Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:58

Ik voel me echt serieus een beetje verdrietig voor je van binnen. En ik voel ook zeker een stuk frustratie.
Je laat je geluk afhangen van een ander. Kies voor jezelf! Bouw zelf een leven op met een leuk huurhuis, je baan en zelfs eventueel een kindje als je dat wilt. Jouw leven! Je bent niet afhankelijk van een ander. Laat hem lekker gelukkig worden met zijn geld als hij denkt dat dat hem gelukkig maakt.
Wanneer stop je met wachten en begin je eens met leven?

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:02

elmiran schreef:
en heb voorgesteld dat we samen met iemand gaan praten, dat dit me niet lekker zit, en wij er samen niet uit komen.


Waarom ga je niet alleen informatie in winnen? Zonder dat je druk ervaart van je vriend die erbij zit.
Even geen 'wij', maar 'ik'.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 09:33

Goof schreef:
elmiran schreef:
en heb voorgesteld dat we samen met iemand gaan praten, dat dit me niet lekker zit, en wij er samen niet uit komen.


Waarom ga je niet alleen informatie in winnen? Zonder dat je druk ervaart van je vriend die erbij zit.
Even geen 'wij', maar 'ik'.


Omdat het geen zin heeft als hij er niet bij zit. Ik ben hem al tegemoet gekomen door mee te gaan betalen terwijl ik dit eerst niet zag zitten. Hij hoort van zijn ouders wat hij het beste kan doen, het is duidelijk dat die maar 1 kant bekijken, en kiezen. Daarom lijkt het mij goed dat ook hij met iemand praat die vaker zulke situaties mee maakt, en weet hoe het zo eerlijk mogelijk opgelost kan worden.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:45

Bedoel je dat je op dit moment al mee betaald met je laatste bericht?!

Je kunt van alles in een samenlevingscontract met testament laten zetten, zolang het niet onwettig is. In de situatie van voordat ik met mijn vriend samen een huis kocht was dat:
- mijn huis is van mij, dat maakte hij geen aanspraak op bij leven.
- de kosten van onderhoud voor het huis waren voor mij
- hij betaalde de helft van de rente, gwl, belastingen en we stortten samen geld op een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke uitgaven.
- bij overlijden kwamen al mijn bezittingen hem toe, ook het huis.
- bij uit elkaar gaan mocht hij nog 6 maanden in het huis wonen om tijd te hebben voor een andere woonruimte.

Nu hebben we samen een huis gekocht, ik met overwaarde van mijn vorige woning, hij met gespaard geld uit die periode en een deel gezamenlijke hypotheek.

Ik vind het zo verdrietig om te lezen dat je je eigen leven zo hebt bijgesteld naar zijn wensen. Jouw wensen, gevoelens, denkbeelden zijn ook waardevol. En van mijn partner verwacht ik dat hij mijn wensen en gevoelens net zo belangrijk zijn als zijn eigen, net als zijn wensen en gevoelens net zo belangrijk zijn als de mijne. En nee, we verschillen echt van mening over zaken. Maar aan het einde van de dag zijn wij beide, door elkaar, leukere en mooiere personen geworden en zijn we beide financieel gegroeid.

Ik gun jou dat ook.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:49

elmiran schreef:
Goof schreef:


Waarom ga je niet alleen informatie in winnen? Zonder dat je druk ervaart van je vriend die erbij zit.
Even geen 'wij', maar 'ik'.


Omdat het geen zin heeft als hij er niet bij zit. Ik ben hem al tegemoet gekomen door mee te gaan betalen terwijl ik dit eerst niet zag zitten. Hij hoort van zijn ouders wat hij het beste kan doen, het is duidelijk dat die maar 1 kant bekijken, en kiezen. Daarom lijkt het mij goed dat ook hij met iemand praat die vaker zulke situaties mee maakt, en weet hoe het zo eerlijk mogelijk opgelost kan worden.


Maar ga nou gewoon eens voor jezelf kiezen!
Ga je laten informeren waar je het beste aan doet. Wat is nou voor jou de beste optie. Laat je niet in jr nek hijgen door je vriend die je toch wel weer in zijn richting weet te buigen. Zodra hij erbij zit, pas jij je toch wel weer aan.

Eerst alleen in gesprek, alles op papier zetten en eventueel daarna nog een keer samen in gesprek.
Loop niet als een puppie achter je vriend zijn wensen aan zeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:53

Misschien moet je je vriend vragen of hij een relatie met een deurmat ziet zitten, ts.

Wat zie je in iemand die je aan alle kanten een poot probeert uit te draaien?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:54

Ja maarja, heeft TS alleen überhaupt wel de cijfers paraat... ik neem aan dat vriend dat het beste weet, waar het zijn huis enzo betreft. Als TS de afspraak maakt en de situatie uitlegt. Dan moet er toch wel in de agenda van de notaris erbij gezet kunnen worden van LET OP! Dat de notaris niet laat gebeuren dat de belangen van TS ondergesneeuwd worden.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:57

elmiran schreef:
Waar ik nu zit moet ik volgend jaar weg. Zodra de huur stijgt is het niet meer te betalen. De zekerheid van een dak boven m'n hoofd heb ik daar ook niet.

Hoe kan dit? Ik bedoel je huur kan toch nooit zo hard stijgen?
Ik zou dan in dit geval voor mezelf kiezen. Jij hebt er straks niks aan dat wanneer je je laatste geld in het huis van je vriend steekt je niet meer rond kan komen.

Of gewoon 24/7 samenwonen of niet.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:15

TS, hebben zijn ouders een (jubel)ton in de woning gestoken?

Want dan kan ik iets beter begrijpen dat bij overlijden de woning naar hen gaat. Niet dat ik dit zou accepteren, maar begrijpen wel beter.

Je geeft aan dat hij jou een bedrag wil nalaten. Maar als ik je berichten zo lees, blijft er niet veel geld over in de maand, en heeft hij nog heel veel in zijn woning te investeren. Dus hoe reeeel is dat voorstel?

Kijk die 400-500 euro als soort van huur, ik vind dat extreem, maar goed, weet ook niet hoe groot zijn hypotheek is. Als hij bv 1500 euro per maand ophoest dan is het wel beter in verhouding.
Als het echt de helft van de hypotheek/gwl/verzekeringen is, dan zou ik het niet fair vinden. Zijn huis, jij geen erfrecht, jij geen afbetaling aan de hypotheek of maar een heel klein deel, zeke rniet de helft.

Verstandig om een financieel adviseur te contacteren. Om voor jullie beide het plaatje duidelijk te krijgen en iemand zonder gekleurde mening te contacten is alleen maar goed.

Ik zou daar wel wat aan verbinden qua consequentie, wil hij niets regelen op papier zetten, dan ga je niet samenwonen. Ja dat betekend dat je een nieuwe woning moet zoeken, maar beter dat dan afhankelijk zijn van hem.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 10:19

De hypotheek is laag, en zijn ouders hebben niks mee betaald. Hij gaat er nog eens heel goed over nadenken.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:22

elmiran schreef:
De hypotheek is laag, en zijn ouders hebben niks mee betaald. Hij gaat er nog eens heel goed over nadenken.


Top joh, en jij maar braaf afwachten...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:23

elmiran schreef:
Omdat het geen zin heeft als hij er niet bij zit. Ik ben hem al tegemoet gekomen door mee te gaan betalen terwijl ik dit eerst niet zag zitten. Hij hoort van zijn ouders wat hij het beste kan doen, het is duidelijk dat die maar 1 kant bekijken, en kiezen. Daarom lijkt het mij goed dat ook hij met iemand praat die vaker zulke situaties mee maakt, en weet hoe het zo eerlijk mogelijk opgelost kan worden.



Waarom heeft het geen zin? Het is toch juist goed voor jou om voor jezelf de boel op een rijtje te zetten? Je bent immers ook nog gewoon mens zonder hem.

Daarnaast heeft hij raadgevers in de vorm van zijn ouders. Wie zijn jouw raadgevers? Die ook écht naar jouw belang kijken?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:34

Over dat erfrecht is het misschien ook goed om te weten dat je testamenten altijd zelf aan kan passen, zonder overleg. Een samenlevingscontract kan je niet eenzijdig aanpassen.

Ik wens je heel veel succes met alles TS. Het is geen eenvoudige situatie, en hoewel ik in de basis in een vergelijkbare situatie zit (koophuis op naam van vriend), is het bij ons zo anders geregeld, dat het lastig vergelijken is. Wij hebben ook een hele scheve inkomstenverhouding, ik verdien veel minder. Betaal dan dus ook zeer weinig mee, zeker niet de helft van alles, dat vond hij namelijk al te scheef, vanwege die gekke verhoudingen van inkomsten.
Dus heel veel succes gewenst met alles.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:35

Goof schreef:
elmiran schreef:
De hypotheek is laag, en zijn ouders hebben niks mee betaald. Hij gaat er nog eens heel goed over nadenken.


Top joh, en jij maar braaf afwachten...


Ik heb echt heul lang op mijn vingers gezeten, maar bij deze opmerking had ik echt zoiets van jep raak. Jij zit in alles maar braaf te wachten. Wachten op waar meneer nu weer mee aankomt. Wat zijn ouders nu weer verzonnen hebben. Het is, voor hem dan, echt heel fijn dat zijn ouders zo voor hem opkomen. Maar daardoor duwt hij jou wel weg. Want jij wordt ergens in een hoekje geparkeerd en mag meebetalen, maar mochten jullie uit elkaar gaan/hij komen te overlijden krijg jij niks, noppes nada.

En denk je dit scenario eens in. Stel nou na 3 jaar ziet meneer ineens een heule leuke meid, duikt daarmee het bed in en trapt jou bij gelegenheid de deur uit. Want hij is je niet meer nodig. En dan?????
Je bent nergens want alles is voor Bassie.

Ik kan hier heen heul lang verhaal neer gaan pennen, maar ik hou het kort. Ik ben jaren geleden ook bij iemand ingetrokken (toen mijn vriend, later mijn hubby en nu mijn ex-vechtgenoot). Ik heb nooit, niet, never mee moeten betalen aan zijn (huis was van hem) hypotheek. Voor de volledigheid ook niet huur of GWL, belasting of wat dan ook, maar dat was omdat hij graag wilde dat ik thuis bleef en daar alles regelde (huisvrouw was). Hij had tijdens de scheiding me echt uit kunnen kleden. Maar dat heeft hij absoluut niet gedaan, hij heeft zelfs gezorgd dat ik de helft van de overwaarde van ons laatste huis kreeg. Wij waren getrouwd op huwelijkse voorwaardes, maar dan nog.

Als ik jou verhaal lees, is jou vriend bezig zichzelf zover in te dekken en NIET aan jou te denken, dat persoonijk ik daar echt niet meer mee in zee zou willen. Alles is voor Bassie en Bassie denkt niet aan zijn partner.
Laatst bijgewerkt door rina op 23-11-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:37

elmiran schreef:
De helft van de hypotheekrente vindt hij te weinig. Hij wil tussen de 400-500 euro en dan ieder de helft van de boodschappen.

We hebben het over een testament gehad. Hij zegt als hij mij het huis na laat het opnieuw getaxeerd gaat worden, en ik op basis van de nieuwe dagwaarde hypotheek moet betalen, en dit bedrag veel hoger gaat zijn als wat hij betaald aan hypotheek. Klopt dit?. Hij wil mij om deze reden alleen wat geld na laten, en zijn ouders een veel groter deel.

:knuffel:

TS: je zet zoveel toekomstige zekerheid op het spel op deze manier. Je mag wél dik gaan betalen (500 euro + de andere kosten) En meneer zit en prinsheerlijk bij met een hele kleine hypotheek. Daarnaast kan een testament altijd eenzijdig worden aangepast en heb je kans dat je helemaal met lege handen staat terwijl je wel investeert.

Heeft hij een relatie met geld of heeft hij een relatie met jou? Gunt hij jou hetzelfde als dat jij hem gunt? Als ik het zo lees gunt hij jou niet het beste van de wereld en volgens mij is dat één van de dingen die in een gezonde relatie hoort.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:43

elmiran schreef:
De helft van de hypotheekrente vindt hij te weinig. Hij wil tussen de 400-500 euro en dan ieder de helft van de boodschappen.

En jij vind om de week bij hem wonen niet te weinig? Ik zou dit dus niet accepteren. Lekker goedkoop voor hem aangezien jij er maar om de week zit.
Hij wil jou niet in zijn huis erbij dus is de hypotheekrente zijn probleem. Waarom maakt hij van zijn probleem jouw probleem?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:59

Ik vraag me steeds meer af of dit topic wel echt is. Wie laat zich nou zo enorm naaien en een poot uitdraaien door notabene je eigen vent. Je wilt toch niet samen zijn met iemand die je het licht in de ogen niet gunt? Kom op zeg..

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:00

@TS
ik raad je aan om eerst zelf eens om tafel te gaan zitten met een adviseur, die kan jou helpen in kaart te brengen hoe dit vanuit jou situatie het beste geregeld kan worden. Jij betaald dus jij bepaald. Als hij gelijk aan tafel zit krijgt hij ook een grote stem. Vind eerst maar eens uit wat voor jou het beste is.
Pas als jij weet wat jij wil en waar jij aan toe bent neem je hem mee en gaan jullie samen om tafel.

Jouw vriend praat zijn ouders na en heeft geen idee wat netjes zou zijn en wat niet. Hij gaat vanuit zijn (ouders) perspectief voorstellen doen. Jij gaat maar elke keer akkoord om de vrede te bewaren.
Als jij op de proppen komt met een gedegen voorstel en hij weigert daar naar te kijken of er rekening mee te houden weet je precies waar je aan toe bent, namelijk, hij zit op zijn geld en het interesseert hem geen moer hoe jij er financieel aan toe bent. Dat is geen gelijkwaardige relatie.

Voor nu zo ik ervoor kiezen nog zelf op zoek te gaan naar een nieuw huisje en deze voorlopig nog niet op te zeggen tot jullie de afspraken waarbij ook jouw belangen goed zijn behartigd goed zijn vastgelegd en in beton zijn gegoten. Je weet immers nooit bij hem wanneer hij weer van gedachten veranderd en jij wederom met lege handen staat.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:11

Tussen de 400 en 500 per maand lijkt me eigenlijk een heel reeel bedrag als daarin zit rente, GWL, gemeentelijke lasten. De helft van de boodschappen is ook niet gek als je daar beide woont toch?

Alleen ben je duurder uit.

We kunnen hier allemaal heul hard roepen wat een banketstaaf haar vriend is, maar ik snap ook wel dat zijn ouders hem financieel willen beschermen en 100,- per maand karig vinden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:12

Charaz schreef:
Tussen de 400 en 500 per maand lijkt me eigenlijk een heel reeel bedrag als daarin zit rente, GWL, gemeentelijke lasten. De helft van de boodschappen is ook niet gek als je daar beide woont toch?

Alleen ben je duurder uit.

We kunnen hier allemaal heul hard roepen wat een banketstaaf haar vriend is, maar ik snap ook wel dat zijn ouders hem financieel willen beschermen en 100,- per maand karig vinden.


Niet vergeten dat zijn ouders hem ook al meerdere keren verzocht hebben om de relatie te verbreken...

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:21

Er is niets mis met vriend die zichzelf financieel wil beschermen.
Maar er is wel iets mis als hij haar niet óók financieel wil beschermen :(:)

Als je die 400-500 euro betaalt en de helft van de boodschappen.
En dan verder niet ook nog allerlei andere dingen zoals GWL / gemeentelijke lasten enzo.
Dan is het niet zo bizar.

Maar TS moet wel zelf ook wat op kunnen bouwen zodat als ze wederom op straat zou komen te staan, ze een spaarpotje heeft.

Je bent gewoon een egoïstisch klein kind als je wel oog hebt voor je eigen belangen maar niet voor de belangen van degene van wie je zegt te houden. Ik zou mijn huis ook veilig willen stellen, maar zou me doodschamen als ik meer profiteer van het samenwonen dan mijn partner.....

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:26

pmarena schreef:
Er is niets mis met vriend die zichzelf financieel wil beschermen.
Maar er is wel iets mis als hij haar niet óók financieel wil beschermen :(:)

Als je die 400-500 euro betaalt en de helft van de boodschappen.
En dan verder niet ook nog allerlei andere dingen zoals GWL / gemeentelijke lasten enzo.
Dan is het niet zo bizar.

Maar TS moet wel zelf ook wat op kunnen bouwen zodat als ze wederom op straat zou komen te staan, ze een spaarpotje heeft.

Je bent gewoon een egoïstisch klein kind als je wel oog hebt voor je eigen belangen maar niet voor de belangen van degene van wie je zegt te houden. Ik zou mijn huis ook veilig willen stellen, maar zou me doodschamen als ik meer profiteer van het samenwonen dan mijn partner.....

Dit precies.

Als je als partner geen aanspraak hebt op het huis (en hypotheek op naam hebt staan) dan moet je de hypotheekkosten niet delen. De rente: A la. Daarnaast deel je de vaste lasten (GWL, gemeenschappelijke belastingen, tv abo etc). Die lasten komen waarschijnlijk al niet over de 400 per maand lijkt mij. Het geld dat hij steekt in afbetaling moet TS in haar eigen spaarpot kunnen stoppen om iets van zekerheid te hebben. Ook is hij eigenaar van de woning dus IMO regelt en betaalt hij het onderhoud.

Maargoed, dat ben ik.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:31

Ik vind het helemaal niet romantisch als in een relatie zoveel over geld gediscussieerd moet worden. Het lijkt dan erg zakelijk te zijn allemaal. Terwijl het om liefde moet gaan.

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:34

Ik lees al van in het begin mee hier.Helaas ervaring met een vriend die enkel aan zichzelf denkt en mij als geldpotje gebruikt(e).

TS wat als je vriend zijn hypotheek nu eens beschouwde als zijn huur en jij daarvan dan de helft betaalt.Je schrijft dat die laag is.
Vaste kosten en voeding elk de helft.
Verbouwingen aan zijn woning zijn voor hem.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:33

Charaz schreef:
Tussen de 400 en 500 per maand lijkt me eigenlijk een heel reeel bedrag als daarin zit rente, GWL, gemeentelijke lasten. De helft van de boodschappen is ook niet gek als je daar beide woont toch?

Alleen ben je duurder uit.

We kunnen hier allemaal heul hard roepen wat een banketstaaf haar vriend is, maar ik snap ook wel dat zijn ouders hem financieel willen beschermen en 100,- per maand karig vinden.

ik vind dit wel een beetje duur hoor.

Als ik even nadenk:
Ik betaal rond de 100 euro elektra per maand
35 euro water
125 euroverwarming.
50 euro internet
Stel dat ik de intresten nog bijreken: 200 euro
Samen is dat 510 euro per maand.
Dan is rond de 250 euro vaste bijdrage imo een stuk schappelijker + de helft van de boodschappen.

Alle andere vaste kosten zijn voor mij persoonlijk,of hebben te maken met de basis van het huis.

Ts: laat hem eens die vaste kosten waarin jij je deel moet betalen oplijsten en kijk van daaruit. Dan zie je direct of die reëel zijn of niet.

Maar algemeen, deze relatie heeft jou al zoveel stress bezorgd, je kan veel beter krijgen.