo dat als je investeert in een woning,dat je dan gedeeltelijk eigenaar zou worden.Ik heb een huurwoning maar mij is gezegd,als ik een andere (nieuwe dus) keuken zou willen ,dat ik die zelf zou moeten betalen. En ik word dan echt niet gedeeltelijk eigenaar van de woning.Er zijn zelfs mensen die,als ze hun huurwoning verlaten,de zelf aangebrachte verbeteringen er weer uit moeten slopen en de woning in de oorspronkelijke staat terugbrengen!


Oh, ik denk dat hier een klein misverstand is. Maar dit zou naar mijn idee, dus voor mij zo simpel zijn, als mijn vriend deze constructie zou aanhouden, en wel zou willen dat ik investeer :j aangezien ik dan wel zou bijdragen aan die verhoging van de waarde.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:52

Ik heb een soortgelijke situatie. Ik kwam in de relatie met flinke schulden na echtscheiding en verkoop huis met restschuld. Hij had een goedlopend bedrijf en een mooi kapitaal opgebouwd. Ons huidige huis is gekocht met zijn overwaarde en eigen vermogen en een klein beetje hypotheek. Ik kon en wilde toen niet mede eigenaar worden gezien de rompslomp die ik had in mijn verleden.
We zijn niet getrouwd. We zijn bij de notaris geweest voor samenlevingscontract maar door onze verschillen en zijn bedrijf werd dit een ingewikkeld en heel duur iets. Ik vind namelijk niet dat ik bij een breuk recht zou hebben op het huis. Ik beschouw het als een huurobject. Ik investeer daarom niet in het huis. Dat is aan hem. Ik spaar inmiddels voor eigen gebruik. Ik maak me wel eens zorgen. Als hij overlijd heb ik geen recht op iets. Dan moet ik op zijn erfgenamen vertrouwen. Dat is wel heel lastig. Maar ervan uit gaan dat we nog een lang leven samen hebben.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:12

Ook als er geen kinderen in het spel zijn dan zou ik eigenlijk niet weten waarom ik mijn partner bij mijn overlijden niet het huis zou gunnen, ik ben dan toch dood.
Ik snap dat je geen aanspraak zou willen maken bij een relatie breuk, maar een overlijden vind ik echt wat anders. Dan gaat het dan naar zijn familie en die hebben er evenmin voor gewerkt of recht op, dan liever de partner zou ik zeggen.