zijn de Ariat wythburn H20 boots echt waterproof?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

zijn de Ariat wythburn H20 boots echt waterproof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 11:12

Ik kan van mijn instructrice een paar Ariat laarzen overnemen.

Het model is Ariat outdoorboots Wythburn H20 bruin. Mij leken deze laarzen fijn voor stalwerk in de winter en om mee te nemen op vakantie naar Ijsland.

Nu is alleen mijn vraag, zijn ze écht waterdicht? En moet je ze behandelen of niet? Ik wil absoluut vermijden dat ik natte voeten krijg, ook tijdens een sneeuwwandeling oid.

Hopelijk hier mensen met ervaring die me willen helpen!

MarliesV

Re: zijn de Ariat wythburn H20 boots echt waterproof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:21

Ik heb zelf ook Ariat winterlaarzen en ja die zijn waterdicht. Modder, mest, nat gras, plassen enz, ik heb ze de hele herfst en winter aan.

Maar ik weet niet of ze wel geschikt zijn voor sneeuw wandelingen. De zool is naar mijn mening daar te glad voor. Ik zou echt een paar speciale laarzen nemen voor sneeuw wandelingen, maar dat is puur op gevoel en niet op ervaring.

Gezien het leren laarzen zijn, moet je ze wel af en toe schoonmaken en invetten, om zo het leer mooi en soepel te houden. Ik doe dat met zadelzeep als het echt heel goor is en daarna invetten. Dan dompel ik ze in een emmer warm water om af te spoelen, dus waterdicht zijn ze zeker, want ook dat overleven ze zonder doorlekken.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:23

Ik heb ze inmiddels 8 jaar en dit jaar zijn ze gedegradeerd tot weide & stal (ook uitmesten) schoenen, ik ga tot mijn enkels de modder in, en ik kan zeggen dat ze nog steeds waterdicht zijn. Uiteraard zijn niet tot helemaal boven waterdicht, als je in een poel water gaat staan, dan loopt het wat hogerop door de veters heen.
Ik heb ze wel altijd best goed verzorgd, ik vet ze regelmatig in (na 8 jaar en niet meer de beste verzorging afgelopen jaar zie ik wel dat het leer wat scheurtjes begint te vertonen).

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:54

Eens met de bovenstaande antwoorden! Hier ook altijd droge voeten gehad, maar voor wandelingen in de sneeuw zijn de zolen wel te glad, maar dat kan je prima oplossen door simpele sneeuw zooltjes mee te nemen en die om de zool heen te doen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 11:57

Dankjulliewel alvast voor jullie antwoorden!
Ik zou sowieso crampons meenemen maar denk dat ik voor de echte winter wandelingen extra wandelschoenen meeneem. Maar ik denk dat ze wel prima zijn voor de gewone uitstapjes.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:28

Ik heb ze ook, en met de sneeuw en ijzel hier in het noorden heb ik zonder problemen kunnen lopen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:48

Ze zijn echt goed waterdicht, ik gebruik ze op stal, in het bos en wanneer ik in de tuin bezig ben. Modder, sneeuw en regen maakt niks uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:13

Ik heb ze ook, de tall versie (hogere met rits aan de achterkant)
Heb ze al jaren en zijn nog steeds goed waterdicht. Hele fijne laarzen imo

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 16:52

hoe vinden jullie de maatvoering? diegenen die ik kan overnemen zijn een maat 39 maar de lengte van de zool is 26.5cm ongeveer. Dat is dus best groot denk ik voor een 39? Ik heb andere schoenen in maat 40 die 26 cm lang zijn.

Met dunne sokken zijn ze wel wat ruim maar door de veters kan je ze wel goed vast doen. Lijkt me wel fijn als je er een extra paar sokken in kan dragen.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:59

Ik vind ze gewoon op maat vallen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:30

Ik heb bij Ariat alles een halve maat kleiner. Normaal heb ik maat 9 van sneakers (maat 39/40) maar van Ariat heb ik meerdere type (outdoor)laarzen in 8,5. Kan je ze niet passen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:50

Valt hier goed op maat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:50

Waidida schreef:
hoe vinden jullie de maatvoering? diegenen die ik kan overnemen zijn een maat 39 maar de lengte van de zool is 26.5cm ongeveer. Dat is dus best groot denk ik voor een 39? Ik heb andere schoenen in maat 40 die 26 cm lang zijn.

Met dunne sokken zijn ze wel wat ruim maar door de veters kan je ze wel goed vast doen. Lijkt me wel fijn als je er een extra paar sokken in kan dragen.

De zool is best grof er omheen, dus dat kan zeker wat schelen qua lengte aan de onderkant.
Ik heb maat 38, en van deze ook 38, zitten iets ruim, maar zeker geen hele maat. Niet eens een halve denk ik.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:04

Fijne laarzen, goed waterdicht maar alleen tot de enkel is mijn ervaring, waar de veter zit kan er water tussendoor. Ik heb ze 3 jaar gehad totdat het leer bij de neus losliet van de zool en er een gat in kwam. Ik heb ze niet netjes behandeld dus ik vond nog dat ze lang mee gingen haha.

De maatvoering vond ik ook lastig, ik zat tussen 2 maten in. Ik koos uiteindelijk de grote met het idee "extra dikke sokken" maar uiteindelijk was dat helemaal niet nodig want de laars is van zichzelf al erg lekker warm.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:19

Ik heb ze al een paar jaar en loop er in sneeuw en regen mee :D, maar het enige is dat ik persoonlijk er snel in zweet en dan echt koude voeten krijgt :+

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:55

Ik sluit me aan bij de ervaringen die hierboven staan, ze zijn lekker warm, waterdicht (zeker tot waar de veters beginnen). Ik loop er al jaren op en vet ze af en toe in omdat er nu scheurtjes in het leer ontstaan en ik graag droge voeten wil houden. Ik draag ze ook met sneeuw met één paar sokken.

Zelf heb ik alleen lang getwijfeld of ik de langere optie niet had willen hebben omdat deze me nog net iets warmer lijken.

Ik raad de Ariat outdoorboots Wythburn H20 bruin zeker aanraden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 07:13

Het ding is dat ik de maat 39 kan overnemen van mijn instructrice. Met dunne sokken merk ik wel dat ze los zitten maar door de veters is dat niet heel vervelend ofzo. Als ik de zolen eruit haal en er zo op ga staan volgt de zool wel mooi de vorm van mijn voet.

Ik denk dat een 38 misschien wel idealer zou zijn (meestal draag ik ook een 38 in schoenen, maar dit varieert tot soms wel maat 40). Zeker qua lengte. Maar dan zou ik die waarschijnlijk via vinted ofzo moeten kopen. En dan kan je fus niet eerst passen.

Helaas hier geen winkel in de buurt om te kunnen passen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 07:21

Denk om besmettingsgevaar van laarzen die je bij paarden draagt. Rijlaarzen mag je niet meenemen naar IJsland.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 07:24

F_Orumster schreef:
Denk om besmettingsgevaar van laarzen die je bij paarden draagt. Rijlaarzen mag je niet meenemen naar IJsland.

Ik zie niet helemaal waarop jij antwoordt sorry?
Maar wat is het verschil met andere schoenen?
Van wandelschoenen kunnen zij toch ook niet weten waar ze geweest zijn?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 07:27

Ik reageer op het idee dat je met stallaarzen naar IJsland wilt. Mijn bericht was meer ter bewustwording, dat je ervan op de hoogte bent. Om verrassingen te voorkomen en dat het goed zou zijn de laarzen te desinfecteren voor je van stal naar IJsland gaat.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 07:34

F_Orumster schreef:
Ik reageer op het idee dat je met stallaarzen naar IJsland wilt. Mijn bericht was meer ter bewustwording, dat je ervan op de hoogte bent. Om verrassingen te voorkomen en dat het goed zou zijn de laarzen te desinfecteren voor je van stal naar IJsland gaat.

Dat is ook het eerste dat ik ervan hoor? Kan ik daar ergens meer over lezen? Dit kan toch onmogelijk gecontroleerd worden, want je kan toch met alle schoenen met paarden in aanraking zijn geweest (ik vermoed dat dat het ding is?)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 07:42

Dat klopt inderdaad, natuurlijk kunnen ze dat niet zien of aantonen, maar daarom is het alsnog wel fijn om bewust van te zijn.

ChatGPT zei:
Ja — er bestaan officieel vastgelegde regels over het (niet) meenemen van leer- of gebruikt paardrijmateriaal, waaronder (paardrij)laarzen, naar IJsland en deze worden gepubliceerd door de IJslandse Voedsel- en Veterinaire Autoriteit (Matvælastofnun, MAST) en de IJslandse douane / customs.

Officiële bron uit IJsland
Op de website van de IJslandse Voedsel- en Veterinaire Autoriteit (MAST) staat dat:

Importeren van gebruikt ruitersportmateriaal (zoals gebruikte zadels, hoofdstellen, enz.) is strikt verboden vanwege bio-veiligheidsrisico’s voor de IJslandse paarden.

Gebruikte ruiterkleding en boots moeten vooraf grondig worden gereinigd en gedesinfecteerd, of anders worden behandeld volgens de voorgeschreven procedure om naar IJsland te worden gebracht.
Dat staat letterlijk op de officiële MAST-site onder Import of riding equipment.

Hier zie je precies hoe dat vermeld staat:

Importing the following equipment is strictly prohibited:
• Used riding equipment…
Riding clothes, helmets, and boots… should be washed and disinfected prior to entering the country.

Douane- en invoerregels
Ook de officiële IJslandse douanepagina (“Duty Free Imports”) zegt dat:

Angling gear en riding clothing die gebruikt zijn buiten IJsland alleen mogen worden ingevoerd als ze vooraf gedesinfecteerd zijn en dat een certificaat van desinfectie bij de douane kan worden gevraagd.

Het blijft verboden om gebruikte ruiteruitrusting (zoals bijvoorbeeld leren zadels/hoofdstelstukken) te importeren.

Samengevat
Dus de officiële regel kun je terugvinden in:

MAST – Import of riding equipment:
Hier staat expliciet wat verboden is en wat je moet doen als je ruiterkleding/boots (ruitenmateriaal) mee wilt nemen.

Skatturinn (IJslandse douane) – Duty free imports:
Hier staat de douane-interpretatie van die regels, inclusief desinfectie-eisen.

Wil je dat ik je direct links naar die exacte beleidsdocumenten (bijv. PDF of IJslandse regelgevingstekst) geef waar die regels staan, dan kan ik dat ook voor je opzoeken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 07:48

Dat wist ik niet. Ik ga me er verder over inlezen. Ik denk, aangezien ik paarden aan huis heb dat ik het sowieso moet doen dan. Want al onze schoenen staan een beetje bij elkaar en komen vroeg of laat wel eens in contact met de stal.