Starten als zzper maar hoe met KOR

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Starten als zzper maar hoe met KOR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 17:57

Spannend spannend…
Gisteren een afspraak gemaakt bij KVK voor over twee weken.
Nu weet ik eigenlijk al dat ik in de KOR wil ( zal niet boven de 20.000 euro komen en heb geen grote investeringen).
Echter kan ik de KOR pas aanvragen zodra ik ingeschreven ben bij de KVK en ik wilde 1 april mijn bedrijf Officieel starten.
Wat is nu handig… eigenlijk moet ik dus vanaf 1 april eerst nog btw gaan rekenen en pas daarna als het wordt goedgekeurd kan ik zonder btw verder.
Houd ik dan dezelfde prijs, ga ik iets zakken, of ga ik mijn start datum verschuiven?

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Overigens andere leuke tips ook welkom hoor, van mede starters/ mensen die willen starten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:59

Zo ver ik weet kun je altijd (mits je zeker weet niet boven de 20k bruto omzet uit te komen) direct de kor toepassen.

Edit, vroeger was het zo dat je de kor niet aan hoeft te vragen enkel toe mag passen als je aan de voorwaarden voldoet.

Muze

Re: Starten als zzper maar hoe met KOR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 18:02

Nee je kan hem wel gelijk aanvragen maar dan heb ik eerst mijn KVK nummer nodig en het kan dan 4-6 weken duren voor de belastingdienst dan toezegt.
Het gaat me dan echt om die periode ertussen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:05

De KOR is een regeling die over een totaal jaar geldt. Als je aangifte hebt gedaan kan je dat in een suppletie weer terugvragen of juist terugbetalen (in het geval van BTW terug te krijgen). Per saldo kom je dan op € 0,-- uit.
En neem ook even contact op met je boekhouder hoe die er over denkt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:53

yvje86 schreef:
Zo ver ik weet kun je altijd (mits je zeker weet niet boven de 20k bruto omzet uit te komen) direct de kor toepassen.

Edit, vroeger was het zo dat je de kor niet aan hoeft te vragen enkel toe mag passen als je aan de voorwaarden voldoet.

Dat is inderdaad veranderd. Toen was het zelfs zo dat als je onder een bepaald bedrag aan btw uitkwam je deze wel kon factureren, maar niet hoefde af te dragen.
Helaas voor mij veranderde die regel precies op het moment dat ik in loondienst ging en in de kleine uurtjes daarnaast ging freelancen O:)
Ik heb me er een beetje in verdiept, maar zag voor mezelf geen meerwaarde de KOR aan te vragen, maar volg om die reden wel graag dit topic, want misschien verander ik van inzicht.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 18:55

Voor mij is kor juist interessant omdat ik niet over de 20.000 ga en geen grote investeringen heb.
Ik wil echt dit voor erbij doen en ernaast weer in loondienst.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:31

Ik ben vorig jaar midden oktober begonnen, gelijk de kor aangevraagd maar die van mij ging pas 1 Jan 2022 in. Misschien dat per kwartaal in gaat? Ik heb er zelf niet zo veel verstand van haha.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:34

Klopt, je zal 1x BTW aangifte moeten doen, moest ik ook. Ik begon per 1 juli en kon per 1 okt in de KOR.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:41

rien10 schreef:
De KOR is een regeling die over een totaal jaar geldt. Als je aangifte hebt gedaan kan je dat in een suppletie weer terugvragen of juist terugbetalen (in het geval van BTW terug te krijgen). Per saldo kom je dan op € 0,-- uit.

Dat klopt toch niet? Deelnemen aan de Kor gaat per tijdvak/kwartaal.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... gebruiken/

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:41

je moet dan idd 1 keer btw aangifte doen, waar ook wel weer heel "simpel" omheen te werken is..
je kan in het eerste tijdvak aangeven dat je niks hebt om aan te geven, en daarna gaat de KOR in, dus hoef je dat niet meer te doen. Beetje creatief boekhouden, dat scheeld een hoop gedoe

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:45

manonutjuh schreef:
rien10 schreef:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... gebruiken/

Het licht er aan hoe je het benoemd. Nee het gaat niet per kwartaal. Immers je doet geen btw aangifte meer. Maar Ik snap je redenatie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 19:56

Je kan er per kwartaal instappen.

Creatief boekhouden, hoe dan?
Ik wil wel vanaf 1 april gewoon klanten kunnen aannemen en ook facturen sturen..
Of bedoel je t anders?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:58

Wat zegt jouw boekhouder er van?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:09

rien10 schreef:
En neem ook even contact op met je boekhouder hoe die er over

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... -gebruiken
Het licht er aan hoe je het benoemd. Nee het gaat niet per kwartaal. Immers je doet geen btw aangifte meer. Maar Ik snap je redenatie.

Even geplakt van de kvk site: Over de kwartalen dat je nog niet aan de KOR deelneemt moet je aangifte btw indienen.

Voordat je in de KOR zit moet je gewoon aangifte doen hoor?

De oude KOR kon je inderdaad per jaar toepassen, maar de nieuwe volgens mij niet hoor, heb je een linkje waar dat anders staat uitgelegd?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:17

Klopt. Zolang je niet in de KOR zit doe je aangifte. Zodra de KOR in werking treedt doe je het gehele jaar geen aangifte meer.
Je kunt niet per kwartaal wisselen.
We bedoelen hetzelfde.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:31

Je kan überhaupt niet meer wisselen, toch? Als je eenmaal in de KOR zit dan zit je er minstens 3 jaar aan vast dacht ik, of totdat je boven de €20.000 omzet uit komt. En als je daar eenmaal overheen bent en uit de KOR valt, dan kun je de volgende drie jaar niet meer terug de KOR in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:46

Dat klopt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:37

TS, houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst 4 weken verwerkingstijd voor de KOR hanteert dus dien de aanvraag op tijd in.

Maar als je per 1 april wil starten, dan kun je inderdaad pas per 1 juli deelnemen aan de KOR.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:49

Handig was om al eerder bij de kvk ingeschreven te staan, maar daar is het nu te laat voor :P
Ik zou gewoon starten en btw in rekening brengen bij je klanten, en die in je aangifte verwerken.
En nog een voordeel: plan zoveel mogelijk investeringen binnen de niet-KOR periode, dan krijg je daar de btw van terug! Kan je zelfs geld terug krijgen als je meer hebt uitgegeven dan verdiend.

Investeringen van voor je kvk inschrijving mag je overigens ook nog meenemen, binnen een bepaalde periode :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 08:47

Heb nog geen boekhouder. Ga net starten..
Kan die kosten ook nog niet gelijk missen eigenlijk.
Het is echt voor erbij, enkele uren per week.
Ik kan zelf wel eea zal alleen liefste tzt hulp hebben met de aangifte dat iemand alles even controleert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:50

Muze schreef:
Heb nog geen boekhouder. Ga net starten..
Kan die kosten ook nog niet gelijk missen eigenlijk.
Het is echt voor erbij, enkele uren per week.
Ik kan zelf wel eea zal alleen liefste tzt hulp hebben met de aangifte dat iemand alles even controleert

Het is verstandig dat wel te nemen. Alleen al voor vragen als deze.

Klein voorbeeld mijn schoonouders beide in de KOR. Toen wouden ze zonnepanelen op het dak van hun woning. Tja dan mag je die btw ook niet aftrekken..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:34

Als je een beetje handig bent met zoeken op internet, kun je een hoop informatie vinden. Zeker op de site van de Belastingdienst staat heel veel informatie, hetzij niet altijd even lekker leesbaar.

Je BTW-aangifte en de aanvraag KOR kun je prima zelf regelen. Mocht je iemand in je netwerk hebben zitten die wat fiscale ervaring heeft, dan kun je te zijner tijd prima je aangifte inkomstenbelasting zelf invullen. Maar een administratiekantoor/boekhoudkantoor kunnen je daar ook prima bij helpen. Als startende ondernemer heb je onder bepaalde voorwaarden recht op extra aftrek. Het zou zonde zijn als je dat misloopt. Als je zelf alle informatie goed en tijdig aanlevert, bespaar je daar ook weer kosten mee.
Over het algemeen is een administratiekantoor/boekhoudkantoor wat minder prijzig dan een accountantskantoor.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:41

Misschien een kleine tip, doe je investeringen dan in dat 1e kwartaal want dan kun je de btw nog terug krijgen ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 10:06

littleroosie schreef:
Misschien een kleine tip, doe je investeringen dan in dat 1e kwartaal want dan kun je de btw nog terug krijgen ;)

Heb weinig te investeren maar zal wat extra vetkin inslaan haha.