Gemeentelijke lasten

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:31

Ik kreeg gister de gemeentelijke lasten binnen en kreeg een rolberoerte. %) Nieteens vanwege de woz waar ik absoluut niet over klaag. Die is hoger maar lager dan ik verwacht had. En als grote voordeel er kan nu een renteopslag van mijn hypotheek af zonder dat ik hoef te laten taxeren voor een stevig bedrag.

Maar de rioolheffing en afval die zijn gewoon niet grappig meer. Over de eerste heb je gewoon geen enkele controle. -O- En die is voor mijn gevoel krankzinnig geworden en zoveel hoger dan afgelopen twee jaar.

De afvalkosten zijn ook stevig gestegen. 10 keer een kliko aan de weg gezet (4 keer de rest, 6 keer de gft, 4 keer een vuilniszak met met rest die niet kon wachten tot de leging van de kliko :r )

Dan is de watrschaps belasting nog niet eens binnen en die is weet ik ook meer dan stevig hoger dan vorig jaar.

Rioolheffing gaat tot 350 m3 watergebruik. 333 euro per jaar

De vaste kosten van het afval per half jaar 135 euro
En dan nog de legingen 65 euro voor een jaar.

Ik ben benieuwd waar andere gemeentes op zitten.

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:37

Wij hebben hem nog niet binnen maar het is niet meer te doen. Gas, benzine en voeding onbetaalbaar geworden

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:39

Misschien met twee inkomens nog maar ik moet het toch echt in mijn eentje betalen met een inkomen dat aan de ondergrens van modaal bungelt.

Het zure vind ik nog dat de rioolheffing tot 350 m3 watergebruik gaat, ik verbruik rond de 60/70 m3 aan water maar betaal dus voor veel en veel meer. Voelt best oneerlijk -O-

xPabloBokt

Berichten: 9641
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:47

Ook met twee inkomens begint het lastig te worden. Nu werk ik nog niet fulltime (ik krijg studielening en wat inkomsten uit bijbaan, grofweg 600-800 per maand, dus bij elkaar zit ik toch al op 1900). Ons boodschappenbudget van €300,- p/m was ooit ruim voldoende en nu is het elke laatste week van de maand puzzelen en heel simpel eten omdat we het anders niet rond krijgen.

Huur is sinds we in het huis zitten ook al 100 euro gestegen (anderhalf jaar). Gasprijzen springen de pan uit dus we hebben het eigenlijk continu koud, zetten 1249235 kaarsen aan en kruipen onder drie dekens als we op de bank zitten. Resultaat: we kregen over vorig jaar €50,- terug :7

Mijn auto rijdt nog op benzine en naar België rijden voor brandstof loont niet meer. Vriend heeft gelukkig een leaseauto van het werk die we voor grote afstanden kunnen gebruiken.

Ook hier per lediging van de restafvalcontainer ruim 8 euro, dus dat werd voor vorig jaar 60 euro bij dokken bovenop de afvalstoffenheffing die al 240 euro was. Nu is die 246 euro en is het per lediging vanaf de 7e lediging nog 8,94 erbij betalen.

Ik vind het absurd, vooral omdat de inkomens totaal niet in verhouding mee stijgen. Mijn verloofde en ik hebben gezamenlijk een bruto jaarinkomen van bijna €74k en het is nog moeilijk. We betalen het kattenvoer niet eens uit het boodschappenbudget, dat past er niet bij.. en persoonlijke verzorgingsproducten ook niet.

mvdende

Berichten: 5835
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:50

karuna schreef:
Misschien met twee inkomens nog maar ik moet het toch echt in mijn eentje betalen met een inkomen dat aan de ondergrens van modaal bungelt.

Het zure vind ik nog dat de rioolheffing tot 350 m3 watergebruik gaat, ik verbruik rond de 60/70 m3 aan water maar betaal dus voor veel en veel meer. Voelt best oneerlijk -O-



Volgens mij is die 350m3 de grens tussen particulier en bedrijfsmatig.

De meeste huishoudens zullen bij lange na niet aan die 350m3 komen. Maar ze moeten natuurlijk ergens een grens stellen.

Ik heb de mijne nog niet binnen, maar ga kijken of ik in aanmerking kom voor vrijstelling. Dat is een mogelijkheid voor minimahuishoudens.

Alleen wonen is gewoon duur..... of de woonkamer nu 19°c is voor èèn persoon, of voor een heel gezin maakt kwa gebruik niets uit....

Hetzelfde geld voor de stroom.... of de koelkast nu voor een gezin gevuld is of voor een 1 persoons huishouden.

Het wordt ieder jaar fors duurder, niet grappig meer

prompter

Berichten: 11799
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:53

Den Haag; afval 1 persoon 313.32 per jaar, 2 personen 352.20 per jaar

Riool eigenarendeel: 154, 40 per jaar.
Tot 500M3 afvalwater per jaar vrij voor gebruikers, daarboven 211,30 per jaar per 500m3.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14568
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:59

Wij hebben hem nog niet binnen maar we kijken er ook totaal niet naar uit. Ja, wij zijn met z'n 2en maar verdienen echt niet bijzonder veel dus met alle stijgingen van tegenwoordig wordt het voor ons ook steeds lastiger allemaal -O-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:59

Rioolheffing is echt veel lager zeg :oo

Zouden gemeentes hierop mogen verdienen eigenlijk? Ik dacht het niet maar hoe kan er zoveel verschil inzitten? Ik kan me niet echt voorstellen dat het schoonmaken ervan per regio zoveel kan schelen

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:00

Gemeentelijke belastingen 313 euro
Rioolheffing is 200 euro.

@Karuna: Aanslagen gaan toch per persoon en niet per hoeveelheid? Bij mij in ieder geval wel

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:00

Gemeente Cranendonck, 1x per maand wordt de grijze bak geleegd, kost 24 euro PER KEER. Je kunt ook tarief zakken van 30/40 liter gebruiken ipv grijze bak, kosten: 2,50 euro per zak.

Gemeente belasting is nog niet binnen, maar zal ook niet goedkoop zijn...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:03

Hier gaat het vooral per huishouden. Rioolheffing en zo. Alleen bij de waterschapsheffing gaat bij 1 of meer personen.

Prairy wacht even 24 euro? Geen compensatie voor ouderen of gehandicapten? :oo

Dan zou ik echt de pineut zijn. Een vuilniszak wegbrengen is een aardige klus voor me. Van de vier zakken zijn er drie voor me weggebracht, de vierde heb ik met veel moeite in die container gekregen. Mijn armen zo hoog moeten doen met gewicht is gewoon bijna niet te doen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-02-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:03

karuna schreef:
Rioolheffing is echt veel lager zeg :oo

Zouden gemeentes hierop mogen verdienen eigenlijk? Ik dacht het niet maar hoe kan er zoveel verschil inzitten? Ik kan me niet echt voorstellen dat het schoonmaken ervan per regio zoveel kan schelen

Het is afhankelijk van de gemeente. Zelfde als met hondenbelasting. Bij de ene gemeente betaal je ook meer dan bij de andere.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:06

Die heb ik hier goddank niet meer. Vorige woonplaats was dat een heel stevige post ook.

mvdende

Berichten: 5835
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:06

Prairy schreef:
Gemeente Cranendonck, 1x per maand wordt de grijze bak geleegd, kost 24 euro PER KEER. Je kunt ook tarief zakken van 30/40 liter gebruiken ipv grijze bak, kosten: 2,50 euro per zak.

Gemeente belasting is nog niet binnen, maar zal ook niet goedkoop zijn...



Jeetje, dat is wel extreem duur.

Hier wordt de grijze bak om de week geleegd, €8 per keer voor de 1e 10 keer ofzo en daarna €12 per keer.

GFT, papier en PMD is gratis, dus met goed afval scheiden kan je veel geld besparen.

Ik woon alleen, hoef de grijze container maar z'n 3x per jaar aan de weg te zetten.

En heel eerlijk: er verdwijnt hier regelmatig iets in de plastic prullenbak wat er eigenlijk niet in zou horen. Keukenpapiertje ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:06

karuna schreef:
Rioolheffing is echt veel lager zeg :oo

Zouden gemeentes hierop mogen verdienen eigenlijk? Ik dacht het niet maar hoe kan er zoveel verschil inzitten? Ik kan me niet echt voorstellen dat het schoonmaken ervan per regio zoveel kan schelen


Denk je nu serieus dat zij hierop verdienen? Misschien even verdiepen in overheidsfinanciën voor je zoiets roept.. ;)

xPabloBokt

Berichten: 9641
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:08

Relaxed schreef:
karuna schreef:
Rioolheffing is echt veel lager zeg :oo

Zouden gemeentes hierop mogen verdienen eigenlijk? Ik dacht het niet maar hoe kan er zoveel verschil inzitten? Ik kan me niet echt voorstellen dat het schoonmaken ervan per regio zoveel kan schelen


Denk je nu serieus dat zij hierop verdienen? Misschien even verdiepen in overheidsfinanciën voor je zoiets roept.. ;)


Ze stelt toch een vraag?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:09

Dat zeg ik ook, het mag niet maar hoe kan er zoveel verschil zitten in de bedragen landelijk? Het reinigen zal neem ik aan gemiddeld hetzelfde moeten kosten. Waar worden dan de verschillen door veroorzaakt?

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:10

Sommige gemeentes hebben zelfs geen hondenbelasting. Is wel het punt dat mensen zelf de boel moeten opruimen en dat vaak vertikken te doen.

Gemeentelijke belastingen zijn er niet voor winst (een gemeente heeft geen winstoogmerk). Maar het is wel een inkomstenbron om onder andere de WMO te kunnen betalen. Er zijn heel veel taken van het rijk overgeheveld op gemeenten zonder dat de gemeenten daar voldoende extra geld voor hebben gekregen. Een gevalletje 'Levert het rijk geld op, maar de kosten komen alsnog bij de inwoner terecht. Alleen dan via een lagere overheid.' In dit geval dus de gemeente.

Het verschil in kosten heeft vaak te maken met het soort onderhoud, ondergronden etc. En welke kosten een gemeente dus nog meer maakt. Je kan het eigenlijk zo zien; Alle inkomsten van de gemeent worden op 1 grote pot gegooid (dus ook jouw betaalde belastingen) en vervolgens wordt er in de begroting gekeken waar dat geld naartoe gaat. Dus voorzieningen, subsidies, wegen, onderhoud, etc. En ja, de ene gemeente is meer geld kwijt dan de ander. Denk aan bevolkingsdichtheid, soort grond van de gemeente (klei is wat anders dan veen), hoeveelheid groen en bomenonderhoud...

Celiien

Berichten: 13275
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:10

Gemeente rijswijk:
Afvalstoffenheffing 413,04 voor 2 personen (1 persoon - 359,28)
rioolheffing 192,96 incl eigenarendeel
Waterschapsbelasting: systeemheffing: 116,88
zuiveringsheffing 251,25 (want als je met 2 personen bent, betaal je voor 3 -O- )
Totaal 368,13

Krappe 1000,- weer in totaal... -O- Geen hondenbelasting gelukkig.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:12

mvdende schreef:
Prairy schreef:
Gemeente Cranendonck, 1x per maand wordt de grijze bak geleegd, kost 24 euro PER KEER. Je kunt ook tarief zakken van 30/40 liter gebruiken ipv grijze bak, kosten: 2,50 euro per zak.

Gemeente belasting is nog niet binnen, maar zal ook niet goedkoop zijn...



Jeetje, dat is wel extreem duur.

Hier wordt de grijze bak om de week geleegd, €8 per keer voor de 1e 10 keer ofzo en daarna €12 per keer.

GFT, papier en PMD is gratis, dus met goed afval scheiden kan je veel geld besparen.

Ik woon alleen, hoef de grijze container maar z'n 3x per jaar aan de weg te zetten.

En heel eerlijk: er verdwijnt hier regelmatig iets in de plastic prullenbak wat er eigenlijk niet in zou horen. Keukenpapiertje ofzo...

Wij hebben ORAC's.
ik scheid niks alleen mijn papier zet ik aan de straat

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:15

karuna schreef:
Dat zeg ik ook, het mag niet maar hoe kan er zoveel verschil zitten in de bedragen landelijk? Het reinigen zal neem ik aan gemiddeld hetzelfde moeten kosten. Waar worden dan de verschillen door veroorzaakt?

Omdat ik vermoed dat deze ook afhankelijk van de gemeente is.

Achterom
Berichten: 23171
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:15

Riool heeft ook met onderhoud te maken he... Dat is dus ook vervangen e.d. en dat zal best het nodige kosten.
Wij komen op een kleine 1000 euro per jaar voor twee personen, diftar is hier nog niet, dus een vast bedrag voor afvalstoffenheffing per jaar. Waarbij alles een relatie heeft met de OZB, dus vaste percentages.
En nee, groene container en PMD zijn hier niet gratis, verre van.
Het is hier dus niet de vervuiler betaalt, maar degenen met de hoogste OZB betalen.

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:15

purny schreef:
Wij hebben ORAC's.
ik scheid niks alleen mijn papier zet ik aan de straat

En hier heb je dan toch een gevalletje communicatie van de gemeente nodig. Want ook bij ORACs kun je namelijk meer scheiden. Want ook daar wordt plastic regelmatig los opgehaald in zakken. (tenminste, als het goed is. Hier doen ze dat wel). En als iedereen gewoon goed gaat scheiden (PMD levert goed gescheiden namelijk geld op en werkt kostendekkend) dan kunnen de kosten voor afval ook omlaag.

(Check even 'mijn afvalwijzer' om te zien wat er bij jouw appartement voor ophaaldagen zijn)

criollo_yess

Berichten: 1110
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:16

In Rotterdam (daar verhuur ik een woning); afvalstoffen € 296 voor 1 persoon, € 354,60 voor 2 personen, € 383,90 voor 3 of meer personen. Rioolheffing € 235,90.

In Coevorden (daar woon ik); afvalstoffen 2 personen € 296,45. Rioolheffing € 162,42.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:20

Winged schreef:
purny schreef:
Wij hebben ORAC's.
ik scheid niks alleen mijn papier zet ik aan de straat

En hier heb je dan toch een gevalletje communicatie van de gemeente nodig. Want ook bij ORACs kun je namelijk meer scheiden. Want ook daar wordt plastic regelmatig los opgehaald in zakken. (tenminste, als het goed is. Hier doen ze dat wel). En als iedereen gewoon goed gaat scheiden (PMD levert goed gescheiden namelijk geld op en werkt kostendekkend) dan kunnen de kosten voor afval ook omlaag.

(Check even 'mijn afvalwijzer' om te zien wat er bij jouw appartement voor ophaaldagen zijn)


Voor zover ik weet is er alleen een papier ophaaldag. Wij hebben geen bakken in de buurt voor plastic ed.
En ik ben eigenlijk van mening dat juist door scheiden de kosten omhoog gaan. Er moeten immers meer wagens rijden.