Computer doet niks met tweede scherm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Computer doet niks met tweede scherm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 12:53

Even kijken of ik het duidelijk kan uitleggen :')

Ik heb een pc, en sinds gisteren een tweede scherm erbij. Beide zijn het HP monitoren.
Mijn pc blijkt 1 hdmi aansluiting te hebben, dus heb ik zo'n tussenstukje aangeschaft hiervoor zodat het alsnog werkend kan worden (dit probleem hadden we ook met de laptops van werk, zodoende dat ik het zo heb proberen op te lossen)
Als ik het tweede scherm door middel van het adaptertje inplug, ziet de computer een tweede scherm, maar het scherm zelf pikt geen activiteit op en blijft dus uit. Ook als ik voor scherm uitbreiden kies, is dit probleem er. Als ik de hdmi's wissel, dan springt het, naar de directe hdmi gewisselde, scherm wel aan. Schermen zelf werken dus beide.

Hoe kan het dat mijn pc ondanks het herkennen van twee schermen, niet de nodige info doorgeeft aan mijn scherm om aan te gaan?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:55

Als je het scherm wat je had, aansluit via het tussenstukje, werkt het dan wel? Anders kan je er zeker van zijn dat het tussenstukje niet werkt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 12:59

Oh dat zou wat zijn, just my luck, als het tussenstukje wat ik heb gekocht meteen al stuk is _O-
Ik heb ze beide op het tussenstukje geprobeerd inderdaad. Ik zat net nog te denken of het misschien mijn videokaart kon zijn, maar die pakt tot 3 beeldschermen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:05

En wat voor tussenstukje is het? Want dan begrijp ik dat het tussenstukje wel werkt op je andere scherm?

Tigress

Re: Computer doet niks met tweede scherm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 13:09

Nee, het tussenstukje doet op beide schermen niks.
Beide schermen direct gekoppeld aan de hdmi ingang: werkend
Degene die ik dan vervolgens op het adaptertje heb, gaat in slaapstand omdat het geen signaal doorkrijgt.
De computer ziet wel dat er een tweede scherm is.

Dit is de adapter die ik heb:
https://www.onlinekabelshop.nl/vga-3-5m ... pact-zwart

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:12

Hmm heel apart. Mijn kennis gaat helaas ook niet verder. Geen idee of het kan verschillen, maar heb je toevallig 4K schermen? Er staat op de website: Geschikt voor resoluties tot 1920 x 1200 @ 60 Hz

Ik hoop dat je een oplossing vindt :D

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:33

TS gebruik je op je werk hetzelfde tussenstuk op een laptop?
Ik krijg enkel mijn 2e scherm werkend op mijn laptop als ik een dockingstation gebruik.
Met andere aansluiting/verloopstukjes werkt het bij mij ook niet.
Hoe het technisch precies in elkaar zit weet ik niet.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:06

Ik zie dat je dus van vga naar hdmi gaat. Zou in theorie moeten werken maar je gaat van analoog naar digitaal. Kan goed zijn dat je videokaart niet zowel digitaal als analoog signaal uit kan geven.

Wat voor videokaart heb je? En heb je geen dvi poort oid eraan zitten?
Hoe zitten de aansluitingen op je moederbord? Heb je daar wel hdmi? Anders zou je kunnen kijken dat je de moederbord graphics ook aan zet zodat die ook beeld uit kan geven.

Bovenstaand is wel weer allemaal afhankelijk van of je moederbord het kan en wat je ermee doet natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:45

HDMI laat zich niet zomaar delen helaas. Je kan een signaal wel tussen een switch plaatsen, maar niet rechtstreeks van een uitgang naar twee ingangen.
Het zou kunnen dat er wel trucjes voor zijn om het werkend te krijgen, maar het is helaas niet zo makkelijk als met usb bijvoorbeeld.
Je zal een usb naar hdmi converter moeten kopen, en dan beide schermen hun eigen aansluiting geven.
Dat moet de software overigens wel ondersteunen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:28

Kun je het scherm dan niet via Display poort aan sluiten als PC maar 1 HDMI uit heeft, maar wel 3 schermen ondersteund?

Wat voor videokaart zit in je PC heb je ook een foto van de aansluitingen op de videokaart?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:32

Mss heel stom, maar, staan je instellingen juist? :+ dit had ik namelijk voor haha .. bleek gewoon een kwestie van de display instellen als 2e scherm.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:35

Wellicht het proberen waard om een vga kabel in de pc te stoppen en een vga naar hdmi adapter te halen.
Ik heb zo'n zelfde adapter gehad maar dan voor hdmi naar dvi waar de adapter in het beeldscherm ging (dvi poort) ipv in de pc. Zelfde geldt voor hdmi naar dp, alleen die moest ook nog stroom erbij hebben via een usb.

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:39

Bij mijn laptop was het zo dat ik via instellingen nog moest instellen wat met het 2e scherm te doen..

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:41

Is de video kaart up to date? En waarom gebruik je niet een Display poort ipv VGA? VGA is een erg oud formaat.. en aangezien je zegt dat je videokaart meerdere schermen ondersteunt?

De adapter heeft ook stroom nodig zie ik, om VGA om te zetten naar HDMI. Heb je dat gedaan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:55

Staat scherm ook op AUTO of op HDMI input? Kan zijn dat scherm mss niet op AUTO staat en op DP input staat?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 18:54

Bagheera_206 schreef:
Kun je het scherm dan niet via Display poort aan sluiten als PC maar 1 HDMI uit heeft, maar wel 3 schermen ondersteund?

Wat voor videokaart zit in je PC heb je ook een foto van de aansluitingen op de videokaart?

Dit uiteindelijk gedaan _O-
Na nog wat prutsen, uitproberen en falen ben ik op zoek gegaan naar een computerwinkel in de buurt. Ik heb laten zien wat het probleem was, en hij gaf al aan weinig vertrouwen te hebben in zulke tussenstukjes.
Nieuwe kabel gekocht en hoppakee :D Het werkt :D

Zeeuwsemeid schreef:
Is de video kaart up to date? En waarom gebruik je niet een Display poort ipv VGA? VGA is een erg oud formaat.. en aangezien je zegt dat je videokaart meerdere schermen ondersteunt?

De adapter heeft ook stroom nodig zie ik, om VGA om te zetten naar HDMI. Heb je dat gedaan?

Omdat ik een gewoontedier ben, daar nooit aan heb gedacht, en vanuit daar deed wat ik kende met de laptops op werk _O- daar hadden we ook een tussenstukje (een andere overigens) die ook zo werkte.
De voeding zat ook gekoppeld. De kabels ervoor waren erbij geleverd, maar het maakte het idee helaas niet beter werkend.

Voor nu; problem solved. Beide schermen werken, en het tussenstukje gaat retour. Dank voor de input allen! :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:04

Goed dat het werkt. VGA en DVI zijn al oude aansluitingen. Tegenwoordig gaat het meeste via HDMI en Display Port.