Ik heb wat financiele vraagstukken waar ik zelf gewoonweg niet uitkom, niet omdat het niet te vinden is maar omdat dit gewoonweg vragen zijn voor mensen die al meer ervaring in het leven en met woningen hebben, en die heb ik nog niet!

Mijn vriend en ik wonen samen (heel gelukkig) in Amsterdam (is noodzakelijk voor werk). Echter op 34 vierkante meter, voor zo'n 1400 euro per maand. Dit kunnen wij goed betalen; pp is het niet meer dan een gemiddelde studentenkamer hier. Neemt niet weg dat het natuurlijk nog steeds achterlijk veel geld is voor zo'n klein stukje.
Over een half jaar studeer ik af. Ik heb al een mooie baan klaarliggen, en mijn vriend gaat ook snel omhoog in salaris. Kortom; dan willen we wat groter gaan wonen. Op een mooie plek, in Amsterdam (we wonen nu ook erg mooi ondanks de kleinheid, en vinden een prettige en mooie, inspiratievolle omgeving erg belangrijk, en dit staat ook weer in verband met het werk wat wij doen). De prijs van een woning zal dan ook wel al snel richting de 2000 gaan, en voor huur is dat toch wel erg veel.
Ik dacht laatst voor het eerst aan koop, maar daar komen wat haken en ogen bij kijken.
1. Wij hebben allebei een redelijk hoge (onvermijdelijke) studieschuld. En ondanks alle beloftes van de overheid blijkt dat deze uiteindelijk toch van invloed is op een hypotheek.
2. Ondanks dat we voor mensen van onze leeftijd best oke verdienen, maken we in de huidige huizenmarkt gewoon geen schijn van kans.
3. We zijn van plan om over ongeveer 2 jaar voor een jaar naar New York te gaan om daar de broodnodige werkervaring op te doen, en willen daarna het liefst door naar Londen om daar uiteindelijk te gaan wonen.
Kortom, een huis kopen kan niet. Of wel? Hoe werkt het als je een huis koopt en dan een jaar later weer verhuist? En wanneer kom je in aanmerking voor een hypotheek? Ik heb zoveel vragen en waarschijnlijk nog veel meer vragen waarvan ik niet weet dat ik ze moet stellen. Helaas leren ze je dit soort essentiele zaken niet op school, en de info op het internet zegt overal iets anders.