Hi! Ik heb meerdere stages gedaan naast mijn universitaire studie.
Ik neem even aan dat je met 'vrijwillig' bedoelt dat het niet vanuit de onderwijsinstelling is geregeld, want meestal staat er wel een stagevergoeding tegenover.
Via een vacaturebank van de universiteit heb ik mijn eerste stage gevonden bij een bedrijf. Deze stond geheel los van de universiteit, het ging er alleen om dat ik een bepaalde studie deed en tijd had
Mijn tweede stage was bij een overheidsinstantie (iets heel anders dan hiervoor) en daarbij wilden ze per se een stagebegeleider (iemand van de universiteit die heeft verklaard dat wij studeerden en dat hij/zij verantwoordelijk voor ons zou zijn). Daarvoor heb ik de coördinator van mijn opleiding benaderd en hij heeft getekend, maar daar heb ik verder nooit contact mee en in principe regel ik het helemaal zelf/is het mijn verantwoordelijkheid.
Ik bedenk me nu dat ik ook nog een stage op de universiteit heb gelopen, maar dat was helemaal geregeld door de universiteit zelf.
Mijn ervaring is dus dat het afhangt van de soort stage, type bedrijf en je eigen instelling. Ik moet er wel bij zeggen dat al mijn stages binnen Nederland waren.
Misschien kun je aangeven wat je studeert en wat voor stage je graag zou willen doen. Wie weet heeft iemand een adresje voor je.
Als je aangeeft dat je begint met je masteropleiding kan ik me voorstellen dat bedrijven er niet meezitten dat je op dat moment niet meer studerend bent. Vaak heeft die regel te maken met de aansprakelijkheid tijdens de stage. Als je het via de onderwijsinstelling doet, is de onderwijsinstelling namelijk verantwoordelijk of het is een vereiste van de verzekeraar van het bedrijf. Mocht je gelijk beginnen met je masteropleiding sta je natuurlijk wel weer ingeschreven !