Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:52

Hoi Bokkers,

Ik kon het zo snel niet vinden, maar ik vroeg mij af of er nog meer bokkers doen aan de Makkelijke Moestuin, oftewel MM?

Hier ben ik net begonnen aan Seizoen 2, of eigenlijk 1,5. Want vorig jaar eind juli pas begonnen.

Ik heb 2 air bakken van samen 60x120. 8 vakken dus. En daarnaast heb ik een bak op poten tegen de schutting aan, waar de komkommer planten en tomaten planten in komen.

En ik heb een random bloempot omgedoopt tot aardappelbak, dat doe ik dit jaar voor het eerst.

Hier staat er knoflook (al sinds oktober), goudsbloem, wortel, spinazie, rucola, aardappel (2x) en mini kropsla in.
En later in het seizoen komen daar dus nog komkommer en tomaten bij.

Ik lees en hoor graag van mede MM-ers, hoe vergaat het jullie? En wat hebben jullie dit jaar gezaaid?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:53

Er is een "eetbare tuin" topic waar kennelijk ook MM-ers zitten:
[VT] de eetbare tuin vervolg

Ik heb vorig jaar 2 mini's gekocht om uit te proberen. Dat was nog geen doorslaand succes -O- .

Ik heb er nu sugar snaps en rode bieten in staan (foutje, dacht dat ik radijzen zaaide O:) ). De radijzen staan nu in een willekeurige andere bak.
En ik heb een 1x1 m bak gehaald die ik klaar wil maken. Daar moet even een klimscherm bij. En daar wil ik in elk geval tomaten, klimcourgette en klimpompoen in.
En verder worstel ik nog met de invulling.

AlwaysH

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:02

Oh wat leuk!
Ik heb momenteel een klein kweekbakje en heb de eerste plantjes omgezet. Ben nog echt geen expert.
Heb wel vroegah op school leren werken met planten. Maargoed, daar ben ik de helft van vergeten. _O-

Dekamarkt moestuin zaadjes doen het in ieder geval leuk.
Afbeelding

Binnenkort wil ik ook een grotere bak. Tot die tijd even bij klein kweekbakje en potjes houden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:10

Hier een enthousiaste MM-er! Doe het nu voor het derde seizoen. Ik heb drie 'normale' MM bakken (ouderwetse houten), waarvan 2 met een klimrek.

Eerste seizoen: goede opbrengst, beetje zitten klooien met wat/hoeveel zaaien. Conclusie: als je geen radijs en biet lust moet je die ook niet zaaien :D . Wortel deed het op zich goed, maar met twee paarden aan huis gaan er zo veel wortels doorheen dat ik de moeite niet echt vond opwegen tegen de opbrengst. Weinig succes met de tomaten/komkommer, (te) vroeg begonnen met binnen zaaien en pech met het weer toen de plantjes naar buiten gingen.

Tweede seizoen: wat meer bonen (peultjes, sugar snaps) tegelijk gezaaid, zodat je ook echt een maaltje bij elkaar kunt plukken. Tomaat/komkommer/cougette binnen voorgezaaid, maar ook wat plantjes uit het tuincentrum gehaald. Resultaat: uit het tuincentrum meteen succes, de eigen kweek begon pas helemaal aan het einde van de zomer wat op te brengen (als we niet een heel goed najaar hadden gehad had ik daar geen oogst van gehad). Slasoorten doen het altijd prima, wel een beetje pieken met de oogst (maar gelukkig hebben we kippen :) ).

Op dit moment staat er al behoorlijk wat in de bakken: Kropsla, Rucola (doet het altijd extreem goed), Veldsla, Meiraapjes, Paksoi, Pluksla (allemaal diverse vakken). Ook Peultjes en Sugar Snaps. 1 april 'mogen' er volgens mij weer wat nieuwe zaadjes in. Over het opkweken van de tomaten/komkommer/cougette) binnen ben ik nog even aan het denken. Het is leuk, maar er gaat wel veel werk inzitten (inclusief afharden waarin je een paar weken met de plantje van binnen naar buiten loopt) dus ben er nog niet over uit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:12

De rucola doet het hier ook super goed!
De courgette en basilicum ook. Daarnaast staan de zonnebloemen in een grote bak.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 11:15

turtlelito schreef:
Hier een enthousiaste MM-er! Doe het nu voor het derde seizoen. Ik heb drie 'normale' MM bakken (ouderwetse houten), waarvan 2 met een klimrek.

Eerste seizoen: goede opbrengst, beetje zitten klooien met wat/hoeveel zaaien. Conclusie: als je geen radijs en biet lust moet je die ook niet zaaien :D . Wortel deed het op zich goed, maar met twee paarden aan huis gaan er zo veel wortels doorheen dat ik de moeite niet echt vond opwegen tegen de opbrengst. Weinig succes met de tomaten/komkommer, (te) vroeg begonnen met binnen zaaien en pech met het weer toen de plantjes naar buiten gingen.

Tweede seizoen: wat meer bonen (peultjes, sugar snaps) tegelijk gezaaid, zodat je ook echt een maaltje bij elkaar kunt plukken. Tomaat/komkommer/cougette binnen voorgezaaid, maar ook wat plantjes uit het tuincentrum gehaald. Resultaat: uit het tuincentrum meteen succes, de eigen kweek begon pas helemaal aan het einde van de zomer wat op te brengen (als we niet een heel goed najaar hadden gehad had ik daar geen oogst van gehad). Slasoorten doen het altijd prima, wel een beetje pieken met de oogst (maar gelukkig hebben we kippen :) ).

Op dit moment staat er al behoorlijk wat in de bakken: Kropsla, Rucola (doet het altijd extreem goed), Veldsla, Meiraapjes, Paksoi, Pluksla (allemaal diverse vakken). Ook Peultjes en Sugar Snaps. 1 april 'mogen' er volgens mij weer wat nieuwe zaadjes in. Over het opkweken van de tomaten/komkommer/cougette) binnen ben ik nog even aan het denken. Het is leuk, maar er gaat wel veel werk inzitten (inclusief afharden waarin je een paar weken met de plantje van binnen naar buiten loopt) dus ben er nog niet over uit.

Mijn zus is een doorgerotte moestuin vrouw en die gaf ook al aan; tomaten en komkommer planten gewoon lekker bij tuincentrum halen als ze al zo’n 15-20 cm hoog zijn.
Teveel moeite en gedoe om die helemaal vanaf scratch te zaaien.
Dus dat doe ik dan maar braaf.

Heel herkenbaar van de radijs en biet, groeit echt mega en je moet het dus wel lekker vinden hahahaha…
Lesje geleerd!

Dus dit jaar alleen dingen die we ook daadwerkelijk eten.
Doe ook wat minder tomaten planten en komkommer denk ik; had vorig jaar mega opbrengst elke keer..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:30

De radijzen heb ik eigenlijk voor mijn vader, die is er gek op. Maar daar had ik vorig jaar allemaal wormpjes in.
De sugar snaps 1 mooi maaltje kunnen plukken. Ze bloeiden nog heel lang door, maar iedere keer maar 2-3 peulen, dus tegen de tijd dat je een maaltje hebt geplukt zijn de eersten al weer verdroogd of verrot.

En van de rode bieten, waar ik gek op ben, had ik maar 2 mooie bieten. De andere werden max. zo dik als een winterwortel -O- . Ik heb van 3 samen nog wel een maaltje kunnen maken. De rest was de moeite van het koken en schillen niet, dan bleef er niets van over.

De pluksla kwam niet op en de winterpostelein uiteindelijk wel maar stopte daarna met groeien. Nadat het weken niet verder kwam dan 3 cm hoog heb ik de bak maar leeg gehaald.

Hopelijk dit jaar meer succes.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:58

Ik wou ook het eetbare tuin topic linken maar zie dat die al is gepost, leuk als er meer bokkers mee komen kletsen :D

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:08

Ik heb vandaag mijn wortels gezaaid en de sugar snaps op vochtig keukenpapier gelegd om te ontkiemen. Geen officiële bak, wel de grond, de zaden en de app. Ben heel benieuwd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:20

Toch als je tomaten en komkommer bij een tuincentrum koopt als plant staan ze daar waarschijnlijk ook binnen en zul je deze ook beter kunnen afharden(wennen aan buiten). Komkommer vind ik verder weinig werk veel opbrengst. Een keer voorzaaien in een wat groter potje zodat je niet hoeft te verpotten, inderdaad wel af harden en daarna uitplanten bij een stok en ze geven veel opbrengst. Maar ik heb ze wel in de volle grond.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:15

Ik heb een klein tuintje met 2 moestuinbakken. Ik heb wat sugarsnap plantjes gekocht bij de Welkoop. Verder ben ik wat uitjes, pepers en sla aan het kweken.
Tomatenplantjes en komkommerplantjes ga ik kopen.

1 van de bakken heb ik als kruidenbak. Er staat lavendel, bieslook, salie, oregano en citroenmelisse in. M'n maggiplant komt ook weer omhoog zag ik gisteren. Verder koop ik weer een basilicum die ik er ook in ga zetten. Maar dan moet de temperatuur eerst goed omhoog.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:43

Hier zie ik dd afgelopen dagen elke keer katten poten in dd moestuin…
Heb het idee dat die mij. Zaden uitgraaft? Kan dat?

En heb daardoor ook het idee dat lang niet alles opkomt..
Van de 4 knoflook tenen zijn er maar 3 echt moo opgekomen…

De spinazie komt niet allemaal op, de wortels duren langer als verwacht, de rucola ook en goudsbloem ook.

Komt dat nou echt omdat het een stuk eerder is dat ik begonnen ben als vorig jaar of door de kou? Of toch door de kat?

Hetgeen wat er wel opkomt doet het goed, dus ik klaag niet. Maar vorige zomer was ik al heel snel aan het oogsten enz..

Toch een heel verschil als later in het jaar starten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:53

Hoe lang heb je de wortels er in zitten? Die hebben wel zo'n 3 weken nodig

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:55

moonsparkle schreef:
Hoe lang heb je de wortels er in zitten? Die hebben wel zo'n 3 weken nodig

Ja dat klopt idd. Ze zitten er nu in vanaf 16 maart, dus dat is idd nog even wachten…
Voor mijn gevoel zaten ze er al langer in..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:55

Ik word ook altijd ongeduldig van de wortels en dan opeens zijn ze er :D

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:56

Judith_H schreef:

Natuurlijk kan dat :D Zaadjes zitten niet erg diep in de grond dus er is niet veel gegraaf voor nodig om zaadjes uit te graven. Maar dat zal niet bewuste opzet zijn van de kat, die wil gewoon graven en/of poepen :') Mijn kat heeft ook flink zn best gedaan op mijn stukje met gezaaide wortels, maar denk dat het wel goed komt, desnoods liggen ze niet allemaal in een rijtje maar meer verspreid :')
Verder zit ik ook ongeduldig te wezen met mijn wortels :D

Ik zie dat de eetbare tuin topic al is genoemd maar als jullie vragen hebben kan ik dat topic ook zeker aanraden, zitten paar actieve mensen die best veel verstand er van hebben wat heel fijn is! Makkelijke moestuin kwekers zijn er natuurlijk ook welkom :)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:59

Lunameyza schreef:
Judith_H schreef:

Natuurlijk kan dat :D Zaadjes zitten niet erg diep in de grond dus er is niet veel gegraaf voor nodig om zaadjes uit te graven. Maar dat zal niet bewuste opzet zijn van de kat, die wil gewoon graven en/of poepen :') Mijn kat heeft ook flink zn best gedaan op mijn stukje met gezaaide wortels, maar denk dat het wel goed komt, desnoods liggen ze niet allemaal in een rijtje maar meer verspreid :')
Verder zit ik ook ongeduldig te wezen met mijn wortels :D

Ik zie dat de eetbare tuin topic al is genoemd maar als jullie vragen hebben kan ik dat topic ook zeker aanraden, zitten paar actieve mensen die best veel verstand er van hebben wat heel fijn is! Makkelijke moestuin kwekers zijn er natuurlijk ook welkom :)

Had het eetbare tuin topic ook gevonden, maar had het idee dat daar meer de professionals zaten :o

Oh nog nooit gezien dat een kat in mijn moestuin zat, maar idd dan zal dat het zijn.
Ben dus benieuwd wat er nog gaan opkomen hierdoor..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:02

Iedereen is er welkom en is behulpzaam :D

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:02

Hihi nee hoor, ik ben ook aan het rondprutsen met mijn mini moestuin en moet nog veel leren, maar daarom zit ik daar juist, en het is heel gezellig :D

Denk dat het wel goed komt met je zaadjes, in mijn paar jaar ervaring heb ik gemerkt dat zaden vaak veel sterker zijn dan ik dacht. Ik heb zelf zo veel mogelijk saté stokjes in de grond gestopt tegen mijn katten, misschien kan je dat proberen?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 20:03

Lunameyza schreef:
Hihi nee hoor, ik ben ook aan het rondprutsen met mijn mini moestuin en moet nog veel leren, maar daarom zit ik daar juist, en het is heel gezellig :D

Denk dat het wel goed komt met je zaadjes, in mijn paar jaar ervaring heb ik gemerkt dat zaden vaak veel sterker zijn dan ik dacht. Ik heb zelf zo veel mogelijk saté stokjes in de grond gestopt tegen mijn katten, misschien kan je dat proberen?

Oooh goeie tip, ik zal eens wat stokjes erin prikken…

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 20:13

Zo, de moestuin ziet eruit als een stekelvarken nu... Goeie kat die daar nog wil gaan graven.

Niks tegen katten zelf, maar vond het echt zonde van de zaadjes...

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:24

Ja ik vond het ook echt niet leuk dat mijne er in ging racen en graven, ik maar boos worden en hij vond het een groot spel :') Gelukkig is hij verder erg netjes en poept en plast alleen binnen op de kattenbak :o
Maar mijn andere kat vindt het vaak erg aantrekkelijk om te gaan poepen in een verse moestuin, met saté stokjes was het toch wat minder makkelijk voor haar om dr bips daar te plantten :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:34

Judith_H schreef:
Had het eetbare tuin topic ook gevonden, maar had het idee dat daar meer de professionals zaten :o

Nee joh, ik zit er ook en heb geen idee wat ik aan het doen ben :')

Ik heb sinds kort 4 moestuinbakken en een klein stukje volle grond voor pompoen. Niet het MM systeem maar daar heb ik wel wat van afgekeken. Ik ben erg benieuwd wat het gaat opleveren! Vandaag een rijtje radijzen gespot die net boven de grond zijn komen piepen, zo leuk :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:40

Hier ook een fanatieke MMer :j
Heb 2 bakken,een boel growbags, en sinds dit weekend een muurkasje *\o/*
Er staan al best wat zaailingen boven. Hopelijk wordt dit jaar een beter jaar dan het afgelopen jaar.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 19:27

Vandaag de check ups van de app weer gedaan.
Helaas heeft de mini kropsla het niet gehaald. Al een paar keer de melding gehad of er al wat te zien was en tot nu toe nog niet. Dus nu gaf de app aan dat het niet ging lukken en dat ik het vak moest leeghalen.

Dus morgen maar even iets anders zaaien. Ik dacht aan wortel, dat heb ik wel al in het vak er tegenover staan, maar het word wel als optie gegeven in de app en vind ik ook erg leuk om te doen. Ook al moet je er lang op wachten..

De knoflook; die duurt pas lang. Vorig jaar halverwege oktober gezaaid, hoef er nauwelijks iets aan te doen en had nu een melding dat ik er wat voeding bij moest gooien en dan weer 112 dagen wachten...

Dat is makkelijke teelt zeg _O- .