Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:02

Of het veel is of weinig, daar valt weinig over te zeggen. Dat weet je pas wanneer je de bedragen noteert en wanneer je deze dan door de helft, of naar ratio van salaris verdeelt. Ik neem aan dat je wilt weten wát je betaald en waarvoor. Dat kan 521,75 zijn of 456,85.

Wat imo wel belangrijk is dat TS goed voor zichzelf zorgt. De vriend vans spaart doormidden van het huis (en daarnaast mogelijk/hopelijk nog banksparen). TS zou ook moet kunnen sparen voor een huis en daarnaast nog gewoon banksparen voor onverwachte uitgaven.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:09

Janine1990 schreef:
elmiran schreef:
Een kinderwens is er niet meer. Ik wil het een kind niet aan doen. Volgend jaar word ik 37, stel dat ik opzoek zou gaan naar een nieuwe partner dan begin je natuurlijk niet gelijk aan kinderen. Zo rond m'n 40ste zie ik het niet meer zitten. Als alleenstaande moeder zou ik het niet redden in een particuliere huurwoning.


Vriendin van mij is straks 42 als ze moeder wordt. Maar wat maakt het uit? We blijven allemaal veel langer jong dan vroeger!

En alleen of niet alleen, alles is mogelijk zolang je een open blik houdt.



Dit is wel heel makkelijk praten.
Steekt mij eigenlijk best wel.

Ik ben 39.
Ik heb een sterke kinderwens gehad.
Maar ik wil geen kind alleen, ik wil dat samen met een partner doen. Natuurlijk kan een partner wegvallen maar dan heb je nog wel verlengde familie.

Tevens is het heel persoonlijk of je beslist om je kinderwens te laten varen vanwege je leeftijd.

Natuurlijk zijn er vrouwen die op hun 42ste nog kinderen krijgen. Prachtig voor hun.
Maar laten we eerlijk zijn, op je 42ste is je vruchtbaarheid echt minder. Kans op een kindje met een beperking is ook groter.

Vrouwen die er voor kiezen om het niet te doen kiezen daar bewust voor en hebben het niet altijd makkelijk met die keuze.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:20

daantjuhhh schreef:
Dit is wel heel makkelijk praten.
Steekt mij eigenlijk best wel.

Ik ben 39.
Ik heb een sterke kinderwens gehad.
Maar ik wil geen kind alleen, ik wil dat samen met een partner doen. Natuurlijk kan een partner wegvallen maar dan heb je nog wel verlengde familie.

Tevens is het heel persoonlijk of je beslist om je kinderwens te laten varen vanwege je leeftijd.

Natuurlijk zijn er vrouwen die op hun 42ste nog kinderen krijgen. Prachtig voor hun.
Maar laten we eerlijk zijn, op je 42ste is je vruchtbaarheid echt minder. Kans op een kindje met een beperking is ook groter.

Vrouwen die er voor kiezen om het niet te doen kiezen daar bewust voor en hebben het niet altijd makkelijk met die keuze.


Ik zeg ook niet dat de keuze die je maakt makkelijk is om mee te leven. Ik stel alleen vragen bij de redenen van TS om afstand te doen van die wens. Puur retorisch, daar hoeft niemand een antwoord op te geven.

Ik heb ook keuzes gemaakt in mijn leven waar ik nog altijd iets van vindt of waar ik nog mee leer leven. Juist daarom en vanuit dat perspectief wil ik reageren.

Mijn reactie is geen oordeel, slechts een poging om oogkleppen af te zetten, want nu gooit TS een wens overboord op laste van deze situatie. Niet omdat ze zelf zo zeer de keus maakt.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:29

Janine1990 schreef:
daantjuhhh schreef:
Dit is wel heel makkelijk praten.
Steekt mij eigenlijk best wel.

Ik ben 39.
Ik heb een sterke kinderwens gehad.
Maar ik wil geen kind alleen, ik wil dat samen met een partner doen. Natuurlijk kan een partner wegvallen maar dan heb je nog wel verlengde familie.

Tevens is het heel persoonlijk of je beslist om je kinderwens te laten varen vanwege je leeftijd.

Natuurlijk zijn er vrouwen die op hun 42ste nog kinderen krijgen. Prachtig voor hun.
Maar laten we eerlijk zijn, op je 42ste is je vruchtbaarheid echt minder. Kans op een kindje met een beperking is ook groter.
Als je een grote kinderwens hebt dan is het verstandig een partner te kiezen die dat ook heeft. Overigens, vaak is een vrouw wel tot zo'n 50 jaar in principe nog vruchtbaar. Al zal het dan wel moeilijker zijn.Maar nog wel mogelijk.Geef in elk geval een dergelijke belangrijke wens niet op voor een eigenlijk ook op andere vlakken lang niet ideale partner.
Vrouwen die er voor kiezen om het niet te doen kiezen daar bewust voor en hebben het niet altijd makkelijk met die keuze.


Ik zeg ook niet dat de keuze die je maakt makkelijk is om mee te leven. Ik stel alleen vragen bij de redenen van TS om afstand te doen van die wens. Puur retorisch, daar hoeft niemand een antwoord op te geven.

Ik heb ook keuzes gemaakt in mijn leven waar ik nog altijd iets van vindt of waar ik nog mee leer leven. Juist daarom en vanuit dat perspectief wil ik reageren.

Mijn reactie is geen oordeel, slechts een poging om oogkleppen af te zetten, want nu gooit TS een wens overboord op laste van deze situatie. Niet omdat ze zelf zo zeer de keus maakt.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:33

Sorry, ik wou iets posten maar het ging mis. Ik wou alleen zeggen, geef je dromen niet op.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:40

daantjuhhh schreef:
Mellow schreef:
Maar als het op beide namen zou staan, wat niet gaat gebeuren... vind ik het een ander verhaal.

Hij kiest er voor om dit zo te doen. Ik krijg er een beetje: alles is voor bassie idee bij.

En dan na verloop van tijd maar weer eens even zien en praten.


Op beide namen zou ik ook niet doen als ik hem was.
Ik neem mijzelf als voorbeeld.
Ik heb mijn huis 4 jaar terug gekocht.
170.000 euro.
Mijn huis is nu 280.000 waard (toevallig net getaxeerd)

Als ik nu mijn vriend hier in laat trekken, ik schrijf hem in op mijn hypotheek.
Over 2 jaar gaat het mis. We gaan uit elkaar.

Ik heb nog 150.000 hypotheek. Dus 130.000 overwaarde.
Dan moet ik hem voor 2 jaar 65.000 betalen om te vertrekken.

Nou dat is pas dom.


Even nog hierop inhakend; niemand zou dit zo doen en dat is ook niet praktisch. Wat wel een praktische oplossing is om de (over)waarde nu te bepalen (280.000) en dan óf de andere partij 50% daarvan te laten betalen, dat je dus nu 140k krijgt, óf te zeggen: de hypotheek blijft op mijn naam, maar we spreken samen wat anders af. De overwaarde nu is 130k. De andere partij gaat nu voor de helft meebetalen en als het misgaat, bepalen we opnieuw de overwaarde. Alles boven de 130k gaat dan door de helft. Dus als het dan over vijf jaar misgaat en de overwaarde dan 140k is, krijgt die ander 5000 euro. Dit lijkt mij een eerlijke en praktische oplossing.

Petpa

Berichten: 1690
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:42

Deelt de andere partij dan ook mee in het verlies indien de woning minder waard wordt?

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:46

Petpa schreef:
Deelt de andere partij dan ook mee in het verlies indien de woning minder waard wordt?


Lijkt me wel zo eerlijk idd. Je deelt de kosten en het risico. :j

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:04

Ik ben wel even benieuwd naar de exacte cijfers waar we het nou over hebben. 400-500 euro zie ik staan. Denk aan gas, water, licht, elektriciteit, verzekeringen, gemeentelijke heffingen.. daar zit je al aardig snel op. Waar twee mensen gebruik ervan maken zullen er ook twee moeten betalen.

Helemaal niet hoeven betalen voor wonen vind ik ook niet helemaal eerlijk. In je uppie heb je ook al snel een huurprijs van een euro of 800 minstens per maand.

Hoe dan ook niet tof om te zien waar je nu staat. Zo moeilijk zou het helemaal niet hoeven zijn. Het hele gedoe waar je nu voor de tweede keer in beland bent zou compleet overbodig moeten zijn als er gewoon mogelijkheid is tot een gesprek om zo tot goede afspraken te komen.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:05

An sich ben je er natuurlijk ook als TS nu kijkt wat haar kosten voor haar huurhuisje zijn. Jaarkosten met alles er op en er aan, en dan door 12 gedeeld zodat je kan zien wat je per maand betaalt. Als dat meer is dan die 4-500 euro dan gaat TS er zelf ook op vooruit qua wat ze over houdt in de maand.

Het zou fair zijn als TS door het samenwonen wat kan sparen tov het huren.
Net zoals de vriend wat extra kan sparen (opbouwen) door het samenwonen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:39

anjali schreef:
Sorry, ik wou iets posten maar het ging mis. Ik wou alleen zeggen, geef je dromen niet op.

Maar dromen moeten ook realistisch zijn en haalbaar.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:44

Wat het meest schrijnend is, wanneer je als partners geen zorg voor elkaar hebt. Samenwonen en trouwen is ook gewoon een economisch contract.
Vriend luistert vooral naar zijn ouders, die in alles minachting tonen voor TS.
Nope....kies voor jezelf TS. Daar wordt je pas gelukkig van :(:)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:05

Ik vind die 400-500 euro per maand als alles daar bij in zit muv de helft van de boodschappen nog steeds niet heel gek. Alleen moet het in verhouding zijn.

Waarom wil hij het huis niet aan jou nalaten? Wat als zijn ouders eerst dood gaan, dan wel? Of heeft ie nog andere familie (broer/zus) die dan aanspraak maken.

@anjali, liefde is niet romantisch, juist praten over geld en het financieel goed regelen is een teken van liefde in mijn ogen.

Dat laatste, goed regelen, lijkt nog al eenzijdig te zijn.

Maar TS als jij 2000 per maand verdient, en hij ook. En je betaald hem 500 euro+ 250 voor de boodschappen, dan houdt je een fantastich potje over om van te sparen.

Als jij maar de helft van hem verdient, of bv maar 1000 in de maand en je vaste lasten zijn dan 750 euro dan is de verhouding zoek en verdien je echt beter.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:28

Ik denk niet dat het probleem zit in het bedrag meer dat het hem zit in de onderbouwing daarvan.
Die onderbouwing geeft hij niet. Voor hetzelfde wonen ze straks weer samen en wil hij €500, en daarna €600. Is dat dan nog reëel of niet?
Je kan dan beter kiezen voor een berekening gebaseerd op werkelijke uitgaven. Misschien is dat wel hoger, maar je weet wel waarvoor je betaald.

Daarnaast kan hij de hypotheekrente aftrekken van de belasting, zij kan dit niet.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:31

elmiran schreef:
De hypotheek is laag, en zijn ouders hebben niks mee betaald. Hij gaat er nog eens heel goed over nadenken.



400€ hoort niet bij een lage hypotheek.

Ik blijf erbij met deze kerel moet je niks willen betalen, hij gedraagt zich al borderliner voor je weet sta je buiten
Het idee dat jij niks mag erven na jaren relatie als hij dood is maar zijn ouders, laat hem lekker verder gaan met zijn ouders

Met deze man moet je ook geen kinderen willen, ik vind ze nogal duur kinderen…. En laatst wat ik wil is geld gezeur over kinderen

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:47

anjali schreef:
Ik vind het helemaal niet romantisch als in een relatie zoveel over geld gediscussieerd moet worden. Het lijkt dan erg zakelijk te zijn allemaal. Terwijl het om liefde moet gaan.


Ja, maar van liefde en romantiek alleen kun je niet leven. ;-)

Maar het gaat niet alleen om geld, het gaat ook om liefde voor de ander en voor een ander zorgen.

Als TO zegt: joh, ik wil niet gratis bij jou wonen, want jij hebt toch gewoon kosten aan het huis? Maar partner vindt: Die kosten zijn echt minimaal, ik wil niet aan jou verdienen, jij moet ook voor jouw toekomst sparen.
Én beiden zeggen: we gaan het een en ander vastleggen zodat altijd duidelijk is voor wie welke kosten zijn en wat er gebeurt als we uit elkaar zijn of iemand overlijdt.
Dan gaat het om geld, maar uit liefde en zorg. En als er dan geneuzeld wordt over welk bedrag acceptabel gaat, dan is dat minder relevant, want beiden hebben de juiste intentie namelijk voor elkaar zorgen en het eerlijk willen doen.

Hoe je met geld omgaat, hoe je met het geld van een ander omgaat en hoe het financiële partnerschap ziet, dat is ook een uiting van liefde. Of niet.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:52

senna21 schreef:
Wat het meest schrijnend is, wanneer je als partners geen zorg voor elkaar hebt. Samenwonen en trouwen is ook gewoon een economisch contract.
Vriend luistert vooral naar zijn ouders, die in alles minachting tonen voor TS.
Nope....kies voor jezelf TS. Daar wordt je pas gelukkig van :(:)

Mee eens. Wat ts ook probeert, hoe ts zich ook opstelt, zijn ouders zullen altijd minachtend zijn naar ts.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:31

Janine1990 schreef:
Ik zeg ook niet dat de keuze die je maakt makkelijk is om mee te leven. Ik stel alleen vragen bij de redenen van TS om afstand te doen van die wens. Puur retorisch, daar hoeft niemand een antwoord op te geven.

Ik heb ook keuzes gemaakt in mijn leven waar ik nog altijd iets van vindt of waar ik nog mee leer leven. Juist daarom en vanuit dat perspectief wil ik reageren.

Mijn reactie is geen oordeel, slechts een poging om oogkleppen af te zetten, want nu gooit TS een wens overboord op laste van deze situatie. Niet omdat ze zelf zo zeer de keus maakt.

Ik weet dat je bedoeling echt wel goed is.
Maar ik belicht het van de andere kant.

Je had bijvoorbeeld tot vorig jaar ook een verplichte bedenktijd voor abortus.
Als een vrouw z’n beslissing maakt heeft ze echt wel zelf goed overwogen of ze dat echt wil.

Als je de beslissing maakt dat je echt geen kinderen meer wilt heb je de oogkleppen echt wel afgedaan.

Mensen die dan tegen je zeggen. Ach meid. Er zijn zoveel mensen die het alleen doen. Of ah er zijn nog zoveel vrouwen die nog op hun 42ste een kind krijgen.

Ja dat weten de vrouwen die die beslissing nemen ook wel. Dat hoef je ze niet te vertellen.
Dat maakt het soms alleen maar pijnlijker.

Misschien ziet TS dat wel anders. Dat kan.
Maar het gemak waar het vaak mee geroepen wordt doet mij wel pijn.
Die opmerking heb ik echt wel 20x gehoord.
Die reactie krijg je 9 van de 10 x.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:57

Lieve ts,
Ik gun je zoveel meer dan deze flapdrol waar je mee samen bent.

Ik hoop dat je ogen geopend worden door alle berichten hier. Ik vind ook dat je in een ongezond en knfelijke relatie zit, stap eruit.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 19:27

Janine1990 schreef:
Ik zeg ook niet dat de keuze die je maakt makkelijk is om mee te leven. Ik stel alleen vragen bij de redenen van TS om afstand te doen van die wens. Puur retorisch, daar hoeft niemand een antwoord op te geven.

Ik heb ook keuzes gemaakt in mijn leven waar ik nog altijd iets van vindt of waar ik nog mee leer leven. Juist daarom en vanuit dat perspectief wil ik reageren.

Mijn reactie is geen oordeel, slechts een poging om oogkleppen af te zetten, want nu gooit TS een wens overboord op laste van deze situatie. Niet omdat ze zelf zo zeer de keus maakt.



Financieel red ik het niet met een baby in een particuliere huurwoning. Om even een voorbeeld te geven, ik heb dit jaar het volledige eigen risico aan zorgkosten betaald omdat ik ziek werd, een tandarts rekening van 600 euro in december die ik niet verwacht had, auto onderhoud. Het spaarpotje is zo leeg, Deze stress wil ik een baby, en mezelf niet aan doen. Dit is geen leven voor een kind. Tenzij er betaalbare woningen komen.

We hebben het niet helemaal uitgesloten, stel dat het heel goed gaat tussen ons, en alles goed geregeld is dan sta ik er nog steeds voor open. Zonder goede basis wil ik er niet aan denken.

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:30

Maar hoelang wil je aan die basis werken dan?

Ik citeer mezelf een jaar geleden.
Roosch schreef:
Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn. Maar hierboven spreekt ze vrij duidelijk uit ooit met iemand te willen samenwonen met iemand. Dat matcht niet echt met de huidige ontwikkelingen.

Persoonlijk zou ik dan m'n tijd denk ik niet willen weggooien aan iemand waar ik net mee heb samengewoond en die toch wil latten. Ik heb zelf geen kinderwens maar kan me voorstellen dat dat ook mee kan spelen. En men wordt er doorgaans niet jonger op.

Daarnaast ben ik liever alleen dan ongelukkig in een relatie. Maar dat is lastig oordelen op basis van dit topic, hiermee neem ik dus niet aan dat TS per definitie ongelukkig is.


Als je echt graag kinderen wil is het niet te laat voor jezelf te kiezen. Dan bestaat er tenminste nog een kans dat je iemand leert kennen waarmee je verder kan bouwen en wellicht een kind mag krijgen.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:43

Wat is er eigenlijk zo leuk of bijzonder aan deze man dat je hem wilt, ondanks zijn onprettig gedrag?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:37

Poeh TS, de situatie wordt er niet beter op zo... Sterkte!

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:56

Waarom vindt hij de helft van de rente betalen te weinig? Jij hoeft er verdorie toch niet voor te zorgen dat hij helemaal geen hypotheek meer betaald. Wat is hij maandelijks kwijt aan hypotheek kosten?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:28

Waarom zou de vriend van TS op moeten draaien voor de kosten van GWL, gemeentebelasting, internet en tv en verzekeringen?
Het is toch heel normaal als je dat deelt als je samenwoont, heeft helemaal niks te maken met zijn hypotheek betalen.