Duurzame kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Earth

Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 17:12

We hadden net een discussie in een kledingtopic over duurzame kleding. Ik heb me laten verleiden door de Zara met hun claim dat ze heel duurzaam zijn, maar ik begreep dat dat nog wel heel erg tegenvalt. :+

Dus daarom even dit topic. Ik zag op de site good on you, die kledingmerken raten op duurzaamheid, diervriendelijk en arbeidsvriendelijkheid al dat geen enkel groot kledingmerk heel goed scoort op duurzaamheid. Dat is ook lastig omdat het natuurlijk massaproductie blijft. Al had ik gehoopt dat ze daar wat op zouden vinden :+

Dus, wat is dan wel duurzaam? Welke merken die ook nog betaalbaar zijn, zijn daadwerkelijk bezig met duurzame productie?
Ik zoek als ik op Zalando shop namelijk altijd op duurzaam, maar hoe betrouwbaar is dat dan? :+

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:16

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:25

Als je Googelt op ‘greenwashing kledingmerken’ kun je wel even vooruit met leesvoer. Niet alleen voor kleding bestaat greenwashing, dus ben je uitgelezen, Google verder op greenwashing :P

Daarnaast bestaan er meerdere aspecten van duurzaamheid bij kleding. De duurzaamheid van de grondstof:
Katoen vereist veel water in de productie en hectares aan monocultuur, bamboe daar aan tegen verbruikt veel minder water en groeit in een diversere omgeving.

Altijd is er in het proces van het verwerken van grondstoffen; hemp , katoen, bamboe, wol, middelen nodig om deze grondstof tot textiel te maken. Hiervoor zijn er chemische producten, welke slecht afgebroken worden en als er geen goede regelementen zijn rond afvoer van het chemisch afval kan leiden tot water of grondvervuiling.

De productie van de kleding, dus de werkomstandigheden van het personeel zit per product verschil in. En dan heb je OOK nog, dat als je het wast dat je kleding slijt. Bij natuurlijke producten is dit niet erg, want wol en katoen breekt af. Maar acryl en andere materialen creëren micro plastic.

Dus, hoe voel je je niet schuldig in wat je draagt? Afwegingen maken voor jezelf.. wat vind je belangrijk? Ga je voor de hennep, niet chemisch behandelde, duurzaam handgemaakte producten? Of koop je toch graag iets van acryl maar zorg je er wel voor dat je dit kledingstuk niet na één seizoen weer weggooit? Want ook dan kan iets wat fast fashion (Google kledingberg fast fashion Ghana) is, duurzamer zijn dan iets van wol wat je wel weer weg gooit na een seizoen.

Tiggs

Re: Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:28

Bij Zalando neem ik dat duurzaam label met een flinke korrel zout.. Maar ik lees mee! Ik probeer in ieder geval zo veel mogelijk in Europa geproduceerde kleding te kopen. Dat zegt natuurlijk ook niet per se iets, maar alles beter dan zo'n kledingfabriek in Bangladesh.

Hoe langer iets meegaat, des te duurzamer. Dat is voor mij ook een reden om duurdere kleding te kopen, los van hoe het gemaakt is. Want kleding van de Primark of Hennes gaat veel minder lang mee dan het iets duurdere segment.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 17:30

Bedankt voor je uitleg Galeobdolon, ik ben vandaag wat moe dus dan lukt zelf googlen niet zo goed :+

Ik probeer inderdaad fast fashion te vermijden. Sowieso heb ik een gruwelijke hekel aan de Primark bijv, maar andere grotere merken zijn misschien niet heel veel slechter :')
Ik ben wel blij met Vinted, daar shop ik nu zeker de helft van mijn kleding op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:04

[o]

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:08

Ik koop regelmatig bij de kringloop, is dat duurzaam? Ik denk het want het wordt niet weggegooid maar nog een keer gebruikt en dan weer een aantal jaar.

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:15

Er zijn hier blijkbaar wel wat ‘kenners’.

Zegt het ‘fair wear’ label iets? Of is dat ook heel oppervlakkig?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:16

moonsparkle schreef:
Ik koop regelmatig bij de kringloop, is dat duurzaam? Ik denk het want het wordt niet weggegooid maar nog een keer gebruikt en dan weer een aantal jaar.

Tweedehands lijkt mij het meest duurzaam om te doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:20

Ik heb kledingstukken die al 10 jaar oud zijn. Ik weet niet of e duurzaam geproduceerd zijn maar ze blijven wel eindeloos goed. In dienzin dus echt wel duurzaam. Als ik er een tijdje flauw van ben gaan ze in een tas achterin mijn kast en dan komen E later wel weer tevoorschijn.

Kleding gaat hier van nette kleding naar buiten kleding naar poetslappen. Daarna is het pas af.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 13-02-22 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:21

tengeltje11 schreef:
Er zijn hier blijkbaar wel wat ‘kenners’.

Zegt het ‘fair wear’ label iets? Of is dat ook heel oppervlakkig?

Zo te lezen richten zij zich vooral op arbeidsvoorwaarden en omstandigheden. Dus niet op milieu.

https://www.projectcece.nl/certificates/FWF/

Belangrijk: het is een lidmaatschap en dus geen certificering, leuk om als bedrijf mee te greenwashen.

Alle progressieve initiatieven zijn mooi meegenomen, maar het blijft ver van duurzaam.

Inderdaad de meest duurzame kleding is kleding niet gekocht:) kringloop en vinted zijn super alternatieven tegen het weggooien van kleding, dus als je het leuk vindt om toch nieuwe kleren te kopen, helemaal super!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 20:37

Ik had dus nog nooit van de term Greenwashen gehoor. Maar dat is dus zogenaamd duurzaamheid uitstralen als bedrijf zijnde om het maar even lui te zeggen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:41

Earth schreef:
Bedankt voor je uitleg Galeobdolon, ik ben vandaag wat moe dus dan lukt zelf googlen niet zo goed :+

Ik probeer inderdaad fast fashion te vermijden. Sowieso heb ik een gruwelijke hekel aan de Primark bijv, maar andere grotere merken zijn misschien niet heel veel slechter :')
Ik ben wel blij met Vinted, daar shop ik nu zeker de helft van mijn kleding op.

Zara is ook fast fashion.

*Burp*

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:47

Earth schreef:
Ik had dus nog nooit van de term Greenwashen gehoor. Maar dat is dus zogenaamd duurzaamheid uitstralen als bedrijf zijnde om het maar even lui te zeggen?

Marketing. Mensen willen zich niet schuldig voelen over veel kleding kopen, dus bedrijven geven een ‘duurzame’ keuze zodat mensen zich alsnog suf kopen:)

Dit ‘duurzame’ alternatief is dan een groengewassen variant, want 0,1% duurzamer is een duurzamer alternatief dan hun 0% duurzame producten. En dus nog steeds totaal niet duurzaam
Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 13-02-22 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:49

Earth schreef:

Klopt.
Ik koop zeker de helft van m'n kleding tweedehands via vinted of in stenen winkels zoals appel & ei en ik doe er vaak heel lang mee. Voor de kinderen ook veel tweedehands. M'n man koopt alles nieuw maar die doet met al z'n kleding zo lang en draagt het zelfs als de gaten erin vallen nog een tijd. Hij heeft ook nooit te veel kleding. Kan me voorstellen dat dat ook relatief duurzaam is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:49

Ik koop ook altijd tweedehands. Eigenlijk altijd bij de kringloop maar specifieke items bijvoorbeeld via vinted of marktplaats. Kleding die ik niet meer wil gaat ook weer terug naar de kringloop als het nog goed is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:53

Mijn mening is; tweedehands of niks kopen is het enige duurzame.

Probleem in de uitvoering komt door mijn onmogelijke maten en ben inmiddels vele miskopen verder op Vinted.
Neem bijvoorbeeld mijn zoektocht naar basic hemdjes. Ga geen duurzame kopen van 20 euro per stuk aangezien ik heb er 5 nodig. Dat is meer dan ik er aan uit kan geven zeg maar. :=

Aangezien die oude hemdjes van de H&M na 10 jaar (!!!) af zijn (flinke gaten) haal ik daar wel weer 5 nieuwe, op naar weer 10 jaar.

Dit combineer ik dan met kleding van Vinted en tweedehandswinkels. Ook doe ik mee met een kledingnruiltas. Je moet een beetje logisch nadenken en niet te veel kopen!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:00

Ik koop ook via Vinted, bijna niks meer nieuw. Mi het meest duurzame wat ik kan doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:02

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 07:10

Lastig inderdaad..
Ik probeer gewoon zo min mogelijk 'wegwerpkleding' te kopen, en kan ook makkelijk 10 jaar doen met een goed kledingstuk. Ik heb nog broeken liggen van 20 jaar oud, die nog steeds niet versleten zijn, en waar ik hopelijk na een beetje afvallen weer in ga passen :')

Ik ben zelf meestal erg tevreden over de kleding van C&A, en kies dan meestal hun groene label. Die kleding gaat lang mee, is vaak wat minder modegevoelig dus prima jaren achter elkaar te dragen en ik kan het gewoon in de winkel passen ipv online moeten bestellen, en de prijzen zijn prima betaalbaar.
In hoeverre hun claims kloppen is maar de vraag natuurlijk, maar over de kleding zelf ben ik al jaren tevreden.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:04

Ja ik had dus bij dat groene label gekocht van de C&A… 2 truien en een coltruitje. Coltrui had na 1x dragen een gat van 10cm onder m’n oksel. En de truien pillen beide en er zitten gaten in het gebreide stuk. -O-

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:08

C&A wordt de laatste tijd steeds ''groener/duurzamer''. Heb er laatst ook wat leuke truitjes gekocht en ben tot nu toe nog niet ontevreden. Ze gaan nu de was in, dus ben benieuwd hoe ze er uit komen :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:31

MarlindeRooz schreef:
Ja ik had dus bij dat groene label gekocht van de C&A… 2 truien en een coltruitje. Coltrui had na 1x dragen een gat van 10cm onder m’n oksel. En de truien pillen beide en er zitten gaten in het gebreide stuk. -O-

Ah dat is zonde zeg! Zou dat niet onder garantie vallen, zo'n gat? Dat lijkt me toch een productiefout.. Even afkloppen, maar ik heb tot nu toe nooit slechte kleding gehad van C&A.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:47

Ik koop mijn kleding vooral op Marktplaats en Vinted. Ik probeer alleen kleding te kopen als ik het écht nodig heb. Ik heb me ook verdiept in welke vorm en kleur kleding mij goed staat, zodat ik minder miskopen doe. Ik koop af en toe nog nieuwe dingen bij Twothirds, wat ik echt een fijn merk vindt!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-22 11:50

Ik zat net nog even te kijken maar mijn zogenaamde duurzame broek van de Zara is geproduceerd in Turkije. Verder stond er niks bijzonders in het label. Maar ik heb daar al een beter gevoel bij dan een land als Bangladesh :P