Huren, kopen, in het buitenland werken, help?

Moderators: Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird

Soepblik

Huren, kopen, in het buitenland werken, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 00:37

Hoi bokkers!

Ik heb wat financiele vraagstukken waar ik zelf gewoonweg niet uitkom, niet omdat het niet te vinden is maar omdat dit gewoonweg vragen zijn voor mensen die al meer ervaring in het leven en met woningen hebben, en die heb ik nog niet! :)

Mijn vriend en ik wonen samen (heel gelukkig) in Amsterdam (is noodzakelijk voor werk). Echter op 34 vierkante meter, voor zo'n 1400 euro per maand. Dit kunnen wij goed betalen; pp is het niet meer dan een gemiddelde studentenkamer hier. Neemt niet weg dat het natuurlijk nog steeds achterlijk veel geld is voor zo'n klein stukje.

Over een half jaar studeer ik af. Ik heb al een mooie baan klaarliggen, en mijn vriend gaat ook snel omhoog in salaris. Kortom; dan willen we wat groter gaan wonen. Op een mooie plek, in Amsterdam (we wonen nu ook erg mooi ondanks de kleinheid, en vinden een prettige en mooie, inspiratievolle omgeving erg belangrijk, en dit staat ook weer in verband met het werk wat wij doen). De prijs van een woning zal dan ook wel al snel richting de 2000 gaan, en voor huur is dat toch wel erg veel.

Ik dacht laatst voor het eerst aan koop, maar daar komen wat haken en ogen bij kijken.

1. Wij hebben allebei een redelijk hoge (onvermijdelijke) studieschuld. En ondanks alle beloftes van de overheid blijkt dat deze uiteindelijk toch van invloed is op een hypotheek.

2. Ondanks dat we voor mensen van onze leeftijd best oke verdienen, maken we in de huidige huizenmarkt gewoon geen schijn van kans.

3. We zijn van plan om over ongeveer 2 jaar voor een jaar naar New York te gaan om daar de broodnodige werkervaring op te doen, en willen daarna het liefst door naar Londen om daar uiteindelijk te gaan wonen.

Kortom, een huis kopen kan niet. Of wel? Hoe werkt het als je een huis koopt en dan een jaar later weer verhuist? En wanneer kom je in aanmerking voor een hypotheek? Ik heb zoveel vragen en waarschijnlijk nog veel meer vragen waarvan ik niet weet dat ik ze moet stellen. Helaas leren ze je dit soort essentiele zaken niet op school, en de info op het internet zegt overal iets anders.

Brainless

Re: Huren, kopen, in het buitenland werken, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:45

Je kan prima een huis kopen en na een maand weer verkopen als je dat zou willen.
De hypotheekverstrekker wil dan wel dat je gelijk de hypotheek aflost.

Een hypotheek kun je krijgen als je een (redelijk stabiel) inkomen hebt.
Voor de kosten koper kun je geen hypotheek krijgen.
Wil je weten hoeveel je (ong) kunt lenen kun je een gesprek aanvragen bij je bank.
Let wel op of het eerste oriënterende gesprek gratis is, want vaak moet je betalen voor advies.

Ik weet niet of ik je zou aanraden nu een huis te kopen als je met 2 jaar weer vertrekt en niet meer van plan bent om terug te komen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:58

Brainless schreef:
Je kan prima een huis kopen en na een maand weer verkopen als je dat zou willen.

Wil je weten hoeveel je (ong) kunt lenen kun je een gesprek aanvragen bij je bank.
Let wel op of het eerste oriënterende gesprek gratis is, want vaak moet je betalen voor advies.

Ik weet niet of ik je zou aanraden nu een huis te kopen als je met 2 jaar weer vertrekt en niet meer van plan bent om terug te komen.

Moet je wel zorgen dat je boete vrij van je hypotheek af kan. Anders betaal je daar ook weer extra voor.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:59

Koop is lange termijn, zeker ivm bijkomende kosten die de hypotheek niet dekt. En hoewel de koopmarkt net zo knetter is als de vrij huur, is de kans groot dat de boel in een paar jaar klapt, mogelijk net als je zou willen verkopen ivm ander land wonen. Dan krijg je er dus enkel een flinke schuld boven op.
Ik zou zeggen blijf even huren en beperk alleen al daar door je (studie)schulden, want schulden beperken je mogelijkheden altijd en nog meer dan enkel geen spaargeld.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 01:00

Brainless schreef:

Top, dankjewel! :) maar moet je dan de gehele hypotheek aflossen terwijl het niet meer jouw huis is, of hoe zit dat?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 01:02

tamary schreef:
Koop is lange termijn, zeker ivm bijkomende kosten die de hypotheek niet dekt. En hoewel de koopmarkt net zo knetter is als de vrij huur, is de kans groot dat de boel in een paar jaar klapt, mogelijk net als je zou willen verkopen ivm ander land wonen. Dan krijg je er dus enkel een flinke schuld boven op.
Ik zou zeggen blijf even huren en beperk alleen al daar door je (studie)schulden, want schulden beperken je mogelijkheden altijd en nog meer dan enkel geen spaargeld.

Goed advies. :j Schulden heb ik verder gelukkig niet; ik hou helemaal niet van schulden. Helaas is een studieschuld in het huidige systeem bijna niet te vermijden. Dus nog even slikken en huren, en dan over een paar jaar in Londen beginnen? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 01:04

Yup, al schijnt Londen ook een giga dure stad te zijn. Kijk dus goed waar je kan wonen en wat je andere prioriteiten zijn ook waar geld in gaat zitten, engenoeg tijd om wat anders te doen dan werken (zoals je relatie).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 01:07

tamary schreef:
Yup, al schijnt Londen ook een giga dure stad te zijn. Kijk dus goed waar je kan wonen en wat je andere prioriteiten zijn ook waar geld in gaat zitten, engenoeg tijd om wat anders te doen dan werken (zoals je relatie).

Yes, ik ben er maar al te bekend mee. Zus woont er al 13 jaar, en ze is nog meer kwijt dan wij. Maar als het goed is gaan wij door verschillende ervaringen ook omhoog in salaris en gaan we in Londen ook een stuk meer verdienen, dus dat is een afweging die we maken (plus gewoon heel graag in Londen willen wonen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 01:20

Als je toch van plan bent weg te gaan over 2 jaar dan zou ik lekker blijven zitten waar je zit. Tuurlijk is het nu klein en duur, maar met een einddatum in zicht kan je dat mogelijk nog wel volhouden. Die 600 euro die je "bespaard" kan je mooi gebruiken om een buffer op te bouwen voor NY en Londen; dat zal ook niet goedkoop worden. Huren is consumptie en ik ken weinig mensen die spijt hebben dat ze niet meer geconsumeerd hebben op jonge leeftijd.

Je kan een plek kopen en die over 2 jaar weer verkopen, maar daar zitten natuurlijk flinke risico's aan. Je hebt geen idee of de huizenprijzen wel zullen stijgen over die periode, vooral als je snel moet verkopen en de vraag wat minder is (recessie) dan zal je er wel eens flink op kunnen verliezen (boete hypotheek, kosten koper, nu overbieden om te kopen, straks beneden de marktprijs aanbieden om er snel vanaf te komen).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 07:38

Wat anderen ook al zeggen, koop is voor lange termijn. Je betaald kosten koper uit eigen zak en veel hypotheek verstrekkers hebben een boete als je op korte termijn (binnen een jaar geloof ik) weer verkoopt.
Als je over een jaar naar het buitenland wilt zou ik blijven zitten waar je zit, flink sparen en dan als je terugkomt kopen en heb je meteen je kosten koper en evt geld voor inboedel/ verbouwing etc

Hoe het zit met studieschuld en hypotheek en je max te lenen bedrag verschilt per bank en kun je het beste voor naar een hypotheek verstrekker gaan en bespreken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:16

Eens met de rest. Kopen loont niet in jullie geval, dat gaat je allemaal maar geld kosten. En ik denk dat je inderdaad nu geen schijn van kans maakt. Door de studieschuld, de belachelijke huizenprijzen en de regio waar je zoekt.
Dus blijven huren en straks een nieuwe start maken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:22

Ik zou ook mooi blijven zitten waar je nu zit. Zie geen voordelen om voor een jaar te gaan verhuizen naar een grotere en duurdere woning. Als je nu een fijn maar klein plekje samen hebt, mooi blijven en zoveel mogelijk geld sparen of aflossen van je studieschuld.
12x600 euro extra huur, plus verhuis/verbouwingskosten voor een nieuwe woning is zo 7500+ euro wat je kan sparen met elkaar. Zonde om dit niet te doen en in een tijdelijk ander huis te stoppen vind ik.

En loont wel de moeite om uit te zoeken wat beter is, je geld sparen het komende jaar zoveel mogelijk, of je studieschuld aflossen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:04

Omdat het nog zo onzeker is wat jullie toekomst plannen zijn zou ik blijven zitten.

Ik weet ook niet of jullie voor een jaar of definitief naar het buitenland willen?

Vriendin van mij heeft een koopwoning met haar partner (3 jaar geleden aangekocht)
Zij gaan een jaar naar het buitenland om daar te werken.
Maar zij hebben een flinke overwaarde en mede daardoor doet de bank nu niet moeilijk over het verhuren van haar huis voor een jaar.

Zij gaan het huis dus niet verkopen maar verhuren het.
Dat is ook een optie. Maar moet altijd overlegd worden. De bank gaat daar niet altijd mee akkoord.

Een andere optie was de hypotheek een jaar bevriezen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:17

Ik zou dan ook nog 2 jaar blijven zitten, om nou voor 2 jaar wat te kopen... Of je moet het kunnen verhuren, maar is het niet zo dat als je nu iets in Amsterdam koopt dat je er ook echt moet wonen dus dat lange tijd verhuren niet meer kan? Ik weet het niet zeker hoor

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:17

eilleen333 schreef:
Moet je wel zorgen dat je boete vrij van je hypotheek af kan. Anders betaal je daar ook weer extra voor.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen bij verkoop van het huis niet boetevrij van hun hypotheek afkonden (wij iig altijd wel).
Ik weet dat ze er wel waren (en mss nog zijn?) maar bij de reguliere verstrekkers mag je gewoon alles aflossen.

;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:19

Soepblik schreef:
Top, dankjewel! :) maar moet je dan de gehele hypotheek aflossen terwijl het niet meer jouw huis is, of hoe zit dat?

Klopt, zodra je het huis verkoopt moet de hypotheek direct worden afgelost.
Want je huis is nl onderpand voor de hypotheek en als je die niet meer bezit willen ze graag het geld terug :D

;)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 11:23

Brainless schreef:
Soepblik schreef:

Want je huis is nl onderpand voor de hypotheek en als je die niet meer bezit willen ze graag het geld terug :D

Aaah, dus als je het verkoopt, dan krijg je weer heel veel geld van de verkoop en dan los je met dat geld de hypotheek af. :') Helder!

Eigenlijk slecht dat mijn hele generatie hier niets van snapt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:31

Brainless schreef:
Soepblik schreef:

Op dit moment is dat vaak geen probleem omdat de prijzen nog steeds stijgen.

Maar…. Als het gaat dalen.
Stel je koopt nu een huis voor 4 ton.
Volgend jaar verkoop je hem voor 3,5 ton, dan kom je 50.000€ te kort die je zelf moet aflossen.
Soms kun je een betalingsregeling treffen met je hypotheek. Maar dit is niet altijd het geval.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:33

daantjuhhh schreef:
Soms kun je een betalingsregeling treffen met je hypotheek. Maar dit is niet altijd het geval.

Klopt, dan wordt het omgezet naar een persoonlijke lening met alsnog een hogere rente dan een hypotheek.
Maar TS gaat naar het buitenland, dus die optie gaat voor hun niet op.

;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:41

Ik zou ook lekker blijven huren hoor, lijkt zonde geld maar de vrijheid en het gemak dat je hebt van zó op kunnen zeggen en je koffers pakken als je weg wilt: dat is wel goud waard :j Ik zou inderdaad ook even heel goed overwegen of je voor die koste tijd wel het gedoe en de kosten van een verhuizing op je hals wilt halen. Een nieuwe woning wil je toch naar je eigen zin maken, en dat kost geld. Zonde als je er dan maar 1 of 2 jaar blijft zitten....

Als je nu best okee zit dan zou ik persoonlijk liever kiezen voor de optie van sparen / aflossen en me geen gedoe en kosten van een verhuizing op de hals halen als je toch zo binnenkort gaat vertrekken. Zou echt alleen nog een keer binnen de stad gaan verhuizen als je dat héél graag wilt en zonder veel kosten direct in de nieuwe woning kan, dus dat je er zó in kan en niet nog een nieuwe vloer hoeft te leggen ofzo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:16

Soepblik schreef:
Aaah, dus als je het verkoopt, dan krijg je weer heel veel geld van de verkoop en dan los je met dat geld de hypotheek af. :') Helder!

Eigenlijk slecht dat mijn hele generatie hier niets van snapt.

Yep, tenzij je een hogere hypotheek hebt dan je huis oplevert bij verkoop. Bijvoorbeeld 300.000 euro hypotheek en je huis levert 250.000 euro op. Dan staat je huis ‘onder water’. Zo noemen ze dat.
En dan blijf je met een restschuld zitten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 13:45

Ah, logisch.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:43

ik schrik wel echt van de bedragen die je noemt voor huur, en dan studeren jullie nog zelfs.. :O
heb je al nagedacht wat je straks in het echte leven, zonder "gratis" lenen gaat verdienen en uitgeven? 2000,- en zelfs 1400,- huur moet je toch al behoorlijk flink voor verdienen. Een fulltime start salaris voor HBO zit zo tussen de 1800-2500.- per maand, dus 1 salaris gaat dan al volledig op aan huur & gas/water/licht of zelfs al een deel van het 2e.. wil je dat?

Nu ben ik verwend want ik woon niet in de randstad; dus mijn 1e vraag is; wil je daar écht blijven wonen? Kun je het beoogde werk straks bv ook van afstand doen of maar enkele dagen per week op kantoor zodat je een grotere reisafstand kunt overwegen? Dat gaat je al heel veel huur schelen. (huur zit hier bv rond de 1000,- voor een rijtjeshuis met tuin).
Een hypotheek is vaak voordeliger qua maandlasten maar om te beginnen moet je een flink bedrag zelf betalen; ga ervanuit dat je ongeveer 10% van de aankoopprijs niet kunt lenen binnen een hypotheek (de kosten koper + notariskosten etc.). Voor een huis van 3 ton toch al zo'n 30.000,- eigen geld nodig dus. Door de gunstige rente zul je voor zo'n bedrag echter wel minder per maand kwijt zijn aan hypotheek als je nu aan huur betaald, maar koop je nog een huis voor 3 ton in Amsterdam én kunnen jullie dat uberhaupt lenen bij de bank? Daarvoor kun je idd een gratis adviesgesprek volgen, voor zo'n berekening wordt een recente loonstrook gevraagd (dus geen "ik denk dat ik 2500,- ga verdienen".)

Omdat je ook naar het buitenland wilt vraag ik me ook idd af waarom je voor maar 2 jaar nóg meer maandlasten wilt hebben, kun je dan idd die 7500,- verschil niet beter sparen om af te lossen op je studieschuld of te potten voor een inrichting of de kosten koper van een toekomstig huis. En ook in Engeland of de VS zul je waarschijnlijk eigen geld moeten hebben als je daar iets wilt kopen of bv 2 of 3 maanden huur aanbetalen als borg.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 21:18

boeflover schreef:
ik schrik wel echt van de bedragen die je noemt voor huur, en dan studeren jullie nog zelfs.. :O
heb je al nagedacht wat je straks in het echte leven, zonder "gratis" lenen gaat verdienen en uitgeven? 2000,- en zelfs 1400,- huur moet je toch al behoorlijk flink voor verdienen. Een fulltime start salaris voor HBO zit zo tussen de 1800-2500.- per maand, dus 1 salaris gaat dan al volledig op aan huur & gas/water/licht of zelfs al een deel van het 2e.. wil je dat?

Nu ben ik verwend want ik woon niet in de randstad; dus mijn 1e vraag is; wil je daar écht blijven wonen? Kun je het beoogde werk straks bv ook van afstand doen of maar enkele dagen per week op kantoor zodat je een grotere reisafstand kunt overwegen? Dat gaat je al heel veel huur schelen. (huur zit hier bv rond de 1000,- voor een rijtjeshuis met tuin).
Een hypotheek is vaak voordeliger qua maandlasten maar om te beginnen moet je een flink bedrag zelf betalen; ga ervanuit dat je ongeveer 10% van de aankoopprijs niet kunt lenen binnen een hypotheek (de kosten koper + notariskosten etc.). Voor een huis van 3 ton toch al zo'n 30.000,- eigen geld nodig dus. Door de gunstige rente zul je voor zo'n bedrag echter wel minder per maand kwijt zijn aan hypotheek als je nu aan huur betaald, maar koop je nog een huis voor 3 ton in Amsterdam én kunnen jullie dat uberhaupt lenen bij de bank? Daarvoor kun je idd een gratis adviesgesprek volgen, voor zo'n berekening wordt een recente loonstrook gevraagd (dus geen "ik denk dat ik 2500,- ga verdienen".)

Omdat je ook naar het buitenland wilt vraag ik me ook idd af waarom je voor maar 2 jaar nóg meer maandlasten wilt hebben, kun je dan idd die 7500,- verschil niet beter sparen om af te lossen op je studieschuld of te potten voor een inrichting of de kosten koper van een toekomstig huis. En ook in Engeland of de VS zul je waarschijnlijk eigen geld moeten hebben als je daar iets wilt kopen of bv 2 of 3 maanden huur aanbetalen als borg.

Vriend studeert al anderhalf jaar niet meer, ik heb in mijn tussenjaar al een half jaar fulltime gewerkt in mijn vakgebied (toen woonden we hier ook al en kwamen we makkelijk rond), en momenteel werk ik drie volle dagen per week naast mijn studie. :j volle bak wordt er dus niet geleend. Ook ligt er al een mooi contract klaar voor als ik einde zomer klaar ben, en ga daarbij in salaris flink omhoog door de ervaring die ik tijdens het studeren al heb opgedaan. Die huur is dus gelukkig geen probleem.

We willen wel echt graag in de randstad blijven wonen. Ons werk (reclame) is echt hier in hartje Amsterdam, en je maakt regelmatig echt lange dagen (vinden we niet erg; het is echt ontzettend leuk werk met hele mooie carrieremogelijkheden). Om dan ook nog ver naar huis te reizen is geen optie, en we vinden het vooral ook gewoon erg leuk om hier te wonen.

Maar om inderdaad te blijven zitten waar we nu zitten is geen slecht idee, en dan het overige op te sparen. Zelf ben ik gelukkig goed in sparen, en vriendlief en ik hebben een erg fijne relatie zonder ruzies of ander gezeik. Ook de lockdown ging op het kleine stukkie samen echt gemakkelijk.

Ik ben inmiddels ook een beetje aan het oriënteren binnen beleggen. Ik denk dat dat ook gewoon iets belangrijks om in deze tijd te doen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:44

Slim, en fijn dat je al een zekerheid hebt op een baan.
Beleggen kun je zeker proberen als je iets over hebt, maar zoals ze al vaker roepen; zorg wel dat het geld echt over is en begin klein. Verlies je dan wat geld is het jammer maar eet je er geen boterham minder voor. Maar idd wie weet kun je zo iets sneller je studieschuld aflossen (zal nog steeds jaren duren) en kun je na (of als je niet meer terug komt tijdens) je avontuur in het buitenland de niet te financieren kosten voor een eigen huis ermee betalen.