Condoleance, hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 12:07

Ik ga binnenkort voor de eerste keer naar een condoleance en ik vroeg me af wat de 'werkwijze' daarvoor is?

Is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een kaart of iets van bloemen mee te nemen?

Amado7

Berichten: 10775
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:11

Hier in de omgeving niet per se. Maar doe vooral iets wat goed voelt voor jezelf.

Je loopt naar binnen, vaak kan je tekenen in een boek of iets schrijven, net wat de familie wil.
Dan loop je over het algemeen door naar de familie en kan je ze knuffel/hand of iets wat je wil geven.
Aansluitend kan je (soms, afhankelijk van wat familie ook wil) afscheid nemen bij de kist, koffiedrinken.

Weet niet of je degene goed kent, maar sterkte in ieder geval.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:16

Is het een condoleance aan huis,
In een uitvaartcentrum,
Of aansluitend aan de uitvaart?

Overal zitten eigenlijk net andere gebruiken aan.

Speirs

Berichten: 1696
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:17

Doe wat voor jou goed voelt. Ik neem zelf altijd een klein boeketje mee, maar het is ook niet gek als je niets meeneemt.

Tipje: bedenk van tevoren wat je op zou kunnen schrijven, voor het geval daar een boek voor ligt. Bv een mooie herinnering.

En sterkte! Kan best spannend zijn, zo voor het eerst.
Laatst bijgewerkt door Speirs op 15-03-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Berichten: 2673
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:20

Laatste paar jaar helaas een paar keer meegemaakt, maar nooit iets meegenomen en zag ook niet dat anderen dat deden.

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:22

Hier is het niet gebruikelijk om iets mee te nemen.
Hand geven, eventueel bij de kist kijken en weg weer.

In zwaar gereformeerde kringen is het nog wel gebruikelijk om een envelop met geld te geven, omdat deze mensen niet verzekerd zijn, maar alles via de kerk loopt. Dan geef je je "broeders en zusters" dus een financiële bijdrage.

Kaarten gooi ik vaak voor of na de tijd door de brievenbus.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 15-03-22 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

KarenQ
Berichten: 540
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:22

Bloemen of een kaart meenemen gebeurd bijna niet. Vaak zijn bloemen namens de (klein)kinderen, neven/nichten, werk, vereniging ed. Wel zie je soms dat sommigen een enkele bloem meenemen als het iemand is die dichtbij ze stond. Maar hier zijn geen regels voor! Ik heb het zelf nog nooit gedaan, omdat ik of familie was (dus viel onder een groepsboeket) of het was iemand waar ik niet zoveel mee had.

Als je een kaart wilt doen, stuur deze gewoon op, dan kunnen ze die op een eigen moment bekijken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze op een condoleance worden gegeven, dat zou ik niet zo snel doen. Dan moeten ze iets met die kaart en dat is lastig. En de situatie is vaak al wat ongemakkelijk.

Vaak bij binnenkomst kun je een condoleanceboek tekenen. In mijn omgeving is dit vaak niet meer dan jouw naam, met de mogelijkheid om je adres achter te laten, vaak krijg je achteraf een dankbetuiging. Vaak een kaartje waarin staat dat men het fijn vond dat je aanwezig was. Soms is er ruimte voor een boodschap, als die er is, schrijf ik vaak iets van Veel liefs en sterkte van KarenQ.

Vervolgens ga je naar de condoleancerij. Vaak staat de familie/beste vrienden bij elkaar in de buurt van de kist. Je geeft ze dan een hand/kus/knuffel (afhankelijk van hoe je band is) en zegt gecondoleerd. Meer hoeft niet perse, want tja, wat zeg je dan? Voor mij was gecondoleerd echt wel voldoende. En op dat moment is er vaak gewoon niet zoveel ruimte om te praten. Eventueel, als je wilt, en de mogelijkheid is er, mag je een blik op de overledene werpen. Zelf doe ik dit niet, omdat ik liever het beeld vasthoud van hoe diegene in levende lijve was.

Als er verder nog bekenden van mij zijn, dan ga ik daar ook even naar toe om te condoleren. Vaak krijg je ook een kop thee of koffie aangeboden en dan maak ik even een praatje met die bekenden. Zijn er geen bekenden, dan is het soms een kop thee of ik ga gelijk weg. Je hoeft dan geen afscheid te nemen van de familie.

Als het een combinatie is met de uitvaart zelf, dan is het even afhankelijk van het programma. Soms is er eerst de uitvaartceremonie en dan de condoleance, soms is het condoleance-ceremonie-condoleance. Dan is het eerste verhaal nog wel geldig, alleen ergens tussen in zit dan nog de ceremonie.

Enfin, hopelijk heb je hier iets aan. Sterkte!

chanicha

Berichten: 12333
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:26

Inderdaad iets in het condoleancebrief schrijven, familie condoleren en als je wil even bij de overledene kijken.
Vaak staat de kist apart van het koffiegedeelte voor degenen die dat niet willen zien is dat wel fijn.

F_Orumster

Berichten: 15377
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:34

Ik proef uit sommige reacties dat men bloemen wat meer passend vind bij mensen die dichtbij staan. Ik kijk daar anders naar, ik was wel trots naar de boeketjes die mee zijn genomen naar mijn moeders begrafenis.

Maar een verwachting is het zeker niet, je kunt prima met lege handen heengaan.

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:42

Ik denk dat het afhangt van waar de condoleance is.
Mijn broertje lag bij mijn ouders thuis, vrienden en familie konden daar thuis afscheid nemen en namen dan vaak wel een bloemetje of kaartje mee. Wij hadden thuis geen tijden,of een vaste dag. Iedereen kon komen wanneer diegene dat wilde

Een hele goede buurvrouw lag bij het uitvaartcentrum, daar hebben we toen geen bloemen of kaart meegenomen, kaart bij buurman in de bus en de bloemen bij de crematie meegenomen. Hier was 1 avond voor ingepland.

KarenQ
Berichten: 540
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:43

F_Orumster schreef:
Ik proef uit sommige reacties dat men bloemen wat meer passend vind bij mensen die dichtbij staan. Ik kijk daar anders naar, ik was wel trots naar de boeketjes die mee zijn genomen naar mijn moeders begrafenis.

Maar een verwachting is het zeker niet, je kunt prima met lege handen heengaan.


Het mag vaak wel, maar ik zie dan vaker een losse bloem, zal ook wel verschillen per omgeving. Maar ik ontvang best vaak kaarten waarop staat, dat men liever geen bloemen ontvangt. Vaak wordt er dan gevraagd om dan ipv bloemen een bijdrage aan een goed doel te doen. Wel handig om daar even naar te kijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37860
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:48

Afhankelijk van wie het is en de wensen van de nabestaanden neem ik een kaartje, een enkele bloem (liefst een uit eigen tuin of de natuur als dat kan) of beiden mee. En leg die neer op de plek die daarvoor is bedoeld. De familie condoleren en afhankelijk hoe dichtbij iemand is wat drinken of meteen weer weg.

Maar sterkte alvast.

LiannePuthzy

Berichten: 7025
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:53

Is per situatie echt wel verschillend, soms is er inderdaad wat drinken na de condoleance, soms ook niet, echt puur wat de familie wilt.
Bij de condoleance van mijn oma bijvoorbeeld (deze vond plaats na de begrafenis, begrafenis was voor besloten kring) was er na het condoleren bier, wijn, koffie, thee en fris voor iedereen, ook voor mensen die niet heel dichtbij stonden. Bijna niemand nam echt bloemen mee, wel kaarten. Mensen hadden wel van te voren bloemen gestuurd

friendly
Berichten: 8415
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:05

Recentelijk met mijn vader meegemaakt. Wij stonden vlakbij de kist inderdaad en bij de entree van de ruimte stond een boek waar ingeschreven kon worden. Daarna liepen ze door naar ons en condoleerden ze en konden dan even bij mijn vader kijken (open kist) waarna ze naar de ontvangsthal terugliepen en nog even samen kwamen met koffie en thee of naar huis gingen. Nadat de rij weg was kwamen wij ook naar de ontvangsthal. En zodra iedereen weg was gingen we nog even bij mijn vader kijken.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 13:25

Bedankt allemaal.

De overledene is een ouder (nog nooit ontmoet) van een goede vriendin. Ze denk dat ik een kaart stuur en verder gewoon langs ga.

rien10
Berichten: 15242
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:28

Fijn dat je dit voor je vriendin doet. Ze zal er zich gesteund door voelen.

F_Orumster

Berichten: 15377
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:28

In dat geval ga je er vooral heen om je vriendin te laten zien dat je haar steunt door je aanwezigheid. Wat je meebrengt is dan niet belangrijk, want dat zou je vooral doen voor de overledene. Daarnaast is vooral de aankomende tijd kleine gebaren maken zijn dan eigenlijk belangrijker. Laten weten dat je aan haar denkt met moederdag, verjaardag, kerst etc.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:55

Ik vind het sowieso al heel lief en attent dat je gebruiken navraagt!


Ervan uitgaande dat het een condoleance is in een uitvaartcentrum, níet direct voor of na de eigenlijke uitvaart (meestal een of twee dagen eerder, savonds)


Meestal kom je binnen in een soort halletje. Daar staan vaak 1 of meerdere tafels met een condoleanceregister en vaak de foro van de overledene en de rouwkaart.

Soms is er een rij, buiten al, dan sluit je aan in die rij.
Soms is er geen rij, en kun je doorlopen dat halletje in.

Je schrijft je naam en adres in het condoleanceregister. Schrijf je volledige adres, het is geen fijn klusje voor degene die de dankkaartjes schrijft om tig achternamen, postcodes etc op te zoeken. (Probeer ook goed leesbaar te schrijven)

Na de tafels, voor de echte zaal staat meestal een uitvaart medewerker. Niet altijd, maar wel nagenoeg altijd.

Vaak zegt die persoon welke kant je op moet.
Soms is er gelegenheid om de overledene nog te zien. Meestal is dat in stilte, je loopt dat kamertje in, staat even stil, loopt er weer uit.
Je mag dat ook overslaan, dat wordt niet gek gevonden. Is echt op basis van eigen voorkeur. (Ikzelf kijk bijvoorbeeld liever niet, andere mensen vinden dat wel prettig)

Daarna loop je de eigenlijke aula in.
De mensen die je gaat condoleren staan meestal op volgorde, je gaat het rijtje af.

Meestal geef je een hand (ik weet even niet hoe dat coronatechnisch gaat, kijk even af bij degene voor je of vraag het even aan de uitvaartmedewerker die je de weg wijst in het begin )

Je staat bij iedere persoon even stil, zelf vind ik het netjes om even oogcontact te maken, zegt gecondoleerd en geeft dus eventueel een hand.
Dan stap je een of twee stappen verder, en ben je bij de volgende.

Maak niet de veelgemaakte fout om terwijl je hand schudt met de een de volgende al aan te kijken. Ik zie dat op vrijwel iedere uitvaart, is ook logisch want iedereen wil eigenlijk klaar zijn met die rij, maar echt netjes is het niet.
Eerst volledig ritueel afwerken met de eerste, dán een stap verder, dan de volgende.


Wanneer je aan het eind van de rij bent, loop je de zaal in
Meestal is het gebruikelijk om even een plek te zoeken, een snelle kop (meestal smerige...) Koffie (of thee) met een plakje cake of een koekje. Dat wordt meestal rondgebracht door uitvaartmedewerkers.

Soms ontstaan er kleine gesprekjes aan die tafels, niet altijd. (Veel mensen voelen zich wat ongemakkelijk, de een kan beter tegen stilte dan de ander. Dus het is -voor mij- altijd even afwachten wat er gebeurt aan zo'n tafel.

Tracht hoe dan ook wel stem zacht te houden, dat is meestal wel gewenst en gebruikelijk. (Uitzonderingen bestaan, en heb ik ook meegemaakt, maar ik schrijf even de meest standaard versie op voor je)

Na die kop koffie sta je op.
Vroeger was het heel gebruikelijk om de rij nóg een keer langs te gaan, in omgekeerde volgorde. En iets van 'sterkte de komende tijd' te zeggen.
Daarna loop je naar buiten en ben je 'klaar'.


Tegenwoordig zie je eigenlijk heel vaak dat die laatste stap overgeslagen wordt, en men na de koffie opstaat en wegloopt.

(Zeker bij drukke condolaties is dit de huidige standaard)
Soms geven de uitvaartmedewerkers even aan welke voorkeur de familie heeft.


Dit is zo ongeveer standaardprocedure.
Er zijn veel uitzonderingen en afwijkingen mogelijk. Vaak afhankelijk van familie, cultuur of karakter overledene.

Maar meestal is dit wel echt zo ongeveer de procedure.
En ook de manier waarop je 'foutloos' blijft zeg maar.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Condoleance, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:44

Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:09

Matheno schreef:
Hier is het niet gebruikelijk om iets mee te nemen.
Hand geven, eventueel bij de kist kijken en weg weer.

In zwaar gereformeerde kringen is het nog wel gebruikelijk om een envelop met geld te geven, omdat deze mensen niet verzekerd zijn, maar alles via de kerk loopt. Dan geef je je "broeders en zusters" dus een financiële bijdrage.

Kaarten gooi ik vaak voor of na de tijd door de brievenbus.


Dat wist ik helemaal niet, is er een speciale reden waarom ze geen uitvaartverzekering hebben?

Bij ‘ons’ is het vaak condoleren, kijken bij de kist en daarna weg. Bij een crematie/begrafenis condoleer je daarna ook en dan de koffietafel.

Ts: lief dat je dit voor je vriendin doet!

Leukertje

Berichten: 431
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 03:28

Ik kom uit zwaar gereformeerde kringen. Als hier de gereformeerde gemeenten/oud gereformeerde gemeenten mee bedoelt worden. Ik herken niet dat mensen niet vaak verzekerd zijn. Dit komt bijna niet meer voor. Wel is het in deze kringen niet gebruikelijk en vaak ook niet gewenst om bloemen mee te nemen. Dit staat dan vermeld op de rouwadvertentie.

KarenQ
Berichten: 540
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:33

Bumba01 schreef:
Matheno schreef:
Hier is het niet gebruikelijk om iets mee te nemen.
Hand geven, eventueel bij de kist kijken en weg weer.

In zwaar gereformeerde kringen is het nog wel gebruikelijk om een envelop met geld te geven, omdat deze mensen niet verzekerd zijn, maar alles via de kerk loopt. Dan geef je je "broeders en zusters" dus een financiële bijdrage.

Kaarten gooi ik vaak voor of na de tijd door de brievenbus.


Dat wist ik helemaal niet, is er een speciale reden waarom ze geen uitvaartverzekering hebben?

Bij ‘ons’ is het vaak condoleren, kijken bij de kist en daarna weg. Bij een crematie/begrafenis condoleer je daarna ook en dan de koffietafel.

Ts: lief dat je dit voor je vriendin doet!


Een bepaalde groep is gemoedsbezwaard. Heel globaal. Zij vinden dat jezelf verzekeren betekent dat je geen vertrouwen hebt in God en niet bereid bent om te dragen wat hij geeft. Zij hebben over het algemeen ook geen zorgverzekering. Deze groep is tegenwoordig erg klein, ongeveer 11.000 inwoners en valt voor al in de groep streng gereformeerd. Ik heb in de bijbelgordel gewerkt bij een administratiekantoor, daar kwam ik dit wel eens tegen als ik een aangifte inkomstenbelasting moest doen.