Werk, omkleden, stal, eten? Hoe dan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ideale dag routine is

omkleden op het werk, naar stal van half 6 tot 8 en rond 8u/half 9 eten.
74 (26%)
Omkleden op stal, van half 6 tot 8 paard en naar huis eten.
63 (22%)
Smiddags goede (warme) lunch, naar huis, omkleden en met een broodje rond 6u naar stal.
21 (7%)
Van het werk naar stal om half 6 paarden binnen zetten, kwart over 6 in huis, eten, omkleden en tegen 7u terug naar stal voor rijden en andere klussen.
12 (4%)
Niet paardrijden, niet omkleden, noodzakelijk verzorging en/of grondwerken en om 7u thuis voor eten.
27 (9%)
Half 6 thuis, omkleden, eten en half 7 naar stal voor alle klusse en paardrijden.
83 (29%)

Totaal aantal stemmen: 280

Herfstblad

Werk, omkleden, stal, eten? Hoe dan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 20:51

Hoi,

Ik kom er maar steeds niet uit met mijzelf! Ik moet nu toch maar eens een beslissing gaan maken. Ik heb samen met mijn vader een paard op een pension stal staan. We moeten zelf buiten en binnen zetten en de wei is een eindje lopen in achteraf gebied. Paarden gaan dagelijks naar buiten met behulp van een buiten zet schema. Door dat we het met anderen doen hoeven we niet elke dag het zelf te doen. Loopt prima. Alleen nu mijn luxe probleem.

Ik ben in de middag rond half 5 - kwart voor 5, hooguit 5 uur vrij en heb z'n 35/40 minuten reis tijd. Vaak kan ik rond half 6 op stal zijn. Doordat we met de paarden een eindje moeten lopen en we met 3 paarden tegelijk lopen is binnen zetten in het donker niet een ideale optie. In nov/Jan komt het wel eens voor omdat het dan al zo goed als donker is als ik mijn werk verlaat. Maar het is echt niet ideaal. Gelukkig kan mijn vader wat meer betekenen dan ik in die periode, maar op bijvoorbeeld donderdag heb ik binnen zet dienst.

Alleen binnen zet dienst icm paardrijden en avond eten is niet altijd handig. Ik moet dan al mijn paardrij kleding mee, wanneer ga ik eten? Omkleden in de kou etc etc.

Wat ik persoonlijk heel erg belangrijk vind is dat ik geen gestress heb dat ik moet haasten want de paarden staan te wachten. Dat is bij optie 3 en 6 het geval. Maar ik vind het ook erg belangrijk om goed gezond te eten. Bij optie 1 en 2 word er nog wel eens gesmokkeld met het koken. :o

En het mee nemen van de spullen is altijd een irritatie punt. Mijn rijbroek, bovenkleding, sokken, stal schoenen en jas. Achteraf valt het altijd wel mee, maar ik moet er niet te veel over na denken. Ik heb sowieso echt een hekel aan mij omkleden van gewone kleding naar een paarden outfit. Ik heb ook kort krullend haar, te lang om los onder de cap te doen en te kort om even snel in een staart te doen. Ik heb allemaal laagjes, dus er zitten een tig speltjes in om het cap-proof te maken. Het zijn allemaal kleine dingen maar ik irriteer mij er gigantisch aan soms! :') Dat ik er dan op moet letten om speltjes mee te nemen in de ochtend ivm paardrijden in de avond..

Misschien belangrijk: van werk naar stal is 35/40 minuten. Van werk naar huis het zelfde. Van huis naar stal is z'n 10 minuten. Allemaal met de auto.

Dus ik heb een poll gemaakt van mijn opties en ben benieuwd wat jullie vinden!

Ir111

Re: Werk, omkleden, stal, eten? Hoe dan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:54

Ik kleedde mij altijd om op t werk (lekker warm) en dan door naar de paarden. Rond 8u thuis en dan eten. Heerlijk om er na t eten niet meer uit te hoeven. Je went vanzelf aan een tas met spullen mee naar je werk nemen (en je collega's wennen er ook aan :D ).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:56

Spullen kunnen niet bij de paarden blijven staan? Of kleding standaard in de auto? Ik kleedde me meestal in de auto om.

Ik deed altijd eerst de paarden. Daarna eten, soms ook pas om 9 of 10u. Maar ik kom er niet meer uit als ik eenmaal thuis ben :')

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:00

Hier ook, 17.15 klaar op werk. Kwartier naar huis fietsen, omkleden en naar stal.
Nou rij ik mijn paard niet meer, dus dat scheelt wel tijd.
Pas eten nadat ik op stal ben geweest.
Als ik eerst zou eten kak ik in.
Toen ze wel nog gereden werd had ik ook deze volgorde..

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:02

Ik heb dat ook een tijdje gedaan. Dan is het gehaast level wel minder. Maar krijgen jullie geen gekke reacties van mensen dat je pas om 20u eet bijv? Dat heb ik heel veel. Mensen vinden dat heel raar..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:03

Wat boeit dat nou? Als t maar werkt voor jou.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:04

Als het echt die ene dag in de week is zou ik me niet teveel haasten om ook nog te gaan rijden.

Ik ben pas 18.00 klaar met werken en ben dan als ik direct door ga rond 19.00 op stal. Als ik eerst naar huis ga om te eten heb ik vaak echt geen fut meer om nog van de bank te komen, dus wat ik tegenwoordig vaak doe is de kliekjes van de dag ervoor mee naar werk en dat tegen het einde van de dag achter m'n pc eten en daarna direct door. Wel gezond en op tijd eten, maar stukken efficiënter. Ik zorg dat m'n stalschoenen en jas in de auto liggen. Als ik weet dat ik nog ga rijden gooi ik ook een rijbroek erbij. Deze doe ik dan op de parkeerplaats aan in de auto. Valt best mee hoe gek of onhandig dat is haha. Meestal heb ik toch thermokleding onder mijn kleding aan dus echt koud of bloot zit je er ook niet bij. Om het echt makkelijk te maken doe ik wel eens een rok over de thermolegging aan zodat ik nauwelijks iets uit hoef te doen. (Makkelijke) schoenen uit en rijbroek en stalschoenen aan en gaan. Ideaal is het niet, maar je weet wel dat je daarna alle tijd hebt op stal om te doen wat je wilt.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:05

Wij zetten ook zelf binnen. Ik ga altijd eerst door naar stal. Dan kleed ik me daar om, ik heb altijd wel een rijbroek, trui, schoenen en jas op stal liggen. Koud? Ach je bent zo omgekleed toch? :D
Dan naar huis en eten.

In de zomer draai ik het vaak om, dan gaan onze paarden namelijk pas naar binnen als het donker wordt. Dan kan ik eerst eten en daarna naar stal om binnen te zetten en te rijden.

Gekke reacties op om 20u eten heb ik echt nog nooit gehad :')
Maargoed wij zijn lekker flexibel met eten haha. We eten als we er tijd voor hebben, niet als het ...u is :+

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:05

Nature93 schreef:
Ik heb dat ook een tijdje gedaan. Dan is het gehaast level wel minder. Maar krijgen jullie geen gekke reacties van mensen dat je pas om 20u eet bijv? Dat heb ik heel veel. Mensen vinden dat heel raar..

Ja en? Boeie, jou leven en als dat werkt dan is dat prima toch. Jij moet het doen,hun niet.

Ik lig vaak om 20:30 op bed,dat vinden mensen ook vaak vreemd. Ja jammer dan, jullie probleem. Mijn wekker gaat om 04:00uur.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:08

Ik zou in de middag goed lunchen en dan een broodje in de avond.

Alleen tussendoor zou ik niet naar huis gaan maar meteen door naar stal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:14

Ik heb mijn paarden aan huis. Als ik thuis kom drink ik wat en dan ga ik voor de beesten zorgen. Ik eet altijd pas later op de avond. Zolang ik bezig ben heb ik niet zo snel honger.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:15

Ik kleed me iedere dag op mijn werk om, met stalklompen en al... :+ (mijn (stal)laarzen staan op stal)
Mijn collega's kijken er niet meer van op, soms wel grappige blikken van vreemden die op dat moment op onze locatie zijn.

Wij eten nooit voor half 8, ook niet als ik op tijd terug ben of overdag ben geweest in het weekend.
Niemand wat mee te maken!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:15

Blijft altijd uitzoeken wat het beste werkt. Ik ga altijd vanuit mijn werk naar stal. Kom er praktisch langs als ik naar huis ga. Dinsdag heb ik een vriendin die ik vaak vraag want ik sport dan zelf en dan wordt het wel helemaal laat als ik dan ook nog naar mijn paard moet.

Ik kleed mij om op mijn werk. Ze kijken daar niet meer van op en later eten vind ook niemand raar. Als het je teveel is om ook nog te rijden, kun je misschien ervoor kiezen om die dag niet te rijden. Scheelt weer tijd.

Ik heb in ieder geval geen puf meer om na het eten nog in actie te komen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:19

Hoe vaak heb je die binnen zet dienst? Als dat alleen donderdag is bijv zou ik die dag als vrije dag doen voor je paard en alleen binnen halen/klusjes doen.

Als het vaker is, is het toch persoonlijk wat je fijner vind. Ik doe vaak in de winter alles direct uit werk en als het langer licht is eet ik soms ook wel eerst maar ik kijk ook beetje per dag aan hoe ik me voel na werk en beslis dan welke volgorde ik pak. Maar ik heb de omkleed issues niet omdat paard thuis staat maar wel een uur reistijd vanaf werk naar huis, dus in dat geval zou ik altijd een tasje met de kleding in de auto meenemen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:38

Nature93 schreef:

Wij eten altijd tussen 19.15 en 20.00 uur. Dat vinden de meeste mensen te laat, maar jammer dan, voor ons past dit nou eenmaal. ;)

Ik heb een tijdje om 18.30 uur gelest. Dat was uit het werk naar huis, omkleden en lessen. Was ik om half 9 thuis, en dan een zelfgemaakte, goedgevulde soep opwarmen. Toch een gezonde maaltijd, wat rustig opwarmde als ik douchte en nog even op de bank zat. ;)

Edit: van dat haar snap ik niet helemaal. Je hebt toch alleen maar les, geen wedstrijd? Dan hoef je het toch niet met speldjes vast te zetten?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:51

Jaren gedaan. Werken tot 17.00, 17.30 op stal en in de auto omkleden.

Tegen 20.00 weer in de auto en rond 20.30 thuis.

Eten? Extra boterham en fruit voor ik wegging. Thuis warme maaltijd, vaak de dag ervoor voor bereid of in het weekend gemaakt en in de vriezer gedaan.

Het was vooral een kwestie van ritme vinden, er niet teveel over nadenken en vooral doen :o

Inmiddels staan de paarden aan huis. Dat is fijn, maar kost me net zoveel tijd en is fysiek zwaarder dan toen ze in pension stonden.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 22:00

Dank jullie voor de reacties! De meeste mensen gaan toch voor de eerste optie. Is toch iets wat veel voor komt in paarden land. De gekke reacties dat ik pas om half 9 eet zijn vaak van niet-paarden mensen.

Ik vind het ook niet zo zeer belangrijk wanneer ik eet, maar dat ik voldoende gezonde voedingsmiddelen binnen krijg. Dat ik niet om 12u 2 broodjes eet en dan denk om 17u oliebol ik heb geen eten meer en ik moet eerst nog paardrijden etc. Dus goede lunches, goede tussen doortjes. Ik dacht aan groene smoothies voor in de auto of mijn avond eten in de middag op eten. We hebben tegenwoordig een magnetron op locatie.

Ik ga in principe 3 (soms 4) dagen in de week naar paardlief. 1 van die dagen heb ik les en zet mijn vader ze voor de tijd binnen, de andere dag is in het weekend en ga ik vaak op buitenrit. De 3e dag is dus de donderdag en dan hoef ik niet perse te rijden maar het gaat de laatste tijd erg lekker dat ik ook wel gemotiveerd ben, maar voor de afwisseling is grondwerken ook leuk. De andere dagen doet m'n vader een buitenritje of longeren. Paard word in maart 20, dus 6x te rijden hoeft ook niet meer natuurlijk. Ik kan altijd iemand anders uit de groep vragen, maar ik vind ik hoor ook gewoon deel te maken van de dienstregeling. Het is ook mijn paard wat in de kudde staat natuurlijk.

Wat praktische vragen: wat zijn handige mee neem tips? Pakken jullie bijv je spullen in avond of juist ochtend? Ik heb nu mijn wandel schoenen aan als stal schoenen. - zo slecht voor je schoenen- maar eigenlijk helemaal niet handig om te wisselen met het vast strikken als je beetje snel wilt. Dan zijn instappers misschien handiger. Mijn rij schoenen liggen in de kluis. Maar ik ga vaak auto - weiland - stal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:06

Ik ben geen ochtendmens dus ik zorgde dat ik de avond te voren alles klaar had staan. Ik lunch laat (want ik eet laat) dus niks extra's mee om te eten tussen werk en paard. Heb dan geen trek. Tas zet ik s avonds klaar, bigshopper met kleding en de stalschoenen in extra plastic tas erbij. Paarden jas liet ik in de auto liggen.

Vooral niet te moeilijk doen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:08

Bij mij is het altijd al geweest eerst naar de paarden en dan eten. Ik heb me vaak genoeg op stal of in de auto of op de werf omgekleed, is niet fijn maar duurt maar heel even. Zorg wel dat mijn kleren niet de hele dag in de kou gelegen hebben voor ik ze aantrek, kleren op stal laten is meestal geen aanrader :p

Qua eten kook ik meestal de dagen dat ik niet rij, af en toe maak ik wat extra porties voor de dagen dat ik wil rijden. Of ik haal boodschappen in huis en mijn vriend weet dat ie niks krijgt als hij het niet zelf klaarmaakt ;) Wij eten overigens nooit voor half 9.

Ik moet mijn spullen echt 's avonds pakken, anders heb ik de helft niet mee. Ik start om half 7 dus het is zo al vroeg genoeg. Als ik de paarden moet binnenhalen trek ik snel mijn outdoorlaarzen aan, en wissel daarna naar rijlaarzen. In mijn auto staat een plastic box waar ik die laarzen in gooi zodat de auto niet vuil wordt :)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 22:10

Toch nog 29% voor de laatste optie.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:15

Stop met piekeren en ga gewoon doen, bevalt het niet dan probeer je wat anders.

Als ik uit werk naar stal ga dan neem ik een tas met paardenspul mee naar het werk, stal schoenen, rij broek, boven kleding etc. Ik kleed me om op het werk, lekker warm, we hebben een grote miva toilet en daar is ruimte zat. Mijn collega’s zijn inmiddels gewend dat ik met een tas vol paardenspul meeneem op die dagen.
Door naar stal en dan ben ik rond half 8 thuis en ga ik eten.

Maar dit werk voor mij, ik ga me niet druk maken hoe anderen dat vinden. Ieder zijn ding.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:22

Of heel degelijk een overal aan opstal als effe snel moet

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:25

Als het om 1 dag gaat zou ik daar waarschijnlijk een niet rijden dag van maken, puur voor het gemak.

Wij hadden thuis een stoeterij waar we de paarden om half 6 voerden en dan onszelf om kwart over 6. Ik merk toch wel echt dat ik compleet vastzit ik die routine en om half 8 zegt mijn maag 'laat maar' :')
Toen ik vervolgens op 1.5 uur rijden ging werken en lange dagen maakte, ben ik tussen de middag warm gaan eten en at ik iets kouds in de auto. Ik had echter wel als voordeel dat wij gezegend waren met een bedrijfsrestaurant O:)
Thuiskomen, omkleden en paarden rijden.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:28

Idd, doen wat jou het beste past. Wat een ander daar van denkt, lekker laten denken.

Ik voer optie 1 uit. Collega's zijn er idd ook aan gewend dat ik met een hoop spullen sjouw (kleren mee naar binnen omdat alles in de auto zo :brr: wordt), makkelijke stallaarzen (die nep-ugs die ook nog eens waterdicht zijn :j :j ), binnen omkleden en dan naar stal. Onderweg vaak wat fruit eten, op stal poetsen, rijden, naverzorgen en opruimen. Als het meezit, zit ik om 9 uur aan het eten maar vaak ook later :+ . Ik zorg er wel voor dat ik makkelijk op te warmen eten heb :o . Vaak 's ochtends alles inpakken om mee te nemen.

Oja, en op de reacties wat eet je laat, is mijn standaard reactie dat ze dat rond de middellandse zee ook doen, en waarom kan het daar wel en hier niet :?

Ik ben benieuwd wat je zelf fijn (gaat) vinden :D

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:30

Als het om 1 dag gaat, zou ik kiezen voor niet rijden. Dan zijn er genoeg andere dagen om wel te rijden.

Anders zou ik gewoon wat gaan uitproberen wat fijn is voor jou. Ik geef zelf op donderdag altijd les tot 7 uur en heb daarna zelf les. De ene keer neem ik een broodje of een salade mee en eet ik dat om 7 uur. Maar ik eet ook regelmatig pas na mijn les, rond half 10. Is maar net waar ik zin in heb.