Help: het dertigers dilemma!

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kevinsky

Berichten: 1992
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 19:22

Wie o wie heeft hier ook mee te maken gehad op een bepaald moment?

Ik heb een fijne relatie, we zijn vorig jaar getrouwd <3 Ik heb een eigen zaak die ook nog eens geweldig loopt! Een koophuis, financieel zitten we in een erg comfortabele situatie, een poezenkind en een collectie aan eigen paarden.. Al met al mogen we dus zeker niet klagen!

Tot een half jaar geleden was ik trots op wie ik was en wat ik deed.. Maar in eens was het daar! Het gevoel dat je wat mist? Het gevoel of je wel echt gelukkig bent met wat je doet. Het gevoel van het missen van een bepaalde form van avontuur/voldoening? Het gevoel van is dit het?

Heel toevallig is dit bij zowel mij als manlief rond dezelfde tijd begonnen. En het is behoorlijk vervelend! :')

Nu is mijn vraag: wat heeft jullie door deze 'fase' in het leven heen geholpen? Hebben jullie je leven rigoureus op de kop gezet? Of gewoon rustig af wachten tot het weer verdwijnt?

En gaan hier gedachtes van emigreren naar de andere kant van de wereld, een nieuw (klus)huis/homestead of een andere carrière in het rond.

Groetjes van een bijna 30er :+

Goof

Berichten: 29426
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:25

Ik ging me wel afvragen welk werk ik nog meer zou kunnen doen en leuk zou vinden, ik wilde niet maar 1 ding gedaan hebben tot aan mijn pensioen. Dus ik ben weg gegaan, heb een paar maanden de tijd genomen om me verder te oriënteren en ben ander werk gaan doen.
Om na 2 jaar tot de conclusie te komen dat ik mijn vorige werk vreselijk miste, dus ik ben toch mijn 'bekende' werkveld weer in gegaan :D

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:33

Wanneer je iets wilt moet je dat gaan doen. Maar als je denkt dat je 'iets' mist maar ke weet niet wat ben je misschien gewoon onrustig?
Ik zou zeggen geniet van de rust en ke zegeningen. Zoek meer uitdaging in je werk of privé.
Zelf heb ik dit totaal niet mee gemaakt. Met kleine kinderen, een grote verbouwing en ernstig zieke familieleden vind ik een avondje film kijken met mijn gezin al een zegening. Moet er niet aan denken te emigreren en dan van afstand te moeten horen hoe slecht het met mijn moeder gaat.
Maar ja, ieder voor zich.
Er zijn veel mensen met 'onrust'. Ik heb ook vriendinnen die ookecht geëmigreerd zijn. Eentje is er trouwens weer terug van gekomen.
Ik zou zeggen, tel je zegeningen.
Maar ik kan natuurlijk niet inschatten hoe je gevoel is.

kevinsky

Berichten: 1992
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 20:40

Haha Goof dat kan natuurlijk ook! Ik heb na mijn mbo opleiding bij verschillende retail baantjes gewerkt. Van benzinestation aan de snelweg tot ruitersportzaak. Maar altijd 'iets' met dieren willen doen en heb nu mijn eigen hondentrimsalon! Dus wel overal en nergens kunnen kijken, maar meestal had ik met 2 jaar het zin er wel vanaf. En kwam er weer wat nieuws op mijn pad. Nu werk ik volgende maand ook 2 jaar voor mijzelf.. En je voelt de bui hangen. :7

Yvette81 Ik voel me zeker een gezegend mens! Maar idd misschien is het wel gewoon onrust. Ik mag graag nieuwe dingen ondernemen en zodra mijn leven een tijdje stabiel en rustig is. Word ik weer onrustig en ga ik weer opzoek naar iets nieuws! Ondertussen heb ik eigenlijk alles wat mijn hartje begeert. (op mijn eigen woonboerderij met paarden in de achtertuin na, maar dat is voor ons helaas niet realistisch) Maar toch komt die onrust weer omhoog. |o

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:45

Ik wordt iedere paar jaar even onrustig en dan ga ik meestal iets van een cursus doen of zo, of wissel van baan.
Het is bij niet dat ik op zoek ben naar een doel of zo, ben gewoon snel verveeld. Ben wel lang zoekende geweest naar een woonplaats waar ik me thuis voelde, dat is inmiddels gelukt.

Als ik een gewone innerlijke onrust heb zonder dat ik perse wat wil veranderen dan ga ik in de bergen wandelen en gletschers kijken. Dan ben ik daarna weer helemaal rustig :D

Overigens heeft mijn drang naar nieuw niets met mijn leeftijd te doen, dat is al zo sinds mijn studie zo en ben inmiddels midden 40. Ik brn net weer van functie gewisseld en dat zal ik vast nog wel een paar keet doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-04-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:47

Je kunt ook nieuwe dingen ondernemen zonder meteen al je schepen te verbranden hè. ;) Een nieuwe hobby, een nieuwe sport, een cursus, een dagje of weekendje naar een plek waar je nooit geweest bent, of een vakantie naar een plek waar je nog nooit geweest bent. Als je dat soort dingen plant, heb je ook iets om naar uit te kijken en af te tellen, dus dat kan dat gevoel van onrust ook verminderen.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:50


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:51

Kan ik me goed voorstellen en lijken me ook hele normale gevoelens. Je bent heel jong al volledig gesetteld: getrouwd, koophuis, eigen zaak. Dat kan fijn zijn, die zekerheid, maar ook benauwen.

Ik ga mee Mkango; voordat je alle schepen verbrand proberen wat nieuwe prikkels toe te voegen om van het 'is-dit-alles'-gevoel af te komen. En als dat niet voldoende is kan je altijd nog kiezen een jaar te gaan reizen of ergens anders te gaan wonen, een nieuwe studie te gaan doen etc. etc.

moonsparkle
Berichten: 22045
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:54

Ik ben in de 30 en ben nu net weer bijna klaar met een opleiding, mijn 3e carrière. En zelfs nu denk ik al aan wat kan ik bij leren.

Ik ben ook gestart met het geven van workshops waarvoor ik zelf steeds weer bij leer en nieuwe dingen bedenk.

Ik heb daarnaast ook altijd de drang om weg te gaan juist ergens zijn waar je alle vrijheid hebt

xSCWx

Berichten: 7149
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:07

Herkenbaar, ik heb het ook gehad maar iets eerder (jong getrouwd, jong een koophuis, jong een succesvol bedrijf). Dat heet quarterlife crisis (een soort van midlife crisis), dan ben je dus rond de 25, maar doordat iedereen langer door leert bij de dertigers nu veel voorkomend en wordt het ook wel dertigersdip genoemd.
Het idee dat je alles bereikt hebt en geen doel meer hebt. Is dit het, vraag je je dan af. Wij zijn meer hobby’s weer gaan oppakken, avondjes weg, meer uiteten etc.

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:19

Mkango schreef:
Je kunt ook nieuwe dingen ondernemen zonder meteen al je schepen te verbranden hè. ;) Een nieuwe hobby, een nieuwe sport, een cursus, een dagje of weekendje naar een plek waar je nooit geweest bent, of een vakantie naar een plek waar je nog nooit geweest bent. Als je dat soort dingen plant, heb je ook iets om naar uit te kijken en af te tellen, dus dat kan dat gevoel van onrust ook verminderen.

Zoiets :j

Ik daag je uit: kom mij opzoeken met je eigen paarden.
Voorwaarde: je stapt thuis op je paard en rijdt naar mij toe. Voor de beeldvorming, dat redt je niet in een dag.....
}> }> :D

Ik herken het wel een beetje maar ik kwam net daarvoor in contact met de NVVR....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:23

Ik herken dit aan de ene kant totaal niet.. maar ben pas afgestudeerd toen ik 32 was, ken m'n vriend pas 5 jaar en we huren nog, want een koopwoning vinden is de horror op dit moment als starter _O-

En aan de andere kant herken ik de "ok is dit het dan" en "ik mis iets, maar wat" gevoelens totaal wel. Ik ga mezelf snel vervelen als alles gewoon lekker loopt in mijn leven. De oplossing voor mij zijn cursussen en nieuwe sporten en hobbies proberen. En dan is het prima als ik er na een tijdje niks meer mee doe ook. Je kan tenslotte niet alles tegelijk.

Ik volg nu een mencursus, twee jaar terug heb ik de basiscursus imkeren gedaan. Daar ben ik nog steeds actief mee bezig.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:26

xSCWx schreef:
Herkenbaar, ik heb het ook gehad maar iets eerder (jong getrouwd, jong een koophuis, jong een succesvol bedrijf). Dat heet quarterlife crisis (een soort van midlife crisis), dan ben je dus rond de 25, maar doordat iedereen langer door leert bij de dertigers nu veel voorkomend en wordt het ook wel dertigersdip genoemd.
Het idee dat je alles bereikt hebt en geen doel meer hebt. Is dit het, vraag je je dan af. Wij zijn meer hobby’s weer gaan oppakken, avondjes weg, meer uiteten etc.

Voor mij ook herkenbaar, je kunt trouwens ook een quarterlife crisis krijgen als je niet alles voor elkaar hebt.

Het heeft vooral te maken met zingeving. Voor mij helpt om vooral aan mijn relaties te werken, daar zit voor mij, en denk voor veel mensen, toch veel levensgeluk in.

Onze maatschappij is zin die in ook vrij arm. Meeste mensen wonen niet meer in familiehuizen bijvoorbeeld.

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:45

Mkango schreef:
Je kunt ook nieuwe dingen ondernemen zonder meteen al je schepen te verbranden hè. ;) Een nieuwe hobby, een nieuwe sport, een cursus, een dagje of weekendje naar een plek waar je nooit geweest bent, of een vakantie naar een plek waar je nog nooit geweest bent. Als je dat soort dingen plant, heb je ook iets om naar uit te kijken en af te tellen, dus dat kan dat gevoel van onrust ook verminderen.


Samen met je partner aan iets nieuws beginnen, aangezien hij tegen hetzelfde aanloopt , is ook heel leuk. Sport, iets creatiefs, klus in huis oid.

Wij zijn al jaren bij elkaar en aardig wat ouder dan jij maar net met een nieuwe sport begonnen. Allebei nog nooit gedaan, dus we klunzen heerlijk rond, en dat brengt ons onverwacht veel (nieuwe contacten op de club, iets nieuws om te leren, betere conditie, elkaar op een andere manier leren kennen). Aanrader dus!

Steenbok12
Berichten: 7902
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:54

Zelf heb ik dat moment nog niet zo. Ik word 32 volgende maand en was heel trots dat ik net moeder was voor mijn 30e. Ik vond dat een mooi mijlpaal. Inmiddels ook een koophuis en voor mijn gevoel geniet ik erg van het burgerlijke leven. Ik heb mijn wilde jaren wel gehad. Geniet overigens nog steeds van gekkigheid met vriendinnen of een feestje op zijn tijd, maar ik vind het heerlijk om lekker de middag door te brengen met mijn zieke kind op de bank en 4 uur lang bing te kijken. Ik hoef geen weekend weg te plannen om te sky diven etc. Er zal vast wel weer een moment komen maar ben wel bewust dat je het mooie moet kunnen halen uit het dagelijks leven. Een vuurtje stoken in de tuin of kunnen genieten van het zonnetje in het bos. Als je de thrills nodig hebt van slechts momenten die insta waardig zijn vraag ik mij af of je echt gelukkig kunt zijn. Althans dit herken ik wel bij enkele om mij heen. Vooral in corona tijd zijn die zichzelf erg tegen gekomen.

Overigens hebben we ook wel in een dip gezeten waarin ik mezelf afgevraagd heb of de relatie waar ik in zat wel was waar ik mezelf nog mee zag. Maar nu alle rust weer terug is ben ik dankbaar dat we ook dit overleefd hebben (gebroken nachten voor 2 jaar lang vond ik enorm heftig en de balans zoeken tussen werk, tijd samen, je netwerk en je gezin).

Ik heb nog wel de wens om te gaan duiken in het buitenland. Ben daarin verwend geweest met de duiken die ik heb gehad om veel mooie dingen te zien. Dat is iets wat ik mezelf nu niet meer zo zie doen. Ook als ik het nogmaals over zou doen lijkt mij de manier van reizen zonder tijdsplanning erg mooi. Een maand of 4 weg gaan en zien waar je strand. Maar hé dat is achteraf praten en maakt mij niet minder gelukkig nu.

Florenc
Berichten: 1443
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:06

Herkenbaar hoor. Ik heb elke paar jaar zo'n fase denk ik :'). Gevolg is dat ik ook al een tijd in het buitenland gewoond en gewerkt heb, paar jaar later radicaal mijn werkveld omgegooid heb (inclusief nieuwe opleiding) en nu weer volop aan het rondkijken ben om misschien ergens in het buitenland iets te kopen... Rationeel (nog) geen goed plan, dus dat gaat het voorlopig nog niet worden. Dus dan ben ik nog maar eens van werkplek veranderd :D (wel zelfde job nu).

Wel een genetisch trekje denk ik. Mijn vader was ook een man van duizenden stiels. Die man heeft in zijn leven bijna alles gedaan, én overal gewoond.

Maar als het kan, waarom ook niet, denk ik dan. Dat typisch huiselijke patroon wordt er zo in geduwd. 30 wil zeggen:
koophuis afbetalen en onderhouden, alle dagen gaan werken, kinderen opvoeden. Kleur je buiten dat plaatje, dan krijg je vragen of commentaar. But again, waarom niet!

Lisewiesje

Berichten: 373
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:03

O ik wou dat ik dit gevoel kon hebben, 28 en als het even rustig is in mijn leven vraag ik me af wanneer er weer iets komen gaat. In mijn leven is het nooit lang rustig, gebeurt altijd wel weer wat.

Dus ik geniet volop van de 'rust' voor de volgende storm mij weer weet te vinden.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5668
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 00:30

De theatershow van Guido weijers; masterclass geluk

Bespreekt oa dit thema. Ik vond het zeer informatief en heeft te denken gezet hoe dit gevoel komt en hoe je er naar kunt kijken

Anoniem

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 01:37

Ik moet gelijk denken aan het nummer van Doe Maar :'is dit alles'.
Lastig en herkenbaar!

BrittS

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 05:25

Geen idee of mijn actie door mijn leeftijd kwam, maar het klinkt wel herkenbaar :+

Ik ben 28, had ruim 10 jaar een relatie, koophuis (boerderij), paarden aan huis, zat financieel meer dan goed..
Toch heel erg het idee dat ik wat miste en niet gelukkig was, dus afgelopen december mijn hele leven op zijn kop gezet; relatie verbroken, ik woon voor het eerst van mijn leven in mijn eentje, moet voor het eerst mijn eigen boontjes doppen en ben nu met een loopbaancoach aan het kijken wat ik op werkgebied met mijn leven wil.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Help: het dertigers dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:57

Het „is dit het nou“ gevoel heb ik nog nooit gehad, maar ik kan me zo voorstellen dat het risico daarop groter is als je in een automatisch maatschappelijk patroon bent gekomen zonder dat het een echt bewuste keuze was.

kevinsky

Berichten: 1992
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 20:42

Heel erg bedankt voor jullie input in adviezen!! En vooral dat ik niet alleen ben en er meer mensen zijn die elke zoveel tijd behoefte hebben aan wat nieuws in hun leven! :) :j

Ik heb wel nog een aantal projecten en cursussen 'in de ijskast' staan. En ik denk dat ik deze er eens één voor één uit moet halen. Om mijzelf op die manier toch uit te blijven dagen. Want content met mijn eigen huisje, boompje, relatie en beestjes ben ik zeker wel.
En ik denk dat het tijd word dat we een vakantie gaan plannen!

Renee1991

Berichten: 6034
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:05

Tot op zekere hoogte herkenbaar :j In 2020 in een fantastische baan beland, in 2021 ons droomhuis kunnen kopen en reeds 6 jaar een relatie met de liefste partner die ik mij kan wensen.
En toen kwam inderdaad dat knagende gevoel. Ik ben zelf gewoon eens ongegeneerd gaan nadenken over wat ik nu écht tof zou vinden om te bereiken, zonder alle eventuele haken en ogen. Dit heb ik ook veelvuldig met mijn omgeving besproken met als gevolg dat ik nu een half jaartje onderweg ben met een universitaire studie in mijn werkrichting, die - als het allemaal lukt - veel nieuwe deuren gaat openen.

Vooral het kunnen en mogen fantaseren over hoe mijn perfecte leven eruit zou zien zonder alle belemmeringen, en dit met anderen die dichtbij mij staan bekijken, heeft mij echt geholpen. Klinkt een beetje egoïstisch zo, maar je begrijpt wat ik bedoel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:13

Houd op, schei uit.

Ik word dit jaar 30 en vind het verschrikkelijk. Mijn eerste studie was een schot in de roos - qua studeren -, maar in mijn 3e jaar moest ik stoppen door langdurige ziekte, uiteindelijk verliepen mijn studiepunten etc.

Toen aan de kunstacademie begonnen. Dat was niets. Toen een kortstondige carriere op de zuid-as. Dat was hem verre van. En uiteindelijk, omdat ik de financiele middelen had om even niet te werken, 2 studies gaan doen. Ging best goed. De ene redelijk, de andere stond ik een 9 gemiddeld.
Maar toen ging zo ongeveer iedereen en niemand in mijn omgeving dood en stond alles in het teken van kanker dus heb ik even pauze genomen. En nu zijn we wéér nergens.

En nu zijn we 29... En ik weet het niet meer man; of ik gewoon geld wil verdienen. De glansjaren van mijn carriere zijn qua leeftijd toch al voorbij. Of toch maar doorknokken met de studies. Maar na 8 jaar in de schoolbanken begint de spark van ambitie toch ook wat af te nemen. Verder scoor ik op de schaal van maatschappelijk succes redelijk goed. Vriendje, koophuis in aantocht, 2 honden, een heerlijke baan. Maar dus ook nog een studie, een verloren levensfase en tegelijkertijd rammelende eierstokken wat elkaar echt diametraal in de weg zit.


Ik moet altijd aan deze tekst denken, maar dat eindigt niet echt hoopvol.

Citaat:
Vrijdagmiddag in het Vondelpark
November en nat
Vlakbij de vijver zit een man,
Herman
En Herman is het zat
Heeft een poedersuiker gehad
Een man met alles
Wat je hebben kan
Vrouw, kind, huis, auto, baan
Zo'n baan (zo'n baan, zo'n baan)
Maar Herman wilde het ooit anders
En denkt daar nu al maanden aan
Hij denkt aan wat ie wou
En denkt ik was te laf
Hij denkt is dit het nou?
Herman denkt zichzelf in het graf
Was het niet gister
Dat ik aankwam hier
Pas achttien jaar jong?
Zou ik niet feesten, zuipen, reizen?
Zou ik niet doen wat ik ooit zong?
Maar reizen kan niet meer
Dat had ie mooi gedacht
Ja, reizen terug naar huis
Want er wordt met het eten gewacht
Als het vuur gedoofd is (3x)
Dan komen de wolven
Vrijdagmiddag in het Vondelpark
En Herman staat op
Hij zwaait zijn tas ver de vijver in
En zingt weer hardop
Allang geen achttien meer
En het heldendom voorbij
Maar als ik nu niet ga
Dan is voorgoed een droom voorbij
Hen die ik pijn doe
Vergeef me mijn gemis
Maar alles gaat verkeerd
En weet je wat het is?
Als het vuur gedoofd is (3x)
Dan komen de wolven
Dinsdagochtend op een grindpad
Het weekend geweest
Men maakt zich op
Voor de wandeling
Als ging men naar een feest
En Herman mag voorop
Heeft het als enige niet koud
Want hij gaat strak gekleed
In een kist van gevoerd vurenhout
Als het vuur gedoofd is
Dan komen de wolven (helemaal 2x)


Nu is mijn probleem wel "anders". In jouw geval zou ik een fijn mooi doel stellen, en kleine doelen er naar toe. Iets om je trimsalon uit te breiden. Extra personeel in dienst nemen. Een filiaal openen. Een eigen hondenverzorgingslijn beginnen. Zoiets. En als het irreeel lijkt, gewoon kijken welke tussenstappen je nu kunt nemen die wel reeël lijkt. Kun je ondertussen lekker dromen over de rest, en misschien lukt het je dan wel ineens :D Wat Renee zegt. Gewoon mogen fantaseren en daarnaartoe werken is heel fijn :j Vooral als je ergens het gevoel hebt dat het nog wel eens kan gaan lukken.

Goof

Berichten: 29426
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:47

Menino schreef:
De glansjaren van mijn carriere zijn qua leeftijd toch al voorbij.


Jemig. Dat is wel een hele sneue constatering als je pas 29 bent....