Gestalkt door het CBS, is dit normaal?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-01-21

Gestalkt door het CBS, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 11:38

Hoi bokt, wij hebben thuis een klein probleempje.

Wij wonen in Amsterdam, en vonden van de week bij thuiskomst een kaart in de bus met iets handgeschrevens erop over dat er die dag iemand van het CBS langs was geweest, maar dat we niet thuis waren. Dit vonden we al ietwat apart; wat zou dit zijn geweest? Vervolgens ging diezelfde dag de bel om 10 uur (!) 's avonds en bleek het dezelfde CBS meneer te zijn die keek of we nu wel thuis waren. Mijn vriend heeft hem te woord gestaan en gezegd dat hij het wel een beetje vreemd vond dat zo iemand om 10 uur 's avonds over één of andere enquette komt praten, laat staan dat er zo aangedrongen wordt.

De volgende dag hebben we het CBS gebeld om verhaal te halen. Zij hebben hun excuses aangeboden en ons van de lijst gehaald voor de betreffende enquette. Wij tevreden, echter vonden we afgelopen vrijdag wéér een kaart in de bus.

Is dit normaal? Wij krijgen ontzettend veel enquettegedoe in de bus van allerlei instanties en hebben niet echt zin om daar wekelijks tijd aan te besteden, en naar mijn weet is dit dan ook allemaal vrijwillig. Maar we vinden het best vervelend dat we tot 's avonds laat gecontacteerd worden over dit soort zaken.

Mogen dit soort mensen zomaar aan de deur komen zonder afspraak? Het voelt echt opdringerig en niet prettig.

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:49

Je bent als particulier niet verplicht mee te werken aan een CBS-enquete. Dus je kan dit gewoon weigeren.

Maar ik vraag mij af of het wel zuivere koffie is. Ik heb jaren geleden 1x meegewerkt aan een CBS-enquete, en dat ging allemaal elektronisch. Ik moet voor mijn werk ook jaarlijks een CBS-enquete invullen (voor bedrijven is dat wel verplicht) en dan kreeg ik ook gewoon de vragenlijst toegestuurd. Tegenwoordig moet ik dat online invullen.
Is voor hun ook veel handiger, want dan kunnen ze het gelijk inlezen in hun database voor verwerking zonder risico op fouten bij de (handmatige) overname.

Dus iemand aan de deur van het CBS? Ik weet het niet hoor, ik zou de deur lekker dicht houden.

Aanvulling.
Nog even verder gezocht. Kennelijk komen ze wel aan deur, maar je krijgt eerst een brief.
het-cbs-komt-nooit-zomaar-bij-u-aan-de-deur

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gestalkt door het CBS, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:54


Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:54

CBS om 22.00 uur aan de deur? Dat zou ik al niet vertrouwen.
Briefje ophangen misschien geen medewerking voor enquete, soort nee sticker

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37871
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:56

Ik heb langer geleden bij het cbs gewerkt als enqueteur. Ik kreeg een lijst voor het leefonderzoek. Die mensen moest ik langsgaan en vragen of ze wilden meewerken aan het onderzoek. Ik weet van recent dat er na een brief een telefonische enquete is gehouden en dat deze persoon nu soort van regelmatig wordt gebeld of een brief krijgt voor een onderzoek.

Maar zomaar langsgaan heb ik dus recent niet gehoord maar langer geleden moest ik dit dus wel doen

Plukje
Berichten: 1668
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:56

Ik heb alleen ervaring met de zakelijke vragenlijsten, maar ook daarbij herken ik de dwingende aanpak.

KarenQ
Berichten: 540
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:04

Plukje schreef:
Ik heb alleen ervaring met de zakelijke vragenlijsten, maar ook daarbij herken ik de dwingende aanpak.


Deze zijn vaak wettelijk verplicht. Ik had een klant die maandelijks cijfers moest aanleveren. Echt vreselijk, want het moest ook nog eens voor de 15e. En het was nogal een omvangrijke administratie.

Soepblik
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 12:06

Cherdenise schreef:
CBS om 22.00 uur aan de deur? Dat zou ik al niet vertrouwen.
Briefje ophangen misschien geen medewerking voor enquete, soort nee sticker



Ja, wij vinden dat dus ook gek. Ik denk dat we het CBS maar weer moeten bellen. Er staat wel ook een naam op het kaartje nu. Is wel echt zo'n officiele CBS "we hebben u gemist" kaart.

Het is gewoon een particuliere, niet zakelijk. Dus wij vinden het ook erg raar.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:17

Het zou toch kunnen dat het CBS óf de verkeerde enqueteur een mail gestuurd heeft met 'je moet die en die niet meer benaderen' óf wel de juiste persoon maar die heeft de mail (nog) niet gelezen/verkeerd begrepen/wel gelezen maar z'n administratie vergeten bij te werken/verkeerde naam/adres in zijn eigen admin gezet?

Kortom, jouw telefoontje van een week geleden kan gewoon (nog) niet verwerkt zijn of verkeerd verwerkt zijn. Dat kan gebeuren.

thequeensmum
Berichten: 3667
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:40

karuna schreef:
Ik heb langer geleden bij het cbs gewerkt als enqueteur. Ik kreeg een lijst voor het leefonderzoek. Die mensen moest ik langsgaan en vragen of ze wilden meewerken aan het onderzoek. Ik weet van recent dat er na een brief een telefonische enquete is gehouden en dat deze persoon nu soort van regelmatig wordt gebeld of een brief krijgt voor een onderzoek.

Maar zomaar langsgaan heb ik dus recent niet gehoord maar langer geleden moest ik dit dus wel doen


Ook ik heb voor het CBS gewerkt, was in de jaren negentig. Ging om een werkgelegenheidsonderzoek. Mensen werden áltijd op de hoogte gesteld van een bezoek. Was ons streng verboden onaangekondigd langs te gaan.

Plukje
Berichten: 1668
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:50

KarenQ schreef:
Plukje schreef:
Ik heb alleen ervaring met de zakelijke vragenlijsten, maar ook daarbij herken ik de dwingende aanpak.


Deze zijn vaak wettelijk verplicht. Ik had een klant die maandelijks cijfers moest aanleveren. Echt vreselijk, want het moest ook nog eens voor de 15e. En het was nogal een omvangrijke administratie.

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord, maar wie verplicht ons dat dan? Ik ben er nooit achtergekomen wat daar de grondslag van is. Weet jij dat?

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:56

Plukje schreef:
KarenQ schreef:
Deze zijn vaak wettelijk verplicht. Ik had een klant die maandelijks cijfers moest aanleveren. Echt vreselijk, want het moest ook nog eens voor de 15e. En het was nogal een omvangrijke administratie.

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord, maar wie verplicht ons dat dan? Ik ben er nooit achtergekomen wat daar de grondslag van is. Weet jij dat?

De CBS-wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0015926/2019-01-01

Morganlefay

Berichten: 8768
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Gestalkt door het CBS, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:01

CBS is erg voorzichtig en zullen je schriftelijk benaderen. Neem anders contact met ze op, ze kunnen je vertellen welke in gebieden ze aan het werven zijn.

Lieffiefi

Berichten: 4699
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Gestalkt door het CBS, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:07

Staat er ergens niet in de wet dat dit mag tot 20 uur, daarna niet meer!

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:10

Ik heb ook 1 keer een brief in de bus gehad, niet ingevuld, want ik weiger mee te doen aan zulke onderzoeken die zogenaamd "anoniem" zijn.
Een paar weken na de "anonieme" enquete iemand aan de deur gehad omdat ik hem nog niet ingevuld had.....nee klopt, en als ik het in had willen vullen, had ik dat wel gedaan. nu weet ik zeker dat ik nooit meer zoiets in vul. Beetje aan de deur komen als het nog niet ingevuld is....lekker anoniem ook.

Morganlefay

Berichten: 8768
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:41

Even een vraag, wie van jullie heeft er geen FaceBook :D

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:43

Ik :D

KarenQ
Berichten: 540
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:49

Morganlefay schreef:
Even een vraag, wie van jullie heeft er geen FaceBook :D


Ik wel. Maar het feit dat ik het ene heb, betekent niet dat ik zin heb om tijd te steken in het delen van allerlei informatie met anderen. Het is nu eenmaal niet alles of niets. Voor niets. Je mag altijd een keuze maken die niet in lijn met jouw vorige keuzes is.

Ipv zo'n enquete van het CBS, vul ik liever enquetes in voor TNO of zo, dan word ik in ieder geval nog betaald. :+

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:36

Morganlefay schreef:
Even een vraag, wie van jullie heeft er geen FaceBook :D

Ik.
En ook niets van al die andere SM's. Alleen LinkedIn vanwege mijn werk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37871
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:00

Ik heb het wel maar doe er niet veel/bijna niks mee. Puur vooral voor messenger en 6 vrienden ofzo waaronder de meesten het hebben voor messenger. :+ verder ook niks geen whats app, geen linked inn, geen instagram of youtubekanaal. Niks :P

Morganlefay

Berichten: 8768
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Gestalkt door het CBS, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:15

Alleen LinkedIn vanwege mijn werk.

Suzanne F.

Berichten: 50071
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:28

Morganlefay schreef:
Even een vraag, wie van jullie heeft er geen FaceBook :D


Ik, en geen Insta, TikTok of Linkdin etc.