Welke boom is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welke boom is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 12:55

Mijn ouders hebben een boom in de tuin die wij ook graag willen, maar we weten niet meer wat voor boom het is.
Iemand van jullie een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Galeobdolon

Re: Welke boom is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:56

Ik denk de Acer platanoides ‘globosum’ :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:57

Lijkt me een esdoorn. Acer platanoides

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:00

Dit is sowieso een esdoorn (en dus van het geslacht Acer). Voor soortdeterminatie heb ik een iets betere foto nodig van een volwassen blad. Ras kun je dan dus ook niet per definitie snel zeggen. De verschillende rassen lijken enorm op elkaar. Weet je toevallig hoe oud deze boom is?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 15:58

HopeMyDay schreef:
Dit is sowieso een esdoorn (en dus van het geslacht Acer). Voor soortdeterminatie heb ik een iets betere foto nodig van een volwassen blad. Ras kun je dan dus ook niet per definitie snel zeggen. De verschillende rassen lijken enorm op elkaar. Weet je toevallig hoe oud deze boom is?

Geloof dat hij in 1997 geplant is, dus de boom is nu een kleine 25 jaar oud
Ik kan straks/morgen wel even een betere foto van een blad maken, wat heb je nodig?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:03

Volgens mij is dit de noorse esdoorn

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:22

Al helemaal gezien de leeftijd van de boom denk ik aan een Acer platanoides (want dat is al wel duidelijk te zien aan de foto) cultivar. Een gewone was al veel hoger geworden. Tenzij de foto erg vertekend.

Een ongesnoeide ‘globosum’ bijvoorbeeld. Ik denk ook sporen van een ent te kunnen zien op +- 2 meter hoogte.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 16:32

Galeobdolon schreef:
Al helemaal gezien de leeftijd van de boom denk ik aan een Acer platanoides (want dat is al wel duidelijk te zien aan de foto) cultivar. Een gewone was al veel hoger geworden. Tenzij de foto erg vertekend.

Een ongesnoeide ‘globosum’ bijvoorbeeld. Ik denk ook sporen van een ent te kunnen zien op +- 2 meter hoogte.

Hij is niet heel groot, hij komt tot de goot van het huis en die zit op 5,60 meter
Dat is ook waarom we deze graag willen, we zoeken een boom die veel schaduw geeft maar niet enorm wordt.
Hoor van mijn moeder dat hij 1 keer gesnoeid is, zo’n 10 jaar terug

Hier nog even een betere foto van het blad

Afbeelding

Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:03

Ken je de gratis app Picture This? Dan kun je een foto van de plant maken en dan zegt die app wat het is, giftig of niet, ect. Heel handig

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:43

Sorry dat ik gisteren niet verder gereageerd had. Bedankt voor de iets betere foto. Fotos van verder af en van jong blad willen nog wel eens vertekenen.

Dit is inderdaad een Noorse Esdoorn (Acer platanoides). Over cultivars doe ik geen uitspraken.. dat kunnen er zo ontzettend veel zijn, hoewel de hoogte in dit geval wel typerend is voor een oudere boom. Qua hoogte zou het heel goed een globosum kunnen zijn, ook omdat ik die "ent" ook denk te zien.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 09:01

Bedankt allemaal!!
Wij hebben nu een bolesdoorn op het oog voor in de tuin, alleen even kijken hoe we hem achter het huis krijgen. We willen wel eentje met al een fatsoenlijke stamomtrek (cm of 25) en het is even de vraag of die door de deur van de schuur kan :')