Toeslagen terugbetalen als je gaat samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Toeslagen terugbetalen als je gaat samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 19:07

Hallo bokkers,

Even een vraagje.

Mijn vriend en ik willen vanaf augustus gaan samenwonen. We hebben allebei een huurwoning, ik trek bij mijn vriend in. Ik krijg geen toeslagen maar mijn vriend wel.

Als ik bij hem intrek zullen deze toeslagen stoppen. Maar als ik midden in een jaar bij hem intrek en de toeslagen stoppen, moet hij dan de afgelopen maanden toeslagen terugbetalen? Of maakt dat niks uit omdat we toen nog niet samenwoonden?

Ik bel dinsdag sowieso even de belastingtelefoon, maar op internet kan ik er weinig over vinden. We worden toeslag partners.

Groetjes Nienke

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:14

Op het moment dat wij toeslagpartners werden, toen onze zoon eind november 2015 werd geboren, mocht ik met terugwerkende kracht van dat jaar de toeslagen die ik had gehad, terug betalen..
Woonde al eerder samen, maar toen waren we geen toeslagpartners.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:17

Nee je hoeft dan niet terug te betalen. Voorheen was het zo dat als je eerder samen woonde en pas later in het jaar toeslagpartner werd, dit terug getrokken werd naar begin van het jaar. Maar dit is nu ook veranderd. In jouw situatie woonde je ook nog niet eerder samen.

Het enige waar je misschien even rekening mee moet houden is dat toeslagen in het vooruit betaald worden. De periode augustus wordt dus al (of omstreeks wanneer dit in het weekend valt) op 20 juli betaald

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/partner/

FelineNanet

Re: Toeslagen terugbetalen als je gaat samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:32

Let even goed op of je uberhaupt toeslagpartners wordt. Ik ben gaan samenwonen met vriend, maar zonder samenleefcontract/koophuis etc en daarom zijn we ook officieel geen toeslagpartners voor de belasting. Ik heb destijds dat ook ingevuld bij de toeslagendienst en kreeg daarom voor een aantal maanden alsnog toeslagen. Daarna ben ik fulltime gaan werken en kreeg ik het sowieso niet meer.

Ook afgelopen maand met de belasting aangifte weer aangegeven dat we samenwonen, maar met de vragen van de belastingdienst kwam er weer uit dat wij geen toeslagpartners van elkaar zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:19

Hier twee mensen die wel moesten terugbetalen gekend. Was niet heel lang geleden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:24

Mijn zusje is bewust vanaf januari pas officieel samen gaan wonen. Juist wegens het anders moeten terug betalen. Dit was dit jaar nog

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:25

Nou, ik heb een wijziging in mijn salaris moeten doorgeven en mocht gelijk mijn zorgtoeslag voor dit jaar terug betalen, terwijl mijn salaris pas per 1 april wijzigde.
Misschien kun je beter even de belastingtelefoon hierover bellen. Zij zouden je het goede antwoord moeten kunnen geven ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:25

Op basis van wat word je toeslagpartners?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:32

Dieselpaard schreef:
Nou, ik heb een wijziging in mijn salaris moeten doorgeven en mocht gelijk mijn zorgtoeslag voor dit jaar terug betalen, terwijl mijn salaris pas per 1 april wijzigde.
Misschien kun je beter even de belastingtelefoon hierover bellen. Zij zouden je het goede antwoord moeten kunnen geven ;)

Ja dat klopt wel want je toeslag wordt gebaseerd op een bruto jaarinkomen en wordt niet per maand naar gekeken.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:33

StalNollie schreef:
Mijn zusje is bewust vanaf januari pas officieel samen gaan wonen. Juist wegens het anders moeten terug betalen. Dit was dit jaar nog

Tot en met 2020 kon u met terugwerkende kracht toeslagpartners worden als u al eerder samenwoonde. Lees hoe het zit bij Vanaf welk moment zijn wij toeslagpartners? (regels tot en met 2020).

Dat geldt nu niet meer. Check link maar die ik eerder deelde.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:35

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:38

recent is er iemand bij mij in komen wonen dus ik heb eigenlijk precies hetzelfde bij de hand gehad. dit was vanaf november en het gaat dan inderdaad pas vanaf november in, en niet vanaf januari van dat jaar al :) maar de belastingdienst even bellen is altijd handig natuurlijk.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:42

Toen ik een aantal jaren geleden ging samenwonen moest ik opeens de complete zorgtoeslag terug betalen die ik dat jaar al ontvangen had.
Dus even goed navragen, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:49

Zolang je geen toeslag partner van elkaar bent zal er weinig aan de hand zijn.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:55

Mijn dochter kreeg steeds een correctie op haar zorgtoeslag, als in terug betalen. Brieven gestuurd waarin ze kon aantonen dat ze niet teveel had ontvangen. Uiteindelijk van ellende de hele zorgtoeslag maar stop gezet. Na 2 jaar krijgt ze 2000 euro overgemaakt, had ze nog “tegoed”. Vertrouwt het niet dus zet het apart. En ja hooooor, moet terug betaald worden. Kijk uit dus. Ze functioneren daar gewoon niet, het is een puinhoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:58

Leo4ever schreef:
Mijn dochter kreeg steeds een correctie op haar zorgtoeslag, als in terug betalen. Brieven gestuurd waarin ze kon aantonen dat ze niet teveel had ontvangen. Uiteindelijk van ellende de hele zorgtoeslag maar stop gezet. Na 2 jaar krijgt ze 2000 euro overgemaakt, had ze nog “tegoed”. Vertrouwt het niet dus zet het apart. En ja hooooor, moet terug betaald worden. Kijk uit dus. Ze functioneren daar gewoon niet, het is een puinhoop.

Het is een voorschot dus als je niet steeds je salaris aanpast dan kan dit gebeuren ja. Achteraf na de aangifte inkomstenbelasting wordt dan bekeken waar je recht op hebt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:59

gillian schreef:
Op het moment dat wij toeslagpartners werden, toen onze zoon eind november 2015 werd geboren, mocht ik met terugwerkende kracht van dat jaar de toeslagen die ik had gehad, terug betalen..
Woonde al eerder samen, maar toen waren we geen toeslagpartners.

Maar dat gaat over fiscaal partnerschap, is een toeslagpartner niet anders?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 08:58

Bedankt voor jullie reacties. We worden toeslag partners omdat mijn vriend een inwonend kind heeft :)

Maar zoals ik bij jullie lees, hoeven we niet te wachten tot 1 januari dus. Ik bel morgen sowieso nog even de belastingtelefoon :)

Bedankt allemaal!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 10:04

Ik heb gebeld en inderdaad het gaat pas in als we samenwonen :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:09

Toen mijn man en ik in september 2019 trouwden (we woonden al samen, maar waren nog geen toeslagenpartners), moest ik alles van het jaar 2019 terug betalen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 10:38

Er golden tot en met 2020 inderdaad andere regels. Dat is nu veranderd

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:40

fijn dat het geregeld is.

Klopt inderdaad dat het pas vanaf de 1e van de maand NA samenwonen is. En idd maakt een minderjarig inwonend kind dat jullie toeslagpartner worden.

Weet je nu al per welke datum geef dan alvast de wijziging door. Een verhuizing hoef je niet door te geven, dit komt bij de belastingdienst binnen via de gemeente. Maar omdat ze vanaf de maand erna jouw inkomen mee gaan tellen is het wel handig die alvast te controleren of dit goed staat.

Dieselpaard schreef:

Klopt, maar daarin wordt wel degelijk rekening gehouden dat het niet het inkomen voor een geheel jaar is. Je hebt namelijk een paar maanden lager inkomen PLUS vanaf april hoger inkomen. Dat betekend ook dat jaar erna je inkomen weer verhoogd moet worden, immers dan is het wel de volledige 12 maanden.