Erven van een woning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Erven van een woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 14:30

Weet iemand hoe het werkt als je een woning erft, waar een kleine hypotheek opzit en aardig wat overwaarde volgens de woz waarde.
Hoe gaat dat in zn werk?
Stel dat je de erfenis aanvaard en in het huis zou willen gaan wonen, moet je dan de bijbehorende hypotheek overnemen?
Kan je ook meer hypotheek daarbij afsluiten tot aan de waarde van de georven woning?
Wordt bij het afsluiten van de hypotheek voor die woning gekenen naar je eigen inkomen, of alleen naar de (over)waarde van het huis?
Het huis heb je immers al in bezit door het erven en zou dan als onderpand voor de hypotheek dienen....

En hoe als je een woning erft en er meerdere erfgenamen zijn? Hoe werkt dat precies qua afwikkeling?

Sky_As

Re: Erven van een woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:31

gevaarlijke plek om dit te vragen ;-) ik zou even informeren bij mensen die er echt verstand van hebben (bijv. financieel adviseurs?)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:33

Ik zou hierbij zeker de hulp van een goede financieel adviseur inroepen, die ook ervaring heeft met dit soort wat complexere zaken. Een gewone hypotheek adviseur is hiervoor wat te 'licht'.

En op bokt zitten een aantal mensen die weten waar ze het over hebben, maar het merendeel helaas niet (voldoende).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:36

Sky_As schreef:
gevaarlijke plek om dit te vragen ;-) ik zou even informeren bij mensen die er echt verstand van hebben (bijv. financieel adviseurs?)

Dat dus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:38

Inderdaad even goed laten informeren. Volgens mij is de hypotheek niet over te nemen maar dat weet ik niet zeker. En als het zo is dan moet je hem wel kunnen dragen natuurlijk. Er moet ook erfbelasting over worden betaald en het geval wat ik meegemaakt heb is dat iemand alleen al een hypotheek moest afsluiten om de erfbelasting te kunnen betalen. Was een grote dure woning en hypotheekvrij. Maar daar moest 40% erfbelasting over worden betaald. En dat geld was er niet zomaar. Eigenlijk kwam zo iemand dus in de problemen terwijl ze een duur huis had geërfd.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:40

Erfrecht is zo ingewikkeld. Daar kan alleen een goede notaris of accountant wat over zeggen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:41

Ik zou je vraag voorleggen aan een financieel adviseur betreffende de hypotheek die je mogelijk op de woning zou willen (overnemen van een hypotheek gaat lijkt mij ook niet, je hebt dan denk ik het plaatje waarbij je de schuld van de bestaande hypotheek aan de bank terug zou moeten betalen en dan financier je de woning vervolgens zelf), de mogelijkheden daarbij en een notaris wat betreft de afhandeling van de nalatenschap.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 15-04-22 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:41

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:46

Suzanne F. schreef:
Inderdaad even goed laten informeren. Volgens mij is de hypotheek niet over te nemen maar dat weet ik niet zeker. En als het zo is dan moet je hem wel kunnen dragen natuurlijk. Er moet ook erfbelasting over worden betaald en het geval wat ik meegemaakt heb is dat iemand alleen al een hypotheek moest afsluiten om de erfbelasting te kunnen betalen. Was een grote dure woning en hypotheekvrij. Maar daar moest 40% erfbelasting over worden betaald. En dat geld was er niet zomaar. Eigenlijk kwam zo iemand dus in de problemen terwijl ze een duur huis had geërfd.

Dat is waar wij ook mee zitten, net bezig met testamenten opmaken, we hebben een persoon aan wie we ons huis wilden nalaten als er met ons iets gebeurd, maar boven de 128.000 betaal je erfbelasting van 40 procent, vanwege een levensverzekering geen hoge hypotheek meer, maar door de overwaarde onbetaalbaar voor diegene. Hoe graag we het diegene ook zouden gunnen.
En schenken zonder erfbelasting (die jubelton) mag ook aan iemand anders als je kinderen, maar kan enkel nog tot eind dit jaar, en tot een leeftijd van 40 jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:47

Ik zou zeker een notaris inschakelen en het door iemand met verstand ervan laten afhandelen. Een notaris heb je sowieso nodig.
De hypotheek zul je moeten overnemen inderdaad, maar je zal ook de erfbelasting moeten betalen over een deel van het huis (WOZ waarde min hypotheekschuld).
Als er meer erfgenamen zijn dan zal het hele vermogen worden verdeeld onder de erfgenamen, en zul je óf een hogere hypotheek moeten nemen, of het huis moeten verkopen, voor zover ik weet.
Iemand die er verstand van heeft kan dat tot in detail uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:01

veneri schreef:
Weet iemand hoe het werkt als je een woning erft, waar een kleine hypotheek opzit en aardig wat overwaarde volgens de woz waarde.
Hoe gaat dat in zn werk?
Stel dat je de erfenis aanvaard en in het huis zou willen gaan wonen, moet je dan de bijbehorende hypotheek overnemen?
Kan je ook meer hypotheek daarbij afsluiten tot aan de waarde van de georven woning?
Wordt bij het afsluiten van de hypotheek voor die woning gekenen naar je eigen inkomen, of alleen naar de (over)waarde van het huis?
Het huis heb je immers al in bezit door het erven en zou dan als onderpand voor de hypotheek dienen....

En hoe als je een woning erft en er meerdere erfgenamen zijn? Hoe werkt dat precies qua afwikkeling?

Ik kan je alleen met betrekking tot de laatste vraag goed helpen.

Als er meerdere erfgenamen zijn betekent dat dat iedereen een gelijk deel moet erven omdat iedereen daar evenveel recht op heeft. Erft de ene een groter erfstuk dan de ander, wordt dit gezien als een schenking van degene met het kleinste erfstuk naar degene met het grootste erfstuk en moet diegene met het kleinste erfstuk hier dus ook nog eens schenkbelasting over betalen wat erg ongunstig is. Je moet ook wel erg ruimhartig zijn als je akkoord gaat met een kleiner erfstuk en daar ook nog eens voor moet gaan betalen, dus dat gebeurt vrijwel nooit.

Je zult het eigenaarschap van de woning dus moeten delen, óf de ander moet een geldbedrag erven ter waarde van de waarde van het huis (min hypotheekschuld) dat jij zou erven. Of jij moet de mede-eigenaar(/erfgenaam) uitkopen. Dan zou je dus zelf de helft van de waarde van het huis aan diegene over moeten maken.
Is dit allemaal geen optie ben je in principe gewoon verplicht het huis te verkopen en de waarde gelijkwaardig te verdelen.

Betreft erfbelasting moet je even kijken wat de vrijstelling en het tarief is. Gaat het om een ouder is die best hoog :) en betaal je ook maar 10% (en 20% boven een bepaalde waarde) over het overgebleven geërfte bedrag (of legaat). Gaat het om een tante of iemand anders, dan lopen de belastingspercentages rap op.... En is het bedrag dat is vrijgesteld van erfbelasting een stuk kleiner.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:03

Hoi TS, wat een eye opener is dit topic. Wanneer mijn ouders overlijden, erf ik ook een woning. Voor de grap heb ik daarom de tool van de Belastingdienst ingevuld en ik schrik me wezenloos. Ik zou bijna een ton aan erfbelasting moeten betalen! Nu zou ik de woning verkopen en kan het vast daarvan betaald worden (?), maar toch, ik had hier helemaal niet bij stilgestaan. Ik weet dat erfbelasting bestond en denk altijd "komt tegen die tijd vanzelf wel goed", maar ik besefte niet om welke bedragen dit gaat :')

Sansevieria schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is waar wij ook mee zitten, net bezig met testamenten opmaken, we hebben een persoon aan wie we ons huis wilden nalaten als er met ons iets gebeurd, maar boven de 128.000 betaal je erfbelasting van 40 procent, vanwege een levensverzekering geen hoge hypotheek meer, maar door de overwaarde onbetaalbaar voor diegene. Hoe graag we het diegene ook zouden gunnen.
En schenken zonder erfbelasting (die jubelton) mag ook aan iemand anders als je kinderen, maar kan enkel nog tot eind dit jaar, en tot een leeftijd van 40 jaar.

De hoogte van dit bedrag is toch afhankelijk van de relatie die de erfgenaam met overledene had?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 15:04

De links ben ik bekend mee. Goede adviseur zal tzt uiteraard worden geraadpleegd. Dit is voor nu echt alleen nog ter informatie.

Stel: Je erft een huis met woz waarde van 500.000. Er zit 200.000 hypotheek op.
Dan moet je dus erfbelasting betalen over de woz-hypotheek, dus erfbelasting verschuldigd/berekend over 300.000.

Dan moet je bij erven van de woning dus de erfbelasting ophoesten, maar dan ook de hypotheek overnemen die bij de woning hoort?
Kan je voor het betalen van de erfbelasting dan weer hypotheek afsluiten op de overwaarde van de woning? En is de hoogte van de af te sluiten hypotheek dan weer.afhankelijk van je eigen draagkracht (inkomen)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:08

Leeslampje, ja dat klopt, wij hebben bijvoorbeeld geen kinderen.
En voor de persoon die wij in gedachte hadden is het vrijgestelde bedrag helaas redelijk laag.

Gelukkig is het vrijgestelde bedrag op de langstlevende partner een flink stuk boven de 6 ton.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:09

Je erft (als je de erfenis aanvaart) en bezit en schulden, maar dat zegt niks over de afspraken die de overledene met die schuldeisers had.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:21

Hypotheek kan je naar mijn weten niet overnemen.
Moet op je eigen naam en de hoogte van de hypotheek is altijd afhankelijk van je inkomen.

Verdeling onder familieleden zal je terug vinden in een testament of vastgestelde regels, notaris kan dit vertellen.
Maar stel jij en je broer erven je ouders huis/vermogen, dan is dit 50/50 en zal je bv je broer uit moeten kopen voor het te erven bedrag, wil je zelf in het huis blijven wonen.
Plus dat er nog erfbelasting betaald moet worden.

Erfbelasting is tot de WOZ waarde en het % afhankelijk van de relatie met de overledene.

https://www.lrnotariaat.nl/erfbelasting-tarief-en-vrijstellingen-2022/

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:29

Ga eerst naar een notaris en dan naar een financieel adviseur. Niet op Bokt vragen, er zijn maar een paar Bokkers die echt verstand van zaken hebben op juridisch gebied. En een hele hoop die het denken te hebben.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:33

Is er geen overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan de hypotheek, waarmee de hypotheekschuld afgelost wordt ? Dit is een gebruikelijke constructie, waardoor nabestaanden niet geconfronteerd worden met hoge hypotheeklasten.

Voor wat betreft de afwikkeling van de nalatenschap: deze loopt sowieso altijd via een notaris en voor de belastingzaken zou ik contact opnemen met een fiscaal adviseur.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:25

Bokt is echt de slechtste plaats om advies in dit soort situaties te vragen. Ieder denkt de wijsheid in pacht te hebben, vaak met de allerbeste bedoelingen maar ik kom hier maar zelden goed advies tegen.

Zoek alsjeblieft een expert op dit gebied. Zelfs aan de meeste informatie heb je hier niet heel veel. Erfrecht is zeer complex.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:05

Zoals eerder aangeven even elders info inwinnen.

Zo heb ik bijvoorbeeld als enige erfgenaam juist automatisch de resterende hypotheek geërfd. Die is automatisch overgegaan op mijn naam.
En ik zou zo het huis in kunnen trekken als ik wil.

Echter had ik al een huis inclusief hypotheek. Dus nu heb ik er 2…

Denk dat het vooral aan de hoeveelheid erfgenamen ligt.

Succes! Nooit leuk erfrecht.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:15

De notaris is de enige die jou daarin kan begeleiden en adviseren.
Heb het nu binnen de familie ook bij de hand.

Ben je de enige erfgename?
Zo niet, dan moet iedereen een papier ondertekenen, of je de erfenis accepteert, of niet.
Maar ook voor de verkoop van de woning, of dat je er zelf belangstelling bij hebt.
Mochten er meerdere mensen belangstelling hebben bij de woning, weet ik niet hoe het dan verloopt, in ons geval heeft niemand belangstelling bij de woning, dus die gaat in de verkoop.

Erfenis wordt verdeeld onder de kinderen, mocht deze er niet zijn, dan onder de broers en zussen van de overledene.
Mocht een broer of zus overleden zijn, dan gaat afhankelijk wat in het testament beschreven staat. Gaat het geld naar de overlevende partner, of naar de kinderen van de zus, of broer.

Dit is zo wat ik weet, voor meer vragen zou je echt contact op moeten nemen met de behandelende notaris.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:17

veneri schreef:
De links ben ik bekend mee. Goede adviseur zal tzt uiteraard worden geraadpleegd. Dit is voor nu echt alleen nog ter informatie.

Stel: Je erft een huis met woz waarde van 500.000. Er zit 200.000 hypotheek op.
Dan moet je dus erfbelasting betalen over de woz-hypotheek, dus erfbelasting verschuldigd/berekend over 300.000.

Dan moet je bij erven van de woning dus de erfbelasting ophoesten, maar dan ook de hypotheek overnemen die bij de woning hoort?
Kan je voor het betalen van de erfbelasting dan weer hypotheek afsluiten op de overwaarde van de woning? En is de hoogte van de af te sluiten hypotheek dan weer.afhankelijk van je eigen draagkracht (inkomen)

Neem al deze vragen mee naar een financieel adviseur :) Notaris zou ik niet gelijk doen, die regelt vooral testamenten en overdrachten, maar weet niet hoe je financieel het beste uit bent is mijn ervaring :o De financieel adviseurs weten precies hoe je het beste af bent qua belastingen. En dan kan je dat meenemen om vast te leggen bij de notaris.

En ik zou niet wachten op tzt, maar zulke dingen van te voren uitzoeken. Is de verwachting dat je binnenkort erft? Of is er nog geen verwachting?
Het kan maar zo zijn namelijk dat je financieel een heel stuk beter af bent als je de woning eerder koopt of dat je erflater de erfenis al in delen jaarlijks aan je geeft. Of nog een andere constructie, kijk van te voren wat het beste is.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:28

Tiggs schreef:
Ga eerst naar een notaris en dan naar een financieel adviseur. Niet op Bokt vragen, er zijn maar een paar Bokkers die echt verstand van zaken hebben op juridisch gebied. En een hele hoop die het denken te hebben.

En ik denk dat degenen die er echt verstand van hebben niet gaan reageren, want dan zouden ze gratis advies geven waar ze gewoon hun brood mee zouden moeten verdienen :))

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:41

DideH schreef:
Tiggs schreef:

En ik denk dat degenen die er echt verstand van hebben niet gaan reageren, want dan zouden ze gratis advies geven waar ze gewoon hun brood mee zouden moeten verdienen :))

Exact ;) maar op zo'n kort verhaal kun je ook nauwelijks een gedegen advies geven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:18

Klopt DideH en Tazzey :)

Volledig terecht ook dat ‘ze’ dat doen, want er is genoeg tijd en geld in geïnvesteerd qua studie, anders dan aan de Universiteit van Google.