Giro 555 wat doe jij

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 16:17

In Nederland is veel armoede, ook veel waar we het niet van zien of weten. Alles wordt steeds duurder, kijk naar de ramp van de overstromingen, of de horeca die het heel moeilijk had. Covid daar hoor je ook bijna niks meer over. Heb jij ooit voor ons eigen land giro 555 gezien?
Het is erg hoor wat er aan de hand is maar massaal komen er hulptroepen in actie. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Petrichor

Berichten: 10614
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:21

Nou ik wil niet cru overkomen, ik vind het vreselijk wat er gebeurd in Oekraïne en het zou echt een wens zijn die uitkomt als er gewoon vrede op aarde is, maar.... Wij hebben hier in Nederland (andere landen uiteraard ook) mega veel financiële last van wat daar gebeurd, benzine rijst de pan uit en een warm huis is straks ook niet meer te betalen en dan komen er nog andere dingen bij zoals de boodschappen dierenvoer etc. Dus nee ik ga niet doneren aan 555, dat is niet omdat ik het niet verschrikkelijk vind wat daar gebeurd maar omdat ik juist nu in deze situatie nog meer geld achter de hand wil hebben voor wat er misschien nog gaat komen.

Deze hele situatie is beangstigend.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:22

Wat ik doe : geven.

Giro 555 heeft ook een corona collecte gehouden.

Het Rode Kruis, een van de partners, helpt ook in Nederland als dat aan de orde is.

Een aantal andere partners zijn specifiek op het buitenland gericht.
In Nederland zijn we doorgaans verplicht verzekerd, is er bijzondere bijstand, etc etc.

(En ja, er is klimaat verandering waar we ons gigantisch snel aan moeten aanpassen, dit ivm het hoge water in Limburg van de zomer.)

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:32

Petrichor schreef:
Nou ik wil niet cru overkomen, ik vind het vreselijk wat er gebeurd in Oekraïne en het zou echt een wens zijn die uitkomt als er gewoon vrede op aarde is, maar.... Wij hebben hier in Nederland (andere landen uiteraard ook) mega veel financiële last van wat daar gebeurd, benzine rijst de pan uit en een warm huis is straks ook niet meer te betalen en dan komen er nog andere dingen bij zoals de boodschappen dierenvoer etc. Dus nee ik ga niet doneren aan 555, dat is niet omdat ik het niet verschrikkelijk vind wat daar gebeurd maar omdat ik juist nu in deze situatie nog meer geld achter de hand wil hebben voor wat er misschien nog gaat komen.

Deze hele situatie is beangstigend.


Precies dit.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:34

Ik geef aan organisaties die ter plekke gaan. Vind het super dat 555 bestaat maar ik geef het anders.
Ook bij andere rampen of oorlogen trouwens.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:35

Ook in ons eigen land zijn er zat mooie initiatieven. Wat kleiner dan giro 555, maar het leed is hier dan ook gelukkig wat minder dan in Oekraïne, of bv bij natuurrampen waarbij 555 werd ingezet. Wij zitten hier veilig, veelal met een dak boven ons hoofd, en altijd wel wat te eten. Dat is niet te vergelijken met mensen die moeten vluchten en hun hele hebben en houden achter moeten laten.

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:40

Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.

ElCamino

Berichten: 8975
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:42

ik geef niks, ik heb het zelf allemaal hard nodig en kan en wil het geld gewoon niet missen.
Als ik nu ga tanken schrik ik me al een hoedje, en ja, ik rij elke dag naar stal en tank 250-300 in de maand weg, nu dus nog veel meer!!

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:45

Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.


<3

Azmay
Berichten: 18020
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:46

Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.

Wat een super idee _/-\o_

Zelf geef ik niet aan giro 555, maar als ik dadelijk geld over blijk te houden zou zoiets me wel aan staan :j

secricible

Berichten: 25775
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:50

Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.



Dit idee heb ik ook idd om te doen, maar wacht nog even op iets meer financiële zekerheid voor mezelf.

Ik denk oprecht dat we in NL in onze handjes mogen klappen tov de situatie in Oekraïne. Betekend niet dat het makkelijk wordt maar er is iig vrede en vrijheid.

kimmie261

Berichten: 19325
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:53

Nee, ik geef niet aan giro 555, maar ik heb op FB een "vriend" , een kunstenares die ooit Wessel eens wilde tekenen en zij zit nu in een schuilkelder, ze zit werkelijk midden in de bombardementen, ik ga haar wel geld sturen, zodat ze toch wat eten kan kopen voor haar en haar dochtertje .. Dan weet ik gewoon dat het bij iemand terecht komt die het zo hard nodig heeft, en niet op een grote hoop...

Sansevieria
Berichten: 4255
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:54

Ik geef via deze orga: https://www.zendingovergrenzen.nl/
Die werken al heel lang in meerdere arme oost-europese landen, daar weet ik zeker dat het geld op de juiste plek aankomt.

Bij die orga kun je ook een gezin "adopteren" voor een maandelijks bedrag, er worden reizen die kant op georganiseerd, waarbij je kunt zien wat ze doen daar (je betaalt natuurlijk je eigen reis- en verblijfskosten). Die zijn van het "geef ze geen vis, maar leer ze vissen".
Hier wordt merendeels ingezet op mensen zelfredzaam maken, en te zorgen dat ze zich in de toekomst beter zelf kunnen bedruipen.

En nu dan extra noodhulp in de Oekraïne waar het nodig is.

Mellow

Berichten: 6575
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:57

Ik heb voor 30 euro shampoo, handdoeken en tandpasta en tandenborstels gekocht en die gebracht bij een gezin wat nu 12 mensen uit Oekraïne opvangt hier in Nederland. Voor nu is het dan voor mij even klaar.

Afanaisa91

Berichten: 1362
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:06

Vorige week heb ik een doos oude diabeteshulpmiddelen gedoneerd. Omdat de nood zo hoog is mogen dit ook verouderde apparatuur en zelfs over de datum medicatie zijn. Dit had ik gelukkig wel liggen, en wordt normaliter nergens anders ingenomen of herbruikt.

Ik twijfel nog of ik een financiële bijdrage wil leveren, of toch nog op een andere manier.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:09

Ik geef niet aan Giro555, maar ga wel spullen doneren op de inzamelingsactie op mijn werk. Tandpasta, vochtige doekjes, maandverband, paracetamol dat soort dingen.

Ipsilonka

Berichten: 5875
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:12

Ik stort zelf niks aan giro 555. De organisatie waar wij voor werken (landelijke keten) doneert namens alle medewerkers € 5,55 per medewerker. (Oja, dit zijn er 100.000 O:) ) Verder zijn van de flessenautomaten de doneerknoppen ingezet op Giro 555.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:21

Hoe ik ertegenaan kijk? Dat het een het ander niet uitsluit. Je kunt én over de grens wat doen of geven én in eigen land, en dat hoeft uiteraard niet altijd geld te zijn.

Bovendien zijn er zat goede doelen in Nederland waar je wat aan kunt geven (Voedselbank, Leger des Heils, Stichting ALS, Kika etc.). Als die allemaal een je voorbijgaan, heb je wel een beetje liggen slapen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:29

Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.


Wat een goed plan!

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:29

Doe vooral waar je je goed bij voelt zou ik zeggen. Het een sluit het ander niet uit. 555 is er voor acute gebeurtenissen zoals rampen of oorlog. Volgens mij heb ik daar nooit aan gedoneerd... Naast een aantal vaste goede doelen geef ik wat aan een collectant op straat of die aan de deur komt.

Voor Nederland zijn er ook goede doelen, maar gezien hier nu geen acute noodsituatie is gaat dat niet via 555.

Echwel

Berichten: 12575
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:36

marleen_usar schreef:
In Nederland is veel armoede, ook veel waar we het niet van zien of weten. Alles wordt steeds duurder, kijk naar de ramp van de overstromingen, of de horeca die het heel moeilijk had. Covid daar hoor je ook bijna niks meer over. Heb jij ooit voor ons eigen land giro 555 gezien?
Het is erg hoor wat er aan de hand is maar massaal komen er hulptroepen in actie. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Hoe kijk ik er tegenaan
Kinderen worden in schuilkelders geboren
Gezinnen uit elkaar gerukt
Mensen worden vermoord...
Wat heeft dat in hemelsnaam met ons eigen veilige rijke land te maken

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:39

Ik doe niks.
Maar ik geef aan geen enkel doel omdat ik weet dat het niet voor 100% terecht komt waar het zou moeten komen.
Wat is er van Haïti overgebleven? Er leven daar nog steeds mensen in echte armoede. En volgens mij is het land nog steeds niet opgebouwd.

In ons land heerst ook zoveel armoede. Niet zo veel als daar maar wel armoede. Waarom wordt er daar nooit een actie voor opgestart?

Poosje81
Berichten: 21242
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:41

Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.


Idem, op papier reis ik komende week door Oekraïne.
Paar verschillende plekken een nachtje geboekt, prijzen zijn fiks verlaagd dus op die manier op 4 locaties een nachtje en maakt toch verschil voor ze.

F_Orumster

Berichten: 15377
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:44

Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.

Wel heel lief bedoelt, maar wel oppassen dat een appartement niet van Russen zijn die pro-P zijn.
Daarnaast kan men niet altijd bij het geld komen of uitgeven.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:46

Ik doe ook niets met 555. Veel geld dat aan de strijkstok blijft hangen en hypocriet gedoe van bedrijven die geld geven in ruil voor reclame e.d.
Je doet het voor die mensen of niet.

Ik heb wel goederen naar mensen gebracht die hier in een woning zijn opgevangen.

Zij zijn net als ons mensen die hier niet voor gekozen hebben en het is vreselijk wat hen overkomt.

Ik vind Rusland en de Navo even fout in deze en ik walg ervan dat het van beiden kanten over de rug van de burger gespeeld wordt.