Speurtocht tips en ideëen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 44279
Geregistreerd: 13-03-05

Speurtocht tips en ideëen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 21:31

Na twee jaar afwezigheid mogen wij weer een familiedag organiseren! *\o/*

Mijn vader komt uit een gezin van 6 kinderen, waar hij met z'n 61 jaar de jongste van is en als enige nog in het geboortedorp woont. Zijn ouders leven al jaren niet meer, maar we hebben intussen een nieuwe derde generatie, voor mij een hoop achterneefjes en -nichtjes.

Omdat mijn ouders nog in hun geboortedorp wonen, wilden we een speurtocht gaan doen. Om die reden heb ik de familiefoto's opgehaald bij mijn tante, om daar vragen en opdrachten over te stellen, alleen maar familie-gerelateerde zaken zijn natuurlijk wat veel van het goede voor alle neven en nichten en hun kinderen, maar het is wel zo leuk om iedereen weer even wat dichter bij de roots te laten komen. Ik wil dan ook groepen op zetten waarbij men niet met eigen ouders op stap is, maar liever een oom of tante die ook een ander verhaal kent.
Daarnaast zijn gewoon random vragen natuurlijk ook wenselijk!

Zelf woon ik een dorp verderop, in een blok waar vroeger mijn opa en oma met mijn vader hebben gewoond. Een buurtschap vlak bij mij, is waar mijn oma is geboren. Dit is echter wel ruim 3,5km van het huis van mijn ouders. Met kleine kinderen en medische gebreken is dit lopen dus niet voor iedereen weggelegd.

Ik ben heel erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor vragen/opdrachten, het uitzoeken van een route etc.

xChanelx
Berichten: 1943
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Speurtocht tips en ideëen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:50

Misschien is het leuk wat dingen uit die tijd te doen ondertussen? Dus spellen die je ouders deden toen ze klein waren, oud-Hollands snoepgoed raden enz. Ook leuk voor de kinderen denk ik.
Verder misschien wat foto's van vroeger mee te nemen en ze te laten zoeken waar in het dorp dat is?

Hilary

Berichten: 9251
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:56

xChanelx schreef:
Verder misschien wat foto's van vroeger mee te nemen en ze te laten zoeken waar in het dorp dat is?

In ons plaatselijk digitale suffertje plaatsen ze wekelijks een toen-en-nu foto, dat vind ik altijd wel een leuke rubriek :j
Daar een variant op is misschien wel leuk idd, bijv een foto van lang geleden waar ze op de route langskomen en ze dan zelf de nu-foto moeten maken.

kosseh

Berichten: 2754
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:01

Posten met spelletjes of doe opdrachten tussen door zijn altijd leuk!

Verder kan je met de manieren van de route zoeken varieren. Via gps (geocaching), foto's (van hoe het er nu uit zien, of een foto van een oude plaats die ze dan terug moeten vinden), kruispunten route enzo. Eventueel het ene stukje moeilijk voor de oudere en dan een makkelijke die de kleintjes kunnen doen.

De Facebook groep "Spel; Avontuur; Scouting; Leiding; Programma" kan je ook eens bekijken. Toen ik leiding was bij de scouting veel gebruikt.
Als je op speurtocht, tocht, hike of posten zoekt komt er al veel naar boven.
Als je daar de vraag stelt is er altijd wel iemand met ideeën enzo.

Edit:
Familie verhalen kan je ook tijdens te tocht terug laten komen. Bijvoorbeeld met vragen waar ze punten/hints mee kunnen verdienen.
Als je langs iets loopt waar ooit iets gebeurd is bijvoorbeeld. Zoals wie heeft hier ooit zijn arm gebroken, of wie speelde hier het liefst enzo.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 15-04-22 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 44279
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 22:02

xChanelx schreef:
Misschien is het leuk wat dingen uit die tijd te doen ondertussen? Dus spellen die je ouders deden toen ze klein waren, oud-Hollands snoepgoed raden enz. Ook leuk voor de kinderen denk ik.
Verder misschien wat foto's van vroeger mee te nemen en ze te laten zoeken waar in het dorp dat is?


Ik denk dat dergelijke spellen misschien iets is voor thuis. Al komt mijn vader van de boerderij, dus ik verwacht dat waar zij zich mee bezig hielden niet haalbaar is thuis...
Koeien in de woonkamer zetten als hun ouders weg waren, omdat de enige meid in het gezin bang was voor koeien... Een kraai opsluiten in het toilet omdat er even een kooi voor werd gemaakt.
Achterna gezeten worden door de politie. Het schijnt dat mijn opa meer dan eens de schuurdeur snel dicht heeft gedaan en vervolgens naar de andere schuur liep toen de politie het terrein op kwam :')


Hilary schreef:
xChanelx schreef:
Verder misschien wat foto's van vroeger mee te nemen en ze te laten zoeken waar in het dorp dat is?

In ons plaatselijk digitale suffertje plaatsen ze wekelijks een toen-en-nu foto, dat vind ik altijd wel een leuke rubriek :j
Daar een variant op is misschien wel leuk idd, bijv een foto van lang geleden waar ze op de route langskomen en ze dan zelf de nu-foto moeten maken.


Dat is inderdaad iets wat we hopen te doen met de foto's, recent is er een boek uitgekomen met oude foto's van het dorp, die gaan we vast ook gebruiken, aangezien opa daar ook in staat.
Wellicht dat we de huidige bewoner van de boerderij ook vragen of we het erf op mogen voor een reconstructie.

Janine1990

Berichten: 44279
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 22:02

kosseh schreef:
Posten met spelletjes of doe opdrachten tussen door zijn altijd leuk!

Verder kan je met de manieren van de route zoeken varieren. Via gps (geocaching), foto's (van hoe het er nu uit zien, of een foto van een oude plaats die ze dan terug moeten vinden), kruispunten route enzo. Eventueel het ene stukje moeilijk voor de oudere en dan een makkelijke die de kleintjes kunnen doen.

De Facebook groep "Spel; Avontuur; Scouting; Leiding; Programma" kan je ook eens bekijken. Toen ik leiding was bij de scouting veel gebruikt.
Als je op speurtocht, tocht, hike of posten zoekt komt er al veel naar boven.
Als je daar de vraag stelt is er altijd wel iemand met ideeën enzo.


Oeh, bedankt voor de tip van de facebookgroep!

Is dat Geocaching moeilijk? Ik heb het nog nooit gedaan namelijk :o

kosseh

Berichten: 2754
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:06

Janine1990 schreef:
kosseh schreef:
Posten met spelletjes of doe opdrachten tussen door zijn altijd leuk!

Verder kan je met de manieren van de route zoeken varieren. Via gps (geocaching), foto's (van hoe het er nu uit zien, of een foto van een oude plaats die ze dan terug moeten vinden), kruispunten route enzo. Eventueel het ene stukje moeilijk voor de oudere en dan een makkelijke die de kleintjes kunnen doen.

De Facebook groep "Spel; Avontuur; Scouting; Leiding; Programma" kan je ook eens bekijken. Toen ik leiding was bij de scouting veel gebruikt.
Als je op speurtocht, tocht, hike of posten zoekt komt er al veel naar boven.
Als je daar de vraag stelt is er altijd wel iemand met ideeën enzo.


Oeh, bedankt voor de tip van de facebookgroep!

Is dat Geocaching moeilijk? Ik heb het nog nooit gedaan namelijk :o


Nee totaal niet moeilijk. Als kind vond ik het heerlijk als dat onze tochttechniek was haha.
Je vult het coördinaat in (te vinden via google of als je op de locatie zelf bent)
De app op je telefoon of de gps geeft aan waar je hemelsbreed heen moet lopen en hoe ver dat dan is.
Aan jou de taak om de juiste wegen te vinden. Je probeert dus zo veel mogelijk in de richting van de pijl te lopen.

Roodvos

Berichten: 6969
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:22

Ik heb jaaaaren geleden een speurtocht / wandeling gemaakt voor onze familiedag.

Ik heb gewoon een routebeschrijving gemaakt met tussendoor vragen. Bijvoorbeeld "op de kruising zie je een huis met (omschrijving). Wie woonde hier vroeger? A) de dokter b) de notaris c) de schoolmeester ". Zoiets. En ieder goed antwoord leverde punten op met kleine prijsjes voor iedereen.

Mijn wandeling was ongeveer 20 minuten, maar de familie deed er ongeveer een uur over :'). Beetje slenteren, beetje kletsen :)). Dus tip: maak het niet te lang :D.

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Speurtocht tips en ideëen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 01:34

Je kunt ook nog dialect vragen stellen.

Wij hebben een keer met familie een speurtocht moeten doen.

Ook wij werden random ingedeeld en liepen door de regio waar mijn vader en ooms en tantes op groeiden. Daar werden ook Sallands gezegdes of woorden gebruikt. Moest je raden wat het betekent.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Speurtocht tips en ideëen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 05:14

https://dasbox.be/shop/nl/super-secret/ ... p-spelcode
Super leuk spel! Heel interactief en kan je zelf geweldig leuk uitzetten en heel de omgeving is verdacht. En je kan zelfs kiezen om ook mensen echt mee te laten spelen in de buurt waar ze aan moeten bellen:) En uiteindelijk de beloning Diamanten als ze ze vinden. JE kan zelf de hinten erin zetten enz. En knip foto onderweg door zelf of iemand anders die komen terug bij de zoekers op gsm...

Geweldig spel en kan je meerdere keren gebruiken en doen!

Janine1990

Berichten: 44279
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 11:50

Almighty schreef:
https://dasbox.be/shop/nl/super-secret/ ... p-spelcode
Super leuk spel! Heel interactief en kan je zelf geweldig leuk uitzetten en heel de omgeving is verdacht. En je kan zelfs kiezen om ook mensen echt mee te laten spelen in de buurt waar ze aan moeten bellen:) En uiteindelijk de beloning Diamanten als ze ze vinden. JE kan zelf de hinten erin zetten enz. En knip foto onderweg door zelf of iemand anders die komen terug bij de zoekers op gsm...

Geweldig spel en kan je meerdere keren gebruiken en doen!


Is vast heel erg leuk, maar niet het idee van speurtocht waar ik ons familieverhaal in kwijt kan...


daantjuhhh schreef:
Je kunt ook nog dialect vragen stellen.

Wij hebben een keer met familie een speurtocht moeten doen.

Ook wij werden random ingedeeld en liepen door de regio waar mijn vader en ooms en tantes op groeiden. Daar werden ook Sallands gezegdes of woorden gebruikt. Moest je raden wat het betekent.


Oh leuk idee! Moet ik wel even heel goed over nadenken, ons dialect is voor native NL speakers namelijk heel erg makkelijk te verstaan...
Maar we hebben wel een aantal woorden die een soort van familiegebruik zijn, die we kunnen gebruiken! Met dank aan jouw tip bedenk ik me dat, dus je tip is zeer welkom!



Roodvos schreef:
Ik heb jaaaaren geleden een speurtocht / wandeling gemaakt voor onze familiedag.

Ik heb gewoon een routebeschrijving gemaakt met tussendoor vragen. Bijvoorbeeld "op de kruising zie je een huis met (omschrijving). Wie woonde hier vroeger? A) de dokter b) de notaris c) de schoolmeester ". Zoiets. En ieder goed antwoord leverde punten op met kleine prijsjes voor iedereen.

Mijn wandeling was ongeveer 20 minuten, maar de familie deed er ongeveer een uur over :'). Beetje slenteren, beetje kletsen :)). Dus tip: maak het niet te lang :D.


Oei, goede tip :P
Ik was al bijna bezig om auto's er bij in te zetten :')



kosseh schreef:
Nee totaal niet moeilijk. Als kind vond ik het heerlijk als dat onze tochttechniek was haha.
Je vult het coördinaat in (te vinden via google of als je op de locatie zelf bent)
De app op je telefoon of de gps geeft aan waar je hemelsbreed heen moet lopen en hoe ver dat dan is.
Aan jou de taak om de juiste wegen te vinden. Je probeert dus zo veel mogelijk in de richting van de pijl te lopen.


Welke app heb ik daar voor nodig? Dan ga ik er even in speuren... :)