Werk niet los kunnen laten 's avonds

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Werk niet los kunnen laten 's avonds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:42

Dag allen,

Ik had zojuist een gesprek met een vriendin over mijn werk en dat er zich momenteel iets afspeelt wat ik niet los kan laten. Ik ben normaal iemand die dit tegenwoordig goed kan, om 17 uur gaat de werklaptop en telefoon weg en dan is er morgen weer een dag. Normaal ga ik ook paardrijden/ naar het paard of doe ik iets anders ter afleiding als ik zoiets heb, maar ook dat gaat in dit geval even niet helpen.

Ik wil de casus niet in detail schetsen omdat ik dat niet netjes vind, maar het komt er op neer dat ik een keuze moet maken (nadat ik geprobeerd heb te bemiddelen) en welke keuze er ook gemaakt wordt, er is altijd wel iemand boos daarna. Ik heb zojuist al bedacht dat ik hiermee naar mijn leidinggevende stap en met haar overleg welke keuze ik ga maken zodat zij hier ook achter staat. Dit geeft me al enigzins rust en toch blijf ik er mee bezig. Inmiddels ben ik al 2,5 uur klaar met werken en ik weet zeker dat dit de hele avond nog in mijn achterhoofd blijft zitten. Vroeger had ik hier namelijk dagelijks last van. Ik werk nu sinds 3 maanden bij dit bedrijf en hiervoor weinig te maken gehad met situaties waarbij ik dit soort keuzes moest maken. Ik denk dat dit er ook bij hoort, dat ik tegen situaties aan loop waarbij ik voor mij nu nog moeilijke keuzes moet maken. Ik ben iemand die graag iedereen tevreden wil stellen, maar weet ook goed dat dit niet altijd kan.

Ik hoef hier verder ook niet in te gaan op de situatie al mogen jullie mij daar uiteraard op gerust stellen :') , maar ben wel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan? Of hoe jullie hiermee om zouden gaan in mijn geval? En dan bedoel ik vooral met hoe ga ik dit nu voor mezelf vanavond nog los laten. In ieder geval zorgen dat ik hier niet wakker van ga liggen/ onrustig door slaap.
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 21-02-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Re: Werk niet los kunnen laten 's avonds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:45

Ik herken het, kan blijven malen in mijn hoofd.
Wat helpt is een wandeling maken met een muziekje erbij.
Of iets creatiefs doen, iets knutselen, tekenen of een kleurplaat.
Waarschijnlijk helpt muziek maken ook.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:52

Voor de duidelijkheid, ‘casussen oplossen’ is onderdeel van het werk wat je doet of is de ‘casus’ iets wat op de werkvloer/met collega’s speelt en niet het werk zelf?

Voor mij is de key om verschillende coping mechanismen te hebben. Lezen, videogames, warm bad, sporten, kleurboek, handwerken, koken... er is altijd wel 1 van die dingen te doen. Voor mij is het dan zaak om me aan de activiteit over te geven en verder alle prikkels uit, volle aandacht bij de activiteit en als ik merk dat ik afdwaal, mezelf gewoon elke keer terug roepen. In het begin is dat lastig maar het is wel iets wat je jezelf kan leren en wat steeds makkelijker gaat.

En als er iets speelt probeer ik voor het eind van de werkdag een duidelijk plan klaar te hebben over hoe, wat en met wie ik dat vanaf de volgende dag kan gaan oplossen. En je daar dan ook aan houden. Zo te lezen heb je dat al redelijk gedaan. dat is hier ook key om het malen zoveel mogelijk te stoppen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:55

Memories schreef:
Voor de duidelijkheid, ‘casussen oplossen’ is onderdeel van het werk wat je doet of is de ‘casus’ iets wat op de werkvloer/met collega’s speelt en niet het werk zelf?

Voor mij is de key om verschillende coping mechanismen te hebben. Lezen, videogames, warm bad, sporten, kleurboek, handwerken, koken... er is altijd wel 1 van die dingen te doen. Voor mij is het dan zaak om me aan de activiteit over te geven en verder alle prikkels uit, volle aandacht bij de activiteit en als ik merk dat ik afdwaal, mezelf gewoon elke keer terug roepen. In het begin is dat lastig maar het is wel iets wat je jezelf kan leren en wat steeds makkelijker gaat.

En als er iets speelt probeer ik voor het eind van de werkdag een duidelijk plan klaar te hebben over hoe, wat en met wie ik dat vanaf de volgende dag kan gaan oplossen. En je daar dan ook aan houden. Zo te lezen heb je dat al redelijk gedaan. dat is hier ook key om het malen zoveel mogelijk te stoppen.

Heb het iets aangepast. Gaat inderdaad om iets wat op de werkvloer speelt.

Dank je voor de tip. Ik ben er ook zo mee bezig dat ik haast geen zin heb om iets anders te gaan doen.
misschien moet ik bokt nu ook afsluiten omdat ik er via dit topic mee bezig ben en gewoon inderdaad iets gaan doen als lezen of even gaan sporten en dan morgen kijken naar welke tips er zijn voor een volgende keer

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:07

Maar, is dat een probleem?
Soms krijg ik iets niet opgelost, en dan kruip ik s'avonds nadat ik de paarden heb gedaan gewoon weer even achter de laptop.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:13

Wat mij goed helpt is om dit weg te schrijven. En er dan weer achter te komen dat ik nu niets kan veranderen aan de situatie. En ja, soms moet je #@! beslissingen maken.

Maar ik stel mijzelf vragen zoals:
- wat doe ik nu?
- was er een aanleiding waarom ik weer over het werk ging piekeren? (Bijvoorbeeld het zien van een ziekenhuis op het journaal als je in het ziekenhuis werkt en door het journaal weer aan je werk denkt. Soms is er geen aanleiding.
- waar pieker ik over?
- welke invloed heeft het piekeren denk je?
- welk gevoel heb je nu, en hoe sterk is dat gevoel?

MarliesV

Re: Werk niet los kunnen laten 's avonds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:19

Kan je het niet loslaten omdat je het vervelend vind dat er iemand 'boos' gaat worden? Of om een andere reden?

Wat hier helpt is zorgen dat ik opgeschreven heb hoe ik er over denk en wat de vervolg stappen zijn.
Dat zijn soms echt hersenspinsel briefjes waar niemand wat mee kan, maar als het genoteerd staat hoeft ik het niet telkens te onthouden en laat het makkelijker los.
Ik mail gerust mijzelf in de nacht als ik wakker wordt van iets. Ben nu met een groot project bezig, had gisteren iets wat bleef malen, werd er wakker van, heb mezelf gemaild en kan daarna slapen. Mail ik mezelf niet dan blijf ik piekeren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:27

Als ik iets echt niet los kan laten doe ik hetzelfde als MarliesV, helpt mij goed.

In het algemeen probeer ik de werkdag af te sluiten met iets actiefs / buiten, dan kan ik goed afsluiten. Ik pak gerust 's avonds nog even de laptop, vind ik niet erg, maar het moet me niet zo bezig houden dat ik er niet van kan slapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:33

Inderdaad op papier zetten wat je bezig houdt / wat de opties zijn / voor- en nadelen van de ene of andere beslissing.
Zodat je het los kan laten in je hoofd. Alles op papier gooien, en dan met jezelf afspreken dat je daar morgen weer naar kijkt omdat je er nu toch niets aan kan veranderen, en "een frisse blik" op dat papier, na een pauze, meer gaat helpen dan nu door blijven malen.

Ook terug naar de basis van het vraagstuk gaan wil wel helpen.
Je kan er 100 dingen bij halen, maar waar gaat het in de basis om, wat zijn de belangrijkste punten.

En vooral ook vaak: wat zegt je hart dat er moet gebeuren? Wat voelt het beste voor de lange termijn, het meest eerlijk? Dus niet wat het makkelijkste is, maar wat zou er eigenlijk moeten gebeuren, in een ideale wereld?

En vooral wat je nu al hebt gedaan: een besluit nemen over wat dan de doorslag gaat geven, waardoor je het voor nu los kan laten.
Bvb. zoals in dit geval dat je het met je leidinggevende gaat bespreken.

Allerlei dingen waardoor je diep het besef krijgt dat je er nu op dit moment niet uit gaat komen.
Dat je even een pauze van het onderwerp moet nemen om daarna weer met een opgefriste blik verder te kunnen komen.
En dat die pauze dus het beste is dat je nu kan doen totdat - vul in.