Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Hoihoi10

Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 15:57

Ik weet even niet wat nu precies een topic titel is die de lading dekt.
Enfin, wij hebben een kindje die eigenlijk relatief vaak ziek is. Veel oorontsteking (staat op de lijst voor buisjes), maar ook dingen zoals gewoon griep, en allerlei andere kinderziektes. Ook na een vaccinatie is hij bijvoorbeeld standaard 2 dagen ziek. Voor hem vervelend, maar het begint voor ons ook wat vervelend te worden.
Mijn vriend werkt 90% en is een halve dag per week bij ons kindje. Ik werk er 24, verdeeld over 4 dagen. Ons kindje gaat normaal 2,5 dag naar de opvang en 1 dag per week naar oma. Op de opvang is het druk. We wonen in een wijk met veel jonge kinderen. Wij kunnen niet schipperen met opvang dagen.

Nu hebben we de afgelopen tijd wat pech gehad: opvang dicht doordat leidsters corona hadden, kindje ziek (echt regelmatig), familie overleden waardoor oppas-oma uitvalt, wij zelf corona waardoor we niet naar het werk kunnen en ziek zijn, kind krijgt vaccinaties waardoor je overdag al naar het cb moet, en je daarna 2 dagen een ziek kind hebt, etc. Kortom, veel werkweken die niet helemaal normaal verlopen.

En nu, krijgen mijn vriend en ik allebei gedoe op ons werk. Wij proberen onze uren zoveel als mogelijk te maken en nemen werk serieus. Maar met bovengenoemde omstandigheden is het voor ons enorm schipperen. Dagen die niet lukken, nemen we vrij. Soms proberen we allebei een halve dag te werken, zodat er in ieder geval hetgeen dat af moet, afgemaakt wordt. Mijn baas wil er een gesprek over, wat prima is. Maar ik kan niet toveren. Ik wil mijn kind niet met 39 graden koorts en/of oorontsteking uitbesteden. Zelfs niet aan een oma. Als de opvang dicht is, kan ik niet steeds een beroep doen op oma. Zij heeft ook een leven. En als er dingen zijn, zoals een familie-lid overleden waardoor oma niet kan oppassen, kunnen wij geen ruiluren inzetten omdat de opvang overvol is.

Wij lopen echt een beetje over. Ons kindje slaapt al 1,5 jaar slecht. Is eigenlijk al 1,5 jaar meerdere uren per nacht wakker. Wij doen zo ons best. Proberen onze aandacht te verdelen, gaan altijd aan het werk, ook al hebben we nachten waarin ons kindje 4 uur wakker is. Maar krijgen dan nog gezeur. (slaap tips niet nodig overigens)

Hoe doen anderen dit? Mijn baas opperde een oppas aan huis. Alsof een oppas aan huis steeds op afroep beschikbaar is?

Laura1982

Re: Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:01

Ja ik snap je baas en jou. Als je kindje ziek en koorts heeft heb je recht op zorg verlof. Met koorts mag je ze niet brengen bij opvang. Een oppas aan huis(gastouder) is geen gek idee. Jij hebt ook verplichtingen naar je baas dus misschien toch je uren anders indelen waardoor je 3 dagen werkt inplaats van 4

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+12 pr 208.5 L2+4 pr 197

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:03

Laura1982 schreef:
Ja ik snap je baas en jou. Als je kindje ziek en koorts heeft heb je recht op zorg verlof. Met koorts mag je ze niet brengen bij opvang. Een oppas aan huis(gastouder) is geen gek idee. Jij hebt ook verplichtingen naar je baas dus misschien toch je uren anders indelen waardoor je 3 dagen werkt inplaats van 4

Dat maakt niet echt verschil. Ik kan gerust 3 dagen werken ipv 4. Maar het is juist zo verdeeld, zodat ik makkelijker met uren kan schuiven op dagen wanneer mogelijk.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:04

Wat vervelend dat het zoveel gedoe oplevert!
Met 2 kinderen heb ik ook regelmatig moeten schuiven en schipperen om de opvang rond te krijgen bij ziekte etc, gelukkig is dat bij ons altijd gelukt zonder al te veel gedoe.
Is er bij jullie niet bijv nog een familielid die soms bij kan springen?
Bij ons is het thuis werken door corona ook wel een uitkomst geweest, mijn man werkt nu thuis wanneer een van of beide kinderen thuis moeten blijven. Maar dat moet natuurlijk maar net een optie zijn.

En verder: het wordt beter, echt! Ik weet niet hoe oud je kindje is (maar ik denk vrij jong gezien de vaccinaties), maar op een bepaald moment zal je zien dat ze (meestal dan) minder vaak ziek worden. Die buisjes gaan waarschijnlijk ook een hoop verschil maken!
Sterkte ermee iig, het zijn echt wel tropenjaren vond ik...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:07

Ik heb toen onze zoon geboren werd meteen gezegd dat ons kind altijd boven werk komt voor mij. Nou is hij gelukkig weinig ziek (afkloppen) maar wij blijven dan afwisselend thuis (nemen vrij) of ik probeer dagen te ruilen.
Ik vind ziek naar een oppas eigenlijk ook geen optie, zou ik als oppas ook niet op zitten te wachten eigenlijk.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:07

Kan je wel schipperen met werktijden? Mijn partner werkt normaliter doordeweeks, maar kan in 'gekke weken' ook op een zondag, in de avonden of juist 's ochtends al heel vroeg (online) werken aan bepaalde projecten om zo toch zijn uren te maken.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:07

Laura82 schreef:
Wat vervelend dat het zoveel gedoe oplevert!
Met 2 kinderen heb ik ook regelmatig moeten schuiven en schipperen om de opvang rond te krijgen bij ziekte etc, gelukkig is dat bij ons altijd gelukt zonder al te veel gedoe.
Is er bij jullie niet bijv nog een familielid die soms bij kan springen?
Bij ons is het thuis werken door corona ook wel een uitkomst geweest, mijn man werkt nu thuis wanneer een van of beide kinderen thuis moeten blijven. Maar dat moet natuurlijk maar net een optie zijn.

En verder: het wordt beter, echt! Ik weet niet hoe oud je kindje is (maar ik denk vrij jong gezien de vaccinaties), maar op een bepaald moment zal je zien dat ze (meestal dan) minder vaak ziek worden. Die buisjes gaan waarschijnlijk ook een hoop verschil maken!
Sterkte ermee iig, het zijn echt wel tropenjaren vond ik...

Pfoe. Ik vind het erg aanpoten idd.
Wij hebben niet veel meer opvangmogelijkheden. Mijn schoonmoeder (de andere oma) werkt nog gewoon.
Vervelend is dat mijn vriend niet thuis kan werken: dat maakt het allemaal nog ietsje lastiger.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:08

Polly schreef:
Ik heb toen onze zoon geboren werd meteen gezegd dat ons kind altijd boven werk komt voor mij. Nou is hij gelukkig weinig ziek (afkloppen) maar wij blijven dan afwisselend thuis (nemen vrij) of ik probeer dagen te ruilen.
Ik vind ziek naar een oppas eigenlijk ook geen optie, zou ik als oppas ook niet op zitten te wachten eigenlijk.

Ik heb dat ook altijd gezegd, en leef daar ook naar. Mijn kindje wil ik niet uitbesteden als hij ziek is. Nu hebben wij dus wel echt de pech dat hij heel vaak ziek is. Maargoed vooral hij heeft pech daarmee.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:10

Lijsken schreef:
Kan je wel schipperen met werktijden? Mijn partner werkt normaliter doordeweeks, maar kan in 'gekke weken' ook op een zondag, in de avonden of juist 's ochtends al heel vroeg (online) werken aan bepaalde projecten om zo toch zijn uren te maken.

Mijn vriend niet. Ik dacht dat te kunnen, maar nu begint mijn baas ook al te zeuren, terwijl ik altijd meer werk dan m’n contracturen. Als ik in de middag een overleg heb, terwijl ik eigenlijk alleen de ochtend werk, ben ik daar (tenzij het echt niet kan) altijd bij. Dus ik stel me, vind ik, zeer flexibel op.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:12

Hoihoi10 schreef:
Lijsken schreef:

Mijn vriend niet. Ik dacht dat te kunnen, maar nu begint mijn baas ook al te zeuren, terwijl ik altijd meer werk dan m’n contracturen. Als ik in de middag een overleg heb, terwijl ik eigenlijk alleen de ochtend werk, ben ik daar (tenzij het echt niet kan) altijd bij. Dus ik stel me, vind ik, zeer flexibel op.

Als jij je flexibel opstelt, je uren maakt en je werk naar tevredenheid is, dan zou ik me in het gesprek met de baas redelijk stoer opstellen. Er zijn (in vrijwel alle vakgebieden) tekorten aan mensen, dus je kan altijd weg en daar zit hij waarschijnlijk niet op te wachten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:15

Hoihoi10 schreef:
Lijsken schreef:

Heel herkenbaar. Ik was ook altijd beschikbaar, bij nacht en ontij, in de weekenden, tijdens vakanties en op de meest onsoortige tijden en momenten stond ik altijd klaar. Alleen toen ik was flexibiliteit nodig had wegens familie omstandigheden was er op het bedrijf niemand thuis en kreeg ik niet eens onbetaald verlof.

Ik heb daarvan geleerd dat ik minder flexibel ben en ook echt nee zeg als ik niet kan komen om wat voor reden dan ook (bv ziek kind).
Ik werk keihard, wanneer ik kan werk ik extra, overwerk is geen enkel probleem maar dan verwacht ik ook geen gezeik als ik eens wat heb.
Onze planner kent mijn geschiedenis en weet dat ik altijd klaar sta dus tot nu toe gaat het goed.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:26

De opvang mogen kinderen pertinent niet naartoe bij koorts of ziekte, een gastouder (soms?) wel. Ik heb geluk dat mijn moeder de gastouder is van onze zoon dus dat voelt misschien toch anders, maar is een gastouder geen optie? Mocht jullie kindje dan niet fit zijn maar niet doodziek, kan hij wel een dagdeel naar de gastouder. Over het algemeen heeft een gastouder wat minder kinderen en heeft ook meer tijd om lekker met jullie kindje te knuffelen als hij daar behoefte aan heeft?
Er bestaat inderdaad ook gastouder aan huis, maar dat moet bij je passen. Überhaupt moet het bij je passen, maar misschien biedt het je iets rust als je een fijne gastouder kan vinden. Maar ook dan moet je je kind natuurlijk zelf willen wegbrengen bij ziekte, dat is voor iedereen anders. Lastig hoor!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:29

MerleSimone schreef:
De opvang mogen kinderen pertinent niet naartoe bij koorts of ziekte, een gastouder (soms?) wel. Ik heb geluk dat mijn moeder de gastouder is van onze zoon dus dat voelt misschien toch anders, maar is een gastouder geen optie? Mocht jullie kindje dan niet fit zijn maar niet doodziek, kan hij wel een dagdeel naar de gastouder. Over het algemeen heeft een gastouder wat minder kinderen en heeft ook meer tijd om lekker met jullie kindje te knuffelen als hij daar behoefte aan heeft?
Er bestaat inderdaad ook gastouder aan huis, maar dat moet bij je passen. Überhaupt moet het bij je passen, maar misschien biedt het je iets rust als je een fijne gastouder kan vinden. Maar ook dan moet je je kind natuurlijk zelf willen wegbrengen bij ziekte, dat is voor iedereen anders. Lastig hoor!

Ik zou mijn kind niet wegbrengen naar een gastouder als hij ziek is. Want als hij ziek is, is het echt heel erg vermoeiend om voor hem te zorgen (kan het echt even niet anders zeggen). Hij heeft heel snel hoge koorts, is erg hangerig. Een gastouder mag tot 6 kindjes bij zich hebben. Dat is niet te doen en wil ik gewoonweg niet. Misschien ben ik hier wel wat star in. Maar hierin wil ik eigenlijk geen concessies doen.

We hebben overigens in het begin wel gekeken naar een gastouder. Maar ik vind het best wel moeilijk deze te vinden. Volgens mij kan iedereen met een cursus gastouder worden, en je laat er wel je kind achter.
Laatst bijgewerkt door Hoihoi10 op 05-04-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:30

Ik werk fulltime, mijn partner ook. De jongste is ook regelmatig ziek. Ik heb het geluk dat ik veel en makkelijk thuis kan werken dus als hij ziek is zit ik meestal thuis :j

Ik zou goed helder opschrijven hoe flexibel je zelf bent en dat duidelijk naar je baas communiceren. Als je altijd zo bent neemt men dat vaak voor lief, en voelen ze zich bescheten als je een keer zelf wat flexibiliteit nodig hebt. mag je ze best op wijzen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:31

Pantykous schreef:
Ik werk fulltime, mijn partner ook. De jongste is ook regelmatig ziek. Ik heb het geluk dat ik veel en makkelijk thuis kan werken dus als hij ziek is zit ik meestal thuis :j

Ik zou goed helder opschrijven hoe flexibel je zelf bent en dat duidelijk naar je baas communiceren. Als je altijd zo bent neemt men dat vaak voor lief, en voelen ze zich bescheten als je een keer zelf wat flexibiliteit nodig hebt. mag je ze best op wijzen.

Maar hoe kun je werken als je thuis een kind hebt dat ziek is?

Eigenlijk wil ik dat gesprek met mijn baas niet eens echt voeren. Ik kwetst me hoe dit nu weer ter sprake komt, terwijl wij zo ons best doen. Die overleggen die niet binnen mijn uren vallen, of in de avond wat doen of wat dan ook, daar wil ik eigenlijk maar gewoon mee stoppen. Blijkbaar wordt dat dus niet gewaardeerd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:34

Hoihoi10 schreef:
Pantykous schreef:

Hier liggen ze dan vaak op de bank voor de tv of met de Ipad, als ik moet werken breekt nood wet daarin.
Ik heb ergens de mazzel dat ik zelfstandige ben en vrij goed kan plannen, maar ik heb ook momenten dat ik ábsoluut niet thuis kan werken (als ik een bruiloft moet fotograferen bijvoorbeeld en daarvan alleen al doe ik er 35 per jaar)
Mijn man kan gelukkig ook thuiswerken en ook dan liggen de kinderen als ze ziek zijn vaak op de bank met een scherm. Dat is dan maar even zo
Laatst bijgewerkt door Liselot op 05-04-22 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:35

Liselot schreef:
Hoihoi10 schreef:

Hier liggen ze dan vaak op de bank voor de tv of met de Ipad, als ik moet werken breekt nood wet daarin.
Ik heb ergens de mazzel dat ik zelfstandige ben en vrij goed kan plannen, maar ik heb ook momenten dat ik ábsoluut niet thuis kan werken (als ik een bruiloft moet fotograferen bijvoorbeeld)
Mijn man kan gelukkig ook thuiswerken en ook dan liggen de kinderen als ze ziek zijn vaak op de bank met een scherm. Dat is dan maar even zo

Ah ja precies!
Nee dat werkt dan prima. Die van ons is nog te jong daarvoor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:36

Onze jongste kon je met 1,5 al voor de tv zetten hoor :') weet niet hoe oud die van jullie is? Ik vind haar leeftijd nu juist lastiger omdat ze niet meer slaapt overdag (madame is 2,5 en slaapt al zeker een halfjaar niet meer overdag)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 16:41

Liselot schreef:
Onze jongste kon je met 1,5 al voor de tv zetten hoor :') weet niet hoe oud die van jullie is? Ik vind haar leeftijd nu juist lastiger omdat ze niet meer slaapt overdag (madame is 2,5 en slaapt al zeker een halfjaar niet meer overdag)

:D Die van ons heeft echt geen aandacht voor de tv.
En is een slechte slaper, zowel overdag als in de nacht. Dus daar kun je niet echt van op aan.

Overigens; ik heb uiteraard ook liever iedere week hetzelfde schema en die regelmaat. Ik ben niet graag thuis met een kind dat ziek is, jengelig is en alleen maar hangt en huilt. Maar het is wel mijn kind. En ook als dat iedere 2 weken zo is, dan heb ik zelf nog geen keus. Het is allemaal niet zo dat ik mijn baas niet begrijp. Maar ik zou echt niet weten hoe ik het zou moeten doen, zodat ik er zelf ook achter sta.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:48

Is het geen optie om minder uren te gaan werken of te stoppen met werken?
Want eerlijk gezegd geef ik je baas groot gelijk.
Flexibel of niet, ziek zijn word je gewoon en dat gaat meestal niet volgens schema.

Jullie hebben voor je kind gekozen, jullie werkgever niet.

Black is the colour of my true love's hair

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:48

Ik zie het echt als overmacht en het is even niet anders. Heel vervelend voor je baas, maar ook zeker voor jullie. Ik zou zeker begrip tonen voor je baas, maar verder dicht bij jezelf blijven. Uitleggen hoe jullie je best hebben gedaan en ervaren en hoe dit nu voelt/over komt. En wat anderen zeggen, het wordt echt beter/makkelijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:51

Lastig hoor.
Wij kunnen momenteel beide thuiswerken dus hier is dat eigenlijk nooit een probleem. Gelukkig was onze dochter zelden ziek maar als ze ziek is dat slaapt ze gewoon de hele dag, dus daar heb ik geen omkijken naar.
Toen we nog beide op locatie werkte bleven we bij ziekte om de beurt thuis. Ik vaak de eerste dag omdat ik minder ver moest om op te halen maar de dag erna bleef mijn man dan thuis, dat ze dat niet zo tof vonden (in de zorg sector) had hij verder maling aan.

Misschien is die evenredige tijd verdeling bij ziekte bij jullie nog niet zo geoptimaliseerd?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:56

Hoihoi10 schreef:
Pantykous schreef:

Eigenlijk wil ik dat gesprek met mijn baas niet eens echt voeren. Ik kwetst me hoe dit nu weer ter sprake komt, terwijl wij zo ons best doen. Die overleggen die niet binnen mijn uren vallen, of in de avond wat doen of wat dan ook, daar wil ik eigenlijk maar gewoon mee stoppen. Blijkbaar wordt dat dus niet gewaardeerd.

Ik plan meetings met klanten naar de week erop, en de rest kijk ik hoe het gaat. Desnoods werk ik 's avonds ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:56

Ik vond het de afgelopen 2 jaar ook erg heftig. En wij hebben dan het geluk dat onze kinderen weinig ziek zijn, maar er was altijd wel wat; klas plots in quarantaine, juf ziek, opvang dicht, kind hoesten en dan mocht ie niet komen.

Man kan thuiswerken, ik werk in de zorg waar het ook megadruk was. Man heeft geen meedenkende werkgever en ik gelukkig wel; dat heeft me denk ik een burn-out gescheeld.

Ik begrijp je baas en ik begrijp jou. Ik vind het dan ook goed dat je baas er een gesprek over wil, maar ik vind ook dat werkgevers/leidinggevenden vooral coulant moeten zijn. Aan overspannen werknemers heb je nog veel minder, en mensen die zich gesteund weten door de LG werken harder op de tijden dat het wel kan.

[o]

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:57

Waarom kan oma niet oppassen op een ziek kind? Ik snap dat hij niet naar de opvang kan, maar mijn (schoon)ouders passen juist op als de opvang niet beschikbaar is en er een ziek kleinkind is.

Ik snap het wel van beide kanten. Thuis werken met een ziek kind van die leeftijd is ook geen werken. Flexibel is mooi maar moet van 2 kanten komen natuurlijk. Altijd alleen uren werken die jou uitkomen of die je baas uitkomen is geen goed uitgangspunt.

Ik snap ook wel dat je als 'baas' moet kunnen bouwen op aanwezigheid van je personeel. En dan binnen het redelijke. Elke avond werken maar overdag niet bereikbaar zijn is prima je uren maken, maar niet handig voor overleg met je collega's bijvoorbeeld.
Aan de andere kant werk je niet voor niets 24 uur verdeeld over 4 dagen en mag er van zijn kant ook ook respect zijn voor jouw inzet.

Ga dat gesprek gewoon eens aan. Misschien heeft hij wel een ander voorstel welke voor beide werkbaar is.

Life is short....SMILE while you still have teeth!