Wie heeft er een "buitenbaan"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Wie heeft er een "buitenbaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 10:32

Hey bokkers,

Ik ben (nog) net (niet) afgestudeerd aan de universiteit, en heb nu mijn eerste fulltime baan. Het betaalt leuk en homeoffice is lekker makkelijk, maar toch merk ik nu al, na 2 weken, dat ik het super veel buiten zijn dat ik tijdens mijn studie deed en kon ontzettend mis. Het geweldige weer van de afgelopen paar dagen helpt daar natuurlijk zeker in mee :')

Dus toen kwam de vraag... Is er geen baan die juist heel veel buiten zijn met zich meebrengt? Uiteraard zijn boer en boswachter de bekende... Maar welke buitenbanen zijn er nog meer?

Kabayo

Re: Wie heeft er een "buitenbaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:35

Werken bij/als
Boswachter
Gemeente medewerker
Stalmedewerker
Glazenwasser
Hovenier
Loonwerker
Boer
Bouwvakker

Even wat zo in mij opkomt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:38

Mijn man was weginspecteur. Die liep hele dagen buiten om de wegen te controleren op gaten en scheuren enz. Liep gerust 10km op een dag!

En uiteraard is postbode ook buiten ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:40

in feite een heleboel buitendienst banen in de natuur- en landbouwsector en de wegenbouw. Bedenk wel dat je dus ook op de dagen dat het regent en je uit je hemd waait ook buiten werkt. ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 10:41

Haha ja uiteraard! Al zoek ik het toch meer richting natuur dan richting "als het maar buiten de voordeur is", al is dat al mooi meegenomen haha.

Oehlala, dat klopt, dat weet ik ook. Dus het zal ook grotendeels, zoals ik al zei, door het mooie weer nu komen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:47

Kijk eens op de site van de NVWA, daar staan ook veel leuke buiten-functies op.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:53

Niet helemaal buiten, maar ik heb vroeger bewust voor de thuiszorg gekozen omdat ik niet 8 uur lang op dezelfde afdeling wilde werken.

Na 1 cliënt was het weer frisse lucht inademen en op naar de volgende.
Toen had ik tussendoor ook tijd om boodschappen te halen of bij de free recordshop even rond te hangen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:54

Ik combineer het thuiswerken (kantoorbaan) met de paarden, precies omdat ik het buiten zijn mis. Ik begin heel vroeg met werken, ga eind van de ochtend of begin van de middag naar de paarden en daarna weer aan het werk. Ik ben zo een paar uur weg, lekker buiten. En dan werk ik in de middag langer door, al dan niet in de tuin bij mooi weer :D
Of ik begin om half 7/7 uur en stop dan om 3 uur als het aan het einde van de dag lekker weer is. Toch mijn uren gemaakt en daarna nog tijd zat om lekker buiten te zijn.
Het fijne hiervan is dat je niet per sé in weer en wind buiten bent, maar op het mooie/droge gedeelte van de dag kunt gaan. Ik hou er dus ook rekening mee met het plannen van afspraken.

Is ook nog het overwegen waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:56

Paardenfysio, hoefsmid, zadelpasser.
Al zit je dan soms haast meer in de auto dan buiten.

Ik heb lang mijn binnen werk met zadelpassen gecombineerd, echter kwam dat dan meer neer op 5 dagen binnen + nog het hele weekend buiten werken. Dat was dus extra, niet afwisselend. Maar wellicht wel iets om te overwegen.

Ik heb mijn home-office zo ingericht dat ik tussen de middag regelmatig naar mijn paard kan. Kun je niet zoiets regelen ipv direct drastisch van baan te veranderen en er dan in de herfst achter komen dat 15 dagen onafgebroken in de regen staan ook niet ideaal is? :P

Ik heb trouwens een collega die in het skiseizoen skileraar is en de rest van het jaar software ontwikkelaar.
Zo heb ik ook een collega die in een zonnig land een B&B runt en zijn computer werk in de avonden doet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:58

Ik had een buitenbaan (werkte op een stal). En op dagen zoals afgelopen week mis ik dat ontzettend.

Maar met de stormen van een paar weken eerder, of dagen dat het alleen maar regent, ben ik weer blij met mijn (thuis)kantoorbaan :+

Maar qua buitenwerk: stalmedewerker, postbode, hondenuitlaatservice, bootcamp-/hardlooptrainer, hovenier, glazenwasser, schilder, bezorger op de fiets
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 14-03-22 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 10:59

Ik ga nu ook zeker niet meteen drastisch veranderen hoor, haha! Ik dacht alleen, wie weet zijn er dingen waar ik nog niet eens aan had gedacht.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:10

Ik ben van 40uur naar 36uur gegaan en ben daarnaast rijlessen gaan geven. Even achter die pc vandaan.

Verder flexibel omgaan met je tijd. Extra lange lunchpauze zodat je even het bos in kan? Zeker doen. Of tussendoor even naar stal. Een echte buitenbaan lijkt me op regenachtige dagen dan weer niks dus ik ga liever wat flexibeler om met m'n kantoorbaan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:12

Mijn man mocht met een regendag gewoon thuisblijven. Daar hadden ze "potjes" voor. Hij kreeg gewoon betaald!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:14

En je eigen buitenbaan creëren? Zodra het een beetje kan qua temperatuur verhuis ik van mijn kantoor naar de tuin. Mocht het toch nog iets te fris zijn om buiten te zitten dan doe ik gewoon het raam wagenwijd open. Misschien is dat een idee? En mag je je eigen uren indelen? Dan zou je bv. tussendoor naar je paard kunnen of wandelen. Dan ben je daarna in je hoofd weer helemaal fris en kan je weer aan de bak.

Een buitenbaan lonkt natuurlijk altijd met dit weer en deze temperaturen, maar ik moet er niet aan denken om met hete dagen of een week regen buiten te moeten werken.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:33

Archeoloog. Ik kan het trouwens niet echt aanraden, ben zelf heel bewust geswitcht naar software ontwikkelaar. Zoals de archeologie geregeld is in Nederland zorgt er voor dat het over het algemeen geen leuke baan is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:43

Ik ken ook een archeoloog, die werkt bij intersport omdat het inderdaad waardeloos geregeld is in het vakgebied.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:46

Ik herken je gevoel! Ik doe eigenlijk hetzelfde als Daihyo, ik combineer mijn flexibele uren met de paarden. De tijd dat ik op stal ben, blok ik gewoon in mijn agenda als Out of Office. Niemand die daar moeilijk over doet :)) Ik werk overigens in de IT, ga hooguit 1x per week naar kantoor en op zo'n dag peer ik hem om 15:00 weer :+

Naast mijn IT werk ben ik ook Guasha Therapeut voor mens en paard, dus daarmee kom ik ook veel buiten! Ideaal.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:07

Ik heb op een zorgboerderij gewerkt waar ik lessen dierverzorgers gaf aan de cliënten en daarna ook gewoon meewerkte op dat bedrijf. Dat was voor mij echt wel de ideale combinatie.
Ik heb ook bij een school gewerkt waarbij we een vaste dag bij een kinderboerderij gingen werken en op een school met eigen dierenverblijven (dus ook buiten).
Nu werk ik drie dagen en heb op de andere dagen genoeg werk te doen bij de paarden die hier aan huis staan.

Bij mijn ouders in de buurt zit een gemeentehuis en tussen 12:00 en 13:00 maken die allemaal een ommetje. Dat is natuurlijk ook al even wat buitenlucht binnen krijgen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:41

Ik heb ook een "soort van" buitenbaan. Of nou ja, over een paar maanden in ieder geval, nog 3,5 maanden tot afstuderen . Dierenarts herkauwers. Tsjah een koe meenemen naar de praktijk gaat nou eenmaal niet zo heel eenvoudig :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:56

Daihyo schreef:
Ik combineer het thuiswerken (kantoorbaan) met de paarden, precies omdat ik het buiten zijn mis. Ik begin heel vroeg met werken, ga eind van de ochtend of begin van de middag naar de paarden en daarna weer aan het werk. Ik ben zo een paar uur weg, lekker buiten. En dan werk ik in de middag langer door, al dan niet in de tuin bij mooi weer :D
Of ik begin om half 7/7 uur en stop dan om 3 uur als het aan het einde van de dag lekker weer is. Toch mijn uren gemaakt en daarna nog tijd zat om lekker buiten te zijn.
Het fijne hiervan is dat je niet per sé in weer en wind buiten bent, maar op het mooie/droge gedeelte van de dag kunt gaan. Ik hou er dus ook rekening mee met het plannen van afspraken.

Is ook nog het overwegen waard.

Zo doe ik het ook, alleen dan niet op vaste tijden en vanuit huis en/of kantoor. Kan als mijn afspraken het toelaten plaats en tijd onafhankelijk werken. Als houdt dat in de praktijk natuurlijk wel in dat je de meeste werkuren hebt in kantoortijden. Maar er is altijd wel een moment in de dag om even lekker naar de paarden te kunnen.

Soms is poepscheppen in het zonnetje gewoon zoveel leuker dan het zoveelste overleg. {:}

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:58

Wat doe je nu TS? Ik zoek juist werk voor thuis haha.

Maar je kan misschien in een museum werken?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 17:59

Ik ben een soort van "intake" voor een IT bedrijf. Dus de spaak tussen IT en klanten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:05

Ik zie werken bij de politie, brandweer en ambulance ook wel als buitenbaan.

Ik heb 9 jaar vrijwillig gewerkt bij de dierenambulance ook buiten. Heerlijk was dat ook in de winter.

Ook op schiphol zijn veel buitenbanen in diverse vakgebieden.

Ik zit nu ook op kantoor en mis het wel zo'n buitenbaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:44

Dierenarts en visites aan huis. Perfect! Want in de winter hebben de meeste mensen wel een stal en sta je vaak toch nog droog. En het rondrijden in de auto vind ik fantastisch!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:47

Wat is je opleiding dat is denk ik ook wel belangrijk. Als het it is dan denk ik ook van die zullen er weinig zijn.

Maar wabo toezichthouder of opzichter bij een gemeente zijn ook leuke baantjes.

Daarnaast wat wil je verdienen. Ik weet dat onze aannemer nog maaiers zoekt voor van de zomer hele dagen buiten.